خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک

خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک

مشکل خروپف جز آن دسته از اختلالاتی است که افراد زیادی هنگام خواب آن را تجربه می کنند. خروپف اگر با صدای ریز و گاهی اوقات باشد (همیشگی نباشد) جای نگرانی زیادی ندارد، ولی اگر خروپف شما یا یکی از اطرافیان تان به قدری زیاد است که آسایش و آرامش هنگام خواب را از شما گرفته، حتما باید مورد پیگیری و درمان قرار بگیرد.

دلایل زیادی می تواند عامل بروز خروپف باشد، از جمله اضافه وزن زیاد، نوشیدن مایعات الکلی، قرارگرفتن گردن در حالتی نامناسب هنگام خواب و … یکی از عوامل ایجاد خروپف می تواند لرزش زبان کوچک تان هنگام خواب باشد.

اگر این مشکل دلیل اصلی خروپف تان باشد یکی از راهکارهای درمان آن می تواند جراحی باشد. در ادامه می خواهیم خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک رو مورد بررسی قرار دهیم.

خطر جراحی زبان کوچک برای درمان خروپف

تلاش‌های جراحی زیادی در زمینه درمان خروپف و درمان آپنه خواب صورت گرفته‌اند. بسته به شکل و روش انجام کار (سیستمیک یا موضعی)، موارد زیر را می‌بینیم:

ریسک‌های عمومی

بدون توجه به این که کدام بخش از بدن مورد جراحی قرار می‌گیرد،‌ عبارتند از:

بیهوشی: خطر رفتن به حالت کما و حتی مرگ وجود دارد؛ یعنی هیچ گاه دوباره بیدار نشوید.

عفونت‌ها: میکروب‌ها (باکتری‌ها) محل جراحی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این عفونت‌ها بسیار خطرناک و مضر هستند، به خصوص اگر با سویه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک رخ دهد. در اینصورت درمان بسیار دشوار خواهد بود و موجب تخریب شدید بافت‌ها و حتی مرگ بیمار خواهد شد.

ترومبوز: لخته‌های خون ممکن است در طی عملیات ظاهر شوند. وقتی این لخته‌های خون در اندام‌های داخلی مرکزی پخش شوند، آسیب‌های شدیدی مانند انفارکتوس در آن محل (ریه، قلب و مغز) ایجاد می‌کنند.

اگر بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب (آنژین صدری، نارسایی قلبی، سکته قلبی)، مشکلات گردش خون یا فشار خون، سکته مغزی، اختلال (نقص عملکرد) کبد، کلیه‌ها یا ریه‌ها، ضعف در سیستم ایمنی، دیابت، اضافه وزن و چاقی یا در مقابل سوءتغذیه (کم تغذیه) که اغلب برای افراد مسن (در خانه‌های سالمندان) اتفاق می‌افتد باشد، خطرات عمل به شدت افزایش می‌یابد.

در مورد تمام عمل‌ها در ناحیه گوش و حلق و بینی (ENT) صادق است:

  • همه آن‌ها به طور کلی دردناک هستند. از آنجایی که کل دهان و گلو پوشیده شده از اعصاب زیادی است، پیامد هر آسیبی صرف‌نظر از تصادفی یا عمدی بودن آن، درد شدیدی را به همراه خواهد داشت. این دردها عمدتا بر بلعیدن و تنفس (جریان هوای بینی) تاثیر منفی می‌گذارد.
  • از آنجایی که ناحیه دهان و گردن به طور کامل از رگ‌های خونی زیادی پوشیده شده است، به این معنی است که خونریزی‌های بعد از عمل جراحی (خونریزی پس از عمل) یک گزینه واقع‌بینانه هستند. (جراحی که به عمل لوزه شهرت یافته است،‌ ممکن است موجب مرگ در نوزادان شود).
خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک

خطرات جراحی زبان کوچک UPPP (یووُولوپالاتوفارینگوپلاستی):

اولین موردی که باید در خصوص این عمل گفت، این است که بسیاری از افرادی که جراحی کرده‌اند بعد از مدتی بازهم خروپف‌هایشان بازگشته و عملا مشکلشان حل نشده است.

همچنین یکی از بیشترین گزارشات درخصوص مشکلات پس از عمل را باید پریدن آب یا غذا در گلو عنوان کرد! این عمل جدا از اینکه راه غذا و آب را به مجرای تنفسی باز می‌کند، باعث می‌شود انواع آلودگی‌ها و میکروب‌ها نیز به سادگی و بدون هیچ مانعی وارد بدن شده و با ایجاد مشکلات عفونی به ویژه در دستگاه گوارشی، سلامتی انسان را تهدید کنند.

دیگر موردی که گاها افراد بعد از انجام این عمل از آن شکایت دارند، سخت شدن بلع غذا و خشکی گلو می باشد، گویی توده ای در گلو قرار دارد که همیشه آنها را اذیت می کند.

نرم کام که قسمت پشتی کام نرم و زبان کوچک بریده و کوچک می‌شود. نرم کام یک دریچه طبیعی (غشای پوششی) به بینی از پشت حلق است.

اگر جراح مقدار زیادی از بافت را بردارد، عوارض جانبی منفی آن در دو عملکرد ظاهر خواهند شد:

بلع: از آنجایی که بسته شدن پشت بینی به طور کامل انجام نمی‌شود، ذرات غذا وارد بینی می‌شوند (از ناحیه پشت دهان).

صحبت کردن: از آنجایی که بسته شدن پشت بینی به طور کامل صورت نمی‌گیرد، جریان هوا و از این رو صدای صحبت کردن تا حد زیادی از بینی (به جای دهان) عبور می‌کند. این موضوع موجب صحبت کردن از داخل بینی می‌شود. صدای تودماغی یک رزونانس غیرطبیعی در صدای انسان است. افراد درک و قدرت ارتباطی زیادی را از دست می‌دهند. و علاوه بر این، جالب به نظر نمی‌رسد.

فراتر از موارد ذکر شده در بالا، بسته به تمایل بیمار و اشتیاق پزشک، کارآزمایی‌های جراحی بیشتری بر روی بیماران انجام می‌شود:

برداشتن بافت از پایه زبان (قسمت پشتی زبان که در گلو ریشه دارد) – همچنین با استفاده از لیزر یا فرکانس رادیویی انجام می‌شود.

بالا بردن حنجره: جعبه صدا (همراه با استخوان هیوئید) به سمت بالا و جلو کشیده می‌شود تا فضای بیشتر در پشت گلو برای جریان هوا به وجود آید.

خطر: حنجره نقش بسیار مهمی را در عمل بلع ایفا می‌کند (نای و دسترسی به ریه‌ها را می‌بندد). بنابراین، قرار گرفتن حنجره رد یک موقعیت غیرطبیعی و تثبیت آن ممکن است موانع و مشکلاتی در این عملکرد به وجود آید.

به طور کلی، تمام عمل‌های جراحی برای مقابله و درمان خروپف تا حدودی تهاجمی هستند و بر همین اساس خطرات نامطلوبی را به همراه خواهند داشت. با این وجود، در عمل اغلب موفقیت بسیار محدودی را نشان می‌دهند. تاثیر این عمل‌های جراحی در درازمدت نامشخص است و به مشاهدات بیشتری نیاز است.

زبان کوچک و نقش آن در بدن

اگر درون دهان خود را نگاه کنید در قسمت انتهایی آن تکه بافت کوچکی دیده می شود که به شکل اشک می باشد و از انتهای دهان که قسمت ابتدایی گلو می باشد آویزان است. این قسمت به همراه قسمت نرم کام وظیفه دارند تا از ورود غذا و مایعات به سمت بینی جلوگیری کنند.

این قسمت از دهان با آنکه نقش مهمی برعهده دارد، ولی گاهی به دلایلی متورم شده و باعث ایجاد خروپف می شود. در برخی افراد نیز زبان کوچک بزرگ تر از حد معمول بوده و این عامل باعث می شود هنگام تنفس در خواب این قسمت دچار لرزش شده و ایجاد خروپف کند.

زبان کوچک هنگامی که عامل ایجاد آپنه یا همان انسداد تنفسی باشد می تواند با نظر پزشک متخصص جراحی و برداشته شود. زیرا انسداد تنفسی که در آن راه رسیدن اکسیژن به بدن به یکباره بسته می شود، یکی از بیماری های خطرناک در انسان می باشد که گاها آسیب های جدی دیگری با خود به همراه دارد.

مضرات خروپف

خروپف شاید اختلالی ساده به نظر برسد و خیلی ها آن را جدی نگیرند و به سادگی از کنارش بگذرند، ولی تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران نشان داده است که خروپف مخصوصا اگر شدید و دائمی باشد می تواند جز اختلالات بسیار جدی و خطرناک محسوب شود که در اولین فرصت باید جهت پیگیری و درمان آن اقدام نمود

. خروپف می‌تواند باعث مشکلات و عوارضی همچون سکته قلبی در خواب، سکته مغزی، افزایش فشار خون، ناتوانی جنسی، دیابت، خستگی و بی حالی مداوم و… شود.

یکی از جدی ترین آسیب های خروپف نیز گذاشتن تاثیر منفی بر روابط زناشویی می باشد. همسرها معمولا جز کسانی هستند که شب ها کنار یکدیگر به خواب و استراحت می پردازند. حال اگر یکی از طرفین عادت به خروپف داشته باشد می تواند خواب و آسایش را از طرف مقابل بگیرد و اینگونه تاثیر منفی زیادی به روابط دو طرف وارد می شود. بر اساس بررسی های آماری انجام شده یکی از علل طلاق در عده قابل توجهی از زوجین عادت خروپف در یکی از طرفین بوده است.

روش‌های درمان خروپف

همانطور که می دانید بسیاری از مردم در دنیا با  عارضه خروپف دست به گریبان هستند، اشخاص زیادی در این بین تصمیم می گیرند برای درمان جدی این اختلال و پیشگیری از عوارض و آسیب های آن اقدام کنند.

در این بین راه های زیادی برای درمان خروپف وجود دارد اما بسیاری از آن ها بیش از درمان، با عواقب و مضراتشان برای سلامتی انسان خطرناک هستند.

از روش‌های درمان می‌توان به استفاده از CPAP، لیزر، برداشتن قسمتی از کام نرم، جراحی زبان کوچک و جلو آوردن یا کوچک کردن زبان را نام برد که البته هرکدام با عواقب و خطراطی همراه هستند.

خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک

بهترین راه درمان خروپف

همانطور که عنوان شد، خروپف یکی از رایج ترین اختلالات خواب می باشد و در صورت عدم پیگیری و درمان می تواند آسیب های زیادی برای شخص به همراه داشته باشد. امروزه یک راه نوین در سطح جهان برای درمان خروپف ابداع شده که استفاده از یک دیوایس دهانی می باشد. این دیوایس به دلیل کوچک بودن، عدم ایجاد حساسیت، سادگی در استفاده و درمان قطعی به بهترین راه درمان خروپف تبدیل شده است.

لازم به ذکر است این دیوایس دهانی خوشبختانه در ایران نیز توسط مرکز درمان خواب اورا اسلیپ طراحی و ساخته شده است و بیماران می‌توانند با مراجعه و آغاز مراحل درمان، به سادگی از مشکل خروپف خود راحت شوند. در انتها باید گفت، همانطور که شما با مشکل بینایی، عینک می‌زنید، اختلالات خواب نیز یک مشکل فیزیکی است و با دیوایس دهانی خیلی راحت می توانید آن را درمان کنید .

اقدامات لازم برای قبل و بعد از جراحی زبان کوچک

همانطور که گفته شد، جراحی و خارج نمودن زبان کوچک می تواند یکی از درمان های خروپف و خصوصا درمان آپنه (انسداد تنفسی) در برخی اشخاص باشد. البته تشخیص آن حتما باید با نظر پزشک متخصص باشد تا حدالامکان با در نظر گرفتن خطرات و عوارض آن از انجام عمل غیر ضروری خودداری شود.

حال اگر پزشک متخصص درمان آپنه یا خروپف در شما را تنها با جراحی زبان کوچک تشخیص داد، باید اقداماتی را قبل و بعد از عمل انجام دهید تا عمل راحت و نتیجه ای دلخواه حاصل شود.

در اولین اقدام شما باید با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید و یا دوره های درمانی که در حال سپری نمودن هستید مشورت کنید، گاهی شاید این داروها یا دوره های درمانی با جراحی شما در تداخل بوده و نیاز باشد مصرف آنها را متوقف کنید و یا جراحی خود را عقب بیاندازید که تماما بسته به نظر پزشک متخصص می باشد.

یکی از دیگر اقدامات لازم برای این جراحی به مانند دیگر جراحی ها این است که چند ساعت قبل از انجام این عمل نه چیزی بخورید و نه بیاشامید که این مورد را نیز مطمئنا پزشک با شما درمیان خواهد گذاشت. برای تسکین دردگلوی خود پس از جراحی می توانید علاوه بر مصرف مسکن، از مایعات خنک نیز استفاده کنید، البته دقت داشته باشید این مایعات کاملا صاف و بدون هرگونه اضافاتی باشد.

سعی کنید تا یک هفته پس از عمل از خوردن غذاهای چرب، پر ادویه، سفت و خصوصا داغ که باعث التهاب گلو می شوند خودداری کنید و بهتر است فقط با نوشیدن مایعات یا سوپی که از صافی رد داده شده، تغذیه کنید.

اگر هنگام خوردن مایعات یا غذا احساس تلخی در مزه غذا و دهان خود داشتید، نگران نشوید، این عامل در برخی افراد طبیعی است و با گذشت زمان و بهبود جای جراحی به مرور از بین می رود. اگر احساس سرفه داشتید تا حدامکان سعی کنید جلویش را بگیرید، زیرا سرفه باعث لرزش نسبتا شدید گلو می شود و این امر امکان دارد باعث التهاب، ورم و حتی خونریزی مجدد ناحیه جراحی شده شود.

کلام آخر

جراحی زبان کوچک یکی از راه های درمان آپنه و خروپف در انسان می باشد، ولی این درمان خطرات و عوارض مربوط به خود را دارد، خصوصا اگر توسط پزشکی نابلد و در مرکز درمانی نامطمئنی انجام شود. عوارض این جراحی گاها شاید تا سالها فرد را آزار دهد و موجب پشیمانی در شخص شود. پس اگر تصمیم به انجام این کار دارید حتما باید توسط پزشکی مجرب و در مرکز درمانی مطمئن انجام شود.

مرکز درمان خواب اورا اسلیپ با داشتن سابقه ای طولانی در امر درمان اختلالات خواب و با بهره مندی از پزشکان و مشاورانی توانا می تواند در امر مشاوره و درمان شما عزیزان را همراهی کند. این مرکز به صورت تخصصی در زمینه درمان اختلالات خواب فعالیت می کند و با داشتن متخصصان ماهر و دکتر فریبا معینی پور می تواند به حل مشکل خواب شما کمک شایانی کند.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا جراحی زبان کوچک باعث درمان قطعی خروپف می شود؟

خیر. قطعیتی در این زمینه وجود ندارد. بر اساس تجربه های موجود بسیاری از افراد بوده اند که با گذراندن این عمل و برداشتن زبان کوچک شان کماکان عادت خروپف را داشته و از این بابت پشیمان و اذیت شده اند.
به همین علت توصیه می کنیم جراحی زبان کوچک (با در نظر گرفتن تمامی خطرات و عوارض اش) آخرین درمانی باشد که به سمت اش می روید و قبل از آن سعی کنید درمان های دیگر را امتحان کنید.

آیا زبان کوچک می تواند دلیلی بر آپنه (انسداد تنفسی) در هنگام خواب باشد؟

بله. زبان کوچک در برخی افراد به صورت ارثی و مادرزادی بلندتر و بزرگتر از حد معمول می باشند، این عامل باعث آن می شود که هنگام خواب این زبان باعث بروز آپنه یا همان انسداد مجرای تنفسی شده و مانع از از عبور اکسیژن شود.
گاهی نیز اندازه ی زبان کوچک در شخص به حد استاندارد است، ولی به علت عفونت و … دچار التهاب شده و حجم اش افزایش یافته و باعث ایجاد آپنه شود.

منبع: snorefree

بیشتر بخوانید :

خروپف و آپنه خواب باعث مشکلات گوارشی می شوند

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک

خواب عمیق چیست؟