چگونه اتاق را برای خواب راحت طراحی کنیم؟

چگونه اتاق را برای خواب با کیفیت طراحی کنیم؟

چیدمان اتاق خواب شما برای داشتن خوابی ثابت حیاتی است. ایجاد یک محیط اتاق خواب مساعد برای به خواب رفتن و ماندن در خواب یکی از بخش‌های کلیدی بهداشت خواب است که می‌تواند شب‌ها به استراحت با کیفیت کمک کند.

ایجاد یک محیط آرامش بخش برای خواب شامل طراحی صحیح و تنظیمات از جمله نور، صدا و بوی آن است. در نظر گرفتن این عناصر از تنظیم خواب می تواند به شما کمک کند تا اتاق خواب ایده آل خود را برای خواب مطلوب آکاده کنید.

طراحی بصری اتاق خواب

طراحی داخلی یک مفهوم گسترده است، اما یک جزء اصلی ایجاد ظاهر و جو خانه شما است. برای اتاق خواب خود، می توانید یک طراحی داخلی ایجاد کنید که نه تنها سبک شخصی شما را منعکس کند، بلکه باعث ایجاد حس آرامش می شود که خواب را تقویت می کند.

رنگ های گرم و جذاب

دیوارها، کف، مبلمان و ملافه‌های شما همه در طرح رنگ اتاق خواب شما نقش دارند. مهم است که بر رنگ هایی تأکید کنید که هنگام خواب احساس راحتی می کنید. برای اکثر مردم، این رنگ‌ها ملایم‌تر و گرم‌تر هستند، اما می‌توانید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که جذاب‌ترین برای شما هستند.

برای اجاره‌کنندگان یا افرادی که بودجه محدودی دارند، ممکن است نتوانند به طور کامل طرح رنگ را در اتاق خواب خود تغییر دهند. با این حال، می‌توانید به‌طور خلاقانه روی رنگ‌های خاصی با ملافه‌های مناسب، فرش یا نقاشی دیواری تغییراتی ایجاد کنید.

چگونه اتاق را برای خواب با کیفیت طراحی کنیم؟

چیدمان قابل استفاده و جذاب

می خواهید از احساس تنگی در اتاق خواب خود جلوگیری کنید. با انتخاب سایز تشکی که راحت باشد، شروع کنید. با استفاده از فضای عمودی یا فضای ذخیره سازی زیر تخت می تواند حتی از یک اتاق خواب کوچک نهایت استفاده را برد و فضای کف را آزاد کرد که می توان از آن برای مبلمان دستی یا میز استفاده کرد.

بهم ریختگی را در منزل خود  کاهش دهید

به هم ریختگی بینایی می تواند استرس ایجاد کند، که مانع شناخته شده ای برای خواب با کیفیت است. این نامرتبی در فضای خواب می تواند  احساسات مضطرب کننده ای در شما ایجاد کند که ممکن است وقتی می خواهید به خواب بروید آرام کردن ذهن شما را دشوارتر می کند.

جو و فضای  خانه

اتاق خواب شما باید دلپذیر باشد، مکانی که بتوانید در آن آرامش داشته باشید و حس در خانه بودن را داشته باشید سعی کنید فضای خانه را با عکس و تصاویر دوستان  خانواده و یا طبیعت پر کنید همچنین می توانید از اشیایی که نگاه کردن به آنها حس خوبی را به شما انتقال می دهند استفاده کنید.

چگونه اتاق را برای خواب با کیفیت طراحی کنیم؟

نور اتاق

نور قوی ترین نشانه برای ریتم شبانه روزی شما است، بخشی از ساعت بیولوژیکی شما که به تنظیم خواب کمک می کند. وقتی زمان خواب فرا می رسد، سعی کنید اتاق خواب خود را تا حد امکان تاریک کنید تا ریتم شبانه روزی سالم را تقویت کنید.

اگر اتاق شما نور بیرونی زیادی دریافت کند، پرده های زخیم تر می توانند کمک کنند. نورپردازی، از جمله چراغ خواب در صورت استفاده از آن، نباید خیلی روشن باشد. نورپردازی با دمای رنگ و روشنایی کم می تواند به راحتی در شما احساس خواب آلودگی ایجاد کند.

بخش مهم دیگری از کنترل در معرض نور قرار گرفتن، به حداقل رساندن یا حذف استفاده از وسایل الکترونیکی از جمله تبلت و تلفن همراه در اتاق خواب است. تماشای تلویزیون در اتاق خواب قبل از رفتن به رختخواب، بر کیفیت خواب شما تأثیر منفی می گذارد.

زمان تماشای صفحه چشمان شما را در معرض نور آبی قرار می دهد که می تواند ریتم شبانه روزی شما را مختل کند و همچنین می تواند ذهن شما را فعال کند و خوابیدن را سخت تر کند. اگر نیاز به نگه داشتن وسیله ای در اتاق خواب خود دارید، سعی کنید آن را دور از دسترس قرار دهید و یک ساعت یا بیشتر قبل از خواب از آن استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید : چگونه نور آبی بر خواب تأثیر می گذارد

صدا

سر و صدای خارجی می تواند باعث بیداری های مکرر شود، و این اختلالات با کاهش سطح کیفیت خواب و سلامت کلی مرتبط است. اگر سر و صدای بیرون خارج از کنترل شماست می‌توانید بلندگوهایی را برای پخش موسیقی آرامش‌بخش تنظیم کنید، که بسیاری از افراد از آن به عنوان راهی برای مناسب‌تر کردن اتاق خواب خود برای به خواب رفتن استفاده می‌کنند.

بو

داشتن رایحه های مناسب در اتاق خواب می تواند یک مزیت برای خواب شما باشد. در حالی که بوها معمولاً باعث بیدار شدن افراد از خواب نمی شوند، می توانند به ایجاد یک محیط آرام برای استراحت با کیفیت کمک کنند. مطالعات نشان داده‌اند که رایحه‌درمانی با روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس می‌تواند آرامش را افزایش دهد و راحت‌تر به خواب شبانه کمک کند.

درجه حرارت

دمای اتاق خواب شما باید راحت باشد، معمولاً بین 60 تا 71 درجه فارنهایت (15.6 تا 22.0 درجه سانتیگراد). گرمای بیش از حد می تواند خواب را مختل کند.

اگر ترموستات برای کنترل دقیق دمای اتاق خواب خود ندارید، می توانید از پنکه استفاده کنید یا با توجه به فصل، پنجره ای را برای تنظیم دما باز کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین درجه حرارت یا دمای مناسب برای خواب

کیفیت هوا

شاید این اولین چیزی نباشد که هنگام فکر کردن به چیدمان اتاق خواب به ذهنتان خطور کند، اما کیفیت هوا برای سلامتی شما مهم است. تحقیقات نشان داده است که تهویه و هوای تازه‌تر با خواب بهتر مرتبط است و مشکلاتی مانند بی‌خوابی و خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز مرتبط است.

اطمینان از تهویه مناسب و اجتناب از رطوبت بیش از حد می تواند با رشد کپک ها مقابله کند و تمیز کردن منظم می تواند به طور چشمگیری حشرات گرد و غبار را کاهش دهد. اگر با آلرژی مشکل دارید، می‌توانید از پزشک خود در مورد توصیه‌هایی در مورد کاهش آلرژن‌ها و/یا استفاده از بسترهای ضد حساسیت یا تصفیه‌کننده هوا بخواهید.

تشک و روتختی

تخت خواب شما، البته، یک عنصر مرکزی از محیط اتاق خواب است. تشک شما باید خوش ساخت و راحت باشد همچنین باید با وزن بدن و موقعیت خواب شما راسازگار باشد .

علاوه بر تشک، بالش ها، ملحفه ها و پتوهای شما نقش مهمی در راحت و دلپذیر کردن تخت شما دارند. بالش‌ها می‌توانند با قرار دادن درست سر و ستون فقرات شما از درد گردن جلوگیری کنند و ملافه‌های شما می‌توانند حسی نرم و راحت ایجاد کنند و در عین حال به مدیریت دمای بدن شما کمک کنند. شستن منظم ملافه باعث می‌شود که رختخواب شما شاداب بماند و تجمع گرد و غبار و مواد حساسیت‌زا کاهش یابد.

حرف آخر

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بهترین دما را برای خواب برای نیازهای خاص خود یا عزیزانتان پیدا کنید. اما اگر با وجود نکات بالا تنوانستید کیفیت خواب خود را بیشتر کنید. بهتر است با یک متخصص اختلالات خواب دیدار داشته باشد.

در کلینیک خواب اورا اسلیپ همراه دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا خواب خوبی داشته باشید. در این مرکز برای درمان اختلالات خواب از روش های غیر جراحی و بدون درد استفاده می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.