برای درمان آپنه خواب به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درمان آپنه خواب به چه دکتری مراجعه کنیم

افراد زیادی در دنیا از اختلالات خواب رنج می برند. عده ای هنگام خواب تنفس سنگینی دارند، گروهی موقع خواب، صدایی مانند سوت زدن از گلویشان خارج می شود و برخی هم خرخر می کنند. کارشناسان می گویند 45 درصد افراد، بعضی اوقات و 25 درصد مردم، به طور مداوم در خواب خروپف می کنند. وجود خروپف لزوما به معنای اختلال جدی در خواب نیست؛ ولی اگربا وقفه تنفسی مکررهمراه باشد، زنگ خطری است که برای درمان آن باید به پزشک متخصص اختلال خواب مراجعه کرد.

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب زمانی رخ می دهد که عضلات گلو که از قسمت نرم کامه محافظت می کنند، شل شوند. در چنین حالتی راه هوایی تنگ و یا بسته می شود و اجازه تنفس طبیعی را به فرد نمی دهد و ممکن است تنفس به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه متوقف گردد. همین توقف کوتاه سطح اکسیژن خون را کاهش داده و باعث بالا رفتن دی اکسید کربن در بدن می گردد. مغزبه محض دریافت اختلال تنفس، فرد را از خواب بیدار می کند تا راه هوایی خود را باز نماید. گاهی این بیداری آن قدر کوتاه مدت است که فرد آن را به یاد نمی آورد.

 

متخصص درمان آپنه خواب به چه فردی گفته می شود؟

انواع اختلالات خواب، مانند بی خوابی شبانه، مشکل در به خواب رفتن یا خوابی سطحی داشتن، آپنه خواب و سندرم پای بی قرار در خواب ازجمله مشکلاتی هستند که باید توسط متخصص اختلالات خواب درمان شوند. این پزشکان علاوه بر تخصص در زمینه اختلالات خواب در دیگر رشته های مرتبط پزشکی مانند مشکلات دستگاه تنفسی، گوش و حلق و بینی (ENT)، بیماری های قلبی و یا اختلالات سیستم عصبی تخصص دارند.

اختلالات خواب از عوامل متعدد فیزیکی، محیطی، وراثتی و یا عاطفی سرچشمه می گیرد و تشخیص به موقع و درست آن می تواند از عواقب بعدی جلوگیری نماید. خواب بد و بی کیفیت همراه با افسردگی واضطراب و افزایش وزن از نشانه های هشداردهنده می باشد و لزوم مراجعه به پزشک متخصص را دوچندان می نماید. پزشک در اولین قدم برای تشخیص ابتلا به آپنه خواب، آزمایشات و تست های مورد نیاز می پردازد و در مرحله بعد، با تجویز دارو یا بسیاری از گزینه های غیر دارویی به بیمار، در درمان آپنه خواب این اختلال ناخوشایند، یاری می رساند.

 

پزشکانی که برای درمان آپنه خواب می توانید به آنها مراجعه کنید

اگرچه تغییر در محیط خواب، سبک زندگی و روال کار، تا حدود زیادی می تواند به برخی اختلالات خواب پایان دهد؛ ولی گاهی این تغییر رفتار، پاسخگو نبوده و برای درمان مشکلات خواب مزمن و متناوب، باید به افراد متخصص که برای ارزیابی افراد از نظر اختلالات خواب، آموزش دیده اند؛ مراجعه کرد. پزشکان متخصص زیر می توانند در تشخیص و درمان مشکل شما موثر باشند.

 

1. پزشک عمومی

پزشک عمومی یا پزشک خانوادگی، اولین پزشکی است که معمولا به آن مراجعه می کنید تا به شکایات و مشکلات پزشکی شما رسیدگی کند. این پزشکان می توانند برای درمان مراحل اولیه مشکلات خواب، مانند خروپف، سردرد صبحگاهی، مشکلات حافظه، یا سایر علائم آپنه خواب راه حل هایی ارائه دهند یا در صورت نیاز شما را به یک متخصص دیگر ارجاع نمایند.

 

2. متخصص اختلال خواب

این پزشکان که تخصص هایی در زمینه گوش و حلق و بینی و مغز و اعصاب نیز، دارند؛ جهت درمان اختلالات خواب، آموزش های خاصی را پشت سر گذاشته اند، تا موفق به اخذ تخصص درمان اختلالات خواب شده و تشخیص درست ودقیقی را به بیماران ارائه دهند.

 

3. متخصص گوش و حلق و بینی

چنانچه لوزه های بزرگی دارید یا به طور طبیعی دچار احتقان بینی بوده یا راه های هوایی شما تنگ و باریک است، بهتر است به پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید که در مورد ساختار درون سر و صورت و مجاری تنفسی تخصص دارند.

 

4. متخصص مغز و اعصاب

با افزایش سن ارتباط مغز، با عضلات کمتر شده وسیستم عصبی سیگنال های مرتبط با انقباض عضلات گلو در هنگام خواب را ارسال نمی کند و این اختلال عصبی، موجب تنگ و بسته شدن مجاری تنفسی پشت گلو می شود. پزشک متخصص مغز واعصاب، با توجه به علائمی همچون زبانی که بیش از اندازه شل شده و یا عوامل عصبی که بر میزان نفوذ هوا به شش ها تاثیر می گذارند، اختلال خواب را مشخص کرده و به درمان آن می پردازند.

 

5. روانپزشک یا متخصص بهداشت روانی

تغییر عادات و سبک زندگی در اختلالات خفیف آپنه، از عوامل تعیین کننده درمان اختلال خواب محسوب می شوند. متخصصان بهداشت روانی علاوه بر اینکه به شما، مدیریت اثرات خواب ضعیف را در شرایط روحی، حادی مانند اضطراب و اختلال دوقطبی می آموزند؛ بلکه به شما کمک می کنند که با ترک عادات مضری همچون کشیدن سیگار، یا مصرف الکل، خواب آرام شبانه را تجربه کنید. تغییرات مفیدی همچون کاهش وزن، دوری از وسایل الکترونیکی پیش از خواب و همینطور به پهلو خوابیدن نیز، می تواند موجب باز نگه داشتن راه های هوایی شود.

 

6. جراحان

جراحی در صورتی انجام می گیرد که درمان های دارویی و تغییرات سبک زندگی بی پاسخ بماند. اگربافتی بیش از حد شل و بزرگ شده باشد یا انحرافی در تیغه بینی، راه هوایی شخص را مسدود کرده باشد نیز این شیوه درمانی پیشنهاد می شود. عمل های جراحی معمولا با بیهوشی عمومی صورت گرفته ونیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

 

• سومنوپلاستی

سومنوپلاستی یک روش کم تهاجمی، ايمن و موثر در درمان خرخر است که از انرژی فرکانس رادیویی برای درمان قاعده زبان و کاهش بافت نرم در راه هوایی فوقانی استفاده می کند و باعث می شود که اندازه زبان و ساختمان حلقی بهبود یلبد.

 

• برداشتن لوزه

برداشتن لوزه، یک جراحی با حداقل تهاجم است که پزشک در طی آن لوزه ها و لوزه ی سوم را در پشت گلو برمی دارد. این جراحی هیچگونه عوارض جانبی منفی ندارد و پس از یک دوره بهبود، آپنه ی خواب را به طور کامل برطرف می گرداند.

 

• UPPP

این جراحی که به افزایش عرض راه هوایی در دهانه گلو می انجامد، شامل برداشتن بافت نرم پشت گلو، از جمله توفل و کام نرم است که باعث بسته شدن مجرای تنفسی و قطع تنفس شبانه شده اند.

 

• جراحی بینی

پولیپ و انحراف بینی از جمله مشکلات انسداد بینی هستند که اثر مضری بر روی تنفس داشته و باعث می شود تا فرد دچار مشکلات تنفسی شود. در این موارد لازم است تا با انجام عمل جراحی به رفع این مشکل پرداخت.

 

7. متخصص ارتودنسی و دندانپزشک

برخی از متخصصان دندانپزشکی و ارتودنسی آموزش ویژه ای در درمان اختلالات تنفسی مرتبط با خواب از جمله آپنه خواب دیده اند و همکاری نزدیکی با پزشکان متخصص اختلال خواب دارند. این پزشکان به کمک هم، علائم و نشانه های آپنه خواب را شناسایی کرده و راهکار مناسبی برای درمان آن، در اختیار بیماران قرار می دهند. برای درمان این عارضه از روش های زیر کمک گرفته می شود:

 

• فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP)

این دستگاه برای درمان آپنه انسدادی تجویز می شود و فشار هوا را از طریق ماسک هنگام خواب منتقل می کند. فشار هوا، طوری تنظیم می شود که از پایین افتادن بافت های راه هوایی فوقانی در هنگام خواب جلوگیری شود. اکثر متخصصان اختلالات خواب استفاده از این دستگاه را پیشنهاد می دهند زیرا که خطرات و عوارض جانبی جراحی های سنگین را ندارد. برای تهیه این دستگاه با ما تماس بگیرید .

 

• دستگاه های پیشرفت فک پایین

دستگاه اسپیلنت جلوآورنده فک، درمانی برای بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خفیف تا متوسط در خواب است که یا جلو بردن فک پایین، از انسداد زبان در گلو جلوگیری می نماید.

 

• بریس ها و الاینرهای ارتودنسی

از این روش ارتودنسی برای درمان آپنه انسدادی استفاده می شود که در اثر کج بودن دندان ها بروز کرده است.این دستگاه ها به مرور دندان ها را از وضعیت نادرست به درست هدایت می کنند.

 

• وسیع کننده کام

بعضی از افراد به دلیل کوچک بودن سقف دهان، فضای مناسبی برای تنفس ندارند. متخصص ارتودنسی از دستگاه اکسپندر، جهت گسترش سقف دهان و کام استفاده می کند. بخشی از دستگاه را در سقف دهان قرار داده و بند های این دستگاه را به دندان های فک بالا می چسباند تا به مرور زمان فضای کافی برای تنفس ایجاد شود.

 

کلام آخر

درمان آپنه خواب روش های گوناگونی دارد و پزشکان زیادی هم می توانند در حل این مشکل به شما کمک کنند اما پیشنهاد ما در کلینیک خواب دکتر فریبا معینی پور این است که به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید تا بهترین پیشنهاد را برای شما داشته باشد. ما در اورا اسلیپ بهترین پزشکان و متخصصان اختلال خواب را برای درمان این مشکل همراه داریم تا شما خواب خوب و با کیفیتی را تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

مقالات مرتبط :

وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) چیست؛ دلایل و درمان

آیا آپنه خواب قابل درمان است؟

علائم آپنه خواب چیست

دلایل احساس خفگی در خواب