متخصص اختلالات خواب در تهران (دکتر فریبا معینی پور)

اختلالات خواب، توانایی خوب خوابیدن به‌طور منظم را تحت تأثیر قرار می دهند. این اختلالات گاهی در اثر یک مشکل سلامتی و گاهی بخاطر استرس زیاد ایجاد می شوند. شاید بتوان بیداری برخی از شبها در هنگام خواب را طبیعی دانست، اما بیداری مرتب در شبها از خواب و یا احساس خواب آلودگی در طول روز طبیعی نمی باشد. زیاد و کم خوابیدن، از خواب پریدن، نرفتن به مرحله خواب عمیق و سخت به خواب رفتن، از اختلالات خواب به حساب می آیند. طبق نوع اختلال خواب هر یک از افراد به ‌سختی به‌خواب می روند و در طول روز احساس خستگی می کنند. کمبود خواب تاثیر مستقیمی بر روی انرژی، خلق‌وخو، تمرکز و سلامت کلی دارد و می تواند تاثیرات منفی را نمایان کند. استرس و اضطراب همیشه سبب تاثیرگذاری منفی روی روند خواب می گردد و خوابیدن را به نوعی با مشکل مواجه می کند. کابوس دیدن، حرف زدن و یا راه رفتن در خواب از جمله تاثیرات منفی استرس بر روند خواب می باشد.

متخصص اختلالات خواب

گاهی اتفاق می افتد که به دلیل مسافرت ، بیماری ، استرس، خواب انسان دچار مشکلاتی در خواب می شود، که در طول زمان کوتاه و با اضافه کردن زمان استراحت برطرف می گردد. اما اگر در زندگی روزمره با مشکل در مورد خواب مواجه باشید، باید بگوییم که شما فردی هستنید که از اختلال خواب رنج می برید.

پزشکان می گویند که همه افراد باید ۷ الی ۸ ساعت به صورت مفید در طول شبانه‌روز، مغز خود را در حالت استراحت بگذارند، یعنی کاملا به خواب بروند. زمانی که ساعت و میزان خواب شبانه با بی نظمی مواجه شود، اختلال خواب و عوارض آن ظاهر می گردد.

متخصص اختلالات خواب در تهران

در کلینیک خواب اورا اسلیپ با دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب  “عضو آکادمی و طب خواب اروپا و استاد دانشگاه اُمئو سوئد” کنار شما هستیم تا یک به یک اختلالات خواب را شناسایی کنیم و با با جدید ترین روش های روز دنیا بدون جراحی، درد و خون ریزی آنها را درمان کنیم پس از پایان درمان شما بدون داشتن عوارض جانبی جراحی ها خواب باکیفیت و راحتی خواهید داشت. برای دریافت نوبت و مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

درمان اختلالات خواب در این مرکز با روش های جدید و استاندارد جهانی است. در ادامه به برسی اختلالات خواب می پردازیم


علت اختلال در خواب

متخصص اختلالات خواب در تهران

افسردگی و استرس، از مهم ترین دلایل اختلال در خواب می باشند، که اگر تحت کنترل و درمان قرار نگیرد، عامل مهمی برای کابوس های شبانه، حرف زدن و راه رفتن در خواب، شب ادراری کودکان ناشی از ترس و موارد اینچنینی می باشد. این مشکل و اختلالات خواب هم در بزرگسالان و هم در کودکان رخ می دهد و در هر کدام علائم و عوارضی را دارد. تعدادی از دلایل مهم و اصلی اختلال در خواب را نام می بریم و توضیح مختصری نسبت به هر کدام می دهیم.

آلرژی و مشکلات تنفسی

آلرژی و مشکلات تنفسی، یکی از دلایل اختلال خواب می باشد. آلرژی‌ ها، سرماخوردگی و عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی این توانایی را دارد تا نفس کشیدن را در هنگام شب با سختی مواجه کند. ناتوانی در تنفس به هر شکلی که باشد می‌تواند سبب بروز مشکلات خواب و از دست رفتن کیفیت خواب گردد.

تکرر ادرار شبانه

از دلایل اختلال خواب به خصوص در کودکان، می توان به تکرر ادرار اشاره کرد. مصرف بیش از حد مایعات، عدم تعادل هورمونی، ترس و استرس و حتی فوبیا از تاریکی و غیره می تواند عامل تکرر ادرا شبانه باشد.

درد مزمن و التهاب مفاصل

وجود درد و التهاب در ننقطه ای از بدن، مثلا دندان درد و یا آرتروز باعث می شود که فرد به راحتی نتواند بخوابد و خواب مفیدی را تجربه کند. این از نشانه های جدی برای اختلال خواب می باشد. شایع ترین درد های مزمن شبانه، آرتروز، سندروم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا (سندروم درد اسکلتی – عضلانی مزمن)، التهاب روده، سر درد و کمر درد می باشند که با بروز هر یک از آنها اختلال و بی نظمی در چرخه خواب ایجاد می گردد.

استرس و اضطراب

وجود استرس و اضطراب هم از دلایل و علتهای اختلال در خواب است. استرس و اضطراب تاثیر منفی و بدی را بر روی روند خواب دارد و توانمند است تا خوابیدن را با مشکل بزرگی مواجه کند. مشاهده کابوس و یا حرف زدن و راه رفتن در خواب همگی از جمله تاثیرات منفی استرس بر خواب می باشد.

علائم اختلالات خواب

نشانه های اختلال خواب، در افراد مختلف با تفاوت بروز پیدا می کند. در شرایطی که فرد دچار اختلالات خواب در اثر یک بیماری می باشد، ممکن است علائم آن اختلال خواب نیز تغییر نماید. اما علائم کلی اختلالات خواب را می توان در مواردی همچون: مشکل به خواب رفتن یا خواب ماندن، ضعف و خستگی در روز، میل زیاد به چرت زدن در روز، بدخلقی، زودرنجی و اضطراب، حواس‌پرتی و عدم تمرکز، افسردگی، کاهش یا افزایش وزن دانست.

انواع اختلالات خواب

پاراسومنیاها یا خواب پریشی

پاراسومنیاها، گروهی از اختلالات خواب می باشند که سبب ظاهر شدن حرکات و رفتارهای غیرطبیعی در وقت خواب می‌شوند. رفتارهایی مثل: راه رفتن در خواب؛ حرف زدن در خواب؛ ناله کردن در خواب؛ کابوس‌های شبانه؛ شب‌ادراری؛ دندان قروچه یا فشردن فک‌ها روی هم نمونه ای از این رفتارها می باشند.

آپنه‌ی خواب

آپنه‌ی خواب، ظاهر شدن وقفه‌های تنفسی در طول خواب می باشد. این یک وضعیت جدی می باشد که سبب می گردد بدن اکسیژن کمتری را بگیرد و در نهایت شما را در طول شب به طور مکرر از خواب باز بدارد. پس درمان آپنه خواب را در اولویت خود قرار دهید که زندگی با کیفیت تری داشته باشد، می توانید برای درمان به کلینیک آپنه خواب مراجعه کنید

حمله خواب

حمله خواب یا نارکولپسی یکی دیگر از اختلالات خواب می باشد که با حمله‌های مکرر خواب در طول روز ظاهر می شود. یعنی به طور ناگهانی، فرد احساس خستگی شدید را در خود می بیند و بدون هیچ مقدمه ای ناگهان به خواب فرو می رود. پزشکان معتقدند که این عارضه ممکن است باعث بروز فلج خواب یا همان بختک نیز بشود. یعنی شخص در حالتی که قرار می گیرد که بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، قادر به حرکت کردن و فعالیت فیزیکی نمی باشد. حمله خواب ممکن است به خودی خود رقم بخورد، اما باید بگوییم که با بیماری‌های عصبی خاصی مثل اسکلروز چندگانه ( ام اس) نیز بی ارتباط نیست.

خروپف

خروپف هم یکی دیگر از اختلالات خواب است که رندگی شما و اطرافیانتان را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلالا هنگامی رخ می دهد که هوا به راحتی نمی تواند از مجرای تنفسی بینی و گلو عبور کند و باعث می شود بافت های نرمی که در مسیر دهان و گلو وجود دارند شروع به ارتعاش کنند که این ارتغاش باعث ایجاد صدای خُرخُر در خواب می شود، البته بافت های نرم دهان و گلو به هر دلیلی ممکن است شل و آویران شوند و باعث این مساله می شوند. برای درمان خروپف بهتر است به پزشک متخصص خروپف یا متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

بی خوابی

بی‌خوابی مشکلی است که در به خواب رفتن یا پریدن از خواب نمایان می گردد، و از شایع‌ترین اختلالات خواب می باشد. به تعبیری می توان گفت که به ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب ماندن، بی‌خوابی گفته می‌شود.

بعد از سفرهای هوایی و یا در اثر استرس، اضطراب، اختلالات هورمونی و بیماری‌های گوارشی، این اختلال به وجود می آید. گاهی هم بی‌خوابی یکی از علائم مربوط به وجود یک بیماری دیگری می باشد.

ولی در کل می توان گفت که بی‌خوابی، مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی و کیفیت زندگی فرد می تواند ایجاد نماید، مشکلاتی همچون افسردگی، عدم تمرکز، بدخلقی، ضعف عملکرد در محیط کار یا تحصیل از جمله آنها می باشند. می توانید به راحتی با تماس با ما (کلینیک خواب اورا اسلیپ ) درمان بی خوابی خود را با جدید ترین روش ها بدون درد و خون ریزی دنبال کنید

بی خوابی اختلالی می باشد که در بین جوانان و زنان بیشتر دیده می شود و در صورت تقسیم بندی می توان آنها را در سه گروه مزمن، حد وسط و موقتی قرار داد.

  • بی‌خوابی مزمن: هنگامی می باسشد که به طور مداوم و حداقل به مدت یک ماه ظاهر می شود.
  • بی‌خوابی حدواسط : وقتی است که به صورت دوره‌ای و گاه و بیگاه اتفاق بیفتد
  • بی خوابی موقتی: هم یک نوع بی خوابی می باشد که هر بار فقط چند شب ظاهر می گردد.

سندروم پای بی‌قرار

از انواع اختلالات خواب ، سندروم پای بی قرار هم می باشد. این عارضه در وضعیتی است که شخص دچار این اختلال، نیاز شدید به تکان دادن پاها دارد. گاهی‌اوقات با حس مورمور شدن و سوزش در پاها هم همراه می باشد. این علائم در طول روز هم ممکن است اتفاق بیفتد، اما در شب بسیار بیشتر نمایان می شود. در مورد سندروم پای بی قرار باید بگوییم که با مشکلات خاصی همچون بیماری پارکینسون در ارتباط می باشد.

متخصص اختلالات خواب در تهران

چگونگی تشخیص اختلال خواب

برای تشخیص اختلال خواب، باید به پزشک مربوطه مراجعه شود. دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب در تهران این توانایی را دارد تا با تخصصی که از آن بهره مند است در کلینیک اورا اسلیپ، شما را تحت معاینه فیزیکی قرار دهد، و در نهایت اطلاعاتی را در مورد علائم به شما ارائه کند و روند درمان شما را آغاز کند.

اگر می خواهید از شر اختلالات خواب رها شوید و خوابی با کیفیت و مفید را تجربه کنید خوب است که وقت را هدر ندهید و هرچه زودتر تحت درمان دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب در تهران قرار بگیرید. با انجام آزمایش هایی می توان نسبت به تشخیص و درمان اختلالات خواب اقدام کرد که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

پلی‌سومنوگرافی (تست خواب)

اولین آزمایشی که در مورد اختلالات خواب صورت می گیرد، آزمایش پلی سومنو گرافی و یا تست خواب می باشد. این آزمایش مطالعه‌‌ای در رابطه با خواب می باشد که طی آن سطوح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی مورد ارزیابی قرار می گیرد، و در نهایت مشخص می کند که آنها چگونه سبب اختلال در خواب می گردند.

الکتروانسفالوگرام

الکتروانسفالوگرام، آزمایش دیگری می باشد که جهت تشخیص اختلال خواب انجام می گیرد. آزمایشی که طی آن فعالیت الکتریکی در مغز مورد بررسی قرار می گیرد، و مشکلات احتمالی مربوط به آن شناسایی می شود.

آزمایش خون ژنتیک

نوع دیگر آزمایش اختلال خواب، آزمایش خون ژنتیک نمام دارد. این آزمایش خون معمولا برای تشخیص نارکولپسی و سایر مشکلات سلامتی زمینه‌ای انجام می شود. مشکلاتی که در صورت بروز ممکن است سب اختلالات خواب گردند.

چگونگی درمان اختلالات خواب

در مورد درمان اختلالات خواب حقیقت این است که با توجه به نوع و علت زمینه‌ای در هر کدام نوع درمان متفاوت می باشد. قبلا هم گفتیم که برای درمان اختلالات خواب خوب است که به پزشک رجوع شود و با معاینه و انجام آزمایش، بیماری تشخیص داده شود. علاوه بر درمان پزشکی برای درمان اختلال خواب، افراد می توانند با تغییر سبک زندگی هم قدم های موثری در درمان این اختلال بردارند

درمان پزشکی

پزشک با تجویز قرص های خواب آور؛ مکمل‌های ملاتونین؛ داروی آلرژی یا سرماخوردگی؛ داروهای مربوط به مشکلات سلامتی زمینه‌ای، نسبت به درمان این اختلال اقدام می کند. در مواقعی هم برای آپنه‌ی خواب، از دستگاه تنفس یا جراحی بهره برداری می کند. پزشکان همچنین برای دندان قروچه، محافظ دندانی را تجویز می کنند.

تغییرات سبک زندگی

تغییرات در سبک زندگی، از روش های درمان اختلال خواب می باشد. تغییرات در سبک زندگی کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بالا می برد. به ‌خصوص زمانی که این تغییرات با درمان‌های پزشکی همراه شود. تغییراتی مثل : قرار دادن سبزیجات و ماهی بیشتر در رژیم غذایی‌، کم کردن مصرف قند و شکر، برنامه‌ی خواب منظم و پایبند بودن به آن، کم کردن اضطراب و استرس به وسیله ورزش کردن، نوشیدن مایعات و آب کمتری قبل از خواب، کم کردن مصرف کافئین در اواخر بعدازظهر یا شب، قطع مصرف تنباکو و الکل، می تواند تاثیرات خوبی را در کیفیت خواب شما بگذارد.

کلام نهایی

پزشکان معتقدندکه همه افراد باید در شبانه روز به مقدار ۷ الی ۸ ساعت به صورت مفید بخوابند. یعنی در این مدت استراحت کاملی را به مغز خود بدهند. اگر این مقدار از خواب در افراد با کاهش رو به رو شد می توانیم بگوییم که فرد دچار اختلال در خواب شده است، و در پی آن باید منتظر ظهور عوارض ناشی ار اختلالات خواب باشیم.

اختلالات خواب مسئله ایست که باید به آن توجه شود و هر چه زودتر نسبت به رفع و درمان آن اقدام کرد. دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب در تهران می باشد. شما با مراجعه به کلینیک اورا اسلیپ و دریافت مشاوره می توانید ابتدا علت اختلال خواب خود را متوجه شوید و تحت نظر دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب در تهران تحت درمان قرار بگیرید. در این کلینیک از روش های غیر جراحی، بدون درد و دیوایس دهانی استفاده می شود.

در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید
سوالات متداول

تماس با ما

  • تلفن : 02126659154
  • همراه : 09051207129
  • آدرس : تهران ، گيشا ، پيروزی غربی (عليالی) ، پلاك 77 ، طبقه 4