بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

بی خوابی

مهم‌ترین علت‌های بی خوابی شبانه

همه ما بعد از یک روز طولانی وپرتلاش، به خواب کافی و مناسب شبانه نیاز داریم تا بتوانیم نیروی از دست رفته خود را به دست آوریم. کمبود خواب و مشکلات ناشی از آن می تواند به جسم و روح ما به طور همزمان آسیب برساند و سلامت ما را به صورت جدی به خطر بیندازد.

بی خوابی می‌تواند به علت شرایط روحی و روانی، بیماری، عادات نادرست خواب، داروهای خاص یا عوامل بیولوژیکی باشد. تمام بی‌خوابی‌ها یکسان نیستند و افراد به شکل‌های متفاوتی دچار بی‌خوابی می‌شوند. بی‌خوابی کوتاه‌ مدت فقط در طول دوره‌ای کوتاه اتفاق می‌افتد، درحالی‌که بی‌خوابی مزمن سه ماه یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند. در بعضی‌ها مشکل اصلی به‌خواب رفتن است، درحالی‌که دیگران با درخواب‌ ماندن مشکل دارند. ‌‌

اگر نمی توانید بخوابید یا خواب راحتی ندارید، احتمالا دلیلی پزشکی پشت این موضع وجود دارد و این مشکل نشانه ای ست که باید به آن توجه کرده و با تکرار طولانی مدت آن حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید. در این مقاله به 15 علل بی خوابی و رایج ترین دلایل این مشکل اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

 

1- تکرر ادرار

بسیاری از افراد با مشکل تکرر ادرار و دستشویی رفتن مداوم مواجه هستند؛ که به شدت روی کیفیت خواب آن ها تاثیرگذار است. این مشکل در بین خانم ها رایج تر از آقایان بوده و با رعایت چند نکته می توان تا حدودی از شدت آن کاست:

  • دو سه ساعت قبل خواب از مصرف نوشیدنی پرهیز کنید.
  • کافئین عمکلرد ادرار را تحریک می کند، پس از مصرف قهوه و چای در آخر شب خودداری کنید.

 

2- میگرن

میگرن همانطور که از به خواب رفتن شخص جلوگیری می کند، گاهی اوقات درافراد مبتلا به سردرد های میگرنی باعث از خواب بیدار شدن می گردد و آنها را از خواب مناسب شب محروم می نماید. پزشکان در این موارد پیشنهادهایی دارند:

  • به اندازه کافی آب بنوشید و با این کار بدن خود را مرطوب و هیدراته نگه دارید.
  • از مواد غذایی مناسب که به کاهش درد های میگرنی کمک کند استفاده نمایید.

 

3- کمبود منیزیم

منیزیم ماده ای است که روی روحیه فرد اثر می گذارد و باعث کاهش اضطراب و خشم می گردد. تحقیقات ثابت کرده که کمبود منیزیم باعث افزایش گرفتگی عضلات، مشکلات عصبی و درد ماهیچه ها می شود. پس بهتر است مصرف روزانه منیزیم را دررژیم غذایی خود بگنجانید.

 

4- به هم خوردن ریتم شبانه روزی بدن

ریتم شبانه روزی از طریق زمانی تعیین می شود که بدن ما در معرض نور قرار بگیرد. بدن قادر به تفکیک نور موبایل و کامپیوتر از نور خورشید نیست وبی توجه به اینکه چقدر خسته هستید، نمی تواند خود را برای خواب آماده کند. بنابراین چند ساعت قبل ازخواب استفاده از وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید، تا ریتم بیست و چهار ساعته بدن تان دچار به هم ریختگی نگردد.

 

5- داروهای محرک

بروز مشکلاتی در خواب از عوارض مصرف بسیاری از دارو‌ها می باشد. این داروها معمولا حاوی استروئید بوده و باعث بی خوابی در فرد می شوند. داروهایی مثل آنتی هیستامین ها، قرص‌های سرماخوردگی، دارو‌های مخصوص فشار خون بالا و کلسترول، دارو‌های درمان اضطراب و افسردگی از جمله این داروها هستند که ممکن است خواب شبانه شما را هدف قرار دهند. در چنین مواقعی از پزشک متخصص بخواهید که جایگزین های مناسب تری را به شما معرفی کند.

 

6- انسداد ریه و اختلال وقفه‌ی تنفسی در خواب

افراد مبتلا به وقفه تنفسی در خواب یا انسداد ریه، گهگاه شکل سطحی یا مقطعی از تنفس را تجربه می‌کنند. این افراد اغلب از مشکل خود بی خبرند و همسر یا دیگر اعضای خانواده‌ی آن ها با شنیدن خروپف‌های بلند، تنفس منقطع یا ایجاد صدا‌های خفه، متوجه این مشکل در آن‌ها می ‌شوند. از نشانه‌های دیگراین اختلال تنفسی، سردرد و خشکی دهان در هنگام صبح، نوسانات خلقی و زودرنجی، دشواری در تمرکز و فراموش کاری و خستگی مزمن گزارش شده است. روش‌های مؤثری برای درمان این اختلال وجود دارد بنابراین به پزشک مراجعه کنید.

 

7- مشکلات مربوط به بینی

بسیاری از افراد به دلیل ژنتیکی یا آسیب دیدگی دچار مشکلات سینوسی و بینی هستند و نمی توانند خواب راحتی در شب داشته باشند. این افراد به دلیل تنفس از دهان، کیفیت خواب پایینی دارند و با خشکی گلو مواجهند. گاهی اوقات این بیماری ها با مصرف داروهای ضد آلرژی درمان می شوند اما در موارد شدید تر نیاز به جراحی دارند.

 

8- یائسگی

یائسگی در خانم ها باعث به هم ریختن هورمون ها و تغییرات روحی و جسمی می گردد که از نشانه های بارز آن مشکلاتی مثل کم خوابی است. نشانه های دیگری مثل گر گرفتن و تنگی نفس در خواب نیز برای این افراد رخ می دهد. پزشکان اغلب درمان با استروژن یا پروژستررون را برای بهبود علائم یائسگی تجویز می کنند.

 

9- سندروم پای بیقرار

سندروم پای بی قرار یکی از انواع اختلالات خواب است که عموما به درستی تشخیص داده نمی‌شود. این وضعیت باعث احساس ناخوشایند سوزش یا خارش، خزیدن یا کشش در پا‌ها می‌شود که قبل از خواب افزایش پیدا کرده وافراد مبتلا به این سندروم را به حرکت دادن پاهایشان وا می دارد. دو سوم افراد مبتلا به این سندروم در خواب خود دچار مشکل هستند. صبح ها با حالت خستگی بیدار شده و به سختی می‌توانند بهترین عملکردشان را داشته باشند. اگر این حس‌های ناخوشایند را در پا‌های خود دارید به پزشک مراجعه کنید.

 

10- اختلالات تیروئید

هورمون های ترشح شده ازغده‌ی تیروئید سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند و بر عملکرد مغز و اشتها و خلق و خو و همچنین سطح انرژی و خواب تأثیر گسترده‌ای دارند.
– پرکاری تیرویید دارای نشانه های تپش قلب، لرزش دست، افزایش تعریق، ضعف عضلانی، اضطراب و زودرنجی می باشد.
– در مقابل کم کاری تیروئید نیز می‌تواند باعث احساس خستگی، افسردگی، دشواری در تمرکز، خشکی پوست و احساس سرما و همچنین بروز مشکلاتی در خواب مثل بیدار شدن‌های مکرر شود.

 

11- بیماری رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسیده معده یا همان بازگشت اسید معده به مری شب‌ها تشدید شده واغلب منجر به کاهش کیفیت خواب می ‌شود. خوابیدن به پشت باعث می‌شود اسید معده بیشتر در مری باقی بماند واحساس سوزش در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه، خشکی گلو، دشواری در بلع و بدمزه بودن دهان را در پی داشته باشد.

 

12- افسردگی

اگر به چیز‌هایی که قبلا به آن‌ها علاقه داشتید، بی علاقه شده اید؛ اگر بیشتر از دوهفته احساس اندوه، ناامیدی و گناه و بی قراری کرده و نوسانات خلقی دارید، اگر خواب تان منقطع و کوتاه شده یا کل شب را بیدارید و یا بیش از حد می خوابید، احتمالا به افسردگی مبتلا شده اید. کم خوابی به دلیل افسردگی افزایش وزن نا خواسته، کمبود هیجان و در مواردی فکر خودکشی را نیز در پی دارد . پس مشکلات خواب را جدی بگیرید و به یک روانپزشک مراجعه کنید.

 

13- آلرژی

نشانه‌های آلرژی یعنی گرفتگی بینی، سرفه، عطسه و خارش و آبریزش چشم ها، احتمال بی خوابی در فرد را دو برابر بیشتر می کند و در نتیجه فرد با خوابی نامناسب و منقطع و با احساس خستگی از خواب بیدار می شود. بعضی نشانه‌های آلرژی نیز، خطر خروپف و بروز اختلال وقفه‌ی تنفسی در خواب را افزایش می ‌دهد. پس برای جلوگیری از عوامل بروز آلرژی در محیط خواب، از ملافه‌های تمیز استفاده کنید و اتاق خواب تان را از عوامل آلرژی زا دور نگه دارید.

 

14- درد مزمن

کمبود خواب فرد را نسبت به درد حساس تر کرده و آستانه‌ی تحمل درد را در او پایین می‌آورد.در رابطه ای مستقیم درد، خواب را مختل نموده و کمبود خواب هم درد را تشدید می کند و فرد را گرفتار چرخه معیوبی از بی خوابی و درد فیزیکی می نماید. آن وقت است که خواب نامناسب خود را به صورت مشکلی مانند ورم مفاصل ، سندروم درد مزمن عضلانی استخوانی و میگرن و سردرد نشان می دهد. لذا افرادی که بیش از یک ماه و چندین روز در هفته هر صبح با بدن درد و عضلات گرفته و خستگی از خواب بیدارمی شوند بهتر است پیش از ابتلا به بیماری های مزمن به پزشک مراجعه کنند.

 

15- آلزایمر

خواب نامناسب و نامناسب می‌تواند خطر ایجاد بیماری های عصبی مثل زوال عقل و پارکینسون را افزایش داده و می تواند نشانه بروز بیماری آلزایمرباشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش دادن به مغز و همینطور رفع مشکلات خواب به افرادی توصیه می شود، که از مشکلات شناختی و تغییرات خلقی رنج می‌برند همچنین سابقه این بیماری ها را در خانواده داشته یا استعداد ژنتیکی ابتلا به آن ها را دارند.

 

تاثیرات منفی بی خوابی روی سلامتی

همانطور که برخی از مشکلات جسمی و روحی روی بی خوابی تاثیر می‌گذارند، عدم خواب مناسب نیز روی آن‌ها تاثیرگذار است. بسیاری از مشکلاتی که معمولا در درمان آن ناموفق هستیم، با درمان خواب قابل حل است.برای مثال مشکلاتی همچون عدم تمرکز، افسردگی، افزایش وزن، دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و… از خواب نامناسب تاثیر می‌گیرند و اگر نتوانسته‌اید این بیماری‌ها را درمان کنید، باید راه حل آن را در خواب خود جستجو کنید.

برای درمان اختلالات خواب از قبیل

درمان آپنه خواب

درمان خروپف 

درمان خواب سنگین 

و …

با جدید ترین روش های موجود بدون ددرد و خون ریزی با دکتر فریبا معینی پور در کلینیک خواب اورا اسلیپ در کنار شما هستم.

 

مقالات بیشتر :

برای بی‌خوابی چه بخوریم؟

چگونه با بی خوابی و تداخل خواب و کار مقابله کنیم؟

تعریف علمی خواب

آیا درمان قطعی بی خوابی وجود دارد؟