آیا آپنه خواب قابل درمان است؟

آیا آپنه خواب قابل درمان است؟

آیا آپنه خواب قابل درمان است؟

امروزه یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین اختلالات خواب، آپنه خواب است. آپنه خواب معمولا با تنگی نفس یا خرخر در هنگام خواب، خود را نمایان می‌کند و خیلی از مردم به دلیل عدم شناخت کافی، آن را جدی نمی‌گیرند.

 

آپنه خواب چیست؟

پیش از هر توضیحی بهتر است، به شناخت از آپنه خواب برسیم. آپنه یا وقفه تنفسی یک اختلال است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه و معمولا با دفعات زیاد در هنگام خواب می‌شود. خروپف با صدای بلند و به طور منظم و گرفتگی نفس در خواب از مهم‌ترین علائم داشتن آپنه است.جدا از این موارد در بسیاری از افراد، آپنه خود را با خواب آلودگی و خستگی در روز، خشکی دهان و گلو در هنگام بیدار شدن، سردرد صبحگاهی، اشکال در تمرکز، عرق شبانه، تکرر ادرار و بیدار شدن ناگهانی نشان می‌دهد.

آپنه خواب هم می‌تواند به دلیل داشتن بیماری‌ها یا شرایط بدنی خاصی باشد و هم به صورت عکس باعث به وجود آمدن بیماری‌ها شود؛ پس جدی گرفتن این مشکل بسیار مهم است. وزن بالا، افزایش سن، ژنتیک، سیگار کشیدن، بزرگ بودن لوزه، بزرگ بودن دور گردن و… از عواملی هستند که می‌توانند باعث به وجود آمدن آپنه شوند.

 

عواقب آپنه خواب

همانطور که گفته شد درحالی که ممکن است، آپنه به دلیل داشتن برخی از مشکلات پدیدار شود، خودش نیز باعث عواقب بسیار خطرناکی در سلامت جسمی می‌شود. از مهم‌ترین خطرات و عواقب داشتن آپنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سکته قلبی
  • فشار خون
  • اضافه وزن
  • دیابت
  • افسردگی
  • عدم تمرکز
  • سردردهای صبحگاهی
  • آسیب های پوستی
  • ریزش مو
  • مشکلات جنسی

 

انواع آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA): شایع‌ترین شکل آپنه خواب است و گفته می‌شود که حدود ۴ درصد از مردان و ۲ درصد از زنان را تحت تاثیر قرار داده‌است. با این حال، طبق تحقیقات صورت گرفته متوجه شده ایم که تنها حدود ۱۰٪ از افراد مبتلا به OSA به دنبال درمان این اختلال می‌روند و در باقی افراد مبتلا، این اختلال تشخیص داده نمی‌شود.

 

آپنه خواب مرکزی (CSA): زمانی رخ می‌دهد که مغز به طور موقت نتواند به عضلات مسئول کنترل تنفس سیگنال بفرستد. بر خلاف آپنه انسدادی خواب، که می‌تواند به عنوان یک مشکل مکانیکی دیده شود، آپنه خواب مرکزی بیشتر یک مشکل ارتباطی است.آپنه خواب مرکزی همچنین بسیار کم‌تر از آپنه‌ی خواب انسدادی شایع است. آپنه خواب مرکزی، اغلب در اثر مشکلات پزشکی و اختلالاتی که مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ایجاد می‌شود.

 

آپنه‌ی خواب مختلط: رکیبی از علائم وقفه تنفسی در خواب و آپنه خواب مرکزی است. این پدیده از مدت‌ها قبل در آزمایشگاه‌های خواب مشاهده شده‌ بود، اما قبلا تحقیقی روی آن صورت نگرفته‌ بود. در سال ۲۰۰۶ محققان کلینیک مایو، یک مطالعه روی ۲۲۳ فرد مبتلا به آپنه‌ی خواب انجام دادند و متوجه شدند که ۱۵٪ از بیماران آپنه‌ی خواب که معتقد بودند به OSA مبتلا هستند، در واقع آپنه‌ی خواب مختلط داشته‌اند.

 

در طول درمان با CPAP برای بیمارانی که معتقد بودند OSA دارند، مجراهای تنفسی بیمار با موفقیت باز شدند و موانع کاملا برطرف شدند، اما بیماران همچنان در هنگام خواب مشکل تنفسی داشتند. در حالی که درمان CPAP روی آنها انجام می‌شد، علائمِ OSA در آنها به علائم CSA تبدیل شده بود.وقفه های تنفسی به سه دسته خفیف (بین 5 تا 14 بار در یک ساعت) وقفه های تنفسی متوسط ( بین 15 تا 30 بار در یک ساعت) وو وقفه های تنفسی شدید (بیش از 30 بار در یک ساعت) تقسیم می شوند.

 

آیا آپنه خواب قابل درمان است؟

آپنه خواب هم مانند بسیاری از بیماری‌ها روش‌های درمان متعددی دارد اما در این میان بسیاری از همین روش‌ها هم با عوارض بدی همراه هستند. برای مثال استفاده از قرص‌های خواب آور، عمل جراحی و یا استفاده از CPAP به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و جدا از عوارضشان، اغلب روش درمان قطعی هم نیستند.در سال‌های اخیر، یکی از نوین‌ترین روش‌های درمان آپنه خواب و اختلالات خواب و آپنه که هم برای استفاده بسیار ساده و هم نتیجه ای قطعی داشته است، دیوایس دهانی است. این دیوایس یک شی کوچک است که در موقع خواب استفاده می‌شود و بدون هیچ ماده حساسیت‌زایی هم به کیفیت خواب کمک می‌کند و هم جدیدترین روش درمان اختلالات خواب است.

 

شایان ذکر است، دیوایس دهانی در ایران تنها در کلینیک خواب اورا اسلیپ موجود است که با مراجعه به آن و انجام تست خواب، درصورت داشتن اختلالات خواب با آغاز درمان، به بیماران تجویز می‌شود.

 

مقالات بیشتر:

خروپف و آپنه خواب باعث مشکلات گوارشی می شوند