کلینیک آپنه خواب در تهران

کلینیک آپنه خواب در تهران

آپنه خواب یا همان وقفه تنفسی خواب حالتی است که شخص در هنگام خواب، با وقفه تنفسی مواجه می شود.. افراد دچار آپنه خواب، در هنگامی که در خواب به سر می برند، وقفه‌های مکرری را تجربه می کنند.

شاید بتوان گفت که آپنه خواب به تنهایی مشکل بزرگی به شمار نمی رود، اما عوارض بسیار زیادی دارد و حتی گاهی خطرناک نیز می باشد. به همین دلیل شناسایی و تشخیص آپنه خواب و نحوه درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.در زیر انواع آپنه خواب را بریب می کنیم

آپنه انسدادی

آپنه انسدادی به شکلی رخ می دهد که تنفس فرد کم عمق می گردد و یا حتی در بعضی مواقع در خواب متوقف می شود. بعضی افراد شاید این اتفاق را چندین بار در طول شب تجربه کنند. علت اصلی این اتفاق، ناقص و یا مسدود بودن مجرای هوایی فوقانی می باشد که سبب می شود دیافراگم و عضلات قفسه سینه به سختی فعالیت کنند و همچنین هوا به حالت سختی به ریه وارد شود.

معمولا با آپنه انسدادی، تنفس با صدای بلند خرناس و حرکات تند و سریع بدن ایجاد می شود و شاید فرد در هنگام خواب متوجه نگردد. آپنه انسدادی کاهش جریان اکسیژن به اندام‌های حیاتی را ایجاد می کند و همچنین ریتم قلب را با بی نظمی مواجه می نماید.

آپنه مرکزی خواب

آپنه مرکزی خواب به شکلی است که تنفس به‌ طور منظم در طول خواب مختل می گردد. و این اختلال به دلیل عملکرد مغز می باشد، و نه به خاطر اینکه شخص نمی تواند نفس بکشد، بلکه اصلا تلاشی برای نفس کشیدن صورت نمی گیرد. در حقیقت باید بگوییم که مغز هیچ فرمانی را به عضلات صادر نمی کند که حاوی این پیغام باشد که تنفس را انجام دهند. آپنه مرکزی خواب معمولاً در پی بیماری‌هایی مثل آسیب ساقه مغز که کنترل تنفس را برعهده دارد رخ می دهد.

این نوع آپنه در افراد مسن و بزرگسالان بالای ۶۵ سال شیوع پیدا می کند. و مردان به نسبت زنان در معرض بیشتری از ابتلا به آپنه انسداد خواب و آپنه مرکزی خواب می باشند. در ضمن اضافه وزن هم عاملی می باشد که می تواند فرد را دچار آپنه خواب کند.

آپنه مرکزی معمولا با بیماری دیگری همراهی می کند. بیماری هایی همچون نارسایی احتقانی قلب، کم‌کاری تیروئید، نارسایی کلیه، بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، آسیب به مغز که ناشی از آنسفالیت سکته مغزی ضربه می توانند همراه با آپنه خواب باشند. البته گاهی اوقات هم بدون هیچ نوع بیماری شاهد آپنه خواب مرکزی می باشیم.

تشخیص آپنه خواب توسط پزشک

مشاهده علائم ذکر شده و همینطور دندان قروچه در خواب یا تعریق زیاد شبانه، دلایل خوبی است تا به پزشک مراجعه کنید، تا بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد تا آپنه خواب تشخیص داده شود.


کلینیک اورا اسلیپ در تهران با حضور دکتر فریبا معینی پور متخصص آپنه خواب در تهران می تواند مشاوره های خوب درمانی را در اختیار شما بگذارد.

دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب در تهران با معاینه فیزیکی و همچنین سابقه مصرف دارو به تشخیص وجود آپنه خواب در شما کمک می کند و با بررسی فعالیت الکتریکی مغز، حرکات چشم، نحوه فعالیت عضلانی، مقدار ضربان قلب، بررسی الگوهای تنفس، جریان هوا، اکسیژن خون ، نسبت به درمان آپنه خواب اقدام می کند.

شماره های تماس :

02126659154

09051207129


آیا آپنه خواب خطرناک است ؟

شخصی که دچار آپنه خواب در طول شب می باشد، از خروپف و حرکات بدنی در خواب و تعریق هم بی بهره نیست. اینها عواملی است که برای او و اطرافیانش مزاحمت هایی را ایجاد می کند. آپنه خواب در طول شب چندین بار شخص را دچار وقفه تنفسی می کند، با این وجود اگر شخص بیماری زمینه‌ای هم داشته باشد، ممکن است آپنه خواب سبب بروز سکته‌های قلبی یا مغزی در او گردد، و گاهی مسقیما مرگ را برای فرد رقم بزند.

عوارض آپنه خواب

آپنه خواب به هر نوعی که ایجاد شود، سبب بروز عوارضی می گردد. از عوارض ناشی از آپنه خواب می توان به خستگی زیاد در طول روز، بیداری فرد در طول شب، سردرد صبحگاهی، حافظه ضعیف و دشواری در تمرکز، مشکلات خلق و خو و مواردی از این دست اشاره کرد.

آپنه خواب و فشار خون

آپنه خواب و فشار خون در ازتباط با هم می باشند. بررسی‌ها بیان می کند که احتمال پایداری فشار خون بالا در بیماران مبتلا به آپنه خواب، از بیماران معمولی بیشتر است. بیشتر از یک سوم بیماران دارای فشار خون بالا و نزدیک به هشت دهم بیمارانی که از درمان‌های کاهنده فشارخون مقاوم استفاده می‌کنند، مبتلا به آپنه انسدادی خواب می باشند. پزشکان بر این اعتقاد می باشند که آپنه خواب، عامل فشار خون بالا می باشد و تاثیر مستقیمی بر فشار خون دارد، و یکی از مهم‌ترین عوارض آپنه خواب می باشد.

آپنه خواب و بیماری های قلبی

چاقی از عوامل بروز آپنه خواب می باشد. چاقی بالاتنه و اضافه وزن، از عوامل موثر در بیماری‌های قلبی عروقی می باشد. نسبت مستقیم چاقی، آپنه خواب و بیماری ‌های قلبی عروقی غیر قابل انکار می باشد. با توجه به اینکه آپنه خواب، تعداد تنفس‌ها را کم می کند و نظم را از بین می برد، درنتیجه سبب می شود که اکسیژن‌رسانی به بدن با نوسان مواجه شود، و در این هنگام ضربان بیشتر قلب و خستگی آن انتظار بی جایی نمی باشد. پس باید بگویم که نه ‌تنها بر اثر چاقی، بلکه به دلیل بروز مشکل در تنفس، آپنه خواب و بیماری های قلبی در ارتباط باهم می باشند.

درمان آپنه خواب چیست ؟

برای دسترسی به درمان آپنه خواب، ابتدا باید در جستجوی دلیل آن باشیم. اگر در حالتی هستیم که آپنه خواب با بیماری‌های دیگر همراه می باشد، در قدم اول باید به درمان بیماری زمینه‌ای اقدام کرد. اما برخی درمان‌های ابتدایی هم برای آپنه باید انجام بگیرد. درمان هایی مثل :

دیوایس دهانی

این وسیله با توجه به فرم دندان ها و فک شما طراحی و ساخته می شود و شب ها هنگام خواب شما آن را در دهان خود قرار می دهید. در روش استفاده از دیوایس دهانی دیگر نیازی به انجام جراحی های خطرناک و  دستگاه های پر هزینه و اذیت کننده نیست و با خیال راحت می توانید خواب باکیفیتی اشته باشید. برای تهیه این دیوایس می توانید با ما (کلینیک خواب اورا اسلیپ) تماس بگیرید و از مشاوره های رایگان کارشناسان ما بهره ببرید

  • کم کردن وزن
  •  قطع مصرف الکل و قرص های خواب‌آور
  •  به پهلو خوابیدن
  • اگر سینوس یا گرفتگی بینی دارید، از اسپری بینی یا نوار تنفسی برای حفظ جریان هوا استفاده کنید.
  •  درمان فشار هوای مثبت
  •  استفاده از داروهایی مثل استازولامید، تئوفیلین وداروهای آرام بخش، برای درمان آپنه خواب

کلام نهایی

وقفه تنفسی خواب یا آپنه خواب، فرد را در خواب، با وقفه تنفسی رو به رو می کند. آپنه خواب، وقفه‌های مکرری را برای فرد در خواب ایجاد می کند. در مورد آپنه خواب دانستید که به تنهایی شاید مشکل بزرگی به حساب نیاید، اما اگر همراه با بیماری زمینه ای دیگری باشد کاملا خطرآفرین می باشد و ممکن است سبب مرگ فرد شود.

کلینیک اورا اسلیپ در تهران، کلینیک آپنه خواب می باشد. شما با مراجعه به دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب و آپنه خواب در تهران، می توانید در ضمن دریافت مشاوره های کاربردی در این زمینه نسبت به درمان اختلالات خواب، درمان خروپف، درمان بی خوابی و درمان خواب سنگین در بهترین حالت ممکن اقدام کنید و خوابی راحت و مفید را تجربه کنید.