علت بی خوابی شبانه نوزاد + درمان ها

علت بی خوابی شبانه نوزاد + درمان ها

همانطور که می دانید رشد نوزاد تا حد زیادی به میزان خواب با کیفیت او بستگی دارد. نوازدان تازه متولد شده به حداقل 16 ساعت خواب برای ادامه حیات نیازمند هستند. اگر در این سنین حساس به میزان خواب کودک بی توجهی شود در خوش بینانه ترین حالت ممکن روند رشد او به کندی پیش می رود و مشکلات زیادی از جمله متوقف شدن عملکرد سیستم مغز به وجود خواهد آمد.

توصیه می شود اگر می خواهید نوزاد شما رشد معقول و طبیعی داشته باشد با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب، خواب با کیفیتی را به وجود بیاورید. اما با وجود این برخی نوزادان به دلایل مختلف از خواب شبانه محروم بوده و برای والدین نیز ایجاد مشکل می کنند. در ادامه علت بی خوابی شبانه نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد.

 

علت های بی خوابی شبانه نوزادان

چند مورد از مهم ترین علت های بی خوابی شبانه به شرح زیر می باشد:

 

سن کم نوزادان

اگر نوزاد شما سن کمی دارد یعنی تازه متولد شده است و دچار بی خوابی شبانه می باشد، جای نگرانی نیست. زیرا تعداد نوزادان تازه متولد شده ای که می توانند خیلی راحت در تمام طول شب بخوابند بسیار کم است. نوزاد دو ماهه به طور عادی 12 الی 18 ساعت شبانه روز می خوابند، درحالی ممکن است بیشتر این ساعات در هنگام روز باشد. در نه ماهگی بیشتر نوزادان می توانند تمام طول شب را بخوابند. اما باید در نظر داشته باشید طول شب برای نوزادان فقط 5 الی 6 ساعت می باشد.

 

خستگی بیش از حد نوزادان

نوزادان باید به طور میانگین 17 ساعت بخوابد. این میزان خواب شامل تمام خواب روزانه و شبانه او می باشد. ممکن است به هر دلیلی کودک خسته شده و اگر بعد از این حالت به خوابی که احتیاج دارد دست پیدا نکند به مرور روند خواب منظم او مختل شده و نمی تواند به راحتی بخوابد. بنابراین دنبال کردن یک روند و الگوی مناسب در طول بیداری نوزاد می تواند به شما در این امر کمک کند.

 

ترس و استرس ناشی از جدایی مادر

یکی از مهمترین علت های بی خوابی در نوزادان ترس ناشی از جدایی می باشد. در این گونه موارد لالایی خواندن یا دادن وعده های غذایی بیشتر به بر طرف کردن این استرس کمکی نمی کند. طبیعی است که تمام کودکان این مرحله از زندگی را تجربه کنند. کودکان با توجه به شرایطی که دارند ممکن است تا چندماهگی نتوانند به تنهایی بخوابند، در این صورت حضور شما تنها راه حل برای خوابیدن کودک می باشد.

 

نادیده گرفتن زمان خواب کودک

برخی والدین به دلایل مختلف به زمان خواب کودک توجهی نمی کنند. تکرار این روند پس از مدتی خواب کودک را به کلی مختل خواهد کرد.

 

آپنه انسدادی در هنگام خواب

اگر چه این مورد بسیار نادر است اما وجود آن برای نوزاد بسیار خطرناک می باشد. نوزاد به دلیل انسداد مجاری تنفسی نمی تواند به راحتی در هنگام خواب نفس بکشد. سیستم بدن نوزاد برای تنظیم روند طبیعی تنفس بیدار شده و بدین ترتیب باعث بی خوابی می شود. آپنه انسدادی به دلیل بزرگ شدن لوزه ها و بافت های بینی اتفاق می افتد و کودکی که دچار این مشکل باشد هنگام خواب به سختی نفس کشیده و خروپف می کند. بهتر است هر چه رودتر نسبت به درمان آپنه خواب اقدام کنید

 

بی خوابی نوزاد بر اثر خروپف

حدودا یک درصد از نوزادان خروپف می کنند. دلایل زیادی نظیر سرما خوردگی و انسداد راه های تنفسی وجود دارند که سبب بروز این مشکل می شوند. توصیه می شود برای درمان خروپف در صورتیکه بر خواب نوزاد اثر منفی می گذارد حتما به متخصص مراجعه شود.

 

دیدن خواب های بد و آشفته

دیدن خواب های بد برای کودکان و نوزادان بالای 8 ماه امری شایع می باشد. معمولا خواب های بدی که کودکان می بینند بی خطر است اما اگر به مرور سبب بی خوابی او شد، باید درمان شود.

 

بی خوابی نوازد بر اثر داروهای مادر

از آن جا که تغذیه مادر به طور مستقیم بر نوزاد اثر می گذارد، هرگونه دارویی که مادر مصرف می کند بر روند رشد و خواب نوزاد موثر خواهد بود.

 

بیماری هایی نظیر آلرژی و آسم

در برخی مواقع دلیل بی خوابی کودک و نوازد بیماری ها و مشکلات جسمی می باشد. مسدود شدن مجاری تنفسی و پر بودن بینی به دلیل آلرژی از جمله عواملی است که خواب کودک را دچار مشکل می کند. همچنین قلنج شدن نوزاد، ریفلاکس معده، گوش درد و دندان درد نیز می توانند باعث بی خوابی نوزاد شوند.

 

راه های درمان بی خوابی نوزادان

 

کنترل داروهای مصرفی مادر

همانطور که یکی از دلایل بی خوابی نوزاد مصرف برخی داروهای خاص می باشد، می توان با کنترل کردن یا در صورت حاد بودن بی خوابی نوزاد، با قطع کردن مصرف این داروها مشکل بی خوابی نوزاد را درمان کرد. اگر به هر دلیلی مصرف این نوع داروها ضروری بود، برای درمان بی خوابی کودک باید به متخصص مراجعه کرد چرا که خواب کودک بخش حیاتی زندگی او می باشد.

 

کنترل ترس و استرس کودک و نوزاد

یکی از دلایل بی خوابی نوزادان ترس و استرس ناشی از جدایی است. کودک و نوزاد نمی تواند به تنهایی بخوابد و به حضور شما نیاز دارد. شما می توانید برای اینکه کودک بخوابد لحظاتی کنار او بمانید و زمانی که خوابش کمی عمیق شد از خود جدا کنید. در 6 ماهگی نوزاد، شما می توانید با انجام کارهایی نظیر نوازش و آرام حرف زدن در گوش نوزاد به آن ها اطمینان دهید که رهایش نمی کنید و این حس ترس را از بین ببرید. با کنترل کردن این ترس می توانید به فرزندتان کمک کنید تا بدون ترس خوابی آرام داشته باشند.

 

توجه به زمان خواب نوزاد

باید در نظر داشته باشید زمانی که نوزاد خسته شد و به خواب نیاز داشت، کارهای متفرقه را رها کرده و نوزاد را بخوابانید. اگر در این مورد کم توجهی شود به مرور روند فعالیت و خواب کودک مختل می شود.

 

استفاده از پستانک یا هر وسیله لذت بخش دیگر

گاهی داشتن یک شئ خاص مانند پستانک یا پتو می تواند به نوزاد یا کودک خردسال شما کمک کند تا راحت تر بخوابد. مکیدن پستانک قبل از خواب می تواند برای نوزاد لذت بخش باشد، همچنین موسیقی آرام و صدای طبیعت نیز می تواند زمینه خوابی آرام برای آن ها فراهم کند.

 

خواب روزانه

بیشتر نوزادان باید در طول روز حداقل 3 الی 4 ساعت بخوابند. سیستم بدن نوزاد برخلاف بدن بزرگسالان به خواب روزانه برای داشتن خواب آرام شبانه نیاز دارد. هر زمانی که احساس کردید نوزاد خواب آلود است و نیاز به خوابیدن دارد او را بخوابانید. اما باید در نظر داشته باشید که خواب روزانه او نباید آن قدر طولانی باشد که خواب شبانه را حذف کند.

 

درمان بیماری های جسمانی

دردها و بیماری هایی نظیر گوش درد، رفلاکس معده و قلنچ نوزاد را درمان کنید تا بتوانند راحت بخوابند. این دردها نوزاد را بی قرار کرده و خواب را از کودک می گیرد.

 

کنترل رژیم غذایی مادر

همانطور که گفته شد هر غذا و دارویی که مادر مصرف می کند تاثیر مستقیم بر سلامت، رشد و روند خواب نوزاد دارد. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل برای کودک تغذیه مادر کنترل شود.

 

داشتن یک الگوی منظم و ثابت قبل از خواب

در نظر گرفتن یک الگوی مناسب و منظم قبل از خوابیدن می تواند به کودک برای داشتن خوابی آرام و با کیفیت کمک کند. الگوی ثابت قبل از خواب متشکل از رشته کارهایی است که کودک قبل از خواب باید آن ها را انجام دهد، مانند مسواک زدن و حمام رفتن. این الگو علاوه بر اینکه سبب ایجاد حس آرامش شده، به کودک می فهماند وقت خواب چه زمانی است.

 

فراهم کردن محیطی مناسب برای خواب نوزاد

یکی از روش های درمان بی خوابی نوزاد، فراهم کردن محیط و اتاق خواب مناسب می باشد. باید اطمینان حاصل کنید که دمای هوای محیطی که نوزاد در آن می خوابد متناسب با دمای بدن نوزاد باشد. تخت خواب نوزاد باید به حد کافی نرم و راحت باشد، حتی نوع لباسی که دارد نیز بر خواب او تاثیر می گذارد. همچنین اتاق باید کمی تاریک و به دور سروصدا باشد.

 

درمان اختلالات خواب

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین و خطرناک ترین دلایل بی خوابی کودک اختلالات خواب نظیر آپنه انسدادی می باشد، برای درمان باید بهترین راهکار درمانی را انتخاب کرد. در این صورت موثرترین روش درمان این مسئله مراجعه به متخصص و مراکز درمان اختلالات خواب می باشد.

 

کلام آخر

در این مقاله بررسی شد خواب نقشی اساسی در روند رشد جسمانی و روانی نوزاد دارد. بنابراین باید میزان و کیفیت خواب نوزاد را مورد توجه قرار داد و تا جایی که امکان دارد شرایطی فراهم کرد که خوابی مناسب از نظر نظر کیفی و کمی داشته باشند.

سیستم بدن انسان طوری طراحی شده که خواب شبانه عمیق ترین تاثیرات را دارد، اما ممکن است گاهی شاهد بی خوابی شبانه نوزاد باشیم. برای این که بتوان بی خوابی شبانه نوزاد را درمان کرد، ابتدا باید علت این بی خوابی را کشف کرد و سپس بهترین راهکار درمانی را طی کرد.

از آن جا که بدن نوزاد بسیار حساس می باشد توصیه می شود برای این کار به مراکز درمانی تخصصی که در زمینه اختلالات خواب و دکتر خواب مراجعه شود. این مراکز با انجام روش های مختلف و موثر می تواند در بهبود شرایط نقش مهمی داشته باشد. یکی از بهترین مراکز درمانی شناخته شده، کلینیک خواب اوراسلیپ می باشد که در این کلینیک دکتر فریبا معینی پور حضور دارد.

 

برای دریافت نوبت کلیک کنید

 

سوالات متداول

  • علت بی خوابی شبانه نوزادان چیست؟

با توجه به حساس بودن شرایط نوزادان دلایل زیادی وجود دارد که سبب بی خوابی شبانه آن ها می شود از جمله:

تغذیه مادر، ترس از جدایی مادر، بی توجهی به زمان خواب، خستگی بیش از حد نوزاد، وجود بیماری و اختلالات خواب.

 

  • بهترین روش برای درمان بی خوابی شبانه نوزاد چیست؟

معمولا روش های درمانی  با توجه به علت بروز مشکل ارائه می شود، بنابراین قدم اول برای درمان بی خوابی شبانه کودک کشف علت آن است. می توان گفت بهترین راهکار برای کشف علت و درمان بی خوابی نوزاد مراجعه به متخصص و مراکز درمان اختلالات خواب می باشد.