خروپف و آپنه خواب باعث مشکلات گوارشی می شوند

خروپف و آپنه خواب باعث مشکلات گوارشی می شوند

خروپف و آپنه خواب می توانند باعث ابتلا به 5 بیماری مرتبط با دستگاه گوارشی بدن شوند:

1 – سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
2 – بیماری التهابی روده (Chron’s, Ulcerative colitis)
3 – بیماری سلیاک
4 – سرطان روده بزرگ
5 – ریفلاکس اسید معده

 

معمولاً هنگام بحث از آپنه خواب توجهی به مشکلات دستگاه گوارش و هضم نمیشود. دیدگاه دکتر استیون پارک نیز همینطور بود تا اینکه با یکی از مراجعه کنندگان بنام خانم لورن ، زنی 30 ساله که به ظاهر لاغر و سالم به نظر میرسید ، ملاقات کرد. با این حال ، این خانم از بیدار شدن در صبح به دلیل وجود سردردهای شدید شاکی بود و احساس می کرد که با وجود 8 ساعت خواب ، انگار بیشتر از 2 ساعت نخوابیده است. او همچنین سالها اسهال مزمن ، نفخ و گرفتگی معده داشت که دقیقا بعد از خوردن غذا به وجود می آمد. تا اینکه مشخص شد او مبتلا به آپنه خواب خفیف است.

 

واضح است که آپنه خواب شدیدا با فشار خون بالا، دیابت، حمله قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد. با انجام تحقیقاتی، دکتر پارک تعداد معدودی مطالعه در مورد مسائل مربوط به دستگاه گوارش و آپنه خواب یافت. از قرار معلوم ، شایعترین حالتی که بوجود میاید رفلاکس اسید معده است.

 

نکته مهم این است که وقتی تحت استرس مزمن قرار دارید ، بدانید که چه اتفاقی می افتد. داشتن آپنه خواب و یا سندروم انسداد راه هوایی فوقانی باعث میشود که بدن در پاسخ به این حالت دچار استرس شود. درواقع هنگام استرس حاد، جریان خون و فعالیت سیستم عصبی در روده ها به نفع قلب و عضلات اصلی بدن کمرنگ تر می شود. به همین ترتیب، افراد مبتلا به آپنه خواب ، به طور مزمن دارای درجه ی پائینی از استرس فیزیولوژیک ، تغییر جریان خون و تأمین مواد غذایی از جایی به غیر از روده هستند. حال تصور کنید شما غذا خورده اید، روند طبیعی هضم یعنی ترشح اسید، تشکیل صفرا، پریستالیس (حرکت ریتمیک ماهیچه ها) و جذب مختل می شود. در نتیجه می تواند باعث نفخ، درد، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست شود.

 

مقالات بیشتر :

برای بی‌خوابی چه بخوریم؟

خروپف به چشم های شما آسیب می رساند

کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی می‌شود؟

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک