ارتباط طب سوزنی و بی خوابی؛ فواید و انتظارات

ارتباط طب سوزنی و بی خوابی؛ فواید و انتظارات

طب سوزنی تکنیکی است که شامل وارد کردن سوزن‌هایی در پوست به منظور تحریک نقاط خاصی از بدن می‌باشد. محبوبیت طب سوزنی به عنوان درمانی برای بیماری‌های مختلفی ازجمله حساسیت، آسم، استرس، افسردگی و بی خوابی افزایش یافته است. در این مقاله، آنچه تحقیقات در مورد انواع و فواید طب سوزنی برای خواب بیان می‌کنند به همراه نکاتی برای یافتن بهترین ارائه دهنده خدمات طب سوزنی برای شما آورده شده است.

 

فواید طب سوزنی برای خواب

گری استانتون، متخصص مغز و اعصاب و متخصص خواب در بیمارستان امرسون در کنکورد، مایکروسافت، می‌گوید: «علیرغم شک و تردید بسیاری از پزشکان، طب سوزنی یک درمان مبتنی بر شواهد و مدارک است.» استانتون دارای برد تخصصی در زمینه اعصاب، طب خواب و طب سوزنی است و او طب سوزنی را بر روی بیماران خود انجام می‌دهد. او می‌گوید: «من طب سوزنی را به عنوان یکی از گزینه‌های درمان برای مشکلات مختلف ازجمله درد و خواب در نظر می‌گیرم.»

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما طب سوزنی ممکن است در درمان علائم زیر مفید باشد:

 

طب سوزنی؛ خواب، درد و اضطراب

تونی چون، پزشک متخصص داخلی و متخصص طب سوزنی در کلینیک مایو در روچستر می‌گوید، اگرچه شواهد و مدارک کافی برای اثبات درمان بی خوابی توسط طب سوزنی در دسترس نیست، اما او طب سوزنی را برای بیماران مبتلا به مشکلات خواب مرتبط با درد یا اضطراب انجام می‌دهد. او می‌گوید: «فواید بالقوه‌ی این تکنیک خیلی بیشتر از خطرات آن است. بر اساس تجربه بالینی طب سوزنی بسیار تاثیرگذار است. بسیاری از بیماران من بعد از انجام طب سوزنی احساس آرامش می‌کنند که همین امر به خواب بهتر آن‌ها کمک می‌کند.»

 

بی خوابی عمومی

همه افراد هرازچندگاهی با مشکل خواب مواجه می‌شوند. اگر خواب ضعیف بر عملکرد شما در طول روز تاثیرگذار باشد، ممکن است شما در بین 1 نفر از هر 3 نفر مبتلا به بی خوابی باشید. علائم بی خوابی ممکن است تا چند روز، چند ماه یا حتی بیشتر ادامه یابند و عبارتند از:

  • به سختی خوابیدن
  • بیدار شدن در طول شب و مشکل در به خواب رفتن دوباره
  • زود بیدار شدن

 

دلایل بی خوابی متفاوت است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیماری‌های مختلف مانند آپنه خواب
  • اختلالات سلامت روان مانند اضطراب
  • درد مزمن
  • برنامه خواب نامنظم
  • علت شناخته نشده پزشکی، روانپزشکی یا محیطی که به آن بی خوابی اولیه می‌گویند.

برای دکتر استانتون، طب سوزنی جایگزینی برای داروهایی مانند بنزودیازپین‌ها است که برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار می‌دهد که بنزودیازپین ها اغلب منجر به سوءمصرف و اعتیاد می‌شوند، حتی در صورتی که طبق تجویز پزشک مصرف شوند. استانتون می‌گوید: «بیماران طب سوزنی را انتخاب می‌کنند. طب سوزنی بی خطر است و خطرات بسیار کمتری نسبت به داروها برای بیمار دارد.»

به گفته‌ی او، تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند که طب سوزنی ممکن است به درمان آپنه انسدادی خواب، بی خوابی، سندرم پای بی قرار و اضطراب کمک کند. به طور کلی، نباید در شواهد موجود اغراق کرد. این شواهد تاثیر خفیف یا متوسط را نشان می‌دهند، اما وجود دارند.

 

بی خوابی اولیه

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند طب سوزنی می‌تواند به افراد مبتلا به بی خوابی که دلیل خاصی برای آن تشخیص داده نشده است، کمک کند. استانتون می‌گوید: «طب سوزنی برای بسیاری از بیماران من که به بی خوابی مبتلا بودند، موثر است.»

در یک مطالعه کوچک در سال 2017، محققان به 72 فرد مبتلا به بی خوابی اولیه، طب سوزنی سنتی یا طب سوزنی ساختگی، که در آن سوزن‌ها خیلی داخل پوست فرو نمی‌رود، ارائه کردند. شرکت‌کنندگان 3 بار در هفته به مدت 4 هفته تحت درمان قرار گرفتند.. محققان دریافتند که طب سوزنی در بهبود علائم بی خوابی، راندمان خواب و کل زمان خواب در طول درمان موثرتر است. بیدار شدن در حین خواب و اضطراب مرتبط با آن نیز 2 و 4 هفته پس از درمان به طور قابل توجهی بهبود یافت.

یک مطالعه دوسوکور در سال 2013 روی 180 فرد مبتلا به بی خوابی اولیه نشان داد که طب سوزنی سنتی در افزایش کیفیت خواب و عملکرد روزانه موثرتر از طب سوزنی ساختگی یا داروی آرام بخش استازولام است.

 

آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA) وضعیتی است که در هنگام خواب تنفس قطع می‌شود. این می‌تواند منجر به کمبود اکسیژن در طول شب شود که موجب می‌شود روز بعد علیرغم این که تمام طول شب را خوابیده‌اید، احساس خستگی کنید.

یک بررسی در سال 2020 از 9 مطالعه شامل نزدیک به 600 نفر نشان داد که طب سوزنی به طور قابل توجهی علائم آپنه انسدادی خواب، رتبه خواب آلودگی و سطوح اشباع اکسیژن را بهبود می‌بخشد. این امر به ویژه در میان افراد مبتلا به موارد متوسط تا شدید صادق بود. بررسی سال 2016 از شش مطالعه به نتایج مشابه‌ای دست یافت.

دکتر چون می‌گوید: «مطالعاتی وجود دارند که کاربرد طب سوزنی برای آپنه خواب را نشان می‌دهند، اما به دلیل فاکتورهای متعدد من بر این باور هستم که شواهد کافی و دقیق در دسترس نیست.»

 

بی خوابی و اختلالات سلامت روان

مشکلات خواب در میان افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب شایع‌تر هستند. تحقیقات کمی در ارتباط با تاثیرگذاری طب سوزنی وجود دارد. یک مطالعه در سال 2020 روی 90 فرد مبتلا به افسردگی و بی خوابی نشان داد که 3 جلسه هفتگی طب سوزنی الکتریکی، نوعی از طب سوزنی که از جریان الکتریکی استفاده می‌کند، به مدت 8 هفته موجب بهبود موارد زیر شد:

  • کیفیت خواب
  • راندمان خواب
  • کل زمان خواب
  • افسردگی

این بهبودها در مقایسه با درمان ساختگی یا دارونما به طور قابل توجهی بیشتر بود. مطالعات گسترده و با کیفیتی در مورد اثرات طب سوزنی برای افراد مبتلا به اضطراب و بی خوابی انجام نشده است. با این حال، بررسی سال 2021 از 20 مطالعه در مورد تأثیرات طب سوزنی بر اضطراب نشان داد که در مقایسه با دارونما، علائم اضطراب را بهبود می‌بخشد.

 

بی خوابی و درد

برخی از افراد به دلیل دلیل مزمن دچار بی خوابی می‌شوند، منظور از درد مزمن یعنی دردی که حداقل 3 ماه به طور می‌انجامد. بررسی سال 2019 از 9 مطالعه شامل تقریباً 1000 فرد مبتلا به بی خوابی ناشی از درد مزمن، به این نتیجه رسید که طب سوزنی در بهبود کیفیت خواب در مقایسه با درمان ساختگی یا داروها بهتر است. نویسندگان این بررسی عنوان کردند که مطالعات قبلی بر روی تعداد شرکت‌کنندگان کم انجام شده است و کیفیت خوبی ندارند.

نحوه عملکرد طب سوزنی

جسیکا ساواردز یک متخصص طب سوزنی معتبر در شهر نیویورک وضیح می‌دهد، اگرچه طب سوزنی گاهی اوقات به عنوان درمان جایگزین در نظر گرفته می‌شود اما این درمان 3000 سال است که در طب سنتی چینی (TCM) بکار گرفته شده است. او می‌گوید: «طب چینی به ذهن، بدن و روح به عنوان یک سیستم متصل به هم نگاه می‌کند و تلاش می‌کند تا دلیل اصلی بیماری یا عدم تعادل را شناسایی کرده و آن را اصلاح کند.»

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن در نقاط خاصی از بدن است که این نقاط را مریدین می‌نامند. در طب چینی، مریدین‌ها مسیرهایی در بدن هستند که انرژی زندگی معروف به «چی» در آن‌ها جریان دارد. او می‌گوید: «ما هر بدن هر فرد را به‌عنوان یک شبکه، یک شاهراه الکتریکی از نقاط و مریدین‌ها در نظر می‌گیریم که توسط محرک‌های داخلی و خارجی که همیشه در جریان هستند، برانگیخته می‌شوند. سوزن‌های طب سوزنی به این شبکه نفوذ می‌کنند و می‌توانند با تغییر جهت و هماهنگ کردن این جریان، بر تغییرات فوری و پایدار تأثیر بگذارند.»

 

دیدگاه علمی طب سوزنی

از دیدگاه بیولوژیکی، طب سوزنی به عنوان یک تعدیل کننده عصبی عمل می‌کند. دکتر استنتون توضیح می‌دهد که این بدان معنی است که طب سوزنی درک مغز از سیگنال‌های حسی ازجمله درد را کاهش می‌دهد. او می‌گوید: «نقاط مختلف مغز در یک MRI روشن می‌شوند، بنابراین ما می‌توانیم مشاهده کنیم که تاثیر طب سوزنی بر مغز نسبتا گسترده است.»

 

درمان‌های مرتبط طب سوزنی

طب فشاری گوش، طب فشاری و انعکاس درمانی همگی روش‌های جایگزین اعمال فشار بر نقاط طب سوزنی هستند.

  • طب فشاری روشی است که در آن بر نقاط طب سوزنی در امتداد مسیرهای مریدین‌ها فشار اعمال می‌شود.
  • طب فشاری گوش شامل دانه‌های کوچک فلزی است که برای تحریک نقاط خاصی از بدن به گوش‌ها می‌چسبند.
  • انعکاس درمانی نوعی ماساژ است که شامل اعمال مقادیر مختلف فشار بر پاها، دست‌ها و گوش‌هاست.
  • بادکش و حجامت درمانی شامل قرار دادن فنجان بر روی پوست برای ایجاد مکش است.
  • طب سوزنی الکتریکی نوعی طب سوزنی با استفاده از جریان الکتریکی است.

طب سوزنی گوش نوعی طب سوزنی است که به طور خاص بر روی گوش اعمال می‌شود. استنتون می‌گوید، این روش امروزه بیشتر برای تسکین درد و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

از طب سوزنی چه انتظاری باید داشت

اگر تصمیم دارید از طب سوزنی برای بهبود کیفیت خواب استفاده کنید، باید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

  • در اختیار گذاشتن سابقه پزشکی
  • یک جلسه تقریبا 60 دقیقه‌ای
  • 20 تا 30 سوزن در نقاط مختلف بدن وارد می‌شود
  • پزشک ممکن است سوزن‌ها یا دانه‌های کوچک فلزی را در گوش شما قرار دهد
  • پزشک شما ممکن است حجامت درمانی را به عنوان مکمل تجویز کند

بیش از 350 نقطه طب سوزنی روی پوست وجود دارد که مربوط به 20 مریدین است. در طول هر جلسه 60 دقیقه‌ای طب سوزنی، حدود 20 تا 30 سوزن به نقاط خاصی وارد می‌شود.

پزشکان ابتدا علت اصلی بیمار را تشخیص می‌دهند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است تشخیص دهند که مشکلات خواب با استرس مرتبط است. سپس نقاط طب سوزنی را که با آن تشخیص مطابقت دارد انتخاب می‌کنند.

ساواردز می‌گوید: «یک نقطه را می‌توان برای بسیاری از مسکلات مختلف استفاده کرد، بنابراین تشخیص فردی بسیار مهم است.»

استانتون معمولاً به بیمارانش توصیه می‌کند که حداقل 3 تا 6 جلسه طب سوزنی را امتحان کنند. او ادامه می‌دهد که طب سوزنی زمانی که با درمان شناختی رفتاری همراه شود، بهترین کارایی را دارد. درمان شناختی رفتاری نوعی از گفتار درمانی است. او می‌گوید: «من بیماران زیادی داشته‌ام که می‌توانند داروهای آرام بخش و خواب‌آور را ترک کنند و احساس بهتری داشته باشند.»

 

نکات ایمنی در طب سوزنی

کارشناسان بیان می‌کنند که طب سوزنی بسیار بی خطر است. اما گاهی اوقات می‌تواند موجب کبودی شود. به گفته‌ی ساواردز، هیچ بیماری وجود ندارد که منع استفاده از این درمان داشته باشد. اگر سوال یا نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 

کلام آخر

طب سوزنی نوعی درمان است که شامل وارد کردن سوزن‌ها در نقاط خاصی از بدن می‌باشد که با مسیرهای انرژی با نام مریدین در ارتباط هستند. اگرچه تاثیر طب سوزنی برای درمان مشکلات خواب مانند بی خوابی امیدوارکننده بوده است، اما شواهد علمی کمی در ارتباط با تاثیرگذاری طب سوزنی بر خواب وجود دارد. با این وجود، برخی از پزشکان طب سوزنی را به عنوان یک درمان جایگزین بی خطر برای دارودرمانی توصیه می‌کنند.

برای مشورت درمورد طب سوزنی و اثر بخشی آن بهتر است با یک متخصص اختلالات خواب مشورت کنید. در کلینیک خواب اورا اسلیپ با همراهی دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا خواب خوبی را تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

منبع : healthline

 

بییشتر بخوانید : 

سندرم پای بیقرار

چقدر مدیتیشن برای بی خوابی به ما کمک میکند ؟

آیا یوگا برای درمان بیخوابی تاثیر دارد ؟

تاثیر سنبل الطیب بر خواب

رابطه داروی ضد استرس و بی خوابی