برای درمان پای بی قرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان پای بی قرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

وقتی صحبت از بی قراری و نا آرامی به میان می آید همه به یاد بی قراری های روحی می افتند اما غافل از اینکه تنها روح انسان نیست که بی قرار می شود گاهی اوقات ممکن است در پاها این بی قراری به وجود آید و دچار اختلال شود که پزشکان از این عارضه به عنوان سندروم پای بی قرار یاد می کنند.

سندروم پای بی قرار یا به اصطلاح علمی آن بیماری ( Willis-Ekbom (WED) ) به یک نوع اختلال در سیستم عصبی گفته می شود که بر اثر آن سلول های حرکتی پاهای فرد بیمار بیش از حد دچار تحریک می شود، در رابطه با زمان این اتفاق باید گفت که این اختلال بیشتر در زمان خواب و استراحت افراد اتفاق می افتد و یا در آن زمان تشدید می شود.

این اختلال اغلب نا خوشایند و آزار دهنده است که برای مبتلایان آن یک حالت عصبی را ایجاد می کند. در این مطلب سعی داریم که به سوالاتی چون برای درمان پای بی قرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دکتر برای پای بی قرار، دکتر برای درمان پای بی قرار چه کارهایی انجام می دهد؟ آیا سندروم پای بیقرار خطرناک است، برای درمان پای بی قرار چه باید کرد؟ درمان پای بی قرار با طب سنتی، بهترین دارو برای سندروم پای بی قرار، پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

برای معالجه سندروم پای بی قرار به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

برای درمان سندروم پای بی قرار شما می توانید به پزشک متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژیست) مراجعه داشته باشید این مراجعه برای زمانی است که بیماری شما در مراحل اولیه، ابتدایی و خفیف می باشد ولی اما اگر این بیماری شدید بوده و شما در مراحل پیشرفته این بیماری هستید حتما باید به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

دکتر برای پای بی قرار

بیشتر افراد که مبتلا به سندروم پای بی قرار هستند و با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند برای درمان پای بی قرار و مراقبت های پزشک هیچ اقدامی نمی کنند زیرا نگران هستند که این بیماری درمان جدی و کاملی نداشته باشد، ولی توجه داشته باشید که با بروز این سندروم امکان بروز اختلال در کیفیت زندگی وجود دارد، بنابراین به شما توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنید.

این بیماری نوعی اختلال حرکتی و اختلال خواب است اما خبر خوب برای شما این است که این بیماری قابل درمان است و متخصص اختلالات خواب می تواند در این زمینه به شما کمک شایانی کرده تا بهبودی کامل خود را به دست آورید.

دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب در مرکز خواب اورا اسلیپ از جمله پزشکانی هستند که با علم کافی در این زمینه می توانند علت پای بی قرار را تشخیص داده و با بهترین درمان این بیماری را به طور کامل درمان کنند.

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دکتر برای درمان پای بی قرار چه کارهایی انجام می دهد؟

متخصص اختلالات خواب، تشخیص سندروم پای بی‌ قرار را طبق سابقه پزشکی شما و آزمایشات پزشکی انجام می دهد و اگر شب‌ ها کسی کنار شما می‌ خوابد، توضیحات او را درباره حرکات شبانه ی شما می شنود زیرا که می‌ تواند وضعیت شما را بهتر روشن کند.

در قدم اول در کلینیک خواب پزشک متخصص اختلالات خواب باید در بیمار تشخیص پای بی قرار دهد برای این تشخیص چهار ویژگی وجود دارد که شایع ترین علائمی هستد که افراد مبتلا در خود مشاهده می کنند:

برای درمان پای بی قرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علائم سندرم پای بی‌ قرار

  • تحریک بیش از حد برای حرکت پاهای خود که معمولا با احساسات آزاردهنده همراه است.
  • این بی قراری هنگام استراحت فرد بیمار شروع شده و شدیدتر می شود ( بدتر شدن علائم هنگام شب)
  • تمایل به حرکت کردن یا شروع احساس خارش، گزگز و مورمور شدن پا هنگام کم تحرکی و استراحت در حالت نشسته یا خوابیده به خصوص در ناحیه زیر زانو و عمق ساق
  • از بین رفتن علائم با حرکت هایی مانند راه رفتن یا کشش

البته پزشک باید مطمئن شود که وضعیت دیگری مانند گرفتگی ساق پا، ورم مفاصل یا دردهای عضلانی باعث ایجاد علایم مشابه پای بی قرار نشده است.

پس از آگاهی از اینکه تمام علامت های بالا در فرد مبتلا وجود داشت و البته پس از بررسی آزمایش های خون فرد مراجعه کننده، آزمایش تشخیصی بعدی، ارزیابی الگوی خواب است که از طریق پلی‌ سومنوگرافی قابل انجام است. پلی‌سومنوگرافی آزمایشی است که هنگام خواب صورت می گیرد و به بررسی فعالیت مغز، حرکات عضلات و اکسیژن‌ رسانی می پردازد.

مرکز خواب اورا اسلیپ یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده ی خدمات درمان تخصصی سندروم پای بی قرار در ایران است که تحت نظر دکتر فریبا معینی پور، متخصص اختلالات خواب، عضو آکادمی و طب خواب اروپا فعالیت می کند.

آیا سندروم پای بی قرار خطرناک است؟

در جواب این سوال، خبر خوشحال کننده این است که خیر این بیماری خطرناک نیست و معمولا با درمان دارویی و یا تکنیک های غیر دارویی توسط متخصص اختلالات خواب قابل کنترل میباشد..

برای درمان پای بی قرار چه باید کرد؟

همانطور که قبلا هم گفته شد روش های درمان سندروم پای بی قرار تا حد زیادی به علت ایجاد آن بستگی دارد، پس ازاینکه پزشک متخصص تشخیص اولیه را برای پای بی قرار داد، ممکن است تکنیک هایی را برای کنترل این بیماری به شما توصیه کند، این درمان در کسانی که دچار سندروم خفیف هستند تا حد زیادی کارساز است:

  • ورزش کردن به طور روزانه و در ساعت مشخص
  • دوری از الکن و مواد کافئین دار و نیکوتین
  • استفاده از کیسه های آب گرم هنگام استراحت و خواب

در مرحله ی بعدی پزشک برای فرد بیمار مکمل هایی مانند آهن تجویز می کند و از او می خواهد که سبک زندگی خود را تغییر دهد و در مراحل بالاتر مصرف بهترین دارو را برای درمان پای بی قرار تجویز خواهد کرد.

مکمل های مورد نیاز برای درمان پای بی قرار

  • آهن
  • فولیک اسید
  • ویتامین B
  • منیزیم

اما گاهی ممکن است علاوه بر مصرف مکمل های مورد نیاز، پزشک برای برخی از سندروم هایی که شدید تر هستند قرص و داروی مربوط به سندروم پای بی قرار تجویز کند، این داروها باید با تشخیص و تجویز دکتر صورت بگیرد تا مقدار دوز مصرفی مشخص شده باشد.

مصرف این داروها بیماری بی قراری پا را به طور قابل توجهی کم کرده و در بسیاری از مواقع موجب درمان قطعی سندروم پای بی قرار خواهند شد.

درمان دارویی سندرم پای بی‌ قرار

درمان دارویی فقط با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به پزشک ممکن است موجب اعتیاد شما به این دارو ها شود و ترک آنها برای شما دشوار شود. آگونیستهای دوپامین مانند پرامی‌ پکسول و کابرگولین، گاباپنتین و بنزودیازپین‌ ها در درمان این اختلال بکار می‌ روند که بسته به بیمار، نوع این داروها توسط پزشک متخصص انتخاب می شود.

درمان پای بی قرار با طب سنتی

سندروم پای بی قرار با بروز حرکات غیر ارادی اندام تحتانی در طول روز و به خصوص هنگام شب موجب ناراحتی فرد مبتلا می شود که گاهی با تغییر رژیم غذایی نمی توان به بهبودی کامل رسید به همین دلیل متخصصان طب سنتی معتقدند علاوه بر مصرف مکمل های مورد نیاز بدن مانند آهن، ویتامین E، کلسیم، منیزیم و اسید فولیک به صورت همزمان مصرف داروهای گیاهی و یکی سری تکنیک های خاص مانند تکنیک موکسابسشن، طب سوزنی و ماساژ درمانی را هم آغاز کرد.

مصرف گیاهان دارویی

در طب سنتی مصرف برخی داروها می تواند از گرمای کلیه ها بکاهد و احساسات ناخوشایند ناشی از بی قراری پا را تسکین دهد:

شاه بلوط هندی: این داروی گیاهی با تسکین گرفتگی عضلات احساسات آزاردهنده ی ناشی از بی قراری پا را کاهش می دهد به این صورت که روزانه مقدار کمی از این گیاه را دم کرده و از عصاره ی آن استفاده کنید.

جینکوبیلوبا: مصرف این گیاه به صورت دم کرده گردش خون در اندام تحتانی را تسهیل می‎کند و از این طریق باعث کاهش علائم آزار دهنده ی ناشی از سندروم پای بی قرار می شود.

تکنیک موکسا باسشن

تکنیک موکسا باسشن

روش دیگری در طب سنتی برای درمان سندروم پای بی قرار وجود دارد که به آن تکنیک موکسا باسشن گفته می شود به این صورت که در آن از گیاه ماگورت یا موکسا برای تحریک نقاط بدن در زمانی که طب سوزنی انجام می شود، استفاده می‎شود به این صورت که در حین طب سوزنی فرد متخصص یک تکه از گیاه موکسا را در انتهای سوزن‎ها قرار می‎دهد. گاهی نیز از سوزاندن این گیاه روی پوست بدن برای درمان استفاده می‎کند.

طب سوزنی

یکی دیگر از درمان های موثر در سندروم پای بی قرار طب سوزنی است که می توان گفت از موثرترین روش های درمان سندروم پای بی قرار در طب سنتی میباشد. علت آن هم این است که ازآنجایی که روش طب سوزنی در بیماران مبتلا به آرتروز مؤثر بوده‌، حال اعتقاد بر این است که همین روش می‎تواند باعث تحریک بخش‌ هایی از مغز که در سندروم پای بی‎قرار درگیر هستند، شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‎تواند با رفع گرفتگی عضلات و بهبود خونرسانی به اندام تحتانی بدن، کمک زیادی به کاهش علائم بیماری پای بی‎قرار کند. به این ترتیب که همراه با ماساژ از کیسه ‎های آب گرم یا آب سرد بر روی عضلات استفاده شود.

بهترین دارو برای سندروم پای بی قرار

در قسمت بالاتر داروهای مورد استفاده در بیماری سندروم پای بی قرار نام برده شد که انتخاب این دارو و بهترین دارو برای بیماری پای بی قرار تنها از عهده ی متخصص اختلالات خواب بر می آید زیرا که تجویز این داروها بر اساس سن، جنس، وزن بیمار و شدت بیماری او صورت می گیرد و طول مدت استفاده از این داروها و نوع درمان او حتی در دو نفر هم مشابه نمی باشد.

نتیجه گیری

همان طور که بالاتر به آن اشاره کردیم سندروم پای بی قرار به نوعی اختلال در سیستم عصبی گفته می‌ شود که تحت تاثیر آن سلول‌ های حرکتی پاهای افراد بیش از حد دچار تحریک می شوند، حال در صوپورت مواجه با علائمی مانند احساس سوزش، سوزن ‎سوزن شدن پاها، درد، خارش، گرفتگی عضلات ساق پاها در برخی اوقات در ران‎ها، دست‎ها و بازوها در هنگام خواب شبانه است.

توصیه می‎کنیم حتما به دکتر سندروم پای بی‎قرار مراجعه کنید، مرکز خواب اورا اسلیپ یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده ی خدمات درمان تخصصی سندروم پای بی قرار در ایران است که تحت نظر دکتر فریبا معینی پور، متخصص اختلالات خواب، عضو آکادمی و طب خواب اروپا فعالیت می کند.