چرا بی خوابی باعث سردرد می شود؛ علت و درمان

چرا بی خوابی باعث سردرد می شود

بدن برای ترمیم و حفظ سلامت خود در ساعاتی از شبانه روز به خواب نیاز دارد. خواب کافی سبب بهبود عملکرد ذهن و بدن می شود. اگر بدن به هر دلیلی دچار بی خوابی و یا کم خوابی شود، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و فرد دچار بیماری می شود. در این بخش قصد داریم تا در مورد مشکلاتی که بی خوابی برای انسان ایجاد می کند مطالبی را عنوان کنیم. در ادامه به این سوال می پردازیم که چرا بی خوابی باعث سردرد می شود و راه های کاهش بی خوابی چیست؟

 

بی خوابی چیست

برای بررسی موضوع چرا بی خوابی باعث سردرد می شود در مرحله نخست باید بی خوابی را شرح داده و علت های بروز آن را مورد بحث قرار دهیم. به طور کلی بی خوابی عبارت است از بیدار شدن مکرر در هنگام خواب و همچنین ناتوانی در به خواب رفتن مجدد و علاوه بر این ها خوابی که باعث تجدید قوا نشود. بی خوابی خود بیماری به شمار نمی رود بلکه جزء علائم بیماری محسوب می شود. بی خوابی دلایل زیادی دارد از جمله دلایلی که می توان نام برد اضطراب، تنش هیجانی، افسردگی، ترس و عدم احساس امنیت است. می توان با بررسی این عوامل و رفع آن، عارضه بی خوابی را درمان کرده و مشکلات احتمالی ناشی از آن را نیز از بین برد.

 

سردرد ناشی از بی خوابی

کم خوابی در بدن با مشکلات زیادی همراه است که مهمترین آن سردرد است. سردرد های ناشی از کم خوابی یا بی خوابی انواع مختلفی دارد که مهمترین آن ها سه نوع می باشد:

 

سردردهای میگرنی

شما زمانی خواب آرام و مناسبی خواهید داشت که مغزتان به حرکت چشمتان ادامه ندهد. وقتی شما  خواب آرام نداشته باشید، بدن شما به طور خودکار پروتئین هایی را تولید می کند که باعث تحریک سیستم عصبی بدن می شود. همین امر سبب حملات میگرنی شده که یکی از انواع سردرد ها می باشد و همچنین یکی از مضرات کم خوابی برای افراد، پایین آمدن آستانه تحمل درد در بدن است. دردهای میگرنی مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند. این سردرد های شدید و گاهی ناتوان کننده با حالت تهوع و استفراغ همراه است. گاهی دردهای میگرنی ساعت ها طول می کشد و حتی فرد مبتلا، به نور و صدا نیز حساس می گردد.

 

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی دردهای خفیف تری به همراه دارد و با نور یا حتی صدا تشدید نمی شود، اما در هر صورت فرد روز خوبی را نخواهد گذراند.

 

سردردهای صبحگاهی

یکی از دلایل سردردهای صبحگاهی می تواند بی خوابی در اثر آپنه خواب باشد. آپنه خواب به این صورت است که فرد در طول خواب خود بارها دچار توقف تنفس می شود و همین امر باعث می شود فرد در طول شب خواب خوبی را تجربه نکرده و دچار کم خوابی و سردرد ناشی از کم خوابی شود.

 

درمان سردرد های ناشی از بی خوابی

برای از بین بردن سردرد هایی که در بالا بررسی شد، باید بی خوابی را درمان کرد. برای این کار نیز روش های مختلفی وجود دارد.

 

روش درمان بی خوابی برای کاهش سردرد

 

  • تغییرات در محل خواب : شاید مکانی که در آن استراحت می کنید برای خواب مناسب نیست. می توانید آن را تغییر دهید.
  • مطالعه قبل از خواب : مطالعه می تواند به ذهن هوشیار کمک کند و از طرفی آرامش بخش است.
  • اصلاح عادات غذایی : ساعت و نوع غذایی که در شب مصرف می کنید را عوض کنید. بهترین زمان خوردن شام 2 ساعت قبل از خواب است. همچنین خوردن غذای سبک به خوابی راحت کمک می کند.
  • مصرف دارو های شیمایی : گاهی نیاز است تا برای خواب راحت دارو مصرف کنید. این داروها باید زیر نظر پزشک باشد.
  • استفاده از گیاهان دارویی : گیاهان خواب آور و آرامبخش مثل دمنوش بابونه و اسطوخودوس می تواند به خواب شما کمک کند.
  • ورزش روزانه : ورزش به حفظ سلامتی و خواب کمک می کند. با ورزش روزانه شما می توانید انرژی لازم را در طول روز داشته باشید و در شب راحت تر بخوابید.
  • مراجعه به کلینیک خواب : کلینیک تخصصی خواب می تواند به درمان کم خوابی با توجه به دلایل آن کمک کند. بهترین کلینیک خواب اورا اسلیپ است که در تهران می باشد. این مرکز با کادری مجرب می تواند تمامی اختلالات خواب از جمله سردردهای ناشی از آن را با متد روز دنیا درمان کند.

 

بی خوابی انواع مختلفی دارد از جمله:

  • بی خوابی گذرا و موقت
  • بی خوابی حاد و طولانی
  • بی خوابی مزمن و دائمی

هریک از این بی خوابی ها اثراتی بر روی بدن می گذارد که خطرناک ترین آن ها بی خوابی مزمن می باشد. بی خوابی مزمن و دائمی بیش از چند سال مستمر به طول می انجامد و بر خلاف دو نوع دیگر اختلالات عصبی شدیدی برای فرد مبتلا ایجاد می کند. تاثیرات ناشی از بی خوابی مزمن با توجه به ریشه آن متفاوت است که از جمله سردرد، خواب آلودگی و توهم می باشد. نوع دیگر بی خوابی، بی خوابی گذرا است که بین دو تا سه هفته فرد را درگیر خود می کند و می تواند ناشی از اضطراب های فعالیت روزانه باشد.

 

عوارض بی خوابی و کم خوابی

  • کاهش حافظه و تمرکز در فرد
  • افزایش سردرد و اضطراب و نگرانی
  • ایجاد مشکلات عصبی، فشار خون و قلبی و عروقی
  • عدم واکنش سریع به اتفاقات محیط
  • ابتلا به افسردگی
  • تضعیف ایمنی بدن
  • خطر ابتلا به دیابت و چاقی

با این اوصاف کم خوابی مسئله ای ساده نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. در رابطه با بی خوابی تحقیقات متعددی صورت گرفته و نتیجه به دست آمده بیانگر این  مطلب است که بین بی خوابی و سردرد رابطه مستقیم وجود دارد. محققان توصیه کرده اند که بزرگسالان حداقل در طول شبانه روز باید 8 ساعت برای خواب خود وقت بگذارند.

 

فواید خواب کافی

خواب کافی برای ادامه زندگی انسان حیاتی است. درگذشته کسی برای خواب و فواید آن ارزشی قائل نبود، اما امروزه اکثر مردم جامعه از فواید خواب کافی آگاه هستند. خواب کافی یکی از مولفه های سلامت جسم و روح می باشد.

مغز به عنوان فرمانده بدن در صورتی می تواند عملکرد خوبی داشته باشد که از خواب کافی بهره مند شده باشد. همچنین سیستم پاک سازی مغز که عملکرد اصلی آن خارج کردن مواد زائد از این ناحیه است در صورت داشتن خواب کافی می تواند کارآمد باشد. عملکرد سیستم پاکسازی مغز پس از دریافت خواب کافی تا 60 درصد افزایش پیدا می کند. علاوه براین عملکرد قلب و همچنین سایر ارگان های بدن وابسته به خواب کافی است. خواب تنها زمانی است که بدن می تواند خود را ترمیم کند. سیستم ایمنی بدن تنها با خواب کافی تقویت می شود.

 

فواید خواب کافی عبارتند از :

  • خواب کافی تعداد سلول های مغز را افزایش می دهد و باعث بهبود عملکرد مغز می شود. با خوابیدن تولید میلین در سلول های مغز افزایش می یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می کند و در اطراف سلول ها قرار می گیرد. میلین کاربرد های مختلفی دارد که از مهمترین آن به بهبود عملکرد صحیح سلول های عصبی و تسریع در ارسال پیام های عصبی اشاره کرد. کمبود میلین باعث بروز بیماری ام اس است که خطرناک می باشد.
  • خواب کافی سبب کاهش دردهای مزمن می‌شود. به این خاطر که بدن استراحت کافی انجام می دهد و در خواب بدن سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.
  • قدرت تفکر در انسان با خواب کافی افزایش می یابد. بدین صورت که با خواب کافی تمرکز انسان بالا می رود و ذهن بهتر کار می کند.
  • کاهش التهاب عضلات و بدن با خواب کافی امکانپذیر است. اگر خواب کافی نداشته باشیم با مشکلات قلبی، سکته مغزی یا حتی دیابت روبرو هستیم. همچنین آرتریت و پیری زودرس نیز ما را تهدید می کند. تحقیقات نشان می دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از شش ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کامل دارند، بیشتر است.
  • خواب کافی همچنین باعث سوزاندن کالری و کاهش وزن می شود. این خواب از کاهش حافظه در پیری جلوگیری می کند. همچنین در خواب کافی بدن متابولیسم بهتری خواهد داشت و سلامت آن تضمین می شود.

 

کلام آخر

در این مقاله بررسی شد که کم خوابی چیست و برای افرادای که دچار کم خوابی هستند چه مشکلاتی ایجاد می شود. یکی از مهمترین مضرات کم خوابی انواع سردردها می باشد. سردرد میگرنی، سردرد تنشی و سردرد خفیف صبحگاهی از انواع سردردها بخاطر بی خوابی است. مهمترین و موثرترین راه درمان سردرد های ناشی از کم خوبی مراجعه به پزشک است. کلینیک خواب اورا اسلیپ بهترین گزینه برای درمان بی خوابی و سردرد های ناشی از آن است.

 

سوالات متداول

  • آیا منشا سردردهای میگرنی و تنشی، کم خوابی یا اختلال خواب است؟

بله، بی خوابی در طول شبانه روز باعث ترشح پروتئین هایی در بدن می شود که همین پروتئین ها باعث حملات میگرنی شده و در نهایت فرد دچار سردرد می گردد.

  • آیا مصرف داروهای شیمایی راه حل مناسبی برای درمان سردردهای ناشی از بی خوابی است؟

خیر، داروهای شیمایی هرچند در کوتاه مدت می تواند باعث بهبود بیماری شود اما در بلند مدت تاثیرات مخربی بر روی بدن دارد. می توان گفت عوارض داروهای شیمایی از تاثیرات درمانی آن بیشتر است. بهترین روش درمان کم خوابی و مشکلات ناشی از آن مراجعه به مراکز درمان بی خوابی است که یکی از بهترین آنها کلینیک اورا اسلیپ می باشد.

 

مقالات مرتبط :

آیا درمان قطعی بی خوابی وجود دارد؟

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

برای بی خوابی چه بخوریم؟

عوارض کم خوابی چیست

آیا یوگا برای درمان بیخوابی تاثیر دارد ؟

رابطه مدیتیشن و کمک به بی خوابی؛ 3 تمرین مدیتیشن