آیا یوگا برای درمان بیخوابی تاثیر دارد ؟

تاثیر-یوگا-بر-خواب

آیا یوگا برای درمان بیخوابی تاثیر دارد ؟

خواب یک بخش مهم در زندگی ما است و شاید حدود سی درصد از عمر هر فردی به خواب اختصاص یابد! پس طبیعی است که از هر راهی برای بهبود آن استفاده کنیم.مشکلات خواب تنها به زمانی که در خواب هستیم باز نمی گردد و تاثیر آن در فعالیت های روزمره ما بیش از چیزی است که انتظار داریم؛ برای مثال عدم تمرکز در کار، افسردگی، بی حالی، فشار خون، مشکلات قلبی و دیابت به خواب ناکافی بر می گردد، پس باید هر چه بیشتر به فکر درست خوابیدن بود.

 

خیلی از مردم برای درمان اختلالات خواب خود به قرص های خواب آور و انواع مسکن پناه می برند، ولی این داروها با عوارض خطرناکی همراهند که در طولانی مدت اثرات مخرب آنها معلوم می شود. امروزه بسیاری دیگر از مردم نیز راه هایی همچون مدیتیشن و یوگا را برای رفع مشکل بی خوابی انتخاب کرده اند.یوگا و تمرینات مدیتیشن با آرام کردن جسم و روح موجبات لذت بردن از خوابی عمیق و راحت را فراهم می آورند. بی خوابی اگر نتیجه وجود افکار زیاد و پریشان، و نگرانی و استرس باشد از این طریق قابل حل می شود. تمرینات یوگا که برروی تمرکز در لحظه حال کار می کنند، از ورود افکار مزاحم به ذهن جلوگیری کرده و باعث آرامش خیال و در نتیجه خوابی راحت می شوند.

 

گفتنی است؛ اخیرا ارتباط یوگا و خواب از طریق تحقیقات علمی ثابت شده است و درمانی برای بی خوابی (کمبود خواب) و سایر مشکلات روحی و سلامتی، ذهن و روح محسوب می شود.محققان اثر یوگا را در درمان بی خوابی برروی برخی افراد که دو بار در هفته جلسات یوگا را در منزل برگزار می کردند، به مدت 12 هفته بررسی کردند و نتایج نشان می دهد که در سلامت روح و جسم آنان پیشرفت های چشمگیری رخ داده است.

 

برای رفع مشکل بی خوابی با یوگا، هم می توانید تمرینات را در طول روز انجام دهید و هم قبل از خواب. اگرمایلید قبل از خواب  یوگا کار کنید، اول مسواک زده و لباسی راحت بپوشید. چند حرکت ساده و راحت پیش از خواب به شما کمک می کند تا راحتتر به خواب بروید. می توانید حرکت ها را در رختخواب اجرا کنید. چراغ ها، تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و اینترنت را خاموش کنید. راحت بنشینید، چشم هایتان را ببندید و مدتی بر دم و باز دم های خود توجه کنید.

 

آیا یوگا بر اختلالات فیزیکی هم تاثیر دارد؟

همانطور که گفته شد، یوگا برای رفع استرس و انواع نگرانی ها کاربردی است و اگر دلیل بی خوابی، موارد این چنینی باشند پس با یوگا می توان مشکل را حل کرد. اما بسیاری از اختلالات خواب همچون خروپف و آپنه انسدادی خواب دلایلی فیزیکی دارند! این مشکلات اغلب با یوگا و مدیتیشن و نه با مصرف انواع قرص ها یا طب سنتی حل نمی شوند!اگر شما از افرادی هستید که دلایل بی خوابیتان را پیدا نکرده اید، یا حتی به موارد ذکر شده ای همچون دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی، افسردگی و… دچار شده اید، باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کرده و به درمان خواب خود بپردازید. شما با مراجعه به پزشک و انحام تست خواب، مشکل پیش آمده را پیدا می کنید و سپس مراحل درمانی آن آغاز خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید :

چقدر مدیتیشن برای بی خوابی به ما کمک میکند ؟

رابطه داروی ضد استرس و بی خوابی

تاثیر سنبل الطیب بر خواب