درمان خانگی خروپف کودکان

درمان خانگی خروپف کودکان

خروپف امری شایع است که اکثر مردم جامعه در هنگام خواب آن را تجربه می کنند. این پدیده در کودکان نیز مشاهده می شود. اگر کودک تان گاهی دچار خروپف می شود، قبل از اینکه به دنبال درمان آن باشید باید بدانید علت خروپف های او چیست؟ گاهی خروپف کودکان خود علامتی مبنی بر بیماری خاصی نظیر آپنه خواب می باشد.

اگر کودک شما دچار خروپف خفیف است، موضوع نگران کننده ای نیست. در صورتی که خروپف به صورت مکرر و همیشگی در فرزندتان دیده می شود نشان دهنده یک عارضه جدی می باشد و باید به درمان آن اقدام کرد. در این مقاله تاثیرات درمان خانگی خروپف کودکان بررسی می شود.

 

خروپف چیست؟

خروپف صدای خشنی است که در هنگام خواب از گلو خارج می شود. علت این صدا عبور نادرست جریان هوا از بافت های پشت گلو است. شل شدن بافت های پشت گلو و عبور جریان هوا، صدایی را تولید کرده که به آن خروپف می گویند. خروپف برای بعضی افراد امری مقطعی و طبیعی می باشد که با رعایت چند نکته قابل درمان است. اما برای برخی افراد نشانه وجود یک بیماری می باشد.

خروپف به دو صورت در کودکان بروز می کند. خروپف عادی به مرور زمان و با گذشت چندین ماه در کودکان ایجاد می شود و ناشی از عوامل خارجی نمی باشد.

نوع دوم خروپف علامت دار است. این خروپف در کودکان گاها بی ضرر است اما اگر به صورت مداوم تکرار شود، تبدیل به یک بیماری شده که نباید آن را نادیده گرفت و از درمان آن چشم پوشی کرد. این نوع خروپف در کودکان بسیار شایع می باشد، به این دلیل که اعضای بدن کودکان هنوز به طور کامل رشد نکرده است و کوچک ترین عامل مانند تغییرات آب و هوا می تواند بر ایجاد خروپف در کودکان موثر باشد.

 

راه های درمان خانگی خروپف در کودکان

گاهی می توان خروپف را با چند روش ساده خانگی درمان کرد. برخی روش های خانگی درمان خروپف عبارت است از:

 

بخور گرفتن

اگر کودک به دلیل مسدود شدن مجاری بینی دچار خروپف است می توانید با استفاده از دستگاه بخور یا جوشاندن آب، بینی او را پاک سازی کرده و خروپف را درمان کنید. استفاده از روغن های درمانی مانند اکالیپتوس و افزودن آن در آب مورد نظر می تواند به این روند کمک کند.

 

نوشیدن منظم آب گرم

گاهی علت خروپف کودکان می تواند گرفتگی گلو به وسیله مخاط بدن باشد. نوشیدن منظم آب گرم می تواند راه مناسبی برای از بین بردن این مشکل باشد.

 

استفاده از کیسه آب گرم

استفاده از این روش بخصوص در فصل های سرد سال می تواند راه حل خوبی برای مقابله با خروپف باشد. گذاشتن کمپرس گرم بر روی قفسه سینه به ریلکس شدن این عضلات کمک کرده و چرخه تنفس را بهبود می بخشد.

 

استفاده از ماسک های تنفسی خواب

اگر کودکتان دچار کاهش تنفس در هنگام خواب می شود استفاده از ماسک خواب می تواند به درمان این مشکل به شما کمک کند. این ماسک ها با تنظیم اکسیژن، مشکلات تنفسی را حل کرده و خروپف را از بین می برد.

 

استفاده از بالم

برای کودکانی که خروپف آن ها ناشی از سرما خوردگی و این دسته از بیماری ها می باشد استفاده از بالم و نرم کننده ها گرفتگی بینی را از بین برده و خروپف را تسکین می دهد.

اگر چه راه های زیادی برای درمان خانگی خروپف کودکان وجود دارد اما به دلیل اینکه خروپف کودکان عارضه قابل توجهی می باشد و برخی از آن ها ممکن است ناشی از بیماری های دیگری باشد، توصیه می شود به این روش ها اکتفا نکرده و حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

 

عوامل موثر بر خروپف کودکان چیست؟

 

انواع بیماری ها:

  • بیماری عصبی و عضلانی

اکثر بیماری های عصبی و عضلانی خطرناک نیستند اما برخی از آن ها ممکن است آنقدر شدید باشد که جان فرد مبتلا را به خطر بیندازد. تاثیر این بیماری ها در خروپف به این صورت است که در هنگام خواب اندام های بدن بی تحرک شده و این بی تحرکی باعث از بین رفتن عصب هایی می شود که سیستم تنفسی را کنترل می کند، همین امر باعث ایجاد خروپف می گردد.

 

  • بیماری های ژنتیکی

برخی از بیماری های ژنتیکی ممکن است علت خروپف در کودکان باشد. این بیماری ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و با درمان و کنترل این بیماری ها می توان به درمان خروپف کمک کرد.

 

  • بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا باعث انسداد مسیر جریان هوا در گلو می شود. این مسدودیت جریان هوا باعث ایجاد خروپف می گردد. با درمان یا گذر از دوره بیماری آنفولانزا این مشکل به خودی خود از بین می رود.

 

مشکلات جسمی و سبک زندگی

  • منحرف شدن تیغه وسط بینی

شکسته شدن و آسیب دیدگی تیغه وسط بینی باعث می شود سیستم تنفسی کودک شما مختل شده و به این ترتیب سبب خروپف شود.

 

  • اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی در کودکان و همچنین بزرگسالان باعث خروپف می شود. زیرا چربی اضافی باعث مسدود شدن راه تنفس شده و همین امر خروپف را تشدید می کند.

 

  • ملتهب شدن لوزه

یکی از شایع ترین علل خروپف در کودکان التهاب لوزه می باشد. لوزه ها متورم شده و مجرای تنفس کودک را مسدود می کند.

 

  • آلرژی و حساسیست

اکثر آلرژی ها سبب ملتهب شدن عضلات بینی شده و این التهاب مجاری تنفسی را مسدود می کند. همچنین حساسیت شدید گلو را متورم کرده و  باعث خروپف می شود.

 

  • اختلال آپنه خواب

شایع ترین علتی که باعث خروپف در کودکان می شود آپنه خواب است. آپنه خواب زمانی رخ می دهد که مجرای تنفسی کودک دچار انسداد شده و کودک نمی تواند نفس بکشد. این عارضه باعث می شود کودک برای نفس کشیدن بارها از خواب بیدار شده و خواب او مختل شود، علاوه بر این باعث ایجاد خروپف نیز می شود. پس برای درمان آپنه خواب فرزندتان سریعتر اقدام کنید.

آپنه خواب خفیف سبب می شود کودک در هنگام خواب برای تنظیم تنفس خود انرژی بیشتری صرف کند و علاوه بر ایجاد خروپف، پس از بیدار شدن انرژی کافی کسب نکرده و همچنان خسته باشد. آپنه خواب شدید در کودکان به مرور زمان باعث اضطراب و افسردگی و حتی بیش فعالی نیز می شود. اگر متوجه شدید کودک تان در هنگام بیدار شدن از خواب خسته و بی حال است نشان دهنده این است که کودک شما از آپنه خواب رنج می برد.

 

خروپف در کودکان باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

 

مشکلات و عوارض تغذیه ای

خروپف در بعضی مواقع موجب کم اشتهایی در کودکان می شود و بدین ترتیب به مرور زمان کودک تان دچار سوء تغذیه می شود. والدین برای درمان این مشکل باید حتما به پزشک و متخصص درمان مراجعه کنند زیرا مشکلات مربوط به تغذیه می توانند عامل بسیاری از بیماری های دیگر باشد.

 

عدم رشد یا تاخیر در آن

خواب مهمترین بخش در زندگی هر فرد می باشد زیرا در هنگام خواب است که بدن شروع به ترمیم و از بین بردن سموم ایجاد شده در بدن می کند. خواب درکودکان نقش حیاتی دارد زیرا بخش عظیمی از رشد کودکان وابسته به خواب با کیفیت آن هاست. اگر به هر دلیلی خواب کودکان چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی مختل شود روند رشد کودک با مشکل جدی روبه رو می شود. خروپف و آپنه خواب دو مسئله نگران کننده در این زمینه است که باید درمان شود.

 

چاقی و اضافه وزن

اگر کودک تان بسیار سریع و بدون هیچ دلیلی شروع به اضافه وزن کرده ممکن است بر اثر مشکلات خواب باشد. یکی از مضرترین علائم خروپف افزایش غیر عادی وزن در کودکان می باشد. اضافه وزن و چاقی خود به تنهایی بیماری های بسیاری برای کودکان ایجاد می کند.

 

ایجاد مشکل در تمرکز و یادگیری

یکی از مشکلاتی که خروپف برای کودکان ایجاد می کند کاهش چشم گیر قدرت تمرکز و یادگیری در کودکان است. بدین سبب که خروپف باعث ایجاد اختلال در خواب شده و کیفیت خواب را پایین می آورد. کاهش کیفیت خواب تاثیر مستقیم در عدم یادگیری مطالب و تمرکز دارد.

 

ایجاد بیش فعالی

یکی از عوارض ناشی از کم خوابی به دلیل وجود خروپف بیش فعالی در کودکان است. زمانی که بدن کودک دچار کمبود خواب شود سطح هماهنگی هورمون های شیمایی بدن از جمله آدرنالین کاهش می یابد. با ترشح بیش از حد آدرنالین، بدن کودک بیشتر از حد معمول فعال می شود، که همین امر نشان دهنده بروز عارضه بیش فعالی درکودکان است.

 

اختلالات عصبی و پرخاشگری

ممکن است کودک تان بدخلق و یا پرخاشگر شده باشد یا خیلی زود خسته و کلافه شود. این علامت نشانه اختلالات خواب ناشی از خروپف است. کم خوابی و یا بدخوابی کودکان را خسته کرده و انرژی کودک را می گیرد این امر سبب ایجاد خلق پرخاشگر می شود. با درمان کم خوابی کودکان می توان این مشکل را به راحتی رفع کرد.

 

تغییر در شخصیت کودک

اگر کودک شما یک شبه و به طور ناگهانی تغییر کرده است باید بدانید دلیل آن رعایت نکردن مسائل مربوط به خواب کودکان است. خروپف سبب اختلال خواب و یا کمبود خواب می شود و همین کمبود خواب سبب تغییر شخصیت کودکان می شود.

 

کابوس دیدن

کمبود خواب ناشی از خروپف باعث اشباع اکسیژن در مغز می شود. این کمبود اکسیژن سبب عدم تعادل شیمیایی مغز شده که منجربه دیدن کابوس می شود. اگر کودکان به صورت مداوم دچار کابوس شوند در آینده از نظر روانی دچار مشکل خواهند شد.

 

ایجاد خستگی مفرط

هنگامی که کودک دچار خروپف می شود عملکرد سیستم تنفسی او کاهش پیدا می کند. بدن کودک برای جبران کاهش تنفس و متعادل کردن عمل دم و باز دم نیاز به انرژی مضاعف دارد، از این رو خواب او نه تنها باعث تجدید قوا نمی شود بلکه خستگی و کسالت را نیز به دنبال دارد.

 

کلام آخر

خروپف در کودکان می تواند علت های مختلفی داشته باشد. گاهی این خروپف ها خود علائم بیماری دیگری از جمله عارضه آپنه خواب هستند. در اینگونه موارد انجام روش های خانگی نه تنها نمی تواند راه حل مناسبی باشد بلکه به مراتب خطر آفرین خواهد بود. کودکان به دلیل اینکه هنوز به حد کافی رشد نکرده اند از سایر بزرگسالان حساس تر هستند و راه های درمان بیماری های آنان نیز باید به صورت تخصصی دنبال شود.

توصیه می شود برای درمان خروپف کودکان به مراکز درمان اختلالات خواب مراجعه شود. کلینیک خواب اوراسلیپ با حضور دکتر فریبا معینی پور که با مراجعه به آن به راحتی می توانید مشکل فرزندتان را حل کنید.

در کلینیک خواب اورا اسلیپ از روش های غیر جراحی بدون درد و خون ریزی استفاده می شود.

 

سوالات متداول

  • علت خروپف در کودکان چیست؟

خروپف در کودکان علت های مختلفی دارد از جمله مهمترین آن بیماری های ژنتیکی و آپنه خواب است.

 

  • آیا روش های درمان خانگی راه حل مناسبی برای درمان خروپف کودکان می باشد؟

خیر، به دلیل اینکه خروپف کردن در کودکان می تواند علائم بیماری های دیگری نظیر آپنه خواب باشد که در این صورت روش های درمان خانگی نمی تواند جوابگو باشد.