آیا خواب بعد از ورزش صبحگاهی مفید است؟

آیا خواب بعد از ورزش صبحگاهی مفید است؟

خوابیدن بعد از ورزش صبحگاهی یکی از مواردی است که بسیاری از افرادی که چه به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند و چه در میان مردن عادی همواره جای سوال بوده است. در این مطلب سعی کرده‌ایم به این موضوع بپردازیم و ببینیم آیا خواب بعد از ورزش صبحگاهی برای سلامت جسمانی مفید است یا خیر؟!

تاثیر خواب کافی بر سلامت ورزشکاران

افراد بالغ باید زمانی حدود 7 الی 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند. این میزان بسته به نیاز افراد متغیر است اما حداقل 7 ساعت و حداکثر 9 ساعت برای همه میزان کافی و درست خواب است. همانطور که احتمالا دیده‌اید، تمامی ورزشکاران حرفه‌ای یک برنامه کامل برای سبک زندگی خود دارند؛ اعم از تغذیه مناسب و خواب!

خواب کافی یعنی همان مقدار ذکر شده برای ورزشکاران بیشترین عملکرد را بر افزایش قدرت فیزیکی و همچنین قدرت تصمیم‌گیری بیشتر دارد. طبق برخی از تحقیقات، ورزشکارانی که سلامت و بهداشت خواب خود را رعایت می‌کنند، دیرتر از دیگر ورزشکاران خسته می‌شوند و از نظر دقت ذهنی و تمرکز در تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای بسیار بهتر از دیگران عمل کرده‌اند.

مهم‌ترین نکاتی که ورزشکاران باید در مورد خواب خود بدانند، به شرح زیر است:

  • داشتن برنامه منظم برای خواب و بیدار شدن
  • دمای مناسب اتاق خواب (بین 16 تا 21 درجه سانتی گراد)
  • عدم مصرف کافئین پیش از خواب
  • دوری از هرگونه وسیله الکترونیکی مانند گوشی موبایل و تلویزیون حداقل یک ساعت قبل از خواب
  • عدم ورزش کردن در شب

اما همانطور که در ابتدا گفتیم، در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که خوابیدن بعد از ورزش صبحگاهی برای سلامتی چه اثراتی دارد. قطعا شما هم اگر صبح‌ها ورزش کرده باشید، پس از آن احساس خستگی داشته‌اید و حتی برای زمان کوتاهی به خواب احتیاج داشتید. خواب بعد از ورزش در صبح هم مزایای خاص خودش را دارد و هم مضرات!

فواید خوابیدن بعد از ورزش صبحگاهی

خواب بعد از ورزش به شرایط زیادی همچون تناسب اندام، رژیم غذایی، سطح هیدراتاسیون، نوع ورزش انجام شده، مدت و شدت ورزش، سابقه پزشکی و میزان خواب شب قبل بستگی دارد با شرایط ذکر شده می‌توان مزایا و معیاب آن را متوجه شد.

اما مهم‌ترین فواید خواب در این شرایط موارد زیر است:

  • ریکاوری عضلات: زمانی می‌خوابید، غده هیپوفیز، هورمون رشد ترشح می‌کند. عضلات نیز برای ترمیم و ساخت بافت به این هورمون احتیاج دارند. این هورمون برای بهبود عملکرد ورزشکار بسیار مفید است.
  • جبران کسر خواب شب گذشته: کمبود خواب و نداشتن استراحت کافی متسقیما بر فعالیت جسمی و ذهنی ورزشکاران موثر است و با خواب کوتاهی پس از ورزش می‌توان آن را جبران کرد.
  • افزایش هوشیاری: یک خواب کوتاه بعد از ورزش صبحگاهی باعث افزایش تمرکز، بهبود هوشیاری و دقت در تصمیم‌گیری می‌شود.
  • کاهش خستگی بدن: خواب کافی خستگی عضلات را کاهش می‌دهد و جدا از ورزش، دیگر فعالیت‌های روزمره را نیز بهبود می‌بخشد.
آیا خواب بعد از ورزش صبحگاهی مفید است؟

 

معایب خوابیدن بعد از ورزش صبحگاهی

  • خواب آلوده‌تر شدن: افرادی که پس از ورزش می‌خواهند چرت بزنند، باید به شدت مراقب زمان آن باشند! چراکه اگر مدت زیادی به خواب بروند در تمام طول روز ممکن است دچار خواب آلودگی و خستگی باشند.
  • اختلال در خواب شب: شاید خواب نیمروزی مزایای زیادی داشته باشد، اما تاثیر آن روی خواب شبانه مهم‌ترین عیب آن است! خواب اصلی و درست برای هر فرد خواب شبانه است و در مجموع بهتر است که ورزشکاران و حتی افراد عادی میزان خواب کافی در شب را کنترل کنند تا اصلا نیازی به خواب ظهر یا چرت زدن نداشته باشند.

با وجود تمامی موارد ذکر شده، خیلی از مردم نمی‌توانند میزان خواب بعد از ورزش را کنترل کنند و یا حتی ممکن است به آن نیاز داشته باشند و اصلا نتوانند که به خواب بروند. اگر شما هم جزو این افراد هستید و یا مکررا دچار خواب‌ آلودگی در طول روز هستید و یا همچنین بعد از هربار ورزش به خواب زیادی نیاز پیدا می‌کنید بهتر است که به یک پزشم متخصص مراجعه نمایید.

روند درمان در این مورد ابتدا با یک تست خواب انجام می‌شود چراکه علائم ذکر شده ممکن است بیماری‌هایی همچون آپنه انسدادی خواب باشد که عدم درمان آپنه خواب نیز با خطرات زیادی برای سلامتی هر فردی همراه است. پس از انجام تست خواب مشخص می‌شود که دلیل این اختلالات خواب چیست و مراحل درمان آغاز می‌شود.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر با مشکلات خواب درگیر هستید، کیفیت زندگی شما را کم کرده است و شما را درچار آشفتگی کرده نگران نباشید. ما در کنار شما هستیم.

در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان متخصص خواب اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما بهترین درمان آپنه خواب و جدیدترین درمان خروپف با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دستگاه دیوایس دهانی انجام می شود و درمان بی خوابی با دقیق ترین آزمایشات و تست خواب صورت می گیرد

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان هم اکنون با ما تماس بگیرید

مقالات بیشتر :

بهترین زمان ورزش برای خواب بهتر چه زمانی است؟

بهترین ورزش ها برای خواب با کیفیت و راحت

تمرین بدنسازی قبل از خواب؛ فواید و 3 حرکت آسان

ورزش و خواب؛ چگونه ورزش بر خواب تاثیر می گذارد؟

اهمیت خواب برای ورزشکاران و تاثیرش بر عملکرد ورزشی

آیا فعالیت بدنی کمک می کند بهتر بخوابید؟

تاثیر خواب و بی خوابی بر عضله سازی؛ رشد عضلات با خواب