متخصص خروپف در تهران (دکتر معینی پور)

متخصص خروپف در تهران

در تعریف خروپف باید گفت، صدایی خشنی که با جریان هوا در بافت های گلو تولید می شود. خروپف گاهی با صدای خیلی بلند به گوش می رسد و سبب لرزش بافت ها در هنگام نفس کشیدن می گردد. می توان ادعا کرد که همه افراد دچار خروپف هستند. اما در برخی افراد، خروپف کردن یک مشکل مزمن می باشد و حتی گاهی نشانه ای از بیماری می باشد. خروپف در طولانی مدت ممکن است سبب اختلال در خواب شود و در نهایت خستگی در طول روز را برای شخص به ارمغان بیاورد.

خروپف ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیندازد و حتی اگر در حال شدیدی باشد ممکن است در خواب اطرافیان هم به جهت صدایی که دارد، خلل ایجاد کند.بعضی عوامل همچون کاهش وزن و ترک مصرف الکل می تواند در درمان خروپف موثر باشد. امروزه درمان های پزشکی و روش های جراحی هم توانایی کاهش و قطع خروپف را دارند. ولی باید بدانید که روش های درمانی برای همه افراد دچار خروپف یکسان نمی باشد، به همین خاطر رجوع به متخصص خروپف نیاز است.


 با دکتر فریبا معینی پور در اورا اسلیپ متخصص اختلالات خواب و خروپف “عضو آکادمی و طب خواب اروپا و استاد دانشگاه اُمئو سوئد” کنار شما هستیم تا یک به یک دلایل خروپف را شناسایی کنیم و با با جدید ترین روش های روز دنیا بدون جراحی، درد و خون ریزی آنها را درمان کنیم پس از پایان درمان شما بدون داشتن عوارض جانبی جراحی ها خواب باکیفیت و راحتی خواهید داشت. برای دریافت نوبت و مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. در اورا اسلیپ از روش های درمان بدون درد و خون ریزی و از دیوایس دهانی استفاده می شود

تمامی این اختلالات با روش های جدید و استاندارد جهانی قابل درمان است.در زیر به مهمترین دلایل، علائم و راه های درمان خروپف اشاره می کنیم.


علائم خروپف

خروپف معمولا با آپنه خواب انسدادی همراه می باشد، ولی همه افرادی که دچار خروپف هستند یقینا دارای OSA نمی باشند. اما اگر خروپف با هر یک از علائم زیر همراه بود، می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری در فرد باشد.

  •  بالا بودن فشار خون
  •  وجود اختلال در تمرکز
  •  گلو درد موقع بیدار شدن
  • داشتن سردرد صبحگاهی
  • حس خفگی در خواب
  • داشتن درد قفسه سینه در هنگام شب
  • آپنه خواب
  • خواب آلودگی زیاد در روز
  •  خروپف های خیلی بلند

علت خروپف

نوع ساختار دهان و سینوس های فرد، مصرف الکل، آلرژی، سرماخوردگی و وزن زیاد، می تواند از عوامل خروپف باشد. زمانی که فرد از یک خواب سبک به خواب عمیق فرو می رود، عضلات پشت کام نرم، زبان و گلو آرام می گیرند و بافت های گلو در حالت شلی قرار می گیرند و در نتیجه بخشی از راه نفس کشیدن فرد را مسدود می کنند و در عین حال سبب لرزش می شوند.

هر مقدار راه هوایی تنفس شخص باریک تر باشد، جریان هوا قوی تر و لرزش ها بیشتر می شود و در نهایت خروپف فرد را بلند تر می کند.علت خروپف را می توان با وجود بعضی از شرایطی زیر دانست. این شرایط، انسداد مسیرهای هوایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و در نهایت خروپف را ایجاد می کنند. آنها عبارتند از:

• ویژگی های ساختاری موجود در دهان فرد
• عدم خواب کافی
• کام نرم با ضخامت کم (سبب تنگ شدن مسیر هوایی شخص می شود)
• بافت های اضافی موجود در قسمت پشتی گلوی افراد چاق(راه هوایی را تنگ می کند)
• ممکن است قطعه مثلثی بافتی (که از کام نرم (uvula) آویزان است) جریان هوا را مسدود کند وسبب افزایش لرزش شود.
• مصرف الکل قبل از خواب سبب خروپف می شود( الکل سبب شل شدن عضلات گلو می شود، و موجب کاهش دفاع طبیعی فرد در مقابل انسداد مجاری هوایی می گردد)
• مشکلات موجود در بینی مثل احتقان مزمن بینی یا انحراف، در خروپف شخص می تواند موثر باشد.
• خوابیدن به پشت، در صورت خروپف بیشترین صدا را تولید می کند.( زیرا مجاری هوایی را تنگ می نماید)

عوامل موثر در خطر خروپف

عوامل خطری که در میزان خروپف تاثیر دارند را باهم بررسی می کنیم و هر کدام را مختصر توضیحی می دهیم. این عوامل ممکن است که خروپف را افزایش دهند.

جنسیت: خروپف یا آپنه خواب، بیشتر در مردان دیده می شود، و خانم ها کمتر به این مسئله دچار می شوند.

اضافه وزن: خروپف یا انسداد خواب، در افرادی که اضافه وزن دارند و اصطلاحا چاق می باشند بیشتر شایع است.

راه هوایی باریک: برخوردار بودن از کام نرم و یا لوزه های بزرگ یا آدنوئید، سبب باریک شدن راه هوایی فرد می شود و در نهایت خروپف را ایجاد می کند.

مصرف الکل: مصرف الکل سبب شل شدن عضلات گلو می شود و این توانایی را دارد تا خطر خروپف را با افزایش روبه رو کند. الکل، استعمال سیگار و تعدادی از داروها همچون آرامش دهنده هایی مانند لورازپام (آتیوان) و دیازپام (Valium) هم این توانایی را دارند تا افزایش لرزش عضلات را ایجاد کنند، و خروپف را رقم بزنند.

سابقه خانوادگی: باید بگوییم که وراثت یک عامل خطر بالقوه برای OSA شمرده می شود.

عوارض خروپف

خروپف یک مزاحمت برای اطرافیان به حساب می آید. اما علاوه بر ایجاد اختلال در خواب اطرافیان، عوارض جانبی دیگری را هم ممکن است برای فرد ایجاد کند. عوارضی همچون:

  • 1. اختلال در تمرکز حواس
  • 2. خواب آلودگی های روزانه
  • 3. عصبانیت های بی دلیل و مکرر و افزایش خطر بروز مشکلات رفتاری
  • 4. افزایش خطر تصادفات به جهت وجود کمبود خواب
  • 5. بالا رفتن خطر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی

درمان خروپف

درمان ابتدایی

همه پزشکان در جهت درمان خروپف، ابتدا تغییر سبک زندگی را به فرد توصیه می کنند. تغییراتی مثل کاهش وزن، ترک سیگار و الکل، درمان احتقان بینی، خواب کافی و منظم، جز دستورات اولیه پزشکان می باشد. اما برای خروپف همراه OSA، استفاده از دستگاه های دهان و دندان مطابق با فرم و ساختار دهان افراد، مورد توصیه پزشکان می باشد.

فشار مستمر راه هوایی مثبت (CPAP)

این روش حالتی می باشد که فرد باید در هنگام خواب با پوشیدن ماسک، روی بینی یا دهان را بپوشاند. این ماسک به طوری عمل می کند که هوای تحت فشار را از یک پمپ کوچک به مسیر مجاری هوایی وارد می کند تا سبب شود، مجاری هوایی باز بماند.

در این روش پمپ باید در کنار تختخواب شخص قرار داده شود. CPAP باعث از بین رفتن خروپف می شود، و بیشتر در مواقعی که خروپف با OSA همراه باشد کاربرد پیدا می کند. CPAP، مطمئن ترین و مؤثرترین روش برای درمان OSA به حساب می آید، اما بعضی افراد رابطه خوبی با آن ندارند، یا در تنظیم نویز یا احساس دستگاه معضلاتی دارند

جراحی فوقانی مجاری هوایی

UPPP : روش های مختلفی برای باز کردن مجاری هوایی فوقانی و همچنین جلوگیری از باریک شدن آن در وقت وجود دارد. به عنوان مثال، در روشی بنام uvulopalatopharyngoplasty (UPPP)، فرد در حالت بیهوشی عمومی قرار داده می شود و پزشک جراح، بافت های اضافی را از گلوی بیمار با تراشیدن خراج می کند.

MMA : روش دیگری هم مورد استفاده است، تحت عنوان پیشرفت فک بالا (MMA) که شامل حرکت دادن فک بالا و پایین به سمت جلو می باشد. این شیوه به باز شدن مجاری هوایی فرد کمک خوبی می نماید. فرسایش بافت پرتونگاری با استفاده از سیگنال فرکانس رادیویی، با شدت کم برای کوچک کردن بافت در کام نرم، زبان یا بینی عمل را انجام می دهد.

تحریک عصب هیپوگلوزال

در حال حاضر یک شیوه جدیدتری هم در جراحی بوجود آمده است، که تحریک عصب هیپوگلوزال نام دارد. به حالتی می باشد که با تحریک عصب کنترل کننده زبان، سبب می شود تا زبان هنگام نفس کشیدن، مسدودیت راه هوایی را ایجاد کند.

uvulopalatoplasty با کمک لیزر

(LAUP) برای کوتاه نمودن یوولا که همان بافت نرم آویزان در پشت گلو می باشد، از لیزر استفاده می شود. به این واسطه برش هایی کوچک در کف نرم هر دو طرف ایجاد می شود. برش ها، بافت های اطراف را سفت می کنند و سبب جلوگیری از لرزش هایی می شوند که باعث خروپف می گردد.

دیوایس دهانی

دیوایس دهانی با توجه به فرم دندان ها و فک شما طراحی و ساخته می شود و شب ها هنگام خواب شما آن را در دهان خود قرار می دهید. در این روش دیگر نیازی به انجام جراحی های خطرناک و دستگاه های پر هزینه و اذیت کننده نیست و با خیال راحت می توانید خواب باکیفیتی داشته باشید. برای تهیه این دیوایس می توانید با ما (کلینیک خواب اورا اسلیپ) تماس بگیرید و از مشاوره های رایگان کارشناسان ما بهره ببرید

کاشت Palatal یا روش ستون

با قرار دادن ایمپلنت های پلاستیکی کوچک به کف نرم می توان از ریزش کف نرم که سبب خروپف می شود، ممانعت کرد.

کلام نهایی

در مورد جراحی ها باید بگوییم که اثربخشی آن ها متفاوت می باشد. و باید تمام تحت نظر متخصصین و با دقت کامل صورت بگیرد که گاها ممکن است بعد از جراحی عوارض دیگری مشاهده شود یا خروپف شخص بیشتر شود.

تقریبا می توان ادعا کرد که همه افراد در هنگام خواب گاهی خروپف را تجربه کرده اند. اما افرادی هستن که گاهی از خروپف کردن های شدید و با صدای بلند در هنگام خواب شکایت می کنند. خروپف در این افراد یک مشکل مزمن به حساب می آید و حتی شاید نشان از بیماری در وجود فرد داشته باشد. لذا حتما باید فرد به پزشک متخصص رجوع کرده و علائمی را که تجربه کرده را بیان کند تا بهترین روش درمانی از جانب پزشک تجویز شود.

دکتر فریبا معینی پور، متخصص خروپف در تهران، می تواند با تخصصی خوبی که در این زمینه دارد، درمان قطعی خروپف را با اتخاذ بهترین روش درمانی برای شما رقم بزند. با اطمینان کامل می توانید با مراجعه به کلینیک اورا اسلیپ در تهران از بهترین خدمات در زمینه : درمان اختلالات خواب، درمان بی خوابی و درمان آپنه خواب مطلع شوید و با تحت نظر قرارگرفتن نزد دکتر فریبا معینی پور، نسبت به درمان مسائل خواب و  خروپف بهترین اقدام را انجام دهید.