خوابم نمیبره چکار کنم؟

خوابم نمیبره چکار کنم؟

پیرامون مسئله خواب باید بگوییم که یک جمله ای که خیلی مواقع خودتان بکار برده اید، و یا اینکه از اطرافیان شنیده اید، جمله پرسشی “خوابم نمیبره چکار کنم؟” می باشد، جمله ای آشنا که به احتمال زیاد بارها شنیده اید و یا خودتان با کلافگی خاصی از کسی پرسیده اید. شاید شما هم فردی باشید که در خواب شبانه با مشکل مواجهید، و یا زمانی که از خواب بیدار می شوید، احساس خستگی و بی حالی دارید، اگر این حال را دارید به طور حتم سوال خواهید کرد که چگونه می توانم یک خواب کامل و با کیفیت را تجربه کنم؟

می دانید که برخورداری از خواب خوب شبانه، سلامتی بدن شما را تضمین می کند، و سبب افزایش انرژی شما برای روز بعد می باشد. خواب مفید و استراحت کافی سبب می شود که با یک بدن سالم و ذهن آرامی وارد روز بعد شوید. شما با فراهم کردن یک محیط مناسب برای خواب، و همچنین انتخاب موقعیت مناسب و تعیین عادت های خوب برای خواب می توانید به بهترین شکل ممکن از خواب خود لذت ببرید، و به اندازه مفید و کافی استراحت کنید.

پیشنهاد می کنیم که اگه جزء افرادی می باشید که دچار اختلالات خواب هستید، و همچنان پرسش خوابم نمیبره چکار کنم؟ را در سر دارید، در ادامه همراه باشید تا تکنیک های یک خواب کامل و با کیفیت را برایتان بیان کنیم.

 

تشک مناسب را انتخاب کنید

تشک مناسب هر فرد به تناسب علاقه و نیاز او تعیین می گردد. برخی افراد روی تشک هایی که محکم باشند، خواب خوبی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر نرم ترین تشک ها را برای خواب مورد پسند قرار می دهند. شما در مورد انتخاب تشک خواب باید تشکی را انتخاب کنید که بر روی آن احساس بهتری دارید، نه اینکه تشک همچنان احساس خستگی را در شما باقی بگذارد.

در ضمن به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر هنگام بیدار شدن از خواب، احساس سستی دارید، و یا یا اینکه در بدن خود احساس درد می کنید، شاید به خاطر نامناسب بودن تشک خوابتان باشد. در هنگام انتخاب تشک مناسب برای خواب باید به دنبال تشکی باشید که به طور ویژه ای، پشت و گردن شما را مورد پشتیبانی قرار دهد.

 

بالشت مناسب را انتخاب کنید

شما باید بالشتی را برای زیر سر گذاشتن انتخاب کنید که برای شما راحتی را ایجاد می کند، و نرم و سفت بودن آن مهم نیست. در صورت نیاز حتی می توانید چند بالش را در کنار هم مورد استفاده قرار دهید، اما باید مطمئن باشید که آن‌ها سرتان را در یک زاویه تند مورد فشار قرار ندهند.

در نظر داشته باشید که در هر موقعیتی که می‌خوابید، بالشت های شما باید سر شما را بین شانه هایتان نگه دارند، دقیقا همچون زمانی که در حالت ایستاده قرار می گیرید. توجه داشته باشید که هنگامی که سر بر روی متکا قرار می گیرد، نباید حالتی ایجاد شود که ستون فقرات از حالت مستقیم خود خارج شوند.

 

ملحفه خود را تمیز نگه دارید

شما با تمیز و پاکیزه نگه داشتن تختخواب خود راحت تر می خوابید، لذا حتماً بلافاصله بعد از کدر شدن ملحفه، نسبت به شست و شوی آن اقدام کنید. اگر بر روی تشک خود روتختی دارید، می توانید آن را در آب داغ بشورید. شما برای اینکه بتوانید رطوبت تخت خواب خود را از بین ببرید می توانید تشک خود را با جوش شیرین آغشته کنید، و بعد از یک روز بعد آن را تکان دهید تا جوش شیرین ها از ان جدا شود.

 

بستر خود را آنکارد کنید

ملحفه و پتو و بالش‌ها را همیشه به طور مرتب و منظم بر روی تخت خود بگذارید، و همیشه از مرتب بودن آنها اطمینان بدست آورید، و همچنین تا حد امکان اتاق‌خواب را تمیز و منظم نگه دارید، برخی شواهد بیانگر این مطلب است که یک تخت‌خواب تمیز و منظم در راحت‌تر خوابیدن افراد دارای تاثیر است. شاید بتوانیم بگوییم که این تاثیر از لحاظ روانی می باشد، به این جهت که دیدن مناظر تمیز و مرتب، آرامش را به انسان عطا می کند

 

پوشیدن لباس مناسب خواب

سعی کنید که برای خواب از لباس راحتی استفاده کنید. استفاده از لباس های گشاد و مناسب می تواند بر کیفیت خواب شما موثر باشد. لباس های گشاد در فصول گرم سال باعث گردش مناسب هوا روی سطح بدن می شوند و از این طریق خواب راحتی را نصیب شما می کنند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر خیلی طبع گرمی دارید، کمترین سطح پوشش را برای خود انتخاب کنید، ولی اگر خیلی سرمایی می باشید، حتما باید یک لایه لباس ضخیم را بپوشید و یا از ملحفه و پتوی مناسب استفاده کنید.

 

کم کردن سر و صدا

معمولا افرادی که از هرگونه حواس پرتی به دور می باشند، راحت تر می خوابند. شما حتما باید در هنگام خواب تمامی وسایلی که تمرکز شما را بهم می زنند را از خود دور کنید، مثلا باید تلویزیون، رادیو و سایر دستگاه ها را خاموش کنید و یا در حالت صدای کمی قرار دهید. اگر احساس می کنید که سر و صدای خارج از خانه همچون صدای ترافیک سبب اختلال در خواب شما می گردد، همیشه در هنگام خواب پنجره های اتاق را ببندید.

 

دمای مناسب اتاق

دمای اتاق از مواردی است که در ارتباط مستقیمی با کیفیت خواب می باشد. دمای بدن انسان در طول روز در حال کم و زیاد شدن می باشد، و خوب است بدانید که در هنگام خواب آلودگی، دمای بدن کاهش می یابد. جالب است بدانید که یک اتاق خنک می تواند برای خواب عملکرد بهتری را به شما ارائه دهد. ولی در نظر داشته باشید که شما باید با قرار گرفتن در دماهای مختلف، مناسب ترین دما را برای خواب خود معین کنید.

 

حالت مناسب خواب

اگر برای راحت خوابیدن دارای مشکل می باشید، ممکن است منشا مشکل بی خوابی شما در نحوه خوابیدن باشد. در این مورد باید بگوییم که موقعیت خواب به طور کلی به سه دسته خوابیدن به پشت، خوابیدن به پهلو، خوابیدن به شکم تقسیم می شود. در بین انواع حالت های خواب باید بگوییم که بهترین حالت برای خواب، خوابیدن به پهلو می باشد. خوب است بدانید که خوابیدن به پهلو، جهت آسایش و کاهش احتمال وقفه در خواب بیشتر مورد توصیه و پیشنهاد متخصصین قرار دارد. در این حالت مطلوب است برای خواب بهتر، شبیه وضعیت جنین در شکم مادر بخوابید، یعنی به اینصورت که زانوها را کمی به سمت قفسه سینه خم کنید. قابل ذکر است که اگر از مشکل درد کمر برخوردار می باشید، می توانید یک بالشت را بین زانوهای خود قرار دهید، این امر سبب می شود که فشار بر روی باسن و پایین کمر شما با کاهش روبه رو شود و در نهایت خواب راحتی را رقم بخورد.

 

از وعده های غذایی سنگین قبل از خواب خودداری کنید

نوع مواد غذایی مصرفی می تواند در کیفیت خواب موثر باشد، و همینطور اینکه زمان مصرف غذا هم در خواب اثر می گذارد. در صورت استفاده از وعده های غذایی سبک قبل از خواب مطمئن باشید خواب راحت تری را تجربه می کنید به نسبت زمانی که از وعده های سنگین قبل از خواب استفاده کنید. پزشکان می گویند که آخرین وعده غذایی باید در فاصله ای ۲ یا ۳ ساعته قبل از خواب مصرف شود.

 

نور خوب

بدن انسان در حالتی قرار دارد که به طور طبیعی به شرایط نور اطراف، واکنش نشان می دهد، و خواب را طبق آن تنظیم می نماید. کم نور بودن چراغ ها در شب و تاریک بودن محل خواب می تواند خواب ارامی را برای شما به ارمغان بیاورد. جالب است بدانید که استفاده از عینک آفتابی در روز، به خواب آلودگی در هنگام شب شما کمک می کند. سعی کنید در هنگام خواب از نگاه کردن به تلویزیون، تیلت، تلفن های هوشمند و دستگاه های دیگر خودداری کنید، زیرا نور صفحه های الکترونیکی سبب ایجاد اختلال در تمایل بدن به خوابیدن می شود.

 

محدود کردن چرت زدن و خواب روزانه

یکی از مسائلی که سبب می شود تا شبها بهتر بخوابید این است که از چرت زدن طولانی یعنی بیشتر از نیم ساعت در طول روز خودداری کنید، و همچنین هیچگاه در نزدیکی زمان خواب، چرت موقت نزنید. به طور کلی می توانیم به شما بگوییم که برای اینکه شب ها راحت تر بخوابید، خوب است که بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر به هیچ وجه چرت نزنید و نخوابید.

 

پایبندی به برنامه خواب

برای خوابیدن و از خواب بیدار شدن، حتما باید تحت برنامه منظمی قرار بگیرید، و خود را به آن عادت دهید، که در اینصورت می توانیم به شما تضمین دهیم که خواب راحتی را بدست می آورید. در مورد برنامه خواب باید توجه داشته باشید که در تعطیلات آخر هفته هم به برنامه پایبند باشید.

 

عادات خواب خوب

سعی کنید برای خواب خود، عادتهای خوبی را تنظیم کنید. در این رابطه باید بگوییم که باید به طور جدی برای بهبود کیفیت خواب خود، از مواد مخدر و داروهای افسردگی استفاده نکنید. آگاه باشید که اگر می خواهید خواب آرامی را تجربه کنید، باید از مصرف مواد کافئین دار همچون قهوه و همینطور از مصرف نیکوتین و سایر محرک ها خودداری نمایید، زیرا آنها ساعت ها در بدن انسان باقی می ماند، و سبب می شود دیر بخوابید.

 

یک روال خواب ایجاد کنید

شما می توانید برای رسیدن به یک خواب راحت، یک سری کارهایی را که به شما آرامش می دهد را به طور مستمر، هر شب انجام دهید. کارهایی مثل کتاب خواندن، دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش و.. می تواند از جمله عادت های خوبی باشد باشد که آرامش را به شما عطا کند. شما باید با تست همه موارد این نکته را دریابید که کدام یک از عادتها می تواند در صورت وجود، خواب خوبی را برای شما رقم بزند.

 

کلام آخر

اگر فردی هستید که دچار اختلال خواب هستید و در اصطلاح خوابتان نمی برد، باید بگوییم که با بررسی وضعیت خود باید علت بی خوابی را در خود پیدا کنید. اگر خودتان به تنهایی قادر به تشخیص نمی باشد حتما با مراجعه به متخصص اختلالات خواب از او راهنمایی های لازم را دریافت کنید. شما باید تلاش کنید تا مشکل بی خوابی را برطرف کنید، به جهت اینکه بی خوابی و وجود اختلالات خواب می توان سلامتی شما را به خطر بیندازد.

 

مقالات بیشتر: 

چگونه راحت بخوابیم

قرص خواب آور بسیار قوی بدون نسخه

علت بی خوابی زنان چیست؟

اختلالات خواب در سالمندان