عوارض خروپف در زمان بارداری

عوارض خروپف در زمان بارداری

به گفته محققان سوئدی، زنانی که به طور معمول در دوران بارداری خروپف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و زایمان نوزادانی کوچک‌تر هستند.

در مطالعه‌ای که در مجله Chest منتشر شد، نشان داده شد که احتمال افزایش فشار خون، پره اکلامپسی، تجمع غیرطبیعی مایع در بافت‌ها و افزایش وزن افرادی که خروپف می‌کنند بیشتر است. نوزادان این زنان نسبت به نوزادان مادرانی که در دوران بارداری به ندرت خروپف می‌کردند، کوچک‌تر بودند و از وضعیت جسمی پایین‌تری برخوردار بودند.

همینطور، تازه ترین مطالعات نشان می دهد که احتمال وقوع سزارین و تولد نوزادانی کم وزن در آن دسته از مادران بارداری که خروپف می کنند بیشتر است.خروپف کردن مادر برای سلامت نوزاد خوب نیست. در مطالعات وسیع انجام شده در دانشگاه میشیگان که در مجله علمی Sleep منتشر شد حاکی از وجود ارتباط میان خروپف های مادر و سلامت جنین است. در واقع محققان دریافتند که 2تا 3 شب خروپف در هفته با افزایش خطر سزارین و تولد نوزادانی کم وزن تر همراه است.محققان در رابطه با تأثیر این پدیده بر کاهش وزن نوزاد معتقدند که خروپف های دوران بارداری به دلیل ایجاد التهاب در جفت و به دنبال آن اختلال در فرایند غذارسانی به جنین سبب کم وزن تر و کوچک تر شدن نوزاد در هنگام تولد خواهند شد.

تغییرات فیزیکی دوران بارداری نیز در ایجاد این عارضه بی تأثیر نیستند. هورمون های دوران بارداری سبب احتقان عروقی در مخاط بینی شده و این مسأله منجر به افزایش خطر ابتلا به آپنه خواب در این دوران می شود.گرچه ابتلا به آپنه خواب در خانم های باردار مبتلا به فشار خون بالا و دیابت بارداری شایع تر است.آپنه خواب در دوران بارداری با عوارضی نظیر دیابت بارداری، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد در ارتباط است. خبر مسرت بخش آنکه انجام اقدامات درمانی مناسب احتمال داشتن نوزادی سالم را تا حد بسیاری افزایش می دهد.

 

کارل فرانکلین و همکارانش از Umea گزارش دادند که فشار خون بالا و پره اکلامپسی، وضعیتی مرتبط با بارداری که شامل فشار خون بالا، پروتئین در ادرار و احتباس مایعات است، در افرادی که خروپف می‌کنند نسبت به افرادی که خروپف نمی‌کنند دو برابر بیشتر است. نویسندگان می‌گویند که مطالعات قبلی ارتباط بین بارداری و افزایش دفعات خروپف را نشان داده‌اند، اما مطالعه آن‌ها یکی از اولین مواردی است که ارتباط با فشار خون بالا و همچنین تأثیر نامطلوب خروپف مادر را بر نوزاد نشان می‌دهد.

این مطالعه شامل 502 زن و شریک زندگی آن‌ها بود که در روز زایمان از آن‌ها در مورد بروز خروپف، آپنه خواب (قطع تنفس برای مدت کوتاه در خواب) یا اختلال در تنفس در طول خواب، خستگی در طول روز و همچنین عادت سیگار کشیدن، مصرف دارو و سابقه پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای سوال شد.

 

ارتباط خروپف و بارداری

به طور کلی، 24% از زنان گزارش دادند که در سه ماهه سوم بارداری شروع به خروپف کردن یا در این دوران میزان خروپف آن‌ها افزایش یافت و 23% عنوان کردن که خروپف در هفته قبل از زایمان همیشگی بود. در میان این زنان، 10% با تعریف پره اکلامپسی همراه با فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار مطابقت داشتند.

14 درصد از خروپف کنندگان با تعریف فشار خون بالا ناشی از دوران بارداری مطابقت داشتند. زنانی که خروپف‌های معمولی را گزارش کردند، قبل از بارداری وزن بیشتری داشتند و در دوران بارداری وزن بیشتری پیدا کرده بودند. آن‌ها همچنین احتباس مایعات بیشتری را تجربه کردند.

 

ارتباط خروپف مادر و نوزادان متولد شده

در میان نوزادان، 7 درصد از نوزادانی که مادرانشان خروپف می‌کردند نسبت به 6/2 درصد از نوزادانی که مادرانشان عادت به خروپف نداشتند، در بدو تولد کوچک‌تر بودند. امتیازهای آپگار، که معیاری برای سلامت جسمانی نوزاد بلافاصله پس از تولد است، در 4/12درصد از نوزادان مادرانی که خروپف می‌کنند، در مقایسه با 6/3 درصد از مادرانی که به ندرت خروپف می‌کنند، کمتر از میانگین بود. اگرچه آپنه خواب در افراد خروپف کننده بیشتر از سایرین است (11% در مقابل 2%)، اما با پیامدهای نامطلوب در نوزاد همراه نبود.

به گفته فرانکلین و همکارانش، یافته‌ها نشان می‌دهد «پیامدهای افزایش مقاومت راه هوایی فوقانی در طول خواب ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد و از ارتباط بین آپنه خواب و تأخیر رشد داخل رحمی حمایت می‌کند». رشد نوزادان با تأخیر در رشد داخل رحمی به تاخیر می‌افتد و آن‌ها معمولا کوچکتر از حد متوسط هستند.

نویسندگان می‌گویند که تمام زنانی که خروپف می‌کردند، گزارش کردند که خروپف قبل از مشاهده هرگونه علامت فشار خون بالا یا پروتئین در ادرار شروع شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که انسداد راه‌های هوایی در طول شب به احتمال زیاد در ایجاد فشار خون بالا و پره اکلامپسی در بارداری نقش دارد، اگرچه مکانیسم‌های دقیقی که خروپف می‌تواند به فشار خون بالا کمک کند ناشناخته است.

اما یک متخصص خواب که تحقیقات مشابه‌ای انجام داده است گفته است که اگرچه یافته‌ها جالب است، اما شواهد کمی وجود دارد که خروپف به تنهایی با هر گونه خطری برای سلامتی مرتبط است. دکتر دانیل لوب می‌گوید: «خروپف به‌عنوان شاخصی از اختلال تنفس در خواب… داستان متفاوتی است. این موضوع در تعدادی از مطالعات با [فشار خون بالا] مرتبط است.»

 

کلام آخر

فراوانی اختلالات تنفسی در خواب در جمعیتی از زنان باردار نسبتا نادر است و اینکه بگوییم خروپف به خودی خود دلیل تاخیر رشد داخل رحمی است، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. حدود یک سوم تا نیمی از زنان باردار خروپف می‌کنند که عمدتاً به دلیل افزایش احتباس مایعات در مجاری بینی با پیشرفت بارداری است.

اگر درخواب خروپف می کنید بهتر است به دکتر متخصص خروپف مراجعه کنید که بهترین درمان را برای شما انتخاب کند. در کلینیک خواب اورا اسلیپ با همراهی دکتر فریبا معینی پور از تشخیص تا درمان خروپف در کنار شما هستیم تا خواب خوب و باکیفیتی داشته باشید و فرزندتان رشد مناسبی داشته باشد

منبع: webmd

 

 

مقالات بیشتر:

تاثیر مستقیم خواب بر عضله سازی

تاثیر خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک