دمنوش خواب آور گیاهی؛ معرفی 5 دمنوش و نوشیدنی

معرفی دمنوش خواب آور گیاهی

خواب خوب شبانه اغلب به عنوان یک فاکتور مهم در سلامت نادیده گرفته می شود. متخصصان توصیه می کنند که افراد بزرگسال بین 18-60 سال حداقل 7 الی 9 ساعت در شب بخوابند.

خواب بیش از حد یا کمتر از حد طبیعی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، دیابت، بیماری قلبی و حتی مرگ در ارتباط است.

اما 7 ساعت خوابیدن در شب همیشه راحت نیست.

خوشبختانه، نوشیدنی های خواب آور زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند زودتر بخوابید. در اینجا 5 دمنوش و 5 نوشیدنی را معرفی می کنیم که ممکن است خواب شما را به طور طبیعی بهبود بخشند.

کم خوابیدن یا بی خوابی چیست؟

بی خوابی حالتی است که فرد، در طول شبانه روز کمتر از حد متعارف می خوابد یا این که اصلا نمی خوابد. در بی خوابی یا کم خوابیدن فرد در طول شب چندین بار از خواب می پرد و بعد چند ساعت بیدار است یا این که تا نصفه شب بیدار است.

البته برخی بخاطر کار شبانه، روزها می خوابند که خوابشان کامل می شود اما عده ای در طول روز مشغول کار هستند و در شب نیز نمی خوابند.

مشکل بی خوابی از عواملی نظیر استرس در فضای کاری، حجم بالای کارها، اتفاقات غم انگیز و هیجانات ناگهانی، مصرف کافئین و مواد مخدر، مشغولیت های فکری و نور زیاد ایجاد می شود.

گاهی نیز به دلیل اختلالاتی در بدن، بی خوابی به سراغ انسان می آید. مثلا مشکل گوارشی، یائسگی در زنان، اختلالات روانی و جسمی، سندروم عضو بی قرار یا حتی تیروئید پرکار از عواملی است که انسان را بی خواب می کند.

بی خوابی یا موقتی است یا بصورت مستمر در فرد دیده می شود. بی خوابی موقتی بخاطر مصرف دارو یا مسافرت جای نگرانی ندارد اما بی خوابی بخاطر مشکل اساسی در بدن باید درمان شود. به همین خاطر افرادی که دچار بی خوابی می شوند و بصورت مستمر گرفتار آن هستند باید عوارض بی خوابی را بدانند.

معرفی دمنوش گیاهی خواب آور

برخی از دمنوش ها خاصیت خواب آوری دارند. برخی پزشکان دمنوش های گیاهی خواب آور را برای کسانی که بی خوابی مزمن دارند، تجویز می کنند.

پزشکان طب سنتی در زمینه دمنوش ها و تاثیر آن مطالب زیادی بیان کرده اند و این روش را سالم ترین و طبیعی ترین روش درمان بی خوابی می دانند. برای آن که با این دمنوش ها آشنا شوید، در زیر تعدادی از این دمنوش ها را معرفی کرده ایم:

1. چای بابونه

چای بابونه

بابونه گلی شبیه به مینا است که از خانواده Asteraceae به شمار می رود.

چای تهیه شده از این گل قرن هاست که مصرف می شود. این چای فواید متعددی برای سلامتی، ازجمله تسکین علائم سرماخوردگی، کاهش التهاب و بهبود سلامت پوست دارد. این چای با دم کردن گل های بابونه در اب داغ تهیه می شود.

برخی از تحقیقات بیان می کنند که چای بابونه باعث بهبود کیفیت خواب می شود. مطالعه ای بر روی 60 فرد مسن به این نتیجه رسید که مصرف 400 میلی گرم عصاره بابونه به مدت 28 روز متوالی بدون هیچ عوارضی کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

مطالعه ای دیگر بر روی 80 زن که از کیفیت خواب پایین رنج می بردند نشان داد که علائم فیزیکی کمبود خواب به طرز چشمگیری بعد از مصرف روزانه چای بابونه به مدت دو هفته بهبود یافت.

بابونه ممکن است در رفع بی خوابی و اضطراب موثر باشد که هر دو به بهبود خواب کمک می کنند. دو مطالعه موردی ارتباط بین مصرف بابونه و بی خوابی را مورد بررسی قرار دادند. با این وجود، هیچ یک مدارک کافی برای تایید این موضوع را پیدا نکردند. بنابراین، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

برای تهیه چای بابونه در خانه، 4 قاشق غذاخوری از گل بابونه تازه (یا 2 قاشق غذاخوری گل خشک) را به یک فنجان (237 میلی لیتر) آب جوش اضافه کنید. قبل از استفاده از یک صافی برای تخلیه گل ها، اجازه دهید دمنوش به مدت 5 دقیقه دم بکشد.

مصرف روزانه چای بابونه بی خطر است و مصرف بابونه به صورت چای یا هر شکل دیگری هیچ عوارض جانبی را به همراه نداشته است.

خلاصه

چای بابونه ممکن است به رفع بی خوابی کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است. به احتمال زیاد به کیفیت خواب کمک می کند. فقط با استفاده از دو ماده می توانید آن را در خانه درست کنید.

2. چای آشواگاندا

آشواگاندا به عنوان یک گیاه دارویی قدرتمند شهرت یافته است. گاهی اوقات آن را جینسینگ هندی یا گیلاس زمستانی می نامند.

عصاره استخراج شده از ریشه، میوه و برگ های این گیاه برای درمان بیماری های مختلفی مانند استرس، اضطراب و آرتروز مورد استفاده قرار گرفته است.

آشواگاندا به طور سنتی در شیوه های آیورودا استفاده می شود. ریشه حاوی ترکیباتی است که به نظر می رسد در صورت جدا شدن و مصرف در مقادیر زیاد باعث خواب می شوند.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که تری اتیلن گلیکول؛ یک جزء فعال در برگ های آشواگاندا؛ موجب بهبود خواب بدون حرکت چشم می شود.این مرحله از خواب همان مرحله ای است که بدن بافت ها و استخوان ها را بازسازی می کند.

در مطالعات انسانی، آشواگاندا پتانسیل کمک به آماده سازی بدن برای خواب و نیز بهبود کیفیت کلی خواب را نشان داده است. شما می توانید چای کیسه ای آشواگاندا را از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید.

یکی دیگر از روش های نوشیدن آشواگاندا در moon milk است؛ moon milk درمان سنتی آیورودا برای بی خوابی است که با افزودن آشواگاندا، هل، دارچین و جوز هندی به شیر گرم تهیه می شود.

اگرچه نوشیدن آشواگاندا برای بیشتر افراد بی خطر است، اما برخی از افراد باید با احتیاط آن را مصرف کنند.

این شامل افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی، زنان باردار و شیرده و افرادی است که داروهایی برای کنترل فشار خون، دیابت یا بیماری تیروئید مصرف می کنند.

خلاصه

کاهش بی خوابی تنها یکی از فواید شناخته شده آشواگاندا است. ریشه آن در آب داغ یا شیر گرم خیس می شود. گروه های خاصی باید در مورد مصرف این گیاه احتیاط کنند.

3. چای سنبل الطیب

سنبل الطیب دمنوش خواب آور طبیعی

سنبل الطیب یک گیاه چندساله است که گل های صورتی و سفید رنگ آن شکوفه می کنند و بخشی از از خانواده پیچ امین الدوله است.

مشابه با آشواگاندا، ریشه گیاه سنبل الطیب به عنوان یک گیاه دارویی برای تقویت خواب و رفع بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد.

سنبل الطیب تاثیراتی را برای تسکین بی خوابی و بهبود کیفیت خواب در میان زنان یائسه نشان می دهد. مطالعه ای دریافت که 30 درصد از زنان بعد از دوران یائسگی که یک کپسول سنبل الطیب 530 میلی گرمی دو بار در روز به مدت 4 هفته مصرف کردند، بهبود کیفیت خواب را گزارش کردند.

اگرچه تعداد زیادی از تحقیقات بیان می کنند که سنبل الطیب می تواند بی خوابی را درمان کند، محققان به این نتیجه رسیدند که مطالعات بیشتری قبل از ارائه دوزهای خاص و رژیم های درمانی مورد نیاز است.

برای تهیه چای سنبل الطیب،‌ 2-3 گرم ریشه سنبل الطیب خشک را در 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب داغ دم کنید. قبل از صاف کردن، اجازه دهید 10-15 دقیقه دم بکشد.

سنبل الطیب یک استراتژی بی خطر برای مدیریت بی خوابی در نظر گرفته می شود که ریتم شبانه روزی را تغییر نمی دهد؛ ریتم شبانه روزی الگوی روزانه فرد است که زمان خواب و بیدار شدن را تعیین می کند. با این وجود، مطالعه ای مشاهده کرد که دوز زیاد آن باعث بالا رفتن سطح اضطراب می شود.

موسسه ملی سلامت (NIH) توصیه می کند که زنان باردار و شیرده و نیز کودکان زیر 3 سال از مصرف سنبل الطیب اجتناب کنند.

علاوه بر این، این ریشه می تواند آرام بخشی را افزایش دهد و هرگز نباید در ترکیب با الکل یا داروهایی مانند باربیتورات و بنزودیازپین ها استفاده شوند.

خلاصه

چای سنبل الطیب ممکن است به درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب کمک کند، به خصوص در میان زنان یائسه. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد دوز و روند درمان مورد نیاز است.

4. چای نعناع فلفلی

گیاهان خانواده نعناع که به طور رسمی به نام Lamiaceae شناخته می شوند، به دلیل کاربردهای آشپزی خود به خوبی شناخته شده اند. این شامل نعناع فلفلی است که به نظر می رسد کاربردهای زیادی دارد.

سال هاست که از نعناع فلفلی در طب سنتی استفاده شده است. باور بر این است که این چای خواص ضدویروسی، ضد میکروبی و حتی ضد آلرژیک دارد.

نعناع فلفلی همچنین به مشکلات گوارشی (GI) مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سوهاضمه کمک می کند.

اگرچه نشان داده شده است که به ناراحتی معده در هنگام شب کمک می کند، اما آزمایش های بالینی بیشتری در مورد نعناع فلفلی برای تعیین تاثیر مستقیم آن بر خواب مورد نیاز است.

تهیه چای نعناع فلفلی بسیار ساده است. کافی است 2 فنجان (480 میلی لیتر) آب را بجوشانید و یک مشت برگ نعناع را به آن اضافه کنید.

شما می توانید مقدار برگ نعناع را بر اساس طعمی که دوست دارید، اضافه کنید. اجازه دهید برگ های نعناع به مدت 5 دقیقه در آب داغ دم بکشند.

چای نعناع فلفلی به طور معمول بی خطر است، اما ممکن است با داروهای خاص فشار خون، سوءهاضمه و دیابت تداخل داشته باشد.

اگر هرگونه دارویی مصرف می کنید، باید قبل از مصرف دمنوش یا استفاده از روغن نعناع فلفلی با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

چای نعناع فلفلی ممکن است با تسکین ناراحتی و ناراحتی دستگاه گوارش در عصرها خواب شما را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتری در مورد نعناع فلفلی به عنوان یک مسکن بالقوه مورد نیاز است.

5. دمنوش گیاه اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس شبیه به سنبله است و بصورت بوته ای می روید. این گیاه دارای گلی با شکل بیضی و دُرمایه های بنفش می باشد.

دمنوش این گیاه به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. این گیاه همچنین تقویت کننده سیستم قلب و عروق بدن، تنظیم کننده ضربان قلب، کاهش دهنده سردرد و سرگیجه، رفع کننده مشکلات کبدی و مجاری ادراری است.

برای مشکل بی خوابی گیاه اسطوخودوس توصیه می شود زیرا به شدت آرامش بخش بوده و خواب فرد را تسهیل می کند.

معرفی نوشیدنی هایی که به خواب کمک می کند

1. آب گیلاس

گیلاس میوه هسته داری است که بسته به نوع طعم های متفاوتی دارد. گیلاس می تواند شیرین، ترش یا ملس باشد و در رنگ های مختلف ازجمله زرد، قرمز و بنفش رشد کند.

گیلاس نه تنها برای درست کردن مواد داخلی کیک پای کاربرد دارد، بلکه فواید سلامتی زیاد ازجمله بهبود کیفیت خواب به آن نسبت داده شده است.

اعتقاد بر این است که تریپتوفان موجود در گیلاس یکی از دلایل اثربخشی آن بر خواب است. تریپتوفان، آمینو اسیدی است که پیش ساز هورمون ملاتونین محسوب می شود. همانطور که می دانید هورمون ملاتونین زمان خواب و بیداری شما را تنظیم می کند.

اگرچه هر دو نوع گیلاس شیرین و ترش حاوی ملاتونین هستند، اما نوع ترش مقدار بیشتری دارد. در واقع،‌ مطالعه ای دریافت که گیلاس مونت مورنسی ترش ممکن است تا شش برابر بیشتر از گیلاس های شیرین بالاتون ملاتونین داشته باشد.

یک مطالعه 7 روزه بر روی 20 بیمار به این نتیجه دست یافت که نوشیدن کنسانتره آب گیلاس ترش به صورت روزانه در مقایسه با یک نوشیدنی دارونما، سطح ملاتونین در بدن را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

مطالعه ای مشابه بر روی 30 بیمار به این نتیجه دست یافت که مصرف یک محصول مبتنی بر گیلاس دو بار در روز موجب بهبود خواب شابنه، کاهش دفعات بیدار شدن در طول شب و افزایش سطح ملاتونین در ادرار اول صبح روز بعد می شود.

در نهایت، یک مطالعه بیان کرد که نوشیدن دو فنجان (480 میلی لیتر) آب گیلاس هر روز به مدت دو هفته موجب افزایش زمان کلی خواب تا 84 دقیقه می شود و در درمان علائم بی خوابی در افراد بالای 50 سال و بالاتر موثر است.

اگر قصد داریم برای بهبود خواب خود آب گیلاس بنوشید، باید مقادیر مشابه با آنچه در این مطالعه ذکر شده است را امتحان کنید. نوشیدن دو فنجان (480 میلی لیتر) در روز هیچ عارضه جانبی نخواهد داشت.

خلاصه

گیلاس منبع عالی تریپتوفان و ملاتونین است. نوشیدن 2 فنجان (480 میلی لیتر) آب گیلاس در روز ممکن است سطح ملاتونین شما را افزایش دهد و خواب شما را به طور کلی بهبود بخشد.

2. شیر گرم

شیر گرم نوشیدنی خواب آور

به نظر یک داستان قدیمی به نظر می رسد، اما بسیاری از سازمان های معتبر شیر گرم را برای یک خواب شبانه خوب توصیه می کنند.

دلیل آن این است که شیر حاوی تریپتوفان می باشد. تریپتوفان به طور طبیعی سروتونین را افزایش می دهد، یک انتقال دهنده عصبی که برای القا حس تندرستی و شادی شناخته شده است. علاوه بر این، سروتونین پیش ساز هورمون ملاتونین تنظیم کننده خواب است

به عبارت ساده تر، تریپتوفان سطح سروتونین را افزایش می دهد که سطح ملاتونین را بالا می برد. ملاتونین ممکن است خواب را تقویت کند و به مبارزه با اختلالات خواب از جمله جت لگ، اختلال خواب شیفت کاری و بی خوابی کمک کند.

مطالعات متعدد نشان می دهند که شیر گرم ممکن است به کیفیت خواب را بهبود بخشد و حرکت در شب را کاهش دهد، از این رو مطالعات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است. این احتمال وجود دارد که نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب تاثیر آرامش بخشی داشته باشد و به شما کمک کند تا برای استراحت آماده شوید.

اگر می خواهید شیر گرم را امتحان کنید، کافی است شیر مورد علاقه خود را انتخاب کرده و آن را چند دقیقه روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد. اگر به لاکتوز و شیر حساسیت ندارید، امتحان این روش هیچ ضرری ندارد.

خلاصه

شیر حاوی تریپتوفان است که به افزایش سطح ملاتونین و القای خواب کمک می کند. نوشیدن شیر گرم قبل از خواب نیز یک مراسم آرامش بخش شبانه است.

3. شیر طلایی یا شیر زردچوبه

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند شیر گرم به تنهایی به خواب بهتر شبانه کمک می کند. شیر طلایی نه تنها خواص آرامش بخش شیر گرم را دارد، بلکه دارای زردچوبه نیز است.

از آنجایی که شیر حایو تریپتوفان است؛ یک پیش ساز هورمون ملاتونین؛‌ ممکن است در افزایش سطح ملاتونین موثر باشد. ملاتونین یک هورمون اولیه است که چرخه خواب و بیداری بدن را تنظیم می کند.

در همین حال، زردچوبه سرشار از ترکیبی به نام کورکومین است که برخی از اثرات منفی کمبود خواب را تسکین داده‌، التهاب را کاهش می دهد و در درمان علائم اضطراب و افسردگی موثر است.

به عنوان مثال، مطالعه ای بر روی موش ها نتیجه گرفت که 72 ساعت کمبود خواب منجر به کاهش وزن، رفتارهای اضطرابی و آسیب اکسیداتیو می شود.

با این وجود، درمان با 10 الی 20 میلی گرم عصاره کورکومین به مدت 5 روز متوالی وزن را کاهش داد و به طور قابل توجهی رفتار شبه اضطرابی را بهبود بخشید.

به منظور تهیه شیر طلایی، نصف فنجان شیر (118 میلی لیتر) را با 1 قاشق چایخوری زردچوبه، 1 تکه زنجبیل و 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. وقتی شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید 3-5 دقیقه دیگر نیز بجوشد.

هر یک از مواد موجود در شیر طلایی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، افرادی که داروهای خاصی از جمله رقیق کننده های خون و داروهای کاهش اسید معده و مدیریت دیابت مصرف می کنند، باید در مصرف زردچوبه و زنجبیل احتیاط کنند.

خلاصه

شیر، زردچوبه و زنجبیل هر کدام حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است کیفیت خواب را از طریق چند مکانیسم مختلف بهبود بخشند. شیر طلایی یک نوشیدنی آرام بخش است که هر سه را ترکیب می کند.

4. شیر بادام

بادام یک نوع آجیل درختی مملو از فیبر سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر بادام یک جایگزین خامه ای برای شیر گاو است که با کمک مخلوط کردن بادام با آب و سپس صاف کردن پالپ آن تهیه می شود.

بادام کامل ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد. سال هاست که روغن بنفشه تهیه شده از بادام یا دانه های کنجد در طب سنتی ایرانی برای درمان بی خوابی استفاده شده است.

در یک مطالعه بر روی 75 فرد مبتلا به بی خوابی مزمن، شرکت کنندگان پس از مصرف 3 قطره داخل بینی روغن بنفشه یا روغن بادام خالص در شبانه به مدت 30 روز، بهبود قابل توجهی در کیفیت خواب گزارش کردند.

در مطالعه دیگری بر روی 442 دانشجو، تعداد شرکت کنندگانی که بی خوابی را گزارش کردند پس از مصرف روزانه 10 بادام به مدت 2 هفته، 4/8 درصد کاهش یافت.

از آنجایی که شیر بادام از بادام کامل تهیه می شود، ممکن است باعث خواب خوب نیز شود. شیر بادام سرشار از هورمون‌ها و مواد معدنی خواب آور از جمله تریپتوفان، ملاتونین و منیزیم است.

در واقع، 1 فنجان (237 میلی لیتر) شیر بادام حاوی نزدیک به 17 میلی گرم منیزیم است.

در سال های اخیر، نشان داده شده است که منیزیم پتانسیل درمان بی خوابی، به خصوص در افراد مسن را دارد. شیر بادام را می توانید در فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید.

برندها و طعم های مختلفی از آن در دسترس است. همچنین می توانید در خانه آن را تهیه کنید.

با توجه به این که شیر بادام از بادام کامل تهیه می شود، افرادی که به آجیل آلرژی دارند باید از مصرف آن پرهیز کنند.

خلاصه

بادام سرشار از هورمون ها و مواد معدنی خواب آور است. بنابراین، شیر بادام همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به شما کمک کند به خواب بروید و بخوابید.

5. اسموتی موز- بادام

اسموتی موز و بادام نوشیدنی خواب آور

موز یکی دیگر از مواد غذایی سرشار از منیزیم، تریپتوفان و ملاتونین است. همچنین سرشار از پتاسیم می باشد. پتاسیم و منیزیم هر دو مواد معدنی هستند که عضلات را آرام کرده و به شما کمک می کنند تا در پایان یک روز کاری طولانی استراحت کنید.

با ترکیب موز و شیر بادام در اسموتی، شما می توانید از مزایای تریپتوفان و ملاتونین بهره ببرید. این اسموتی ممکن است به شما کمک کند تا علائم بی خوابی را کاهش دهید. برای تهیه اسموتی موز و بادام، مواد زیر مورد نیاز است:

  • 1 عدد موز تازه یا منجمد
  • 1 فنجان (237 میلی لیتر) شیر بادام
  • 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) کره بادام
  • نصف فنجان یخ (در صورت استفاده از موز تازه)

این دستور تهیه ساده یک اسموتی پایه است که می توانید مواد دیگر حاوی منیزیم و پتاسیم مانند برگ های سبز، آب پرتقال، شکلات تلخ، ماست و آووکادو را به آن اضافه کنید.

تا زمانی که به موز یا بادام حساسیت ندارید، یک اسموتی مانند این راهی سالم و خوشمزه برای پایان دادن به روز است.

خلاصه اسموتی های موز و بادام حاوی بسیاری از ترکیبات خواب آور هستند. بادام دارای تریپتوفان و ملاتونین است، در حالی که موز دارای پتاسیم و منیزیم آرامش بخش عضلات است

عوارض بی خوابی

بی خوابی در بدن تاثیرات زیادی دارد. یکی از مهم ترین تاثیرات آن برهم زدن اکوسیستم بدن است و باعث اختلالات جدی در آن می شود. بی خوابی می تواند به اضافه وزن و دیابت منجر شود. در موارد حاد تر بی خوابی، بیماری های قلبی و عروقی و حتی سرطان بروز می کند. همچنین باعث چین و چروک در پوست می شود. از دیگر تاثیرات آن عدم تمرکز فرد در طول روز می شود و طول درمان بیماری هایی که نیاز به استراحت دارند را افزایش می دهد.

شاید انسان با خوردن بعضی غذاها و نوشیدنی ها خواب خود را کاهش دهد اما این کار بصورت موقت باید انجام بگیرد و در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد می کند. خوردن قهوه، غذاهای چرب، الکل یا غذاهای قندی برای کاهش خواب در دراز مدت سبب چاقی و بیماری های قلبی و عروقی می گردد. به همین خاطر برای کنترل بی خوابی از مصرف مداوم این موارد باید دست کشید و به روش های درمان بی خوابی متوسل شد.

روش های درمان بی خوابی

برای آن که بی خوابی درمان شود، روش های متعددی وجود دارد که با توجه به شدت بی خوابی می توان به آنها مراجعه کرد. مثلا اگر بی خوابی بر اثر بیماری گوارشی باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر بی خوابی بر اثر استرس و اضطراب ناشی از مشغله های ذهنی باشد باید این مشکلات را کاهش داد. کنترل کردن عوامل ایجاد بی خوابی نقش مهمی در افزایش خواب انسان دارد.

نتیجه گیری

خواب عنصری حیاتی برای بدن است و مغز به آن، برای ریکاوری و رفرش نیازمند می باشد.

بی خوابی می تواند سیستم بدن را دچار مشکل کند و در مواردی حتی از کار بیندازد. به همین خاطر اگر بی خوابی مزمن دارید حتما به متخصص خواب مراجعه کنید.

در موارد خفیف می توان با روش های درمان خانگی مثل دمنوش های خواب آور به مقدار ساعات خواب افزود اما در موارد شدید حتما باید درمان شوید. در مرکز خواب اورا اسلیپ، پزشکان متخصص در حوزه خواب می توانند با بررسی میزان خواب شما، بهترین روش های درمان بی خوابی را ارائه دهند.

سوالات متداول

آیا بی خوابی روی سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد؟

بله. بی خوابی به دلیل اختلال در فعالیت مغز، موجب ایجاد ناهماهنگی در بدن شده که به سیستم ایمنی آسیب می زند. هوشیاری با کاهش خواب شبانه، کاهش می یابد و تمرکز فرد گرفته می شود. این اتفاق اگر به مرور تکرار شود فرد را از حالت عادی خارج کرده و به بخش های مختلف بدن آسیب می رساند.

آیا دمنوش ها تاثیری در درمان بی خوابی دارند؟

می توان گفت دمنوش ها خاصیت آرامش بخش بودن به انسان می دهند. کاهش استرس و اضطراب از مواردی است که توسط دمنوش ها در بدن ایجاد می شود. حال این را در نظر بگیرید که ما زمانی به خوب می رویم که آرام باشیم. این آرامش می تواند ما را برای یک خواب خوب آماده کند. کیفیت خواب ما به مقدار آرامش ما وابسته است و هر چه کمتر دغدغه داشته باشیم، مطمئنا راحت تر می خوابیم.

بهترین دمنوش برای درمان بی خوابی کدام است؟

بهترین دمنوش برای خواب بیشتر بابونه است. این دمنوش در همه جا در دسترس است و می توان از عطاری ها تهیه کرد. به علاوه دمنوش بابونه خاصیت میکروب زدایی دارد و به بدن آرامش بیشتری می دهد.

منبع : healthline

مقالات بیشتر : 

تاثیر سنبل الطیب بر بی خوابی؛ خواص درمانی و عوارض