برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

خروپف یا خر خر کردن به معنای صدای بلند، خشن و آزار دهنده در هنگام خواب است. این عمل هنگامی اتفاق می افتد که موقع خواب جریان هوا نمی تواند آزادانه از بینی و گلو عبور کند و همین موضوع باعث می شود که بافت‌ هایی که در مسیر تنفس در دهان و گلو وجود دارند شروع به ارتعاش کنند و باعث به وجود آمدن صدای خرخر یا خروپف می شود.

حال سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید این است که برای درمان خروپف به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ با ما با موضوعات دکتر متخصص خروپف، دلایل اصلی خروپف، راه های درمان و پیشگیری از خروپف در خانه، درمان پزشکی خروپف، درمان گیاهی خروپف، عوارض خروپف همراه باشید.

بهترین دکتر برای درمان خروپف چه کسی است؟

بهتر است برای درمان خروپف به دکتر متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. متخصص اختلالات خواب با انجام آزمایش خواب و اندازه گیری میزان اکسیژن خون بیمار در هنگام خواب، به علت ایجاد خروپف پی می برد.

برای درمان خروپف، ممکن است مراکز درمانی مختلفی را به شما پیشنهاد دهند. ولی شما باید بتوانید از بین آنها معتبر ترین مرکز درمان اختلالات خواب را انتخاب کنید.


در مرکز خواب اورا اسلیپ با دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب “عضو آکادمی و طب خواب اروپا و استاد دانشگاه اُمئو سوئد” کنار شما هستیم تا یک به یک عوامل خروپف شما را شناسایی کنیم و با با جدید ترین روش های روز دنیا بدون جراحی، درد و خون ریزی و با دیوایس دهانی آن را درمان کنیم.

پس از پایان درمان شما بدون داشتن عوارض جانبی خواب باکیفیت و راحتی خواهید داشت.

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.


برخی افراد برای درمان خروپف ممکن است به متخصص دندان پزشک یا متخصصین گوش و حلق و بینی و یا متخصصین داخلی و یا ریه مراجعه کنند. نکته ای که اینجا حائز اهمیت است این است که برای درمان خروپف میتوان به هر دکتری مراجعه نمود ولی در آخر باید برای بررسی های بیشتر و کامل تر به متخصص اختلالات خواب مراجعه کرد.

متخصص اختلالات خواب چه کسانی هستند؟

دکتر متخصص اختلالات خواب که برای درمان خروپف می توان به آنها مراجعه کرد ابتدا در رشته ی داخلی، مغز و اعصاب و روانپزشکی یا گوش و حلق و بینی یا دندان پزشکی تخصص می گیرند و پس از آن دوره اختلالات خواب را می گذرانند.

کلینیک خواب چیست؟

کلینیک خواب برای افرادی که دچار اختلال خواب هستند گزینه و انتخاب مناسبی است. کلینیک خواب مکانی است که مشکلات و اختلالات خواب افراد را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و در جهت درمان، آن ها را یاری می نماید. شما برای دریافت مشاوره می توانید از مرکز خواب اورا اسلیپ کمک بگیرید.

کلینیک خواب محیطی است که از چند فرد متخصص که با یکدیگر همکاری می کنند تشکیل شده است تا بتوانند اختلال و مشکلات خواب افراد را درمان کنند و کیفیت خواب فرد را به بالاترین نقطه برسانند.

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دلایل اصلی بروز خروپف چیست؟

هنگامی که عضلات مربوط به باز نگه داشتن مجاری هوایی بینی دچار ضعف شوند فرد در هنگام خواب دچار خروپف می شود، در واقع هر عامل و اتفاقی که باعث تنگ شدن مجاری تنفسی شود باعث به وجود آمدن خروپف می شود.

انسداد مجاری هوایی بینی

زمانی که مجاری هوایی دچار انسداد شوند، فرد برای کشیدن هوا به داخل حلق و گلو باید تلاش بیشتری کند و همین مساله باعث به وجود آمدن کششی شدید در بافت گلو شده، در نتیجه بافت گلو به هم چسبیده و خروپف و خرخر کردن اتفاق می افتد. این مورد در اشخاصی که مبتلا به عفونت های سینوسی و آلرژی هستند یا در زمان سرماخوردگی بیشتر اتفاق می افتد.

داشتن مجاری تنفسی تنگ

برخی از افراد دارای کام نرم یا لوزه و آدنوئید بزرگ هستند که همین موضوع باعث تنگ شدن راه هوایی و خروپف خواهد شد.

ضعف عملکرد ماهیچه ها

برخی از افراد که اعتیاد به مصرف الکل دارند، دخانیات و یا داروهای خواب آور مصرف می کنند دچار ضعف عملکرد ماهیچه ها شده و همین امر موجب می شود که انقباض در گلو و زبانشان با اختلال همراه شود.

اختلال در بینی یا دیواره های بینی

اختلالاتی مانند انحراف بینی، پولیپ بینی، احتقان بینی، تجمع چربی در گردن، بزرگی زبان باعث انسداد مجاری هوایی بینی شده و همین امر موجب بروز خروپف خواهد شد.

افزایش سن

خروپف می تواند در هر سنی، کودکی یا بزرگسالی رخ دهد اما بیشتر در سنین 40 تا 60 سالگی رخ می دهد.

جنسیت

معمولا مردان بیشتر از زنان دچار خروپف و خرناس می شوند.

راه های درمان و پیشگیری از خروپف در خانه

تغییر حالات خوابیدن

ممکن است با یک تغییر ساده در حالت خوابیدن خروپف فرد قطع شود. در واقع خوابیدن به پشت ممکن است موجب شود که زبان به عقب افتاده و مجرای هوا را مسدود کرده و منجر به خروپف شود. در این حالت در اولین اقدام باید شما حالت خوابیدن خود را تغییر دهید اما اگر به پهلو خوابیدن در زمان خواب برایتان سخت است می توانید از یک بالش در کنار خود استفاده کرده و یا از وسایل کمک کننده خواب که در داروخانه ها وجود دارد استفاده کنید و به کمک آنها سر خود را در هنگام خواب، به حالت پهلو نگه دارید.

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی و تغیییر دادن برخی عادت های غلط زندگی ممکن است باعث متوقف شدن خروپف گردد. مثلا دوری از مصرف الکل یا کاهش وزن می تواند به کاهش و متوقف شدن خروپف کمک بسیاری کند. اما الکل چگونه باعث ایجاد خروپف میشود؟ الکل به عنوان یک شل کننده عضله عمل کرده و سبب می شود که بافت های نرم پشت دهان و حلق شما به سمت داخل بیفتند.

کاهش عوامل حساسیت زا و افزایش رطوبت اتاق

گاهی خروپف میتواند ناشی از عوامل حساسیت زا در اتاق خواب باشد. مثلا عوض کردن روبالشی ها و روتختی ها برای کاهش گرد و خاک و سایر عوامل حسایت زا بسیار موثر بوده و از خروپف می کاهد. همچنین بهتر است که در خانه و به خصوص در اتاق خواب از یک تهویه مناسب استفاده کنید تا به کمتر شدن خروپف کمک کند.

هوای خشک به خصوص در زمستان زمانی که در اتاق خواب بخاری روشن باشد موجب سوزش مخاط بینی شده و در نتیجه باعث گرفتگی بینی و نهایتاً موجب خروپف خواهد شد. یک راه حل ساده برای آن افزایش رطوبت اتاق استفاده از دستگاه بخور میباشد.

تخلیه مخاطب بینی

مخاط داخل بینی زمانی که زیاد باشد موجب می شود که ما در زمان خواب نتوانیم به راحتی از طریق بینی نفس بکشیم و همین امر موجب خروپف می شود. بهترین راه این است که قبل از خواب مخاط بینی را تخلیه کرده تا به بهتر نفس کشیدن خود کمک کنیم.

استفاده از یک بالش بلند

یکی دیگر از راه هایی که میتواند خروپف را کاهش دهد استفاده از یک بالش بلند است تا سر از ارتفاع مناسبی نسبت به بدن برخوردار باشد. زمانی که ارتفاع سر از بدن هنگام خواب دارای استاندارد کافی باشد تنفس شما هم بهتر است و راحت نفس کشیدن موجب کاهش خروپف می شود.

مصرف مایعات و آب به اندازه کافی

اگر به اندازه کافی آب ننوشید، مجاری بینی و دهانتان خشک می­شوند و همین موضوع باعث می­شود که بیشتر خرخر کنید.

درمان پزشکی خروپف

اگر در ایران هستید برای آن که خروپف را درمان کنید می توانید به کلینیک آپنه خواب در تهران مراجعه نمایید. در این مرکز متخصص گوش و حق و بینی بصورت جداگانه شما را بررسی می کند تا بهترین روش را برای درمان شما انتخاب کند.

دیوایس دهانی

دیوایس دهانی که بهترین روش درمان خروپف است. یک وسیله برای کمک به دهان، زبان و کام نرم است که آن را ثابت نگه می دارد تا مجاری تنفسی شما در خواب باز بماند. در کلینیک خواب اورا اسلیپ این دیوایس دهانی طبق فرم دهان و دندان هر فرد طراحی و ساخته می شود.

استفاده از دستگاه CPAP

استفاده از دستگاه CPAP، که شامل یک پمپ هوا و ماسک است و با اعمال فشار هوای خفیف به درون مجرای تنفسی فرد مبتلا به آپنه انسدادی خواب به تنفس راحت او هنگام خواب کمک می‌کند.

استفاده از پروتزهای پالاتال

استفاده از پروتزهای پالاتال که در آن درون کام بیمار مواد پلی‌ استر تزریق می شود تا کام سفت شود و ازین طریق باعث کاهش خروپف و خرناس شوند.

جراحی

جراحی آخرین روشی است که برای درمان خروپف پیشنهاد می شود. در این روش زبان کوچک را برمی دارند یا کام نرم را لیرز می کنند. روش های جراحی جز پر خطر ترین روش درمان خروپف محسوب می شود و امکان برگشت بیماری وجود دارد، اما همه ی مردم تمایل زیادی به جراحی ندارند و دوست راه های دیگری را امتحان کنند به همین خاطر قبل از انجام جراحی بهتر است نظر یک متخصص را بپرسید.

در این زمینه می توانید به کلینیک خواب اورا اسلیپ مراجعه کنید و مشکل خود را با جدید ترین روش های روز دنیا بدون جراحی، درد و خون ریزی آنها را درمان کنید.

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درمان گیاهی خروپف

روغن آویشن

یکی از عوامل تشدید خروپف خستگی میباشد. برای اینکه در هنگام خواب آرامش داشته باشید می توانید با استفاده از برخی روغن های گیاهی کیفیت خواب خود را افزایش دهید. یکی از این روغن ها روغن آویشن است. قطرات روغن آویشن را میتوانید قبل از خواب برای پا ماساژ کنید. به این نکته توجه کنید که در مورد افراد مبتلا به فشار خون بالا، زنان باردار و کودکان کم سن و سال باید احتیاط به خرج داد و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

چای برگ گزنه

اگر علت خروپف به دلیل حساسیت های فصلی باشد، می توان از طریق خوردن چای برگ گزنه قبل از خواب از شدت آن کم کرد. چای برگ گزنه مانند یک آنتی هیستامین بوده و موجب تسکین خروپف می شود. یک قاشق غذاخوری برگ های خشک شده گزنه را با یک فنجان آب جوش رکیب کنید سپس اجازه دهید تا 5 دقیقه بماند و قبل از خواب بنوشید.

روغن نعنا

عملکرد روغن نعنا این گونه است که موجب کاهش گرفتگی قفسه سینه و احتقان بینی می شود. برای کاهش شدت خروپف شما می توانید قبل از خوابیدن 3 قطره روغن نعنا روی ناحیه قفسه سینا خود بمالید و ماساژ دهید. همچنین شما می توانید چند قطره از این روغن را در دستگاه بخور بریزید.

درمان خروپف با عسل

گلویی که متورم شده است قطر کمتری دارد و همین امر بتعث می شود که مسیر عبور هوا تنگ تر شود و به همین دلیل اکسیژن کمتری به بدن برسد. در این شرایط وضعیت تاثیر به سزایی در کاهش این تورم دارد. یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید و قبل از خواب بنوشید. این روش را چندین شب برای کاهش خروپف استفاده کنید.

هل

مصرف مداوم هل به تدیج موجب کاهش خروپف می شود، روش استفاده از آن به این صورت است که نصف قاشق چایخوری پودر هل را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید و نیم ساعت قبل از خواب بنوشید.

عوارض خروپف

با وجود اینکه وقتی صحبت از خروپف می شود بیشتر از آن به عنوان سوژه خنده و جوک استفاده می شود اما باید بدانید که خروپف و یا خرخر شبانه مساله ی مهمی بوده و باید آن را جدی گرفت و علاوه بر اینکه یک صدای آزار دهنده برای اطرافیان است می تونلد عوارض را هم برای فرد به همراه داشته باشد.

خروپف ممکن است بیماری هایی چون مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد از دیگر عوارض خروپف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد مشکل در تمرکز
  • افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و سکته مغزی
  • افزایش خطر مشکلاتی چون پرخاشگری، بدخلقی و عصبانیت
  • خستگی و خواب آلودگی در روز
  • افزایش مشکلات یادگیری در کودکانی که خروپف می کنند