دستگاه بای پپ BiPAP چیست؟ عوارض استفاده و جایگزین آن

دستگاه بای پپ BiPAP چیست؟ عوارض استفاده از آن

بی‌خوابی و یا بدخوابی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. خیلی‌ها آن را نادیده می‌گیرند و خیلی از افراد نیز برای درمان آن اقدام می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلیل اختلالات خواب، مشکلات تنفسی است. مشکلات تنفسی در خواب به صورت خروپف، تنگی نفس و… خود را نمایان می‌کنند که اصطلاحا به آن آپنه انسدادی خواب نیز می‌گویند.

برای درمان اختلالات خواب راه‌های گوناگونی وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه بای پپ BiPAP است. در این مطلب به طور کامل به این دستگاه خواهیم پرداخت و به معایب آن نیز اشاره خواهیم کرد.

دستگاه بای پپ BiPAP چیست؟

دستگاه بای پپ BiPAP یکی از رایج‌ترین تجهیزاتی است که برای برخی از بیماران تنفسی تجویز می شود تا هنگام خواب از آن استفاده کنند. این دستگاه شباهت‌های زیادی به CPAP دارد و کار آن ساده‌تر شدن تنفس به هنگام خواب برای بهبود شرایط خواب افراد است.

این دستگاه به طور کلی جریان مداوم هوای تحت فشار را به مجاری تنفسی بیمار افراد می‌فرستد و پزشکان با تنظیم فشار آن، مقدار دقیق را برای تنفس افراد تعیین می‌کنند. این دستگاه با برق یا باطری کار می‌کند و فشار هوا را از طریق یک لوله به دهان منتقل می‌کند.

بیشترین افرادی که استفاده از بای پپ BiPAP به آن‌ها تجویز می‌شوند، بیمارانی هستند که مشکلات زیر را دارند:

  • فراد مبتلا به برخی از اختلالات ریه
  • افراد دارای تنگی نفس‌های طولانی
  • افرادی که خروپف شدیدی در حین خواب دارند
  • افرادی که به دلیل تنفس نامنظم از خواب بیدار می‌شوند

دستگاه بای پپ BiPAP به طور کلی شبیه یک جعبه است که برای کار باید به برق متصل باشد و یا در مواردی نیز با باطری کار می‌کند.

این دستگاه شامل ماسک صورت یا ماسک بینی است که به وسیله یک لوله به دهان متصل می‌ شود تا فشار هوا را به سیستم تنفسی در حین خواب برساند.

دستگاه بای پپ BiPAP چیست؟ عوارض استفاده و جایگزین آن

عوارض رایج استفاده از بای پپ BIPAP

افرادی که از دستگاه بای پپ BiPAP استفاده می‌کنند، اغلب با گزارش‌های منفی زیادی از آن صحبت می‌کنند. خیلی از این موارد به پیچیدگی‌های دستگاه حین خواب برمی‌گردد و در برخی موارد نیز عدم درمان کامل و عوارض دیگری برای سلامتی گزارش شده است. در ادامه به مهم‌ترین عوارض استفاده از دستگاه بای پپ BiPAP می‌پردازیم:

سختی در استفاده

همانطور که در بالا نیز عنوان شد، دستگاه بای پپ BiPAP شامل یک جعبه، ماسک و یک لوله اتصال است. این موضوع در هنگام خواب برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می‌کند و به جای بهبود خواب حتی باعث بی‌خوابی هم می‌شود.

یک موضوع دیگر در این راستا، نیاز دستگاه بای پپ BiPAP به برق است؛ در برخی از مدل‌های تازه آن، این نیاز برطرف شده و باطری جایگزین برق گردیده است اما به طور کلی نیاز به برق در نزدیک تخت خواب برای کار کردن دستگاه نیز از مواردی است که خیلی از افراد را برای استفاده با مشکل مواجه کرده است.

خشکی مجاری تنفسی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که حین استفاده از دستگاه های بای پپ BIPAP گزارش شده، خشک شدن دهان و مجاری تنفسی است. این موضوع برای خیلی از افراد دشوار بوده تا جایی که استفاده از آن را متوقف کرده‌اند.

ایجاد حساسیت پوستی

خیلی از افرادی که از دستگاه بای پپ BiPAP برای بهبود اختلالات خواب خود استفاده کرده‌اند، پس از مدتی دچار حساسیت پوستی شده‌اند. این موضوع به دلیل جنس پلاستیک ماسک دستگاه برمی‌گردد که متاسفانه اگر از جنس نامرغوبی باشد، باعث اینگونه مشکلات خواهد شد.

بازگشت مشکلات تنفسی

جدا از تمام عوارض ذکر شده یکی از مشکلات و شاید اصلی‌ترین آن‌ها بازگشت مجدد مشکلات تنفسی و اختلالات خواب پس از مدتی استفاده بود. بسیاری از افراد تاثیر دستگاه بای پپ BiPAP را کوتاه مدت عنوان کرده‌اند و گفته‌اند که پس از مدت زمانی از استفاده، مشکلاتشان به حالت قبل برگشته است.

بهترین جایگزین برای دستگاه بای پپ BiPAP

امروزه در سراسر دنیا مردم زیادی با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. این موارد که منشا اصلی آن در بسیاری از افراد آپنه خواب است، درصورت عدم درمان با عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی همراه می‌شود. سکته قلبی، افسردگی، فشار خون بالا، دیابت و… از مهم‌ترین خطرات عدم درمان آپنه خواب است.

برای درمان آپنه خواب روش‌های زیادی وجود دارد؛ از استفاده از دستگاه بای پپ BiPAP و CPAP تا انواع داروها و حتی جراحی که همه این موارد با خطرات و عوارض خاص خودشان همراه‌اند.

اما بهترین و تضمینی‌ ترین روش برای درمان آپنه خواب و مشکلات تنفسی، استفاده از دیوایس دهانی است. دیوایس دهانی به تازگی به عنوان روش درمان خواب معرفی شده و بدون هیچ عوارض و دشواری در استفاده، به درمان خروپف و درمان آپنه خواب می‌پردازد.

اگر شما در ایران با اختلالات خواب درگیر هستید، می‌توانید با مراجعه به مرکز خواب اورا اسلیپ نسب به درمان آن با به‌روزترین امکانات اقدام نمایید. در این مرکز مشکلات خواب شما توسط متخصص خواب برسی و تست می شود.

دیوایس دهانی در این مرکز توسط افراد خبره پس از قالب گیری به صورت اختصاصی برای شما ساخته خواهد شد تا بیشترین راحتی و کارایی را داشته باشد.

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان هم اکنون با ما تماس بگیرید

مقالات بیشتر:

نحوه استفاده از دستگاه CPAP برای خواب بهتر

عوارض دستگاه سی پپ CPAP و جلوگیری از عوارض آن

تاثیر دستگاهای الکترونیکی و فناوری بر خواب