عوارض و مضرات بی خوابی شبانه؛ تهدید سلامت با بی خوابی

چگونه بی خوابی سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد

اگر نمی‌توانید به راحتی بخوابید یا در خواب ماندن برای شما مشکل است از بی خوابی رنج می‌برید. همه در مقطعی از زندگی خود بی خوابی را تجربه می‌کنند. اما اگر این مشکل حداقل سه بار در هفته به مدت بیش از 3 ماه ادامه داشته باشد به بی خوابی مزمن تبدیل شده است. اگر متوجه این الگو در خواب خود شدید با پزشک متخصص اختلالات خواب صحبت کنید. کمبود خواب طولانی مدت می‌تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامت شما شود. در ادامه برخی از این مشکلات را بررسی می‌کنیم.

 

خستگی

این با احساس خستگی معمولی یا این که انرژی کافی برای انجام کاری ندارید،‌ تفاوت دارد. احساس خستگی ناشی از بی خوابی زمانی رخ می‌دهد که شما به حدی خسته و فرسوده هستید که کار و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی سپری کردن کل روز برای شما دشوار می‌شود. این یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی بی خوابی است. خستگی گاهی اوقات با سردرد، سرگیجه، درد یا ضعف عضلانی همراه می‌شود.

 

تغییر خلق‌ و خو

یک یا دو شب کم خوابی می‌تواند شما را بدخلق و بداخلاق کند. اما کمبود خواب طولانی مدت موجب بروز احساسات شدید در شما می‌شود و احتمال عصبانی شدن و ناراحت شدن شما را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، بی خوابی می‌تواند منجر به اختلال خلقی مانند افسردگی یا اضطراب شود. در مطالعه‌ای نشان داده شد که افرادی که از بی خوابی رنج می‌برند، پنج برابر بیشتر از کسانی که مشکل خواب ندارند، در معرض افسردگی قرار دارند.

 

استرس

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، افراد بزرگسالی که کمتر از 8 ساعت در شب می‌خوابند بیشتر از سایر افراد علائم استرس را بروز می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌گویند که سطح استرس‌شان در سال گذشته افزایش یافته است.

 

کاهش عملکرد مغز

مغزی که در اثر یک یا دو شب نخوابیدن تجربه کرده‌اید می‌تواند به مرور زمان جدی‌تر و شدیدتر شود. اختلالات خواب مانند بی خوابی مزمن می‌تواند به خاطر سپردن چیزها، تمرکز و تصمیم‌گیری را مختل کند. تحقیقات نشان داده‌اند که تنها 5 ساعت خواب در شبانه روز می‌تواند منجر به داوری ضعیف و افزایش احتمال رخداد رفتارهای پرخطر در طی یک هفته شود.

 

افزایش وزن

خواب منظم کمتر از 7 ساعت در شب ممکن است احتمال افزایش وزن را افزایش دهد. دانشمندان بر این باورند که این ممکن است به این دلیل باشد که کم خوابی بر هورمون‌هایی که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می‌کنند، تاثیرگذار است. کمبود خواب طولانی مدت می‌تواند شما را بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند چاقی و مشکلات سلامت مرتبط با آن مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی قرار دهد.

 

میل جنسی کمتر

بی خوابی مزمن می‌تواند هورمون‌هایی را تحت تاثیر قرار دهد که میل جنسی را کنترل می‌کنند، مانند تستوسترون. بدن مردان در هنگام خواب هورمون تستوسترون تولید می‌کند. کمبود خواب به این معنی است که مقدار هورمون کمتری در بدن تولید می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که از دست دادن خواب در نیمه دوم شب سطح تستوسترون در هنگام صبح را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

در هنگام خواب، بدن پروتئین‌هایی را ترشح می‌کند که از شما در برابر بیماری و التهاب محافظت می‌کنند. بی خوابی مزمن می‌تواند این فرآیند را دستخوش تغییر کند. همچنین ممکن است میزان آنتی بادی‌ها و سلول‌هایی که به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می‌کنند را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، اگر در اطراف فردی باشند که ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد، بیشتر در معرض بیماری هستند.

 

دیابت

کمبود خواب منظم می‌تواند بر نحوه پردازش قند خون توسط بدن تاثیرگذار باشد. همین امر خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه، افراد بزرگسالی که ۵ ساعت در شب یا کمتر می‌خوابیدند، دو و نیم برابر بیشتر از افرادی که ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابیدند، در معرض ابتلا به دیابت بودند.

 

بیماری قلبی

بی خوابی مزمن می‌تواند برای سلامت قلب شما مشکل ایجاد کند. در یک مطالعه، تنها یک شب خواب بسیار کم منجر به افزایش فشار خون در مردان بالغ سالم شد. اگر این کم خوابی در طی چندین روز ادامه یابد، فشار خون بالا به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند. این موجب می‌شود تا قلب برای پمپاژ خون به بدن بیش از حد سخت کار کند که احتمال حمله قلبی یا نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

 

افزایش خطر تصادف

اگر از بی خوابی طولانی مدت رنج می‌برید، احتمال بروز نوعی تصادف برای شما افزایش می‌یابد. این بیشتر به دلیل خستگی و مشکل تمرکزی است که ناشی از بی خوابی است. در یک مطالعه روی بیش از 900 راننده کامیون، کسانی که بی خوابی داشتند تقریباً دو برابر بیشتر از سایرین در معرض تصادف بودند.

 

کلام آخر

درمان بی خوابی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است زیرا همانطور که برسی شد ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد و کیفیت زندگی را کم کند. برای درمان بی خوابی بهتر است به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. در کلینیک خواب اورا اسلیپ از تشخیص تا درمان اختلالات خواب در کنار شما هستیم تا خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

لینک منبع : webmd

 

مقالات بیشتر : 

کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی می‌شود؟

برای بی خوابی چه بخوریم؟

آیا یوگا برای درمان بیخوابی تاثیر دارد ؟

ارتباط طب سوزنی و بی خوابی

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

آیا درمان قطعی بی خوابی وجود دارد؟

ضررهای کم خوابی