برای درمان خواب زیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان خواب زیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

خواب یک مساله ی مهم در زندگی هر فرد است، گاهی ممکن است افراد تحت تاثیر عوامل مختلف دچار مشکلات و اختلالات خواب شوند، یکی از این اختلالات، مشکل خواب زیاد و یا پر خوابی می باشد که در مقابل اختلال بی خوابی قرار دارد.

پرخوابی که به آن خواب آلودگی بیش از حد هم گفته می شود، هنگامی اتفاق می افتد که فرد از آن میزانی که توصیه شده بیشتر می خوابد و بیدار ماندن در طی روز برایش دشوار می باشد. در افرادی که به این اختلال دچار شده اند تمرکز حواس مشکل بوده و به راحتی نمی توانند مسائل گذشته را به یاد بیاورند.

مفدار خوابی که هر فرد به آن نیاز دارد در سنین و شرایط مختلف به شکل قابل توجهی متفاوت است، اما به طور کلی متخصصان 7 الی 8 ساعت خواب مفید را برای افراد بزرگسال توصیه کرده اند.

اگر چه که خواب زیاد و پر خوابی مشکل جدی برای سلامت انسان به وجود نمی آورد اما ممکن است در دراز مدت باعث بیماری هایی مانند افسردگی و یا چاقی مزمن شده و حتی خطر بیماری های قلبی و ابتلا به دیابت را در فرد افزایش دهد.

ممکن است برای خیلی از شماها این سوال پیش آید که برای درمان خواب زیاد (پر خوابی) به چه دکتری مراجعه کنیم؟ در این مطلب سعی داریم به سوالاتی ازین قبیل که برای درمان خواب زیاد دکتر چه اقداماتی انجام می دهد؟ آیا خواب زیاد ضرر دارد؟ آیا خواب زیاد نشانه ی بیماری است؟ آیا خواب زیاد باعث چاقی می شود؟ و در انتها به درمان خواب زیاد بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

برای درمان خواب زیاد (پر خوابی) به کدام پزشک متخصص باید مراجعه کرد

داشتن یک برنامه ی خواب منظم برای همه ضروری می باشد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) یک برنامه ی استاندارد مشخص برای خوابیدن افراد در سنین مختلف تعیین کرده است که این برنامه ی خواب توصیه شده برای بزرگسالان 18 تا 64 سال، 7 تا 9 ساعت خواب می باشد.

در کسانی که از بیماری پرخوابی یا خواب زیاد رنج می‌ برند، خواب بیش از حد، یک اختلال پزشکی محسوب می‌ شود و این افراد باید در صدد درمان این بیماری برآیند، در نتیجه این افراد باید برای تعیین علت ریشه‌ ای اختلال پر خوابی یا خواب زیاد به یک متخصص خواب در کلینیک خواب مراجعه کنند و بهترین درمان را برای این عارضه آغاز کنند.

در پاسخ این سوال باید بگوییم که خوشبختانه متخصصین خواب بسیاری هستند که می توانند درمورد اختلال خواب شبانه و پرخوابی به شما کنند. برای راحتی و سهولت دستیابی بیماران به این پزشکان متخصص، کلینیک های خواب دایر شده که در آن ها متخصصین اختلالات خواب به صورت حرفه ای و اختصاصی به معالجه بیمارانی می پردازند .

مرکز خواب اورا اسلیپ زیر نظر دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین مراکز خواب در کشور میباشد که در زمینه ی درمان اختلالات خواب، با برداشتن اولین قدم در تعیین علت بیماری، بهترین مشاوره و درمان را در اختیار این بیماران قرار می دهد.

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان هم اکنون با ما تماس بگیرید

برای درمان خواب زیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان خواب زیاد دکتر چه اقداماتی انجام می دهد؟

درمان اختلالات خواب توسط پزشک متخصص می‌ تواند بسته به نوع و علت زمینه‌ ای آن‌ ها متنوع باشد ولی به طور کلی درمان شامل ترکیبی از درمان‌ های پزشکی و تغییرات سبک زندگی می باشد. پزشک متخصص در ابتدا به تشخیص اختلال خواب و نوع آن می پردازد.

تشخیص بیماری از سوی پزشک با ارائه ی برخی علائم امکان پذیر است، برخی علائم و نشانه های پرخوابی شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • حواس پرتی و عدم تمرکز
  • کم انرژی بودن
  • پر خوری یا از دست دادن اشتها
  • بد خلقی
  • بی قراری

چه عواملی باعث پرخوابی می شوند؟

دلایل و عوامل مختلفی برای بروز این اختلال (خواب زیاد) در افراد وجود دارد که مهم ترین آنها عبارت است از:

داروها:

برخی داروها هستند که باعث خواب آلودگی بیش از حد در بدن افراد می شوند، اگر مصرف این داروها برای درمان بیماری های دیگر فرد ضروری است باید با این خواب آلودگی کنار آمده تا بیماری فرد با مصرف دارو درمان شود و گرنه می توان در مورد تنظیم دوز یا تغییر دارو با پزشک صحبت کرد.

افسردگی:

همان طور که می دانید یکی از نشنه های افسردگی می تواند کم خوابی یا برعکس پر خوابی یا خواب بیش از حد باشد،

عادات غذایی یا سبک زندگی:

رژیم غذایی هر انسان بر روی سلامتی فرد و میزان خواب آن تاثیر مستقیم دارد، مثلا استفاده ی بیش از حد از مواد کافئین دار ممکن است الگوی خواب را تغییر دهد و یا مصرف برخی مواد دیگر ممکن است به فرد پرخوابی را تحمیل کند. یا برخی عادات زندگی ممکن است بر چرخه ی طبیعی خواب اثر گذاشته و موجب پرخوابی و خواب بیش از حد در افراد شود.

بیماری ها و شرایط خاص:

برخی بیماری ها مانند دیابت، بیماری های قلبی و یا کم کاری تیروئید موجب نیاز بیشتر افراد به خواب شده و افراد را پرخواب می کند. داشتن تیروئید کم‌ کارباعث می شود فرد حتی پس از خواب شبانه کامل نیز احساس خواب‌ آلودگی داشته باشد.

خواب آلودگی شدید (نارکولپسی):

نارکولپسی یا خواب پیش از حد یک بیماری مرتبط با خواب است که فرد به صورت مداوم در طول روز دچار خواب‌ آلودگی شدید می شود. در واقع این بیماری علاوه بر علائم جسمی و شناختی، اختلالات خواب دیگری هم به دنبال دارد.

کم خوابیدن:

برخی از افراد به دلیل شغل خود و یا شرایط زندگیشان مجبورند که شبها بیدار باشند همین کمبود خواب در هنگام شب که بهترین زمان برای خوابیدن است باعث می شود بدن با پرخوابی در زمان دیگر این کمبود خواب را جبران کند.

برای درمان خواب زیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

آیا خواب زیاد ضرر دارد؟

گرچه پرخوابی و خواب بیش از حد، سلامتی انسان را به خطر نمی اندازد اما عوارض ناشی از پر خوابی و خواب زیاد ممکن است موجب ایجاد سایر بیماری ها در بدن فرد شود. خواب طولانی مدت با مرگ زودرس هم ارتباط مستقیم دارد. با وجود اینکه هنوز علت دقیق این ارتباط مشخص نیست ولی ظاهرا التهاب در این میان نقش جدی دارد.

افزایش خواب و به دنبال آن ابتلا به اضافه وزن و چاقی، التهاب در بدن را افزایش داده و خود عامل خطری برای ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس است.

به همین دلیل است که افراد بیمار باید نگران اختلال پر خوابی بوده و با مراجعه به پزشک متخصص اختلالات خواب در صدد درمان بیماری خود برآیند.

آیا خواب زیاد نشانه ی بیماری است؟

خواب زیاد بیماری نیست، ولی می تواند نشانه بیماری باشد به طوری که افرادی که بیش از حد می‌ خوابند ممکن است افسردگی داشته باشند، در واقع خواب زیاد و افسردگی با هم ارتباط دو طرفه دارند یعنی هم افسردگی منجر به خواب طولانی مدت می شود و هم خواب بیش از حد، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. افراد مبتلا به پرخوابی دو برابر بیش از افراد دیگر در معرض خطر افسردگی هستند.

همچنین خواب زیاد تاثیرات منفی بر روی تمرکز در انجام کارهای روزمره افراد دارد و موجب عدم تمرکز حواس و حواس پرتی می شود و همانطور که قبلا هم گفتیم پر خوابی به مدت طولانی موجب بالا تر رفتن قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش خواهد داد و یا خواب زیاد ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد پرخواب افزایش دهد.

همچنین تحقیقات ثابت کرده که افرادی که زیاد می خوابند از افراد معمولی دارای اضافه وزن بیشتری هستند زیرا زمانی که شما بیشتر می خوابید، کمتر تحرک دارید و در نتیجه کالری کمتری سوزانده و دچار اضافه وزن بیشتری خواهید شد.

درمان خواب زیاد ( پر خوابی)

درمان دارویی:

یکی از راه های درمان خواب زیاد درمان دارویی بوده که تنها از عهده ی پزشک متخصص اختلالات خواب بر می آید زیرا کسانی که دچار پرخوابی هستند یک ناقل شیمیایی مغزی تولید می کنند که آنها را در همه اوقات خواب آلود نگه میدارد به همین دلیل درمان دارویی روی این افراد تا حد زیادی کار ساز است.

اما مصرف خودسرانه این داروها عوارض جبران ناپذیری ممکن است و موجب اعتیاد افراد به این گونه داروها شود پس حتما برای درمان مناسب بیماری خود باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

تغییر سبک زندگی:

تغییر دادن سبک و عادات زندگی از مهم ترین مراحل درمان پرخوابی می باشد، دوری از از انجام برخی کارها می‌ تواند علائم پرخوابی را بهبود بخشد، مثلا افرادی که از خواب زیاد رنج می برند نباید الکل یا آرامش بخش های بدون نسخه پزشک را مصرف کنند. پزشک برای چنین افرادی یک رژیم غذایی با مواد مغذی بالا را برای حفظ سطح انرژی به صورت طبیعی تجویز خواهد کرد.

نور درمانی:

گاهی ممکن است خواب بیش از حد افراد به دلیل اختلال در ریتم طبیعی بدن باشد به همین دلیل با روش نور درمانی و کاهش تاریکی سعی بر این است که پرخوابی افراد را کاهش دهند. این روش تا میزان قابل توجهی برای بیماران پرخواب موثر بوده و موجب هوشیاری بیشتر افراد در هنگام صبح می شود.

ورزش یوگا:

ورزش یوگا که یک ورزش جسمی و ذهنی می باشد با ایجاد ارتباط و هماهنگی بین بدن، احساسات و ذهن اکسیژن بدن را افزایش داده و موجب افزایش شادابی و کنترل خواب می شود.

چای و دمنوش های طبیعی:

چای سبز، دمنوش لیمو، چای سیاه خواب آلودگی را رفع کرده و پس از رفع خستگی، انرژی را به بدن فرد برمی گرداند.

قهوه:

قهوه به دلیل کافئین موجود در خود باعث رفع خواب آلودگی باعث و افزایش هوشیاری و رفع خستگی می شود.

ترفندهایی برای دوری از پر خوبی یا خواب زیاد

  • یک برنامه خواب منظم برای خودتان تهیه کنید و نسبت به آن پایبند باشید.
  • در طول روز از خوابیدن و چرت زدن خوداری کنید و یا فقط چرت کوتاه بزنید.
  • یک زنگ هشدار برای خود در گوشی موبایل خود تنظیم کرده و هر روز سر ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.
  • یک دفترچه یادداشت برای ثبت ساعات خواب خود تهیه کنید و عادت‌ ها و ساعات معمول خواب خود را در دفترچه از جمله زمان خوابیدن و بیدار شدن را توضیح دهید.

نتیجه گیری

درست است که پرخوابی به خودی خود خطرناک نیست، اما خوابیدن منظم و داشتن یک برنامه ی خواب مناسب بر بسیاری از مسائل بهداشت جسمی و روانی تأثیر مثبت دارد. به همین دلیل است که هر کسی که از خواب زیاد رنج می برد باید برای تشخیص کامل بیماری خود به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه کند.

کسانی که در طول شبانه روز بیش تر از 8 الی 9 ساعت می خوابند برای چکاپ باید به پزشک مراجعه کننند. پزشک متخصص اختلالات خواب می‌ تواند دلیل پرخوابی شما را تشخیص داده و درمان مناسب را پیش روی شما قرار دهد. توجه داشته باشید که هیچ دارویی را نباید خودسرانه مصرف کنید و یا مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده است را هیچ وقت نباید سر خود و بدون نظر دکتر خود قطع کنید.

بیشتر بخوانید :

علت خواب زیاد از نظر روانشناسی

خواب زیاد نشانه چیست؛ علل و مقدار خواب کافی

علت زیاد خوابیدن در نوجوانان؛ درمان ها و عوارض

علت خواب زیاد در زنان چیست

خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است؟

خواب آلودگی و خستگی زیاد نشانه چیست؛ دلایل و درمان