برای درمان مشکل خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بدن هر انسان برای عملکرد مناسب و حفظ سلامت خود به طور میانگین به 7 الی 8 ساعت خواب مفید در طول شبانه روز نیازدارد، اما ممکن است گاهی افراد تحت تاثیر عوامل مختلف مانند مسافرت، بیماری، استرس و اضطراب در هنگام خواب دچار مشکل شوند، که به مرور زمان این مشکل برطرف می شود اما اگر این مشکل در زندگی روزمره فرد اختلال و ناراحتی ایجاد کند، ما می گوییم که فرد دچار مشکل خواب شده است.

در اختلال و یا مشکل خواب فرد دچار بدخوابی یا بی خوابی می شود. در این شرایط فرد احساس می کند که خواب کافی و با کیفیتی نداشته و به گونه ای الگوی طبیعی خوابش بهم خورده است.

حال این اختلال که امروزه در میان افراد شیوع بیشتری پیدا کرده است در عملکرد طبیعی جسمی، روحی، اجتماعی و عاطفی فرد تاثیر منفی گذاشته و به طور کلی در روند زندگی او تداخل ایجاد می کند.

از آنجا که مشکلات خواب و اختلالات مربوط به آن انواع مختلف داشته و تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می افتد و هر کدام درمان مخصوص به خود را می طلبد از این رو برای درمان مشکل خواب باید به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید تا ریشه ی مشکل خواب را پیدا کرده و بتوانید این بیماری را به طور کامل درمان کنید.

ما در این مطلب سعی داریم به بررسی مشکل خواب و اختلالات خواب پرداخته و به برخی سوالات شما مانند اینکه برای درمان مشکل خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دکتر برای درمان مشکل خواب چه می کند؟ مشکل خواب چیست؟ چرا مشکل خواب دارم؟ چگونه مشکل خواب خود را حل کنیم، پاسخ داده و به موضوعاتی چون علائم و نشانه های بی خوابی کدام اند؟ انواع مختلف مشکل خواب یا بی خوابی، علل و دلایل ایجاد مشکل خواب و بهترین دارو برای درمان مشکل خواب بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

برای درمان اختلال خواب به کدام پزشک باید مراجعه کرد

وقتی در چرخه ی طبیعی خواب اختلال ایجاد می شود ساعت و میزان خواب افراد بهم بریزد و افراد دچار مشکل خواب می شوند. اختلالات خواب انواع مختلفی دارند که یکی از این اختلالات مشکل بد خوابی و یا بی خوابی است.

کمبود خواب باعث تغییر عملکرد طبیعی بدن مانند کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش خطر ابتلا به عفونت ریه، بیماری های قلبی و عروقی، افزایش خطر دیابت و دیگر مشکلات در بدن می شود. به همین دلیل درمان مشکل خواب یک امر مهم و حیاتی به شمار می آید.


علائم کلی مشکل خواب در بدن انسان به صورت عدم تمرکز در طول روز، افسردگی، احساس خستگی و ضعف در بدن، میل شدید به خوابیدن حتی پس از بیدار شدن، مشکل در به خواب رفتن، بدخلقی و اضطراب در بدن می شود، پس از اینکه چندین مورد از این علائم را در بدن خود مشاهده کردید باید به متخصص اختلال خواب مراجعه کنید تا بهترین درمان را برای مشکل خواب و اختلالات ناشی از آن پیش پای شما قرار دهند.

برای درمان مشکل خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دکتر برای درمان مشکل خواب چه می کند؟

دکتراختلال خواب در کلینیک اختلالات خواب پس از تهیه یک شرح حال کامل از بیمار و بررسی وضعیت جسمانی و روحی، تست ها و بررسی های لازم را روی بدن بیمار انجام می دهد تا روش درمانی مناسب را برای بیمار اتخاذ کند.

پس از انجام این بررسی ها اگر علت مشکل خواب زمینه ی روانی داشته باشد دکتر او را به روان پزشک ارجاع می دهد.

گاهی ممکن است سایر علل احتمالی مانند سایر اختلالات خواب، عوارض جانبی داروها، سوء مصرف مواد، افسردگی یا سایر بیماری‌ های غیرقابل تشخیص موجب ایجاد مشکل خواب شده باشند، پس از بررسی این موارد اگر اختلالات خواب مربوط به تخصص پزشک اختلالات خواب و در حیطه ی فعالیت ایشان باشد در کلینیک اختلالات خواب روش های درمانی مناسب را آغاز می کنند.

مرکز خواب اورا اسلیپ زیر نظر دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین مراکز خواب در کشور میباشد که در زمینه ی مشکلات خواب، با برداشتن اولین قدم در تعیین علت بیماری، بهترین مشاوره و درمان را در اختیار این بیماران قرار می دهد. اگر فکر می کنید که دچار اختلال خواب، مشکل خواب و بی خوابی شده اید با کلینیک اورا اسلیپ دکتر فریبا معینی پور تماس بگیرید.

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان هم اکنون با ما تماس بگیرید

مشکل خواب چیست؟

مشکل خواب و یا اختلال خواب یک نوعی بیماری است که فرد را دچار بی خوابی یا بدخوابی می کند، مشکل مربوط به خواب ممکن است ریشه در عملکرد فرد و استرس ها و اضطرابات او داشته و یا ممکن است زمینه ی ارثی داشته باشد ولی به طور کلی زمانی که کیفیت خواب شبانه ی فرد کاهش پیدا کرده و سطح انرژی، تمرکز، خلق و خو و در آخر سلامت جسم، روح و روان او را تحت تاثیر قرار می دهد باید بگوییم که فرد دچار اختلال خواب، بی خوابی یا بد خوابی شده است.

علائم و نشانه های بی خوابی کدام اند؟

  • بدخوابی یا بی خوابی
  • عدم تمرکز
  • استرس و اضطراب
  • افسردگی
  • خستگی و تمایل به خوابیدن بعد از بیدار شدن
  • کاهش یا افزایش وزن
  • میل شدید به خوابیدن و چرت زدن در طی روز

باید توجه داشته باشید که این علائم ممکن است در افراد گاهی به وجود بیایند و به خودی خود برطرف شوند و این به معنای داشتن اختلال خواب نیست.

انواع مختلف مشکل خواب یا بی خوابی

بی خوابی، به احساس داشتن خواب ناکافی یا بدون کیفیت گفته می شود، انواع بی خوابی عبارتند از:

  • بی‌ خوابی به سه نوع اپیزودیک، مزمن یا عودشونده تقسیم می شوند:
  • بی خوابی اپیزودیک: نوعی از بی‌ خوابی است که بین یک تا سه ماه طول می کشد
  • بی خوابی مزن: اگر علائم بیشتر از سه ماه طول بکشد، بی‌خوابی از نوع مزمن است.
  • بی خوابی عود شونده: اگر دو یا تعداد بیشتری اپیزود در فاصله‌ ی یک سال رخ دهد، بی‌ خوابی از نوع عود شونده می باشد.

چرا مشکل خواب دارم؟

به طور کلی می توان گفت که اختلالات خواب، مجموعه ی عواملی هستند که مانع از خواب مناسب و با کیفیت در فرد می‌ شوند، در جواب این سوال که چرا مشکل خواب دارم باید بگوییم که عوامل مختلفی باعث ایجاد مشکل خواب، بی خوابی و یا بدخوابی می شوند که عبارتند از:

افسردگی و اختلال خواب:

یکی از عواملی که باعث ایجاد اختلالات خواب و بی خوابی در فرد می‌ شود افسردگی است، افسردگی انواع مختلفی دارد و می‌ تواند در اثر یک بیماری در بدن، تنش یا مشکلات اجتماعی، خانوادگی و … ایجاد شود.


مشکلات تنفسی و آلرژی:

انواع مختلف حساسیت ها، آلرژی ها و سرماخوردگی ها می توانند مانع خوابیدن راحت شوند. این بیماری ها پروسه ی نفس کشیدن فرد را در هنگام خواب با مشکل رو به رو کرده و فرد دچار مشکل خواب و بی خوابی می شود.

التهاب و درد مفاصل:

درد و التهاب در مفاصل از دیگر عواملی هستند که اجازه نمی دهند فرد به راحتی بخوابد. شایع ترین این دردها کمردرد، سردرد، التهاب روده کمر درد و آرتروز می باشد.

استرس و اضطراب:

استرس تاثیر مستقیم برروی خواب هر فردی دارد و باعث می شود نتواند به راحتی بخوابد. در افرادی که در طول روز با تنش های مختلفی رو به رو بوده و فشار زیادی را تحمل می کنند این عامل، موجب اختلالات خواب و بی خوابی در هنگام شب می شود.

تکرر ادرار شبانه:

تکرر ادرار یکی دیگر از عواملی است که یک خواب با کیفیت را از افراد سلب می کند، تکرر ادرار می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود مانند استرس، مصرف مایعات زیاد قبل خواب و ترس.

برای درمان مشکل خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

چگونه مشکل خواب خود را حل کنیم؟

تشخیص اختلالات خواب، مشکل خواب و بی خوابی تنها توسط پزشک متخصص امکان پذیر می باشد. پس از تشخیص این بیماری پزشک متخصص به ارائه ی روش درمانی مناسب در رابطه با این بیماری می پردازد:

درمان اختلال خواب و مشکل خواب

گاهی ممکن است بی خوابی اپیزودیک یا بی خوابی موقعیتی که ناشی از تغییر محل زندگی و جای خواب، تغییر شغل فرد و یا ایجاد یک موقعیت جدید بوده باشد و به خودی خود طی چند روز یا چند هفته درمان شوند، در این صورت مشکل خواب و بی خوابی بدون درمان به خودی خود درمان می شود.

درمان دارویی

گاهی هم در بی خوابی های اپیزودیک، نباید منتظر بهبود و درمان بیمار به خودی خود باشیم، در این صورت پزشک با تجویز قرص های خواب سعی می کند مشکل بی خوابی بیمار را درمان کند، البته که این نوع درمان باید در کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد و به هیچ عنوان استفاده ی طولانی مدت از این داروها را توصیه نمی کنیم زیرا که این داروها عوارض داشته و موجب اختلال عملکرد بیمار در طول روز می شود.

این داروها که باید توسط دکتر تجویز شود شامل داروهای خواب آور، مکمل های حاوی ملاتونین و یا داروهای ضد آلرژی و مخصوص سرماخوردگی می باشند.

گاهی هم ممکن است پزشک متخصص در کلینیک های خواب برای برخی از بیماران دارای اختلال خواب و مشکل بی خوابی تکنیک های رفتاری مانند محدودیت خواب، آرامش درمانی، اصلاح و یا کنترل عوامل، روان‌ درمانی و نور درمانی را توصیه کنند.

محدودیت خواب:

در این روش هدف کاهش زمان ماندن در اتاق خواب و تخت خواب و دوری از چرت زدن در طول روز می باشد، با روش محدودیت خواب فرد خستگی بیشتری را در طول روز تجربه کرده و باعث می شود که خواب شبانه ی بهتری داشته باشد.

آرامش درمانی:

در این تکننیک استرس و تنش تا حد بالایی از بیمار دور شده و سعی در تسکین حال روحی بیمار می باشد. نحوه ی انجام این روش به صورت است که از طریق تمرینات تنفس یا فیدبک‌های زیستی به ذهن بیمار کمک می شود تا به آرامش دست پیدا کند و در نهایت باعث درمان مشکل خواب و داشتن یک خواب راحت شود.

اصلاح و یا کنترل محرک ها یا عوامل:

یکی دیگر از روش های درمان مشکل خواب اصلاح محرک ها و ذهنیت فرد می باشد. به این صورت که یک رابطه ی مستقیم بین تخت و خواب ایجاد شود و تخت تنها برای خواب و رابطه‌ جنسی به کار رفته و برای فعالیت‌ های دیگر نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

نور درمانی:

در این روش با استفاده از جعبه های نور به تنظیم مجدد ساعت درونی فرد کمک می شود و یک روش موثر برای درمان مشکل خواب می باشد.

رفتار درمانی شناختی:

این تکنیک بر افکار و رفتارهایی که خواب را مختل می‌ کنند، تمرکز دارد. به این صورت که یک روان درمانگر با فرد بیمار صحبت می کند و کمک می کند که ناراحتی ها و اضطراب فرد در هنگام خواب کاهش یابد. این روش از افکار مثبت برای ایجاد ارتباط بین تخت و خواب استفاده می‌ کند. اغلب، افرادی که از خواب ناکافی رنج می‌ برند، افکار و احساسات منفی و اضطراب‌ زا را با خواب ارتباط می‌ دهند.

نتیجه گیری:

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم اختلالات خواب انواع مختلفی دارند که یکی از آنها مشکل خواب، کم خوابی و یا بی خوابی می باشند که اگر این مشکلات درمان نشوند می توانند باعث ایجاد آسیب های جدی و جبران ناپذیری در بدن فرد بیمار شوند.

متخصصین اختلالات خواب در کلینیک های خواب از جمله پزشکانی هستند که با علم و تجربه ی خود می توانند اختلال خواب را شناسایی و علت ایجاد این مشکل را تشخیص داده و به درمان آن بپردازند. مرکز خواب اورا اسلیپ زیر نظر دکتر فریبا معینی پور یکی از معتبرترین و مجهزترین کلینیک‌ها در ارتباط با درمان اختلالات خواب می باشد که می تواند در این زمینه کمک شایانی به شما کند.

بیشتر بخوانید :

راهنمای بی خوابی و کار؛ تداخل خواب و کار

چه بیماری هایی باعث بی خوابی می شود؟