داروی بلسومرا چیست؛ تاثیر مصرف بر خواب و عوارض

داروی بلسومرا چیست؛ تاثیر مصرف بر خواب و عوارض

معمولا اختلالات خواب از راه های مختلفی درمان می شود که یکی از این روش ها مصرف داروها است. پزشکان برای کسانی که دچار اختلالات خواب نظیر کم خوابی هستند دارویی به اسم بلسومرا Belsomra تجویز می کنند. این دارو به درمان بی خوابی کمک شایانی می کند و باعث می شود تا فرد بتواند خواب راحتی را تجربه نماید. بلسومرا یک داروی تسهیل کننده خواب است اما مصرف غیرمجاز آن خطرناک بوده و بدون دستور پزشک به سراغ آن نروید. اگه می خواهید بدانید بلسومرا چیست و چطور باید آن را مصرف کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

 

معرفی داروی بلسومرا

بلسومرا که بسیاری آن را با نام سوورکسانت می شناسند یک داروی تنظیم کننده خواب است. این دارو توسط پزشک به کسانی که از بی خوابی رنج می برند، تجویز می شود. البته برای درمان همه نوع بی خوابی نباید این دارو مصرف شود بلکه فقط مواردی که پزشک متخصص تشخیص دهد زیرا بلسومرا دارای عوارضی است. مثلا مصرف سوورکسانت یا بلسومرا در حمله خواب نه تنها درمان کننده نیست بلکه خطرات جدی به همراه دارد.

در زمینه مصرف داروی بلسومرا یا سوورکسانت برای درمان بی خوابی، سازمان غذاوداروی آمریکا اعلام کرده است که بلسومرا برای درمان بی خوابی مورد تایید است اما باید به نحوه مصرف و عوارض آن در افراد مختلف توجه شود. در ادامه به بررسی این دارو و عوارض آن می پردازیم.

 

تاثیر مصرف بلسومرا بر خواب انسان

انسان به دلایل زیادی مانند استرس یا جابه جایی در مسافت های طولانی، نگرانی و مشغله های کاری باعث بی خوابی یا بد خوابی می شود. بی خوابی یعنی نتوانیم کامل بخوابیم و در طول روز خواب آلوده هستیم. بد خوابی یعنی این که در شب چندین بار از خواب به دلایل مختلف بیدار شویم و روی عملکرد ما در روز تاثیر بگذارد. به همین خاطر نیاز به مصرف دارو زیر نظر پزشک داریم.

داروی بلسومرا به ما در داشتن خواب کافی و سالم کمک می کند. بلسومرا مستقیما بر چرخه بیداری و خواب در انسان تاثیر می گذارد. در واقع این داروی شیمیایی با تغییر رفتار (اورکسین) که در مغز وجود دارد و خواب را کنترل می کند باعث می شود تا انسان زودتر بخوابد. افزایش سرعت خوابیدن و راحت خوابیدن از نتایج مصرف بلسومرا است. همچنین امکان بیداری فرد در طول شب کمتر می شود.

 

نکات و نحوه مصرف داروی بلسومرا

داروی بلسومرا برای آن است که شما خواب خوبی داشته باشید. برای همین مصرف این دارو از زمانبندی پیروی نمی کند. بدین صورت که شما برخی داروها رو باید در فاصله زمانی معنی مثلا هر 8 ساعت مصرف کنید. در حالی که بلسومرا را باید نیم ساعت قبل از خواب مصرف نمایید. معمولا این دارو مانند سایر داروها با یک لیوان آب مصرف می شود. در زیر به نکات لازم در زمینه مصرف بلسومرا می پردازیم.

 

زیر نظر پزشک مصرف کنید

اولین نکته آن است که این دارو را به هیچ عنوان بصورت سرخود مصرف نکنید. تجویز پزشک و مشورت با او در زمینه مصرف این دارو لازم است. همچنین باید عوارض ناشی از مصرف آن را سریعا به پزشک گزارش دهید تا مقدار دوز آن را برای شما کم یا زیاد کند.

 

هر شب یک عدد مصرف کنید

مصرف بلسومرا بصورت شبانه و 1 عدد است. اگر بیشتر از این مصرف کنید دچار مشکل می شوید. مقدار میلی گرمی که باید مصرف کنید را پزشک مشخص می کند اما مصرف بیش از آن باید به دستور پزشک باشد.

 

30 قبل از خواب مصرف کنید

داروی بلسومرا روی خواب شما تاثیر مستقیم دارد. این تاثیر نیم ساعت بعد ظاهر می شود و خوابتان می گیرد. برای همین سعی کنید 30 دقیقه قبل از خواب آن را مصرف نمایید. نکته ای که مد نظر باید قرار دهید آن است که زمانی قرص را بخورید که حداقل 7 ساعت زمان برای خوابیدن داشته باشید.

 

بلسومرا را با غذا نخورید

متخصصان بر این عقیده اند که مصرف بلسومرا به همراه غذا تاثیر آن را کم می کند. برای همین سعی کنید بعد از غذا و پیش از خوا مصرف نمایید. در برخی موارد که فرد مشکلات گوارشی دارد و قرص ها او را اذیت می کند با مشورت پزشک می توان در میان غذا قرص بلسومرا را مصرف کرد.

 

در زمان تمرکز مصرف نکنید

اگر کاری دارید که نیاز به تمرکز بالا دارد، قرص بلسومرا را مصرف نکنید. دلیل این امر آن است که بلسومرا شما را خواب آلوده می کند و کارهایی که دقت بالایی می طلبد را تحت تاثیر قرار می دهد. کارهایی مثل رانندگی کردن، غذا خوردن یا کار با دستگاه هایی که نیاز به دقت و تمرکز دارند، بعد از مصرف بلسومرا خطرناک است.

 

با بلسومرا الکل مصرف نکنید

مصرف الکل به همراه داروی بلسومرا باعث اختلالاتی در بدن می شود. اختلالاتی نظیر خواب آلودگی و سرگیجه از عوارض مصرف الکل و بلسومرا با هم است.

 

بلسومرا را در شرایط عادی نگهداری کنید

دمای اتاق برای نگهداری قرص های بلسومرا مناسب است. همچنین این دارو نباید در نور، رطوبت یا گرما قرار بگیرد.

 

عوارض داروی بلسومرا

مصرف بلسومرا حتما باید زیر نظر پزشک متخصص اختلالات خواب باشد. این دارو عوارضی دارد که نه تنها مشکل آفرین است بلکه ممکن است رفتار و ویژگی های شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال فراموشی یکی از عوارض این دارو می باشد. اگر بدون نظر پزشک مصرف این دارو را شروع کنید و مقدار مصرف آن را ندادید عوارض شدیدی را تجربه خواهید کرد. در زیر تمامی عوارض مصرف داروی بلسومرا را بیان می کنیم.

 

آلرژی پوستی

برخی از مردم به این دارو آلرژی دارند. مثلا مصرف این دارو در پوست ایشان سبب بروز کهیر شده است. به همین خاطر اگر چنین وضعیتی را مشاهد کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید. بروز التهاب در صورت یا لب ها و زبان نیز از چنین آلرژی ای می باشد.

 

آلرژی تنفسی

اگر پس از مصرف بلسومرا به سختی نفس می کشید حتما مصرف آن را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید. معمولا پزشکان در چنین حالتی داروی دیگری به جای بلسومرا به شما پیشنهاد می دهند.

 

خواب آلودگی

خواب آلودگی بعد از مصرف داروی بلسومرا مرسوم است اما اگر در طول روز رفع نشود شما را دچار مشکل می کند. معمولا شما بعد از مصرف بلسومرا به 7 الی 8 ساعت خواب نیاز دارید. اگر بعد از آن نیز خواب آلوده هستید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

رفتار های غیر طبیعی

اگر رفتارهایی در خود احساس می کنید یا اطرافیان تان به شما گوشزد می کنند که طبیعی به نظر نمی رسد باید مصرف دارو را متوقف کنید. تاثیر این دارو بر روان بسیار بالاست و به همین خاطر ممکن است شما را به رفتارهایی وادارد که کنترل آنها را ندارید.

 

توهم و افکار غیر طبیعی

از نشانه های شایع تاثیر زیاد دارو بر بدن توهم است. بعد از مصرف بلسومرا فرد دچار توهم و خیال می شود. با این که فرد بیدار است اما فکر می کند در خواب است و به هر کاری دست می زند. این حالت در خانه و بیرون خطر آفرین است و مصرف داروی بلسومرا باید قطع شود.

 

احساس ضعف و گیجی

ضعف در بدن و به خصوص در پاها از نشانه های دیگر مصرف اشتباه بلسومرا است. این ضعف بدن را مدام خسته نشان می دهد. همچنین گیجی در طول روز بخاطر مصرف بلسومرا باعث می شود تا نتوانید کارهای خود را به درستی انجام دهید و مدام دچار اشتباه بشوید.

 

دیدن خواب های پریشان

اگر بعد از مصرف بلسومرا دچار خواب های پریشان و کابوس شده اید نگران نباشید. معمولا این عارضه موقتی است و بعد از مدتی به حالت قبل بر می گردید. با تکرار خواب های پریشان و کابوس ها شما از خواب می پرید و خواب شما دوباره دچار اختلال می شود. بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مواردی که گفته شد فقط بخشی از عوارضی بود که توسط این دارو ایجاد می شود. اگر عوارض دیگری داشتید نیز مصرف دارو را قطع کنید و پزشک تان را در جریان قرار دهید. معمولا پزشک شما پس از بررسی های لازم داروی دیگری را برای درمان بی خوابی به شما پیشنهاد می دهد.

 

کلام آخر

بلسومرا یک داروی مهم در تنظیم خواب محسوب می شود و بسیاری از متخصصان آن را برای درمان بی خوابی پیشنهاد می دهند. موارد مصرف این دارو بی خوابی های ناشی از استرس و نگرانی است. مشغله های امروزی خواب را از انسان ها گرفته است و مصرف این دارو می تواند به خواب سالم و کافی انسان کمک کند.

با این حال باید نکاتی که در مورد مصرف بلسومرا وجود دارد مورد توجه قرار بگیرد تا عوارض ناشی از آن به حداقل برسد. به هیچ عنوان بدون تجویز پزشکان متخصص دارو مصرف نکنید تا دچار مشکلات بیشتر نگردید. بهترین کار آن است که به کلینیک خواب اورا اسلیپ مراجعه کنید تا زیر نظر دکتر فریبا معینی پور با بررسی و تست خواب بتوانیم مشکل شما را شناسایی و درمان کنند. در این مرکز بهترین روش های درمان اختلالات خواب مطابق با متد روز دنیا ارائه می شود.

 

سوالات متداول

  • چه مقدار بلسومرا برای درمان بی خوابی مناسب است؟

معمولا بلسومرا در دوزهای پنج، ده، پانزده و بیست میلی گرم توسط پزشکان تجویز می شود. تشخیص این که چه مقدار برای مصرف مناسب است با پزشک می باشد اما توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا آن است که مصرف این دارو باید از کمترین مقدار شروع شود و اگر پاسخگو نبود طبق نظر پزشک افزایش یابد. مقدار بسیار کم این دارو نیز در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده است که تعویض دارو در این موارد پیشنهاد می شود.

 

  • تاثیر داروی بلسومرا بر انسانی که کمبود خواب دارد چیست؟

طبق بررسی ها، مصرف داروی بلسومرا بر افرادی که دچار بی خوابی هستند، نشان می دهد که این افراد راحت تر به خواب می روند و کمتر در طول شب بیدار می شوند. این افراد معمولا در طول شبانه روز خواب سالم تری دارند. همچنین سرعت به خواب رفتن ایشان افزایش یافته است.

 

مقالات بیشتر : 

عوارض قرص خواب آور چیست

معرفی دمنوش خواب آور گیاهی