تاثیر خروپف و درمان آن در زندگی مشترک

تاثیر خروپف و درمان آن در زندگی مشترک

خروپف را می توان یک ناهنجاری به شمار آورد که برخی از انسان ها در هنگام خواب به آن دچار هستند، این ناهنجاری علاوه بر آنکه باعث آزار و اذیت اطرافیان شخص در هنگام خواب می شود، موجب اختلال خواب در خود فرد خروپف کننده نیز است.

یکی از اطرافیان که امکان دارد بیش از همه مورد اذیت قرار بگیرد و خواب اش دچار اختلال شود، همسر فرد خروپف کننده می باشد که این امر امکان دارد آسیب هایی را متوجه زندگی مشترک این افراد کند.

پس از این جهت بهتر آن است که فردی که به این عارضه دچار است، هرچه سریع تر در جهت درمان خود اقدام کند. در این مقاله سعی بر شناخت خروپف و راه های درمان و همچنین تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک داریم. پس اگر شما هم از جمله کسانی هستید که این مشکل را دارید، با ما همراه باشید.

تعریف خروپف

خروپف صدای ناهنجاری است که گاهی بلند و خشن و گاهی نیز آرام و زوزه مانند توسط شخصی که خواب است ایجاد می شود. افراد زیادی وجود دارند که به این مشکل دچار هستند. این عارضه گاهی به صورت دائمی و گاهی نیز به صورت موقتی ایجاد می شود و گاها نیز نشانه بیماری می باشد. پس بهتر است کسانی که به این عارضه دچار هستند در صورت امکان برای حل مشکل خود به پزشک متخصص مراجعه نماید.

دلیل بروز خروپف

خروپف دقیقا زمانی به وجود می آید که مجاری تنفسی انسان هنگام خواب از حالت عادی خود خارج می شود. یعنی گلوی شخص طوری قرار می گیرد که جریان هوا نمی تواند آزادانه از بینی و گلو خارج شود و هنگام خروج باعث لرزش قسمت نرم بافت گلو می شود.

با لرزش و ارتعاش این قسمت ها، همان صدای خروپفی که ما می شنویم به وجود می آید. چند عامل دیگر نیز امکان دارد با ایجاد تاثیر بر روی گلو باعث ایجاد خروپف در انسان گردد که از آن جمله می توان به، آناتومی دهان و سینوس ها، اضافه وزن زیاد، سرماخوردگی، مصرف زیاد الکل، آلرژی و … اشاره نمود.

معمولا هنگامی که انسان به خواب سنگین با همان خواب عمیق فرو می رود بافت های داخل دهان انسان از قبیل زبان و لب های داخلی شل می شود و این انبساط گاهی باعث انسداد مسیر هوا شده و خود نیز گاهی دلیل اصلی ایجاد خروپف می باشد.

آیا خروپف و درمان آن تاثیری روی زندگی مشترک افراد دارد؟

به گفته محققان و با استناد به پژوهشی که در مرکز اختلالات خواب دانشگاه راش در ایالت شیکاگو آمریکا نسبت به تاثیرات خروپف بر روی روابط زناشویی افراد انجام شد، محققین پس از تحقیقات و مطالعات بر روی زوج های متعدد متوجه این موضوع شدند که در بین آمار طلاق زوجین، آن دسته از زوج هایی که در بین شان یکی از طرفین و یا هر دو طرف عادت به خروپف دارند، آمار طلاق بسیار بالاتر است.

خروپف در بین زوج ها در ابتدا باعث اختلال در خواب و کاهش کیفیت خواب می گردد و از جهت آن که انسان ها برای داشتن یک سیستم  بدن سالم نیازمند خواب کافی و با کیفیت هستند، کمبود خواب می تواند شروعی برای از بین رفتن سلامت جنسی افراد شود.

خروپف به این دلیل در روابط افراد تاثیر گذار است که گاهی باعث جدا خوابیدن زوج ها از یکدیگر می شود و این عامل خود باعث کاهش صمیمیت جنسی و آسیب به روابط اجتماعی می گردد. در نتیجه آن بالا رفتن نارضایتی از ازدواج و کاهش کیفیت زندگی جز تبعات بعدی آن به شمار می رود.

برخی از افراد نیز مبتلا به آپنه خواب هستند که این مشکل باعث ایجاد خروپف شدید در آنها می شود. به این صورت که نفس کشیدن برایشان هنگام خواب بسیار سخت است و این مورد ارتباط مستقیمی نیز با سلامت فرد دارد.

براساس تحقیقات صورت گرفته آپنه انسدادی خواب گاها باعث کاهش میل جنسی در زنان می شود و در مردان نیز گاهی باعث اختلال در نعوظ و کاهش میل جنسی می گردد. از این رو می تواند در ارتباط زوجین تاثیر بسیار عمیقی بگذارد.

پس توصیه می شود که اگر با مشکل آپنه یا خروپف رو به رو هستید، حتما برای درمان آن به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه نمایید.

تغییراتی ساده که در پیشگیری از خروپف موثر هستند

خروپف جز عاداتی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و دلایل زیادی هستند که باعث شکل گیری این عادت نابهنجار می شوند، ولی پاره ای از تغییرات در سبک زندگی اشخاص وجود دارد که با اعمال آنها می توان جهت درمان و یا کاهش قابل توجه خروپف اقدام نمود.

کاهش وزن

یکی خصوصیاتی که تاثیر بالایی در خروپف دارد اضافه وزن زیاد می باشد. فردی که اضافه وزن بالایی دارد معمولا دارای چربی زیادی در اطراف گلوی خود می باشد، که همین چربی ها عمل تنفس را در هنگام خواب برای او کمی دشوار می کند و باعث ایجاد خروپف می شود. با کاهش وزن و کم کردن حجم این چربی ها می توان عادت خروپف را تا حد زیادی درمان کرد.

نوشیدن آب زیاد

مخاط بینی نیز گاهی دلیل ایجاد خروپف می باشد، حجم این مخاط در نبود آب کافی در بدن افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد و یا بیشتر شدن خروپف در افراد می گردد. پس با افزایش مصرف آب می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

رژیم غذایی

مصرف بیش از اندازه برخی از مواد غذایی همچون لبنیات گاها باعث می شود تا بافت های بینی و گلو ملتهب گردند، که این خود باعث ایجاد خروپف در شخص می شود. با مصرف کم و بهینه این مواد می توان از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

به پهلو بخوابید

به پهلو خوابیدن تا حد زیادی به از بین رفتن خروپف در افراد کمک می کند، معمولا هنگامی که افراد به پشت می خوابند، مجرای تنفسی شان تنگ تر شده و این امر باعث ایجاد خروپف می شود. اگر بتوانید خود را عادت بدهید که در اغلب اوقات خواب به پهلو بخوابید، احتمالا تا حد زیادی خروپف خود را درمان می کنید.

چند وسیله برای پیشگیری از خروپف

دیوایس دهانی دستگاه درمان خروپف

این وسیله توسط پلیمر های ضد حسایت و آلرژی ساخته می شود و پیشنهاد اکثر متخصصین خواب استفاده از این دستگاه است که مشود گفت درمان قطعی خروپف محسوب میشود. دیوایس دهانی توسط متخصص قالب گیری و ساخته میشود تا طبق ارگونومی فک شما باشد. برای تهیه این دستگاه می توانید با مرکز خواب اورا اسلیپ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.(شماره های تماس در انتهای مطلب)

نوار چانه

وظیفه ی این نوار این است که هنگام خواب دهان فرد را بسته نگه دارد تا فرد از بینی خود نفس بکشد و اینگونه از ایجاد خروپف جلوگیری شود. این نوار را می توان از لوازم پزشکی ها تهیه نمود.

نوار بینی

این نوار در قسمت زیرین حفره های بینی قرار می گیرد و وظیفه اش این است که عبور جریان هوا از بینی فرد را تسهیل کند. اینگونه فرد هنگام خواب به جای دهان از بینی خود تنفس نموده و از ایجاد خروپف جلوگیری می شود.

بالش ضد خروپف

این بالش ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند از ایجاد خروپف در اشخاص تا حد زیادی جلوگیری کنند. طراحی این بالش ها به این صورت است که فرد هنگام خوابیدن روی این بالش ها کمتر دچار شل شدگی عضلات گلو می گردد که این خود باعث می شود تا مجاری تنفسی به اندازه ی کافی باز بماند و در مسیر عبور هوا اختلالی ایجاد نشود و اینگونه از ایجاد خروپف جلوگیری می شود.

آیا روش جراحی برای رفع خروپف وجود دارد

در جواب این سوال باید بگوییم بله، امروزه دو مدل روش جراحی وجود دارد. البته باید یاد آور شد که در علم پزشکی جدید جراحی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود زیرا تاثیر جراحی در خروپف بسیار پایین است و عوارض بدتری در بدن ایجاد می کند. با این حال این دو مدل جراحی به شرح زیر است:

روش سومنوپلاستی

این روش یک جراحی نسبتا ساده و سرپایی می باشد که در آن دکتر جراح با استفاده از یک سوزن در بافت های زیرین گلو، ضایعاتی ایجاد می کند و ایجاد این ضایعات مانع از ارتعاش بافت های گلو حین جریان هوا می شود، که این خود در جلوگیری خروپف نقش پررنگی دارد.

روش پیلار

در این عمل جراحی، پزشک متخصص میله های پلی استر کوچکی زیر سطح بافت های نرم کام قرار می دهد که این میله ها باعث می گردد تا بافت های گلو مقداری سفت تر شده و هنگام خواب به راحتی لرزش و خروپف ایجاد نشود.

روش های گیاهی برای درمان خروپف

استفاده از روغن اکالیپتوس

یکی از درمان های گیاهی برای رفع خروپف، بخور روغن اکالیپتوس می باشد. به گفته کارشناسان گیاهان دارویی این روش تاثیر زیادی بر روی خروپف افراد دارد. نحوه درمان نیز به این صورت است که مقداری روغن اکالیپتوس را درون یک ظرف آب میریزیم و یک حوله روی در ظرف قرار می دهیم. سپس سعی می کنیم تا بخارهایی که از روی حوله خارج می شود را تنفس کنیم.

درمان خروپف با استفاده از نعنا

در برخی اوقات خشکی بینی باعث ایجاد خروپف می شود. برای رفع این مشکل می توان از گیاه نعنا کمک گرفت. روش آن هم اینگونه است که، به اندازه ی یک یا دو قطره از نعنا را به یک لیوان آب اضافه کرده و قبل از خوابیدن قرقره می کنیم. همچنین می توان با ترکیب روغن نعنا و اکالیپتوس با یکدیگر و قرقره آن با بینی مشکل خشکی آن را برطرف نمود.

درمان خروپف با عسل

عسل جز مواد غذایی به شمار می رود که خواص بسیار زیاد و مفیدی برای بدن دارد. یکی از خواصی که این ماده غذایی دارد بهبود مشکل خروپف می باشد. برای بهبود خروپف خود می توانید هر شب قبل از خواب به مقدار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب گرم مخلوط نموده و میل کنید.

درمان خروپف با استفاده از گزنه

گزنه جز آن دسته از گیاهانی است که خواص و کاربرد زیادی دارد. یکی از این کاربردها درمان خروپف می باشد. برای این کار شما باید مقداری برگ گزنه خشک شده را به یک لیوان آب در ححال جوشیدن اضافه نموده و بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را میل نمایید.

کلام آخر

خروپف جز آن دسته از بیماری هایی است که باید آن را جدی گرفت، زیرا می تواند تاثیر زیادی بر روی زندگی مشترک و سلامتی افراد داشته باشد و حتی گاها کیفیت رابطه زناشویی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

خوشبختانه این عارضه قابل درمان می باشد و می توان با نهادینه کردن برخی عادات در خود این بیماری را به مرور درمان نمود و یا با مراجعه به پزشک متخصص خروپف به دنبال مداوای آن بود.

یکی از بهترین روش های درمان خروپف استفاده از دیوایس دهانی است. این وسیله ساده ترین و مطمئن ترین روش درمان خروپف است که ارائه دهنده این روش مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ می باشد. در این مرکز دیوایس دهانی مطابق با قالب دهان شما طراحی و ساخته می شود تا در کمترین زمان خروپف شما درمان شود. در این مرکز دکتر فریبا معینی پور حضور دارد

شماره های تماس :

سوالات متداول

برای رفع مشکل خروپف باید به کدام دکتر مراجعه نمود؟

اگر مشکل خروپف دارید و این امر زندگی شما را دچار آسیب نموده، می توانید برای درمان این مشکل به دکتر خواب مراجعه نموده و درمان خود را در آنجا پیگیری نمایید.

آیا امکان دارد خروپف ارثی باشد؟

بله. خروپف نیز به مانند بسیاری از بیماری های دیگر ممکن است ریشه در ژنتیک انسان داشته و به ارث رسیده باشد. یکی از بیماری هایی که در غالب موارد از والدین به فرزند به ارث می رسد، چاقی مفرط می باشد. که این عامل اکثرا خود دلیل اصلی ایجاد خروپف است.

مقالات بیشتر :

عوارض درمان خروپف با لیزر

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

خروپف شدید نشانه چیست؟