نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام EEG؛ آمادگی ها و نتایج

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام EEG؛ آمادگی ها و نتایج

الکتروانسفالوگرام (EEG) آزمایشی است که برای ارزیابی فعالیت الکتریکی در مغز شما استفاده می شود. سلول های مغز از طریق تکانه های الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

EEG می تواند برای کمک به تشخیص مشکلات احتمالی مرتبط با این فعالیت استفاده شود.

EEG الگوهای امواج مغزی را ردیابی و ثبت می کند. دیسک های فلزی تخت کوچک به نام الکترود با سیم به پوست سر شما متصل می شوند. الکترودها تکانه های الکتریکی در مغز شما را تجزیه و تحلیل می کنند و سیگنال هایی را به کامپیوتری ارسال می کنند که نتایج را ثبت می کند.

تکانه های الکتریکی در ضبط EEG شبیه خطوط موجی با قله ها و دره ها هستند. این خطوط به پزشکان اجازه می دهد تا به سرعت بررسی کنند که آیا الگوهای غیر طبیعی وجود دارد یا خیر.

 بی نظمی ممکن است نشانه تشنج یا سایر اختلالات مغزی باشد.

چرا EEG انجام می شود؟

EEG از سال 1929 برای شناسایی مشکلاتی در فعالیت الکتریکی مغز که با برخی اختلالات مغزی مرتبط است مورد استفاده قرار گرفت. اندازه گیری های داده شده توسط EEG برای تایید یا رد شرایط مختلف استفاده می شود، از جمله:

  • اختلالات تشنجی (مانند صرع)
  • آسیب سر
  • آنسفالیت (التهاب مغز)
  • تومور مغزی
  • انسفالوپاتی (بیماری که باعث اختلال عملکرد مغز می شود)
  • اختلالات خواب
  • سکته
  • زوال عقل

هنگامی که فردی در کما است، EEG ممکن است برای تعیین سطح فعالیت مغز او انجام شود. این آزمایش همچنین می تواند برای نظارت بر فعالیت در حین جراحی مغز استفاده شود.

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام EEG؛ آمادگی ها و نتایج

آیا خطراتی هم مرتبط با EEG وجود دارد؟

EEG معمولا بدون درد و بسیار بی خطر است. اگر EEG هیچ گونه ناهنجاری ایجاد نکند، ممکن است محرک هایی مانند نور یا تنفس سریع برای کمک به ایجاد هر گونه ناهنجاری تشخیص داده شود.

هنگامی که فردی صرع یا اختلال تشنج دیگری دارد، این خطر کوچک وجود دارد که محرک های ارائه شده در طول آزمایش (مانند چشمک زن) باعث تشنج شود. تکنسینی که EEG را انجام می دهد، برای مدیریت ایمن هر موقعیتی که ممکن است رخ دهد آموزش دیده است.

Hyperventilation Trusted Source نیز معمولاً در طول EEG برای ایجاد ناهنجاری القا می شود. برخی از افراد ممکن است نتوانند به طور ایمن هایپرونتیلاسیون کنند، مانند افرادی که سابقه سکته مغزی، آسم یا کم خونی سلول داسی دارند.

عواملی که می تواند در خواندن EEG اختلال ایجاد کند

چندین نوع حرکت منبع قابل اعتماد می تواند به طور بالقوه باعث ایجاد “مصنوعات” در ضبط EEG شود که امواج مغزی را تقلید می کند. شخصی که مسئول تفسیر نوار مغزی شماست این حرکات را در نظر می گیرد. آنها عبارتند از:

نبض و ضربان قلب شما

  • نفس کشیدن
  • تعریق
  • حرکات دهان
  • حرکات ماهیچه ای

عوامل دیگری که می توانند بر خواندن EEG شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • قند خون پایین
  • چراغ های روشن یا چشمک زن
  • برخی داروها مانند آرام بخش ها
  • مصرف کافئین
  • موهای چرب یا اسپری مو

چگونه برای EEG آماده شویم؟

قبل از انجام آزمایش، باید مراحل زیر را انجام دهید:

از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از انجام آزمایش مصرف هر دارویی را قطع کنید. همچنین باید فهرستی از داروهای خود تهیه کنید و آن را به تکنسین انجام دهنده EEG بدهید.

شب قبل از EEG موهای خود را بشویید. هیچ محصولی مانند اسپری یا ژل را در روز آزمایش قرار ندهید.

حداقل 8 ساعت قبل از آزمایش از خوردن یا نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین است خودداری کنید.

اگر مجبورید در طول EEG بخوابید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که شب قبل از آزمایش تا حد امکان کمتر بخوابید. همچنین ممکن است به شما یک آرام بخش داده شود تا قبل از شروع آزمایش به آرامش و خواب کمک کند.

در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد که در طول آزمایش به شما یک آرام بخش داده شود. در این صورت، پزشک از شما می‌خواهد فردی را که بتواند شما را به خانه بیاورد همراه خودتان داشته باشید.

در طول EEG چه انتظاری داریم؟

EEG با استفاده از چندین الکترود متصل به پوست سر، تکانه های الکتریکی مغز را اندازه گیری می کند. الکترود رسانایی است که جریان الکتریکی از طریق آن وارد یا خارج می شود. الکترودها اطلاعات را از مغز شما به دستگاهی انتقال می دهند که داده ها را اندازه گیری و ثبت می کند.

تکنسین های تخصصی EEG را در بیمارستان ها، مطب های پزشک و آزمایشگاه ها انجام می دهند.

آزمایش معمولاً تقریباً 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا منبع معتبر کامل شود و شامل مراحل زیر است:

روی یک صندلی درازکش یا روی تخت به پشت دراز خواهید کشید.

یک تکنسین سر شما را اندازه می گیرد و محل قرار دادن الکترودها را مشخص می کند. این لکه ها با یک کرم مخصوص تمیز می شوند که به الکترودها کمک می کند تا خواندن با کیفیت بالایی داشته باشند.

تکنسین یک چسب ژل چسبنده را روی 16 تا 25 الکترود قرار می دهد و آنها را به نقاط روی پوست سر شما می چسباند.

هنگامی که آزمایش شروع می شود، الکترودها داده های تکانه الکتریکی را از مغز شما به دستگاه ضبط می فرستند. این دستگاه تکانه های الکتریکی را به الگوهای بصری تبدیل می کند که روی صفحه ظاهر می شوند. یک کامپیوتر این الگوها را ذخیره می کند.

تکنسین ممکن است در حین انجام آزمایش به شما توصیه کند که کارهای خاصی را انجام دهید. آنها ممکن است از شما بخواهند که بی حرکت دراز بکشید، چشمان خود را ببندید، عمیق نفس بکشید یا به محرک ها نگاه کنید (مانند نور چشمک زن یا تصویر).

در طول آزمایش، الکتریسیته بسیار کمی بین الکترودها و پوست شما عبور می کند، بنابراین شما احساس ناراحتی بسیار کمی خواهید داشت.

در برخی موارد، یک فرد ممکن است تحت یک آزمایش 24 ساعته قرار گیرد. این EEG ها از ویدئو برای ثبت فعالیت تشنج استفاده می کنند.

EEG ممکن است ناهنجاری هایی را نشان دهد حتی اگر تشنج در طول آزمایش رخ ندهد. با این حال، همیشه ناهنجاری های گذشته مربوط به تشنج را نشان نمی دهد.

بعد از آزمایش

پس از اتمام آزمایش، تکنسین الکترودها را از پوست سر شما خارج می کند.

می توانید به روال معمول خود ادامه دهید. با این حال، اگر به شما یک آرام بخش داده شود، دارو برای مدتی در سیستم شما باقی می ماند.

این بدان معناست که ممکن است لازم باشد شخصی را همراه خود داشته باشید تا بعد از آزمایش شما را به خانه ببرد. شما باید استراحت کنید و تا زمان از بین رفتن دارو از رانندگی اجتناب کنید.

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام EEG؛ آمادگی ها و نتایج

نتایج آزمایش EEG به چه معناست؟

یک متخصص مغز و اعصاب (کسی که در اختلالات سیستم عصبی تخصص دارد) ضبط شده از نوار مغزی را تفسیر می کند و سپس نتایج را برای پزشک شما ارسال می کند. پزشک شما ممکن است یک قرار ملاقات برای بررسی نتایج آزمایش با شما تعیین کند.

نتایج عادی

فعالیت الکتریکی در مغز در EEG به صورت الگویی از امواج ظاهر می شود. سطوح مختلف هوشیاری، مانند خواب و بیداری، دارای محدوده خاصی از فرکانس امواج در ثانیه هستند که طبیعی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، الگوهای امواج زمانی که شما بیدار هستید سریعتر از زمانی که خواب هستید حرکت می کنند. EEG نشان می دهد که آیا فرکانس امواج یا الگوها طبیعی است یا خیر.

نتایج غیر طبیعی

نتایج غیر طبیعی EEG ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • صرع یا سایر اختلالات تشنجی
  • خونریزی یا خونریزی غیر طبیعی
  • اختلال خواب
  • آنسفالیت (تورم مغز)
  • تومور
  • بافت مرده به دلیل انسداد جریان خون
  • میگرن
  • مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر
  • آسیب سر

بسیار مهم است که نتایج آزمایش خود را با پزشک خود در میان بگذارید. قبل از اینکه نتایج را مرور کنید، نوشتن هر سوالی که ممکن است بخواهید بپرسید ممکن است مفید باشد. اگر چیزی در مورد نتایجتان وجود دارد که متوجه نمی شوید، حتماً صحبت کنید.

به خاطر بسپرید

EEG آزمایشی است که امواج مغزی شما را اندازه گیری می کند و به تشخیص فعالیت غیر طبیعی مغز کمک می کند. از نتایج یک نوار مغزی می توان برای رد یا تایید شرایطی مانند صرع، تومور مغزی یا سکته استفاده کرد.

نوار مغزی عموماً بی‌خطر و بدون درد هستند، اما در صورت ابتلا به صرع و استفاده از چراغ‌های چشمک زن در طول آزمایش، خطر کمی برای تشنج در طول آزمایش وجود دارد. مهم است که قبل از دریافت نوار مغزی، به پزشک خود اطلاع دهید که آیا در گذشته تشنج ناشی از چشمک زن را داشته اید یا خیر.

منبع : healthline

کلام آخر

برای درک بهتر مشکل خواب شما هم ممکن است این آزمایش به توصیه متخصص اختلالات خواب انجام شود.

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

بیشتر بخوانید :

تست خواب (پلی سومنوگرافی) چیست؛انواع، آمادگی ها

تعریف علمی خواب و الکتروفیزیولوژیک خواب

امواج تتا در مغز چیست؛ مزایا، رسیدن به حالت تتا

امواج مغزی چیست؛ انواع و موج مغزی که بر خواب تاثیر می گذارد