آیا شب بیداری باعث لاغری می شود؟

آیا شب بیداری باعث لاغری می شود؟

شب بیداری و کم خوابی به تنهایی عوارض جبران ناپذیری برای بدن دارد. بدن انسان به گونه ای خلق شده که در هنگام خواب شب تمام کمبودهای خود را جبران می کند. خواب شب این امکان را به بدن می دهد که بتواند خود را ترمیم کرده و هورمون های مورد نیاز را ترشح کند. با کم خوابی در هنگام شب و خوابیدن در روز با هدف جبران کم خوابی شب گذشته، نه تنها بدهی خواب جبران نشده بلکه بدن متحمل آسیب های دیگری نیز می شود. در ادامه بررسی می شود که آیا شب بیداری باعث لاغری می شود؟

 

ارتباط شب بیداری با لاغری چیست؟

تحقیقات نشان می دهد، برخلاف تصور عموم، بی خوابی یا کم خوابی در شب نه تنها باعث لاغری نشده بلکه زمینه ساز چاقی و اضافه وزن نیز می باشد. داشتن این عادت در طولانی مدت باعث می شود وزن بدن با هر یک ساعت دیر خوابیدن 2 کیلو بالا برود.

همچنین اکثر مردم تصور می کنند می توانند با خواب بعد از ظهر کمبود خواب شب را جبران کنند. اما باید گفت خواب روزانه نه تنها باعث بی خوابی مضاعف در هنگام شب می شود، بلکه عوارض دیگری مانند کسالت و تنبلی نیز به همراه دارد. افرادی که کم می خوابند در مقایسه با افرادی که خواب عادی دارند از اضافه وزن بیشتری رنج می برند.

 

علت اضافه وزن در اثر بی خوابی شبانه

تحقیقات بیانگر این موضوع می باشد که دلیل اصلی بروز این مشکل، عدم توازن و هماهنگی بین دریافت کالری و سوزاندن آن است. بی خوابی شبانه دلیل اصلی این ناهماهنگی است. افرادی که به هر دلیلی دچار بی خوابی شبانه می شوند، در مقایسه با سایرین علاوه بر داشتن سبک زندگی، دارای رژیم غذایی متفاوتی نیز هستند.

به این شکل که میزان مصرف پروتئین و کربوهیدرات پایین بوده و بیشتر غذاهایی با درصد چربی بالا می خورند. بدین صورت مصرف کالری آنان بسیار زیاد است. اما به دلیل خستگی و کسالت ناشی از بی خوابی شبانه، تحرکی ندارند و میزان سوخت و ساز در بدن آن ها به شدت پایین است. تمام این عوامل سبب شده تا افرادی که دچار بی خوابی شبانه هستند به اضافه وزن و چاقی نیز مبتلا گردند. اما چرا این افراد به پر خوری در چربی  و غذاهای پر کالری علاقه مند هستند؟

محققان ثابت کرده اند مغز افرادی که خواب کافی در هنگام شب ندارند، به شکل متفاوتی کار می کند. تمایل این دسته از افراد به دریافت غذاهای پر کالری در حالت عادی بیشتر است و بی خوابی شبانه ترشح هورمون ها را کاهش داده و باعث کسالت می شود.

 

تناسب اندام و لاغری با خوابیدن

گرچه این موضوع عجیب به نظر می رسد، اما خواب شبانه بر روی کاهش وزن موثر است. دانشمندان بر این باورند، افرادی که مدت زمان بیشتری بیدارند کالری بیشتری مصرف می کنند. بدین گونه که کم خوابی یا اختلالات خواب شبانه شما باعث می شود هورمون گرلین که مسئول افزایش اشتها و گرسنگی است افزایش یابد. به همان میزان هورمون لپتین که مسئول احساس سیری است کاهش یافته و بهم خوردن توازن این دو هورمون باعث پر خوری و در نهایت اضافه می شود. به همین دلیل یک خواب شبانه کامل تنها چیزی است که برای کاهش وزن به آن نیاز دارید.

 

 بی خوابی چیست؟

بی خوابی یا اختلال خواب علامتی است که فرد به طور مستمر در خوابیدن مشکل دارد. به عبارت دیگر مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در مدت زمان خواب و ناتوانی در به خواب رفتن دوباره است. بیدار شدن خیلی زود بدون اینکه خواب فرد تاثیر مثبتی بر رفع کسالت او داشته باشد.

 

علت های بی خوابی

  • بی خوابی علت های مختلفی دارد از جمله:
  • اضطراب و استرس
  • فشار عصبی
  • رژیم غذایی نامباسب
  • عادات رفتاری غلط
  • بیماری های وراثتی

شما می توانید با بررسی علت ها و درمان بی خوابی، خوابی راحت و با کیفیت داشته باشید.

 

مراحل خواب با کیفیت

بدن انسان به گونه ای خلق شده که برای زنده ماندن به خواب شبانه کافی و با کیفیت نیازمند است. خواب یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به آرامش و سلامتی است. خواب با کیفیت و مناسب شامل 5 مرحله می باشد.

 

  • مرحله اول

در مرحله نخست فرد از طریق موج های مغزی آلفا و بتا به خواب رفته و خواب او عمیق نمی شود. یعنی در دوره بین خواب و بیداری به سر برده و خواب سبکی دارند. افرادی که دچار این مرحله از خواب هستند زود به خواب رفته و به راحتی از خواب بیدار می شوند. به اصطلاح با کوچکترین صدا از خواب می پرند.

 

  • مرحله دوم

مرحله دوم 20 دقیقه زمان نیاز دارد. دراین مرحله مغز امواج سریع و ریتمیکی ایجاد کرده که سبب کاهش دمای بدن می شود.

 

  • مرحله سوم

در این مرحله فرد بین خواب عمیق و سبک است و به سمت خواب عمیق پیش می رود.

 

  • مرحله چهارم

در مرحله چهارم بدن فرد وارد خواب عمیق شده و یک چرخه تقریبا 7 ساعته را دنبال می کند. بدن در طول خواب معمولا دوبار وارد این مرحله می شود.

 

  • مرحله پنجم خواب

مرحله پنجم خواب REM  نامیده می شود که در واقع همان حرکات سریع چشم است. در این مرحله امواج بتا تولید می شود و مغز شروع به فعالیت های ذهنی کرده و رویا پردازی می کند. میزان آرامش به دست آمده بعد از خواب به این مرحله مربوط می شود. در این مرحله بدن باید در بهترین حالت خود باشد و چیزی مزاحم خوب او نشده تا بتواند بهترین نتیجه را دریافت کند. بدن شما در طول خواب شبانه خود باید تمام این مراحل را بگذراند تا بتواند خود را ترمیم کرده و از بروز مشکلات مختلف نظیر اضافه وزن و چاقی جلوگیری کند.

 

چگونه خوابی راحت و با کیفیت داشته باشیم؟

زمانی که شما در نظر دارید راه درمان اختلالات خواب را پیش بگیرید. بهترین راهی که به ذهنتان می رسد این است که شب ها زودتر به تخت خود بروید. اما مسئله اینجاست که اگر دچار اختلال خواب هستید این راه حل اصلا جوابگو نیست و شما هرگز خواب کاملی را تجربه نخواهید کرد. برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب راهکارهای مختلفی وجود دارد از جمله:

 

  • تغییر رژیم غذایی

یکی از ساده ترین روش ها برای داشتن خوابی راحت، کم کردن مصرف کافئین، چای، قهوه و الکل است. در عین حال مصرف غذاهای خواب آور از جمله حبوبات و برخی دمنوش ها می تواند به خواب شما کمک کند.

 

  • ورزش

انجام ورزش روزانه باعث ایجاد خستگی در هنگام شده و خواب راحتی را برای شما به همراه دارد.

 

  • تنظیم ساعت خواب

برای خواب و بیداری خود ساعت مشخصی را تعیین کنید. مشخص کردن ساعت خواب و عمل کردن به آن به مرور زمان باعث می شود بدنتان تنظیم شده و طبق همان ساعت به خواب برود.

 

  • کنترل مصرف داروهای خواب آور

برخی داروهای شیمیایی خواب آور به خصوص زمانی که تحت نظر پزشک نباشد نه تنها نتیجه مثبتی نخواهد داشت بلکه عوارضی نیز به دنبال دارد. این داروها اعتیاد آور هستند و بدن به مصرف این داروها وابسته می شود. اما با توصیه پزشک برای درمان بی خوابی می توان ازین داروها کمک گرفت.

 

  • درمان بیماری های وراثتی

برخی افراد به دلیل داشتن بیماری های مختلف از جمله تیروئید و سندرم پای بی قرار دچار بی خوابی هستند که در این صورت برای داشتن خواب کافی و جلوگیری از عوارض آن، باید به درمان این بیماری ها بپردازند.

 

  • مراجعه به مراکز درمان اختلالات خواب

با توجه به نقش مهم خواب در داشتن بدنی سالم، برای درمان بی خوابی و جلوگیری از عوارض آن باید راهکارهای مناسبی پیدا کرد. بهترین روش درمان بی خوابی مراجعه به مراکز درمان بی خوابی و متخصص اختلالات خواب در تهران است البته اگر در تهران زندگی نمی کنید هم به متخصص اختلالات خواب سر بزنید. این مراکز با انجام روش ها شناختی-رفتاری به درمان بی خوابی پرداخته و موثرترین راهکار برای درمان بی خوابی است.

 

کلام آخر

در این مقاله بیان شد، بر خلاف تصور عموم مبنی بر اینکه بی خوابی شبانه برای کاهش وزن روش مناسبی است، در واقع بی خوابی شبانه خود یکی از عوامل موثر اضافه وزن و چاقی می باشد. به این صورت که بدن در هنگام خواب شبانه است که سموم باقی مانده در بدن را دفع کرده و به تنظیم هورمون های بدن می پردازد.

در حالی که اگر دچار بی خوابی شبانه باشید بدن دچار ناهماهنگی هورمون های مربوط به سیری و گرسنگی شده و اشتهای کاذب به وجود می آورد. همین امر سبب اضافه وزن و چاقی می شود. علاوه بر این بی خوابی تاثیرات مخرب دیگری نیز برای بدن به وجود می آورد که هر کدام به تنهایی می تواند زندگی انسان را مختل کند.

از جمله عوارض دیگر بی خوابی می توان به بیماری قلبی و عروقی اشاره کرد. بنابراین اگر از بی خوابی رنج می برید، توصیه می شود هرچه زودتر به درمان خود اقدام کنید. یکی از بهترین روش های درمان بی خوابی شبانه مراجعه به مراکز درمان اختلالات خواب است. کلینیک خواب اوراسلیپ با دکتر فریبا معینی پور و کادری مجرب با استفاده از روش های شناختی-رفتاری می تواند به شما برای رسیدن به خوابی راحت کمک کند.

 

سوالات متداول

  • آیا بی خوابی شبانه باعث لاغری و تناسب اندام می شود؟

خیر، بی خوابی نه تنها به کاهش وزن کمک نمی کند، بلکه به مرور زمان باعث افزایش اشتها و مصرف کالری شده و چون سوخت و ساز بدن با میزان مصرف کالری در توازن نیست، فرد دچار چاقی و اضافه وزن می شود.

  • چگونه می توان با خوابیدن به وزن ایده آل خود رسید؟

چرخه خواب خود به تنهایی و بدون در نظر گرفتن راهکارهای دیگر کاهش وزن، می تواند شما را به وزن ایده آل تان برساند. به طوری که با خوابیدن هورمون های مربوط به سیری و گرسنگی بدن تنظیم شده و سوخت و ساز بدن افزایش می یابد. همین امر باعث می شود میزان کالری و چربی ذخیره شده در بدنتان کاهش بیابد.

 

مقالات مرتبط :

چگونه خواب خود را تنظیم کنیم 

خواب عمیق چیست