علت خواب زیاد در زنان چیست

علت خواب زیاد در زنان چیست

علت خواب زیاد در زنان چیست

تصورعمومی مردم بر این است که همه‌ی افراد به طور یکسان به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اما واقعیت این است که خیلی ها از جمله زنان با مقادیر مختلفی از ساعت خواب سرحال می شوند. اینکه هر کس چقدر باید بخوابد تا حدی به ژنتیک و فعالیتی که انجام می‌دهد نیز بستگی دارد و به ویژه در خانم ها ممکن است میزان خوابیدن به عوامل متعدد دیگری نیز بستگی داشته باشد که در ضمن اشتراک با دلایل پرخوابی در مردان، تفاوت هایی را هم شامل می شود.

 

علت اصلی خوابیدن زیاد زنان

از آنجایی که یکی از دلایل خوابیدن، آرامش مغز و ریکاوری مجدد آن است و به دلیل این که زنان در طول رو،ز چند کار را به صورت همزمان انجام می دهند، لذا مغزشان فعالیت بیشتری داشته و ممکن است بیشتر از مردان به خواب نیاز داشته باشند. اما خوابیدن زیاد مختص زنان نبوده و در بعضی از مردان که از مغز خود بیش از حد استفاده می کنند نیز نیاز به خواب، همان قدر اهمیت پیدا می کند. در ادامه 9 عامل مختلف که در ایجاد پرخوابی نقش دارند را بر می شمریم:

 

1- عفونت‌ ها:

عفونت‌ ها ممکن است در قسمت های مختلف بدن ایجاد شده و در حال گسترش باشند. گاهی این عفونت ها علامت داشته و گاهی بدون علایم ظاهری می باشند. در این میان عفونت در سیستم ایمنی، ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد و به پرخوابی بینجامد. در خانم ها بروز انواع عفونت ها شیوع بیشتری داشته که باید تحت نظر پزشک متخصص درمان شود.

 

2- کم‌خونی

کم خونی از اختلالات شایع در زنان است که با سیکل ماهانه آنها تشدید می گردد. در کم خونی، گلبول‌های قرمز موجود در خون از حد معمول کمتر می‌ باشد که نتیجه آن کاهش اکسیژنِ خون بوده و اندام‌های بدن دچار کاهش انرژی و خستگی مفرط می گردند و فرد از انجام کارهای معمول روزمره خود، برنمی ‌آید.

 

3- به‌ هم ریختگی هورمورنی

در زنان، کاهش هورمون استروژن در اغلب موارد، می ‌تواند سبب کاهش وزن و خستگی شدید گردد و از عوامل پرخوابی محسوب می شود.

 

4- کم کاری تیروئید

تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است. هورمون های این غده بر عملکرد مغزو سطح انرژی آن تاثیر مستقیم دارند و متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند. زمانی که این غده در حالت ایده‌آل خود نباشد یا فرد به کم ‌کاری تیروئید مبتلا باشد، فرد احساس خستگی کرده و بیش از 10 ساعت در طول روز می خوابد. عامل کم کاری تیروئید به یک اندازه در مردان و زنان منجر به پرخوابی می گردد.

 

5- دیابت

زنان یا مردان مبتلا به دیابت معمولا خسته بوده و انرژی کمتری نسبت به افراد عادی دارند. در این افراد گلوکز، در جریان خون فرد باقی می‌ماند و وارد سلول ها نشده و به انرژی تبدیل نمی گردد. در نتیجه بدن به کمبود انرژی و خستگی دچار می شود.

 

6- بیماری قلبی

بیش از 9 ساعت خوابیدن در یک شبانه روز می تواند نشان دهنده مشکلات و بیماری قلبی باشد که سبب خستگی و کاهش انرژی شده و همین خستگی به علت خواب زیاد فرد، تبدیل می‌شود. زنان و مردانی که در انجام فعالیت های روزانه خود دچار مشکل می باشند و توان و انرژی کافی برای انجام آن ها ندارند؛ باید با پزشک متخصص مشاوره کنند.

 

7- افسردگی

افسردگی از دیگر عوامل پرخوابی به شمار می‌رود که علائم آن در افراد متفاوت است . افسردگی باعث ایجاد اختلالات فیزیکی مانند خستگی، سردرد و بی میلی جنسی می شود. از آنجایی که خوابیدن برای افراد افسرده فرآیندی برای رهایی از دغدغه‌های ذهنی می باشد، زنان یا مردانی که با داشتن خوابی کامل، باز هم تمایل به خوابیدن دارند، احتمالا به افسردگی دچار شده اند.

 

8- تغذیه نامناسب

خوردن شیرینی در ابتدای روز سبب افزایش سریع گلوکز خون شده که به همان سرعت نیز پایین می آید و شخص احساس خستگی و خواب آلودگی می نماید.

 

9- قطع تنفس در خواب

قطع موقت تنفس در خواب یا همان آپنه خواب که به مدت چندین ثانیه طول می کشد، باعث می شود که بعضی افراد با وجود هشت ساعت خواب شبانه، در طول روز احساس خستگی کنند. در حین آپنه شخص برای لحظاتی از خواب بیدار می شود و دوباره می خوابد و ممکن است خود از این بیدار شدن های کوتاه، اطلاعی نداشته باشد.

 

علائم اختلال پرخوابی

گاهی اوقات، زیاد خوابیدن باعث بروز علائمی می شود. به عنوان مثال زنان و مردانی که به اختلال پر خوابی دچار هستند با اینکه ساعت‌های بیشتری در شب می‌خوابند، ولی در طول روز به چرت زدن می پردازند و تا مدتها بعد از بیدار شدن از خواب، هر فعالیتی آن‌ها را خسته کرده و دچار خواب آلودگی طولانی مدت می شوند. دیگر علائم پرخوابی عبارتند از:

  •  الگوی خواب نامناسب و غیر ارادی.
  •  احساس بی نظمی و بی هدفی در زندگی، کسب و کار و اجتماع.
  •  تحریک پذیری و احساس اضطراب، استرس و بی حالی.
  •  اختلال در تشخیص و حافظه بوده و فراموش کاری.
  •  سطح انرژی پایین و پایین بودن سرعت فکر کردن و سخن گفتن.

 

سخن آخر

اگرچه پرخوابی به خودی خود خطرناک نیست، اما افرادی که به ‌طور متوسط هر شب بیش از ۷ الی ۸ ساعت می‌خوابند و با خواب بیش از حد دست و پنجه نرم می‌کنند؛ باید برای تشخیص کامل با پزشک متخصص اختلالات خواب خود تماس بگیرند. زنان به طور معمول بیست دقیقه بیشتر از مردان به خواب نیاز دارند و این به عملکرد پیچیده مغز آنان مربوط می باشد. اگر دلیل خواب بیش از حد معمول فرد مصرف داروهای خاصی می باشد، باید زیر نظر پزشک، دوز آن را کمتر کند. اگر پرخوابی به دلیل بیماری زمینه‌ای باشد، با درمان بیماری ، فرد قادر به رفع مشکل پرخوابی خود نیز خواهد بود و عادت معمول خواب خود را بازمی یابد.

 

مقالات بیشتر :

علت بی خوابی زنان چیست؟

خوابم نمیبره چکار کنم؟

اختلالات خواب در یائسگی

چگونه سریع به خواب برویم