خروپف شدید نشانه چیست؟

خروپف شدید

بسیاری از مردم یا خودشان و یا اطرافیانشان در هنگام خواب خروپف می‌کنند. این مشکل می‌تواند هم برای خود شخص آزار دهنده باشد و هم اطرافیان وی از صدای خروپف شدید او دچار بی خوابی شوند.در بسیاری از موارد، مردم خروپف را تنها یک صدای آزاردهنده در موقع خواب می‌دانند و برای رفع و درمان آن پیگیری نمی‌کنند. این در حالی است که متاسفانه اطلاع رسانی زیادی هم درخصوص این مشکل و همچنین دیگر اختلالات خواب وجود ندارد و خیلی‌ها از خطرات آن ناآگاهند.

 

خروپف و به ویژه خروپف شدید معمولا با اختلال آپنه انسدادی (OSA) یا همان وقفه تنفسی در ارتباط است؛ البته که این به معنی آن نیست که همه افرادی که خروپف می‌کنند دچار آپنه خواب هستند، اما افرادی با داشتن علائم خاص تر، باید به شدت آن را جدی گرفته و با مراجعه به پزشک متخصص مراحل درمان آن را آغاز کنند.

 

علائم داشتن آپنه خواب

  • وقفه های تنفسی یا خرخر در زمان خواب
  • خواب آلودگی شدید در طول روز و هنگام تلویزیون دیدن و رانندگی
  • اشکال در تمرکز
  • سردردهای صبحگاهی
  • گلودرد هنگام بیدار شدن از خواب
  • نفس نفس زدن یا خفگی در خواب
  • فشار خون بالا
  • درد قفسه سینه شبانه
  • خروپف شدید و با صدای بلند
  • کاهش تمرکز

به غیر از این موارد، عوامل دیگری نیز ممکن است باعث خروپف کردن شوند؛ از جمله: جنسیت، اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، ژنتیک و…

 

خطرات آپنه خواب

همانطور که عنوان شد، خروپف می‌تواند باعث خطرات فراوانی برای سلامتی شود و بسیاری از مردم از آن اطلاع ندارند. برای جدی گرفتن این خطرات باید گفت که خروپف شدید و آپنه خواب حتی به مرگ ناگهانی نیز می تواند منجر شود!اما از دیگر خطرات آپنه خواب برای سلامتی می‌توان به افزایش فشار خون، احتمال سکته قلبی و مغزی، افسردگی، دیابت، اضافه وزن، سردرد و… اشاره کرد. همچنین و در همین راستا باید گفت که اگر یکی از این مشکلات برای مثال فشار خون یا اضافه وزن را دارید و تاکنون نتوانسته اید آن را درمان کنید، بهتر از این مشکل را در خوابتان جستجو کنید. درمان خواب و بهبود کیفیت آن یکی از بهترین روش های رسیدگی به سلامتتان است.

 

آیا خروپف قابل درمان است؟

درحالی که تعداد افراد با اختلالات خواب و خروپف رو به افزایش است، روش های درمان زیادی نیز برای آن وجود دارد. پیش از مرور روش های درمان باید گفت که تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، ننوشیدن الکل قبل از خواب و خوابیدن به پهلو می‌تواند خروپف را متوقف کند اما اگر با این راه ها خروپف رفع نشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

 

همانطور که گفته شد روش های زیادی برای درمان خروپف وجود دارد؛ از انواع جراحی ها و لیزر تا مصرف قرص و استفاده از CPAP. اما هرکدام از روش های ذکر شده با مشکلات دیگری همراه هستند. به عنوان مثال جراحی زبان کوچک یا کام نرم بعد از مدتی عواقب و خطرات زیادی برای سلامتی دارد و در بسیاری از مواقع هم با بازگشت خروپف برای بیماران همراه بوده است. همچنین برخی از پزشکان CPAP را به بیماران تجویز می کنند که یک دستگاه نسبتا بزرگ است که هم به دلیل سختی در استفاده و حمل و نقل و هم حساسیت زا بودن آن، مشکل جدیدی برای بیماران ایجاد کرده است.

 

اما بهترین روش برای درمان خروپف چیست؟

امروزه بهترین و مدرن ترین روشی که در دنیا برای درمان خروپف و آپنه خواب معرفی شده، استفاده از دیوایس دهانی است. این دیوایس به دلیل سادگی در استفاده و عدم حساسیت زا بودن باعث شده تا بیماران به طور مدام از آن استفاده کرده و بهبود کیفیت خواب خود و همچنین برطرف شدن خروپفشان را گزارش دهند. گفتنی است؛ بیماران پس از مراجعه به پزشک متخصص  و انجام تست خواب، مراحل درمانشان آغاز می شود.

 

مقالات بیشتر:

خطرات عدم درمان خروپف

تاثیر درمان خروپف و کاهش وزن

جراحی با لیزر؛ روش اشتباه درمان خروپف