درمان حرف زدن در خواب چیست؛ انواع روش های درمان

What is the treatment for talking in sleep; Treatment methods

حرف زدن در هنگام خواب یا همان خواب گفتاری، بیان کلمات در خواب به صورت نامنسجم می باشد. تحقیقات نشان می دهند حدود 66 درصد از مردم جامعه در دوره های مختلف زندگی خود دچار این مشکل می شوند و در این بین نوجوانان بیشتر درگیر هستند. هر چند این عارضه به خودی خود خطری ندارد اما ممکن است علائم برخی بیماری های دیگر نظیر پارکینسون باشد.

علاوه بر این حرف زدن در خواب باعث آزار اطرافیان شده و در زندگی آن ها تاثیرات منفی می گذارد. حال با این سوال روبه رو می شویم که درمان حرف زدن در خواب چیست؟ قدم اول برای درمان عارضه حرف زدن در خواب این است که بدانیم چگونه رخ می دهد و دلیل بروز آن چیست؟

 

حرف زدن در خواب چیست؟

زمانی که ما می خوابیم در بخشی از مغز مکانیزمی وجود دارد که بدن را برای خوابیدن آماده کرده و عصب های مربوط به خواب را فعال می کند. بدین صورت از فعالیت هایی نظیر حرف زدن، دیدن و راه رفتن جلوگیری می کند. گاهی به دلایل مختلف این بخش از مکانیزم مغز غیر فعال شده و فرد با گذشتن از سیستم اعصاب شروع به حرف زدن یا راه رفتن می کند. به این حالت خواب گفتاری یا حرف زدن در خواب می گویند.

 

راه های درمان حرف زدن در خواب

با توجه به علت بروز این عارضه راه های درمان مختلفی وجود دارد. هرچند در برخی موارد هیچ راه درمانی جوابگوی این مسئله نمی باشد و فقط می توان میزان آن را کاهش داد.

 

رعایت بهداشت خواب

 به طور کلی رعایت تمام جوانب فردی که برای خواب باکیفیت لازم است. محیط مناسبی برای خواب خود در نظر بگیرید. تمام موارد حساسیت زا را از این محیط دور کنید. در ساعات نزدیک خوابتان از تکنولوژی هایی نظیر موبایل و لپ تاپ استفاده نکنید. از خواندن کتاب و دیدن فیلم های چالش برانگیز در هنگام شب خودداری کنید. رعایت تمام این نکات باعث می شود اختلالات خواب شما به شدت کاهش پیدا کند.

 

مصرف داروهای شیمیایی

اگر دچار افسردگی و بی خوابی هستید گاها داروهای شیمیایی که توسط پزشک معالج شما تجویز می شود می تواند موثر باشد. اما باید در نظر گرفت این داروها عوارض جانبی بی شماری برای بدن به وجود می آورد که خود این عوارض می تواند به مراتب خطرناک تر باشد.

 

روش درمانی رفتار شناختی

این روش توسط مراکز تخصصی درمان اختلالات خواب ارائه می شود. در این روش درمانگر یا همان مشاور با توجه به کشف علت بروز مشکل راه حل های رفتار شناختی مختص خود شما را ارائه می دهد. همچنین اگر دچار اضطراب و استرس هستید در این روش تکنیک های دراز مدت و موثری ارائه می شود که بتوانید بر این تنش ها غلبه کنید.

 

کاهش استرس و تنش عصبی

گاهی افراد با توجه به شرایط زندگی و محیطی یا پس از یک رخ داد تلخ دچار اختلال عصبی شده و استرس زیادی را متحمل می شوند. این تنش و اضطراب اصلی ترین دلیل بروز عارضه خواب گفتاری است. در این صورت تنها چیزی که برای درمان این مشکل لازم است، کاهش استرس و درمان اختلال عصبی است. اگر شدت این اختلالات و اضطراب ها خفیف باشد با گذر ازاین دوره تنش های عصبی از بین رفته و فرد می تواند دوباره خواب با کیفیتی داشته باشد. اما اگر شدت و مدت زمان بروز آن زیاد باشد چاره ای جز مراجعه به مراکز درمانی وجود ندارد. این مراکز با ارائه روش های درمانی مختلف و تخصصی به درمان این اختلالات پرداخته و مشکل شما را از بین می برد.

 

پرهیز از تغذیه نامناسب

یکی از شایع ترین دلیل بروز خواب گفتاری داشتن معده ای سنگین می باشد. توصیه می شود اگر می خواهید این مشکل را حل کنید، از خوردن غذاهای پر کالری و پر چرب در ساعات نزدیک خواب بپرهیزید. خوردن غذاهای پرچرب می تواند باعث اضافه وزن و حتی بروز دیابت شود. پس سعی کنید این نوع غذاها را به وعده های روزانه خود منتقل کنید و همچنین ورزش روزانه را نیز در برنامه خود جای دهید.

 

داشتن برنامه خواب منظم

برای داشتن خواب با کیفیت و پیشگیری از بروز هرگونه اختلالات خواب سعی کنید برنامه خواب منظمی داشته باشید. ساعات خواب خود را تنظیم کنید و سعی کنید در خارج از این ساعات از چرت زدن و خوابیدن بپرهیزید. این کار ممکن است سخت باشد و احساس خواب آلودگی داشته باشید اما به مرور زمان ساعات حقیقی خواب شما افزایش پیدا کرده و اختلالات خوابی که از آن رنج می برید از بین خواهد رفت.

 

علت های بروز حرف زدن در خواب

 

علل ژنتیکی

تحقیقات پزشکی نشان داده اند این عارضه ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد. هرچند نمی توان به طور دقیق علت حرف زدن در خواب را مشخص کرد اما تحقیق انجام شده بر روی کودکانی که در خواب صحبت می کنند نشان داده والدین آن ها نیز همین مشکل را دارند.

 

کمبود یا بدهی خواب

در بعضی مواقع دلیل حرف زدن در خواب وجود اختلالاتی است که مانع خواب کافی و باکیفیت می شود. کمبود خواب یا بدهی خواب سبب می شود فرد در هنگام خواب حرف بزند. این اختلالات ممکن است ناشی از بیماری های ژنتیکی نظیر سندرم پای بی قرار یا آسم باشد. گاهی نیز به دلیل عوامل محیطی نظیر وجود موارد حساسیت زا رخ می دهد. همچنین تحقیقات نشان داده در این گونه موارد حرف زدن در خواب همراه با حرکات فیزیکی خطرناک نظیر لگد زدن یا مشت زدن می باشد. باید دانست اگر حرف زدن در خواب با جیغ های پی در پی همراه می باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

 

وجود اختلالات خواب

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند بیش از سایرین دچار خواب گفتاری می شوند. علاوه بر این شدت بروز این عارضه بسیار بیشتر است. این افراد اطرافیان خود را با صداهای خشن و بلند آزار می دهند. همچنین ثابت شده بین حرف زدن در خواب، کابوس دیدن و راه رفتن در خواب ارتباطی حاکم می باشد. برای درمان اختلالات خواب می توانید به ما در کلینیک خواب اورا اسلیپ مراجعه  کنید.

 

عوارض برخی داروهای شیمیایی

عوارض جانبی برخی از داروهایی که برای درمان بیماری تجویز می شوند ممکن است خطرناک تر از خود بیماری باشد. معمولا داروهای ضد افسردگی با اثر گذاری بر روی عضلات و غیر ارادی کردن آن ها باعث بروز عوارضی چون لگد زدن، راه رفتن و حرف زدن در خواب می شود.

 

اختلالات رفتاری خواب

بدن در حالت REM خواب مانند بیداری عمل می کند. حدود 25 درصد از خوابی که دارید مربوط به این مرحله می شود. در این مرحله از خواب فرد در حال رویا دیدن است و حرکات سریع چشم را تجربه می کند. فشار خون بالا، ضربان تند قلب و فعالیت موج های مغزی، دیگر حالت هایی است که در این مرحله از خواب رخ می دهد. به دلیل اینکه مغز در این مرحله مانند زمان بیداری عمل می کند بدن فلج شده ولی نمی تواند خواب عمیقی داشته باشد و حرف زدن در خواب یا حتی خشونت در خواب را تشدید می کند.

 

وجود بیماری و تب

زمانی که فرد به دلیل بیمای های مختلف تب می کند، صحبت کردن در خواب امری طبیعی می باشد. علت بروز این مشکل در خواب خسته شدن مغز و بدن است. زیرا بدن تمام انرژی خود را صرف تقویت سیستم ایمنی خود کرده و طی این عمل شروع به صحبت کردن می کند.

 

اختلال غذا خوردن

گاهی فرد دچار اختلال خوردن غذا می شود. این اختلال به این صورت می باشد که فرد در هنگام خواب غذا می خورد حتی ممکن است به آشپزخانه رفته برای خود یک وعده غذایی درست کرده و میل کند اما متوجه نباشد. علائم بروز این اختلال صحبت کردن در خواب و افزایش وزن خفیف می باشد.

 

وجود اضطراب، استرس و فشار عصبی

وجود اضطراب و استرس باعث می شود مغز در خاموش شدن هنگام خواب دچار مشکل شده و خواب فرد مختل شود. کسانی که دچار الگوی خواب نامنظمی هستند، در هنگام خواب حرف می زنند.

 

وحشت و ترس شبانه

وحشت شبانه اغلب در کودکان رخ می دهد اما گاهی بزرگسالان نیز دچار این عارضه می شوند. در این حالت فرد بیدار به نظر می رسد و می تواند فریاد بزند، مشت بزند، گریه کند و حتی حرف بزند. یاد آوری این اتفاقات برای افرادی که دچار وحشت شبانه می باشند معمولا غیر ممکن است.

 

اختلالات و بیماری های روانی

در بیشتر موارد اختلالات روانی همراه با اختلالات خواب مانند حرف زدن در خواب همراه می باشد. اما در نهایت تشخیص این موضوع بستگی به نظر پزشک دارد.

 

مواد مخدر

برخی مواد مخدر سبب خواب آلودگی شده و اما برخی دیگر سبب اختلال در خواب و بی خوابی می شوند. اما باید دانست اثرات آن موقتی بوده و با گذشت زمان سبب بروز مشکلات و صدمات جبران ناپذیری می شود. یکی از عوارض مصرف مواد مخدر حرف زدن در هنگام خواب می باشد.

 

کلام آخر

حرف زدن در خواب یا همان خواب گفتاری یکی دیگر از اختلالات خواب می باشد که معمولا خطرناک نیست. اما تداوم این این عارضه در طولانی مدت می تواند باعث بروز اختلالات خواب جدی تری شود.

خواب گفتاری به دلایل مختلفی رخ می دهد که در بیشتر موارد قابل درمان می باشد. اما باید در نظر داشته باشید با توجه به علت بروز این مشکل راه حل مناسب و موثری را انتخاب کنید. در حال حاضر بهترین روش درمانی ارائه شده مراجعه به دکتر متخصص اختلالات خواب و مراکز درمان اختلالات خواب است که می تواند به طور تخصصی این اختلال را درمان کند.

همچنین بهترین مرکز درمانی توصیه شده در این زمینه کلینیک خواب اوراسلیپ می باشد. این مرکز با حضور دکتر فریبا معینی پور و ارائه روش های درمانی رفتار شناختی به طور ریشه ای این عارضه را درمان خواهد کرد.

 

سوالات متداول 

  • خواب گفتاری چیست و چگونه رخ می دهد؟

خواب گفتاری یا همان حرف زدن در هنگام خواب اختلالی است که به دلیل از کار افتادن بخشی از مکانیزم مغز رخ می دهد. عملکرد این مکانیزم مغز به دلایل مختلف مختل می شود از جمله: وحشت شبانه، مصرف مواد مخدر، اختلالات عصبی و رفتاری، وجود اضطراب و استرس.

 

  • روش های درمان خواب گفتاری یا حرف زدن در خواب چیست و بهترین روش درمانی ارائه شده کدام است؟

با توجه به علت های مختلف بروز خواب گفتاری روش های مختلفی ارائه شده است از جمله: رعایت بهداشت خواب، داشتن تغذیه مناسب، تنظیم ساعات خواب، مصرف دارو، کاهش تنش های عصبی و روش درمان رفتار شناختی. روش درمان رفتار شناختی موثرترین روش درمانی ارائه شده تاکنون می باشد که توسط مراکز درمان اختلالات خواب ارائه می شود.