خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

طبق تحقیقات گسترده طی سال های اخیر نتایج جالبی در زمینه علت و درمان خروپف به دست آمده است؛ برای مثال خروپف در میان مردان بسیار شایع تر از زنان و تقریبا دو برابر است. در واقع میزان خروپف در میان مردان 60 و در میان خانم ها 40 درصد است.خروپف بسته به نوع شدت خود می تواند نشانه بیماری و یا سلامت افراد به شمار رود.

 

انواع خروپف

ساده ترین نوع آن : خر خر ساده نام دارد. البته این نوع خروپف بیماری محسوب نمی شود، اما به علت شنیده شدن صدای خر و پف در طول شب، برای اطرافیان این افراد آزاردهنده است.

 

نوع دوم : سندرم افزایش مقاومت راه هوایی نام دارد. این افراد در طول خواب برای لحظاتی شروع به تنفس سریع می کنند که این عمل باعث بیدار شدن آنها می شود و ممکن است این موضوع در طول خواب ده ها بار تکرار شود. خواب طبیعی دارای چهار مرحله است و برای اینکه احساس سر زندگی و رفع خستگی از کار روزانه به دست آید باید این مراحل با ریتم ثابت طی شود. اکثر اتفاقات تنفسی که در خواب اتفاق می افتد در مرحله دوم به وجود می آید، بنابراین فرد بیدار شده و هیچگاه مرحله چهارم خواب را تجربه نمی کند. در نتیجه فرد به جای آنکه پس از خواب شبانه حس سر زندگی داشته باشد، احساس خستگی و سر درد می کند و این تنها مشکل یک شب نیست، بلکه هر شب در حال تکرار است.

 

سومین و بدترین نوع : خر و پف، سندرم وقف تنفسی است. مبتلایان به این نوع بیماری برای لحظاتی در طول خواب شبانه دچار قطع تنفس می شوند که ده ثانیه یا بیشتر طول می کشد.اگر در این موارد قطع تنفس کامل باشد به آن «آپنیا» و اگر سطحی باشد به آن «هایپوپنیا» گفته می شود.

 

دو دسته آخر با عوارضی نظیر مشکلات قلبی عروقی همراه است، به گونه ای که شانس وقوع و تشدید آریتمی های قلبی، فشار خون، بیماری های کرونر عروق قلب، نارسایی های قلبی و …در این دسته از افراد بیشتر است.

 

11 خطر خروپف برای سلامتی

اختلالت خواب می‌تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد اما حتی اختلالات کم تا متوسط خواب نیز می‌تواند به بیماری قلبی، عملکرد جنسی کاهش دهد و سایر مشکلات منجر شود.

گاهی‌اوقات، خروپف کردن به عنوان یک عارضه‌ی جانبی آزاردهنده و شرم‌آور از خواب در نظر گرفته می‌شود. اما پیش از آن که خروپف را تنها یک موضع کاملاً عادی در نظر بگیرید، باید بدانید که افرادی که به دلیل آپنه خواب خروپف می‌کنند، 40 درصد بیشتر از همتایان خود دچار مرگ زودرس می‌شوند.

متخصص خواب، دکتر کارل دوگرامی، مدیر پزشکی مرکز خواب در دانشگاه توماس جفرسون و بیمارستان‌های فیلادلفیا هشدار می‌دهد که اختلالات خواب به مشکلات سلامتی بسیار مرتبط است، از بیماری قلبی گرفته تا افسردگی.

اگر شما نیز دچار آپنه خواب شده‌اید یا خروپف می‌کنید، در ادامه یازده دلیل مرتبط با آن و آپنه خواب آورده شده است که لازم است بدانید. این مطلب می‌تواند هشداری باشد تا در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

 

سکته

تجزیه و تحلیل داده‌ی سلامتی انجام گرفته در مطالعه‌ای در مورد خواب نشان داد که شدت خروپف به تصلب شراین – نازک شدن شراین در به دلیل رسوب چربی – مرتبط است و منجر به سکته می‌شود. به عبارت ساده‌تر، هر چه خر و پف کردن بلندتر و طولانی‌تر باشد، خطر سکته بیشتر خواهد بود. از خود در برابر خروپف محافظت کنید؛ به خصوص اگر همسرتان می‌گوید که نفستان هنگام خواب بند می‌آید (نشانه‌ی آپنه خواب) یا اگر بیماری‌های دیگری از قبیل فشار خون نیز دارید.

 

بیماری قلبی

دکتر دوگرامی می‌گوید: می‌دانیم که آپنه خواب به مشکلات قلبی-عروقی از جمله فشار خون و بیماری شریان کرونری مرتبط است و در نهایت، منجر به حملات قلبی می‌شود. در واقع، داده‌ها نشان می‌دهند که افراد مبتلا به آپنه خواب دو برابر بیشتر از سایرین دچار بیماری‌های قلبی و حملات مرگبار قلبی می‌شوند. درمان برای این اختلال خواب بسیار موثر است

 

بی‌نظمی در ضربان قلب

دکتر دوگرامی می‌گوید: افراد با خروپف بلند مدت یا آپنه خواب دچار به بی‌نظمی ضربان قلب می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به آپنه خواب در مقایسه با افراد مبتلا ولی تحت درمان یا CPAP بیشتر دچار فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی متداولی از بی‌نظمی در ضربان قلب، می‌شوند. نظر می‌رسد آپنه خواب انسدادی بعد از گذشت مدت زمان طولانی موجب بزرگ شدن دهلیز سمت چپ می‌شود.

 

رفلاکس معده یا GERD

دکتر دوگرامی می‌گوید: بیماری رفلاکس معده یا GERD در میان افراد مبتلا به آپنه خواب بسیار متداول است. افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند، به احتمال زیاد دچار GERD نیز می‌شوند زیرا مسیر داخل و خارج شدن هوا در حین خواب بسته می‌شود. هم GERD و هم آپنه خواب به اضافه وزن مرتبط هستند و به نظر می‌رسد که با برگشتن به وزن نرمال آرام‌تر می‌شوند.

 

آسیب

به گفته‌ی دوگرامی، این یکی از جدی‌ترین خطرات ناشی از کمبود خواب ناشی از آپنه یا خروپف کردن به شمار می‌رود. خواب در طول روز می‌تواند آنقدر شدید باشد که ممکن است هم شما و هم افراد پیرامونتان را به خطر بیندازد. در صورتی که آپنه خواب و خروپف کردن منجر به خستگی شما می‌شود، احتمال این که مثلاً هنگام رانندگی به خواب بروید، بسیار زیاد است. تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامتی و داده‌های رانندگی 618 فرد بالغ در طول 10 سال نشان می‌دهد که هر چه افراد در طول روز بیشتر احساس خواب‌آلودگی کنند، خطر تصادف آن‌ها بیشتر می‌شود. این خطر هنگامی که افراد به تنهایی رانندگی می‌کردند، بیشتر هم بود.

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

مشکلات سلامت روان

آپنه خواب می‌تواند بر بهزیستی روانی شما تاثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلاتی از قبیل دمدمی مزاجی و افسردگی جدی شود. در واقع، ارتباط بین آپنه خواب، خر و پف کردن و افسردگی به خوبی مشخص شده است. مطالعه‌ی اخیر بر روی 74 فردی که خر و پف می‌کنند، نشان داد که هر چه افراد بیشتر در طول روز بخوابند، احتمال افسردگی و اضطراب آن‌ها بیشتر می‌شود. محققان همچنان در حال مطالعه‌ی این موضوع هستند. به نظر می‌رسد درمان آپنه خواب می‌تواند افسردگی را تا حدی بهبود دهد.

 

سردرد

آیا اغلب با سردرد از خواب بیدار می‌شوید؟ این تنها در مورد شکایت همسرتان از صدای خر و پف کردن نیست. بر اساس مطالعه‌ی اخیراً منتشر شده بر روی 268 فردی که خروپف می‌کنند، محققان به ارتباط بین سردردهای مکرر صبحگاهی و اختلالات خوابی همچون بی‌خوابی و آپنه خواب دست پیدا کرده‌اند. جای تعجبی ندارد که افرادی که خر و پف می‌کنند و سردرد دارند، کیفیت پایین‌تری از زندگی را نست به سایر افراد تجربه می‌کنند.

 

شب ادراری

دو بار در طول شب بیدار شدن برای رفتن به دستشویی را شب ادراری می‌گویند. برای برخی از افراد، این مشکل به خاطر از دست دادن کنترل مثانه به وجود می‌آید و همچنین به خروپف کردن هم در مردان و هم در زنان نیز مرتبط می‌باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردان بالای 55 سالی که اغلب برای رفتن به دستشویی بیدار می‌شوند، هم مشکل پروستات و هم آپنه خواب را تجربه می‌کنند.

 

رضایت جنسی کمتر

مطالعه‌ی انجام گرفته بر روی 827 مرد نشان داد که هر چه خر و پف بلندتر و بیشتر باشد، سطح رضایت جنسی آن‌ها پایین‌تر خواهد بود؛ اگرچه، مطالعات بالینی نمی‌توانند نشانه‌های روانشناسی برای پاسخ جنسی کاهش یافته پیدا کنند. به گفته‌ی دکتر دوگرامی، بسیاری از افراد آنقدر تحت تاثیر خروپف قرار می‌گیرند که دیگر تمایلی به داشتن روابط صمصمی با همسرانشان ندارند. درمان برای اختلالات خواب معمولاً می‌تواند شما را به حالت عادی بازگرداند.

 

اختلال جنینی

خروپف کردن در طول دوره بارداری معمولاً به خاطر اضافه وزن است. به گفته‌ی دکتر دوگرامی، این خروپف زمانی موجب نگرانی می‌شود که همراه با افزایش خطر اختلال جنینی باشد. ارتباط بین این دو هنوز مشخص نیست اما جای تعجبی ندارد که اختلال در خواب به نحوی بر جنبه‌های مختلف سلامتی تاثیر منفی می‌گذارد. زنانی که در طول دوران بارداری با صدای بلند خروپف می‌کنند، حتماً باید با پزشک خود در اینباره صحبت کنند.

 

افزایش وزن

به گفته‌ی دکتر دوگرامی، نیمی از افراد دارای اضافه وزن، مشکل آپنه خواب نیز دارند. بخشی از آن به خاطر اضافه وزنی است که در اطراف گردن وجود دارد و نفس کشیدن رد طول شب را دشوارتر می‌کند. خبر خوب این است که کاهش وزن می‌تواند علائم مرتبط به اختلال خواب را بهبود بخشد. اگر اضافه وزن دارید و همسر یا یکی از اعضای خانواده‌تان از صدای خر و پف شما شکایت می‌کند، از پزشک خود بخواهید تا شما را به یک متخصص خواب ارجاع دهد. خواه خروپف آرام و دوست‌داشتنی داشته باشید یا بسیار بلند، گزینه‌های درمان می‌توانند شما (و خانواده‌تان) را به خواب طبیعی بازگردانند.

 

درمان خروپف

درمان خروپف به روش های مختلفی انجام می شود، زیرا علت بروز این عارضه نیز متفاوت است. برخی از روش های درمان عبارتند از کاهش وزن و اجتناب از مصرف الکل یا برخی داروها. این روش های درمانی در افرادی که دچار خرخر کردن های شدید هستند، به ندرت با موفقیت همراه است. ارزیابی و بررسی خواب فرد توسط پزشک به تشخیص آپنه خواب و درمان خروپف کمک می کند.

در کلینیک خواب اورا اسلیپ باروش های غیر جراحی و خون ریزی و با استفاده از دیوایس دهانی خروپف شما را درمان می کنیم. برای تهیه دیوایس دهانی با ما تماس بگیرید

 

کلام آخر

پیشنهاد ما به شما این است پیش از اینکه این اختلال بر روی روند عادی روزانه تان از جمله شغل و تحصیل تاثیرمنفی گذاشته و موجب کاهش بازدهی شما شود برای درمان خروپف و اختلال خوابتان به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه نمایید و اطمینان داشته باشید که با کمی پیگیری و تداومی به آسانی به روند عادی برمی گردید.

درمان خروپف تاثیر عجیبی بر روی انرژی و هوشیاری و تمرکز شما و بازدهی کارتان دارد. زیرا اگر خروپف شما درمان شود به طبع خواب و تنفس راحت تر و منظم تری خواهید داشت.پس اگر شما نیز به این اختلال دچارید آن را شوخی نگیرید و همین امروز برای درمان خروپف اقدام کنید.

ما در کلینیک خواب اورا اسلیپ با همکاری متتخصصین خواب و دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا خواب بهتری را تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

مقالات بیشتر:

جراحی با لیزر؛ روش اشتباه درمان خروپف!

تاثیر خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک

خروپف به چشم های شما آسیب می رساند

عوارض خروپف در زمان بارداری

تاثیر درمان خروپف و کاهش وزن