چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؛ 6 روش کاربردی

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود

اگر به آرامی در اطراف خانه می‌چرخید و در تلاش هستید تا کودکتان را بیدار نکنید،‌ چند نکته برای شما آماده کرده‌ایم تا نوزاد شما عمیق‌تر بخوابد.

معلم تورنتو مونتسوری و مادر چهار فرزند، مارگارت ریضا، فوری به این نتیجه دست یافت که چیز متفاوتی در مورد الگوی خواب کوچک‌ترین فرزندش، ماریتا، وجود دارد.

مانند بچه‌های بزرگ‌ترش، مارگارت گهواره ماریتا را کنار تختخوابش قرار داد تا بتواند به راحتی به او شیر بدهد، اما جدیدترین نوزادش خیلی خواب سبکی دارد. او می‌گوید: «من در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنم، بنابراین هر بار که بعد از شیر دادن به او بیدار می‌شوم و او خواب است، حتی با صدای جیرجیر زمین بیدار می‌شود.»

ماریتا که اکنون چهار ساله است،‌ تا چهار ماهگی در اتاق پدر و مادرش می‌خوابید.

در چنین شرایطی بود که مشکلات او با سروصدا و نور و تمایل او به بیدار شدن هر وقت که مارگارت و همسرش حرکت می‌کردند، به یک مسئله اساسی تبدیل شد.

حتی فرستادن ماریتا به مهدکودک نیز مسئله را حل نکرد؛ اگرچه، اتاقش ساکت‌تر بود اما نور کم در راهرو برای بیدار شدنش کافی بود.

صدای راه رفتن روی زمین، زنگ زدن تلفن، پرتویی از نور خورشید که از کناره‌های پرده به داخل می‌تابد، حتی ماشین ظرفشویی که در طبقه پایین کار می‌کند،‌ همه مواردی هستند که تفاوت بین یک نوزاد با خواب سبک و عمیق را ایجاد می‌کنند.

اما چرا برخی از کودکان خواب عمیق‌تری دارند؟

وندی هال، محقق خواب و استاد دانشکده پرستاری دانشگاه بریتیش کلمبیا، توضیح می‌دهد: «برخی از نوزادها در مسدود کردن محرک‌های محیطی در حین خواب بهتر از مغزهای دیگر عمل می‌کنند. حتی در هنگام خواب، مغز اطلاعات حسی را دریافت می‌کند. اگرچه سخت است که حساسیت نوزادتان را نسبت به نور و صدای محیط اطراف کاهش دهید، اما کارهایی وجود دارند که می‌توانید برای کمک به خوابیدن و در خواب ماندن فرزندتان انجام دهید.»

1. اجازه دهید فرزندتان به تنهایی بخوابد

انجمن بهداشت عمومی کانادا توصیه می‌کند که تا وقتی کودک شش ماه است می‌توانید اتاق را با او به اشتراک بگذارید (این به کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS کمک می‌کند)، سپس او را به گهواره خودش منتقل کنید که وقتی حرکت می‌کند به طرفین گهواره ضربه بزند.

علاوه بر این، بهداشت کانادا توصیه می‌کند که وقتی نوزاد شروع به غلتیدن می‌کند، استفاده از گهواره مناسب نیست. وقتی که کودک شما حداقل شش ماه دارد،‌ خواباندن او در اتاق خودش احتمال بیدار شدن او بر اثر سروصدای محیط اطراف ازجمله پدر و مادر و خواهر و برادر را کاهش می‌دهد.

2. اتاق خواب را خنک، ساکت و تاریک نگه دارید

درجه ترموستات را در شب کم کنید و اگر کودکتان با آن مشکلی ندارد، در اتاق را ببندید تا سروصدای حیوان خانگی یا بقیه خانه او را آزار ندهد. در اتاق پرده‌هایی آویزان کنید که اتاق را تاریک می‌کنند، حتی اگر به دکور خانه نمی‌آیند.

وقتی ماریتا در سن هشت ماهگی حتی در اتاق خودش قادر به خوابیدن نبود، مارگارت از روی استیصال پرده‌های ضخیم و زشتی را آویزان کرد. آن پرده‌ها از نظر زیبایی مشکل داشتند، اما به خوبی اتاق را تاریک می‌کردند.

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود

3. نویز سفید را امتحان کنید

هال می‌گوید یک فن که روی گهواره نوزاد وصل شده است یا یک رادیو بین ایستگاه‌های رادیویی که صدای «هوم» تولید می‌کند،‌ باعث می‌شود صدای خنثی در اتاق تولید شود که سایر صداها را پنهان می‌کند.

یا از یک دستگاه صداساز مخصوص کودک استفاده کنید، مانند یک حیوان عروسکی که صدا یا موسیقی پخش می‌کند. هال می‌گوید: «ترفند این است که صدایی نداشته باشید که پس از به خواب رفتن کودکان خاموش شود، زیرا در صورت عدم وجود این صدا در خوابیدن آنها در شب اختلال ایجاد می‌کند.»

4. به پیاده‌روی بروید

درست است: قرار گرفتن در معرض نور خورشید وقتی که کودک بیدار است به او کمک می‌کند تا ریتم شبانه روزی خود را تنظیم کند و چرت‌های در طول روز باعث می‌شود که کودک خواب شبانه بهتر و عمیق‌تری داشته باشد.

اما توجه داشته باشید که اگر کودک شما بعد از 10 دقیقه به دلیل صدای ماشین آتش‌نشانی از خواب بیدار شد، به نقطه اول بازمی‌گردید.

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود

5. از مانیتور کودک استفاده کنید

مانیتور کودک یک روش عالی برای نظارت و مراقبت از نوزاد است. فقط مراقبت باشید که این مشکل را تشدید نکنید. هال می‌گوید: «نوزادان چیزی دارند که ما آن را خواب آرام و فعال می‌نامیم.

خواب آرام وقتی رخ می‌دهد که نوزاد در خواب عمیق فرورفته است و حرکت نمی‌کند و صدایی نیز تولید نمی‌کند. خواب فعال می‌تواند شامل باز شدن چشم کودک و ایجاد سروصدا هنگام خواب باشد.» فقط به این دلیل که نوزاد شما حرکت می‌کند یا سروصداهایی تولید می‌کند، به این معنی نیست که بیدار است.

قبل از این که عجله کنید چند دقیقه صبر کنید، شاید دوباره آرام شود و به خواب رود.

6. اجازه دهید خودش را آرام کند

هال می‌گوید: «کودکانی که خود را آرام می‌کنند، می‌توانند سریع‌تر وارد حالت خواب عمیق شوند.» از آنجایی که کودکانی که خواب سبک دارند بیشتر از دیگران بیدار می‌شوند، این که بتوانند خود را آرام کنند و بدون مداخله شما دوباره بخوابند بسیار مهم است.

یک روتین و تجربه ثابت برای به خواب رفتن تعیین کنید تا کودک بداند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشد. و اگر کودک گریه کرد یا شما را صدا می‌زند، به او سر بزنید و به صورت شفاهی به او اطمینان خاطر بدهید.

مارگارت می‌گوید: «جمله‌ای که من برای تمام فرزندانم استفاده کردم این بود که همه چیز خوب است. برگرد بخواب. زمانی که آنها توانایی شناختی کافی برای درک آنچه می‌گویم را داشتند و اینکه مامان هنوز آنجاست، دوباره به خواب می‌رفتند.»

اگر مشکل خواب کودک شما جدی است بهتر است به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

همچنین اگر در به خواب رفتن مشکل دارید یا صدای خروپف شما به قدری بلند است که خودتان و اطرافیان را آزار می دهد برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید. مرکز خواب اورا اسلیپ با حضور دکتر فریبا معینی پور درکنار شماست تا اختلالات خواب خود را درمان کنید

شماره های تماس :

منبع: todaysparent

بیشتر بخوانید :

بهترین ساعت خواب برای کودکان

علت پا کوبیدن کودکان در خواب + درمان