بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول می کشد

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول می کشد

اعتیاد یکی از مشکلات بسیار جدی در جامعه ما می باشد که افراد و خانواده های زیادی با آن دست به گریبان هستند. در این بین برخی افراد با اراده قوی خود می توانند به مرور و با کمک خانواده و اطرافیان یا کمک مراکز ترک اعتیاد، این عمل خانمان سوز خود را ترک نموده و زندگی سالمی را در پیش بگیرند.

ولی اشخاصی که سابقه اعتیاد در گذشته را داشته اند، بعد از ترک با عوارض کوتاه مدت و بلند مدت گوناگونی روبه رو بوده اند که یکی از این مشکلات، بی خوابی می باشد. ما در ادامه این مطلب به دلیل بیخوابی، درمان آن و اینکه بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول می کشد، اشاره خواهیم نمود.

اختلالات خواب هنگام ترک اعتیاد

اولین روزهایی که فرد شروع به ترک کردن می کند را مرحله سم زدایی بدن می نامند که سخت ترین مرحله ترک اعتیاد است. در این مرحله معمولا شخص از لحاظ روحی و جسمی درد و رنج زیادی را متحمل می شود که آسیب های بدنی آن شامل تب و لرز و حالت تهوع و سردرد و … می باشد. به لحاظ روحی نیز فرد امکان دارد دچار افسردگی مقطعی و اضطراب شده و روحیه اش بسیار ضعیف شود.

اگر فردی تصمیم به ترک اعتیاد خود یا یکی از اطرافیانش دارد، باید دقت کافی داشته باشد تا این دوره حساس را در مرکز ترک اعتیاد معتبر و زیر نظر روانپزشک متخصص بگذراند.

این مراکز گاهی بنا به تشخیص دکتر متخصص، در روش‌های درمانی خود، به بیماران دچار اعتیاد به مشتقات تریاک، داروهای خواب‌آور و شبه مخدر تجویز می کنند که براساس شرایط فرد از میزان مشخصی شروع شده و به مرور دوز آن را پایین می آورند تا اینگونه از میزان خماری و درد فرد بیمار بکاهند. همچنین به طور هم زمان مشکل بی خوابی را در این افراد کنترل کنند.

بی خوابی را می توان از اساسی ترین مشکلات شخص آلوده به مواد دانست که هنگام مصرف مواد و همچنین به هنگام ترک و بعد از ترک افراد با آن دست به گریبان می باشد.

در این بین گاها برخی از افراد شروع به مصرف داروی خواب آور و آرام بخش به طور سرخود می کنند که راهکاری موقتی و بیهوده بوده و مشکل بیخوابی فرد را نه تنها به طور اساسی حل نمی کند، که بالعکس باعث وابستگی فرد به این نوع داروها نیز می شود.

مشکلات خواب بعد از ترک اعتیاد

مشکلات خواب بعد از ترک اعتیاد

بی خوابی یکی از عوارضی است که بسیاری از بیماران بعد از ترک اعتیاد گرفتارش می شوند (بخصوص آن دسته از افرادی که قبل از ترک مواد مخدر شیشه و کوکائین مصرف می کردند) ولی برخی افراد پس از گذشت مدتی به حالت عادی بازگشته و خواب شان روی روال می افتد.

برخی دیگر خواب شان دچار اختلال اساسی می شود، که باید به دنبال درمان آن بروند. مشکل خواب این افراد به چند شکل می تواند ادامه داشته باشد.

  • افرادی که دچار کم خوابی می شوند و شب ها به سختی می توانند بخوابند و از این بابت بسیار اذیت می شوند، این افراد برای حفظ سلامتی خود باید در اولین فرصت به یک متخصص خواب مراجعه نموده و مشکل خواب شان را درمان کنند
  • افرادی که کیفیت خواب شان پس از ترک اعتیاد کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می کند. معمولا خوابی که این افراد دارند باعث از بین رفتن خستگی شان نمی شود و این موضوع به مرور باعث آن می شود که آسیب های روحی و جسمی ببینند.
  • برخی از افراد بعد از ترک، خواب بریده بریده ای دارند و این باعث می شود از لحاظ روحی و جسمی آرامش لازم را نداشته باشند و اغلب آشفته باشند. این اشخاص هم با اینکه به نسبت دو گروه قبلی خواب بیشتری دارند، ولی بهتر است برای درمان کیفیت خواب خود با مراجعه به متخصص خواب، این مشکل خود را مورد پیگیری قرار دهند.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که فرد پس از ترک اعتیاد خود دچار بی خوابی است براساس عوامل مختلفی متغییر است. میزان سن افراد، دوره مصرف شان و همچنین مخدری که مصرف می کرده اند همگی در طول دوره بی خوابی افراد بعد از ترک اعتیاد تاثیر گذار هستند.

این دوره زمانی را می توان با ترک اعتیادی اصولی و تحت نظارت پزشک متخصص تا حد قابل توجهی کم کرد. بهبود خواب فرد بیمار پس از یک دوره مشکلات خواب را می توان از نشانه‌های سم‌زدایی کامل قلمداد نمود. در کل پس از 2 ماه باید بی خوابی بطور کامل برطرف شود ولی این مدت می تواند با توجه به عوامل یاد شده متفاوت باشد.

علت بی قراری افراد پس از ترک اعتیاد

همانطور که قبلا گفته شد، دوره سم زدایی را می توان اصلی ترین مرحله ترک اعتیاد برشمرد. بسیاری از بیماران گمان می کنند که با پایان این دوره، اعتیاد شان به اتمام رسیده و دیگر مشکلی ندارند.

ولی باید گفت بعد از مرحله سم زدایی بدن فقط به لحاظ فیزیکی نیاز به مصرف مواد ندارد. ولی شخص به لحاظ روحی بسیار ضعیف و شکننده است و بدن اش نیاز به زمان طولانی تری برای مطابقت با شرایط جدید را دارد.

طول مدت زمان این بی قراری به چند موضوع بستگی دارد از جمله اینکه، فرد در دوران اعتیاد چه موادی مصرف می کرده، مدت زمانی که اعتیاد داشته چقدر بوده و همچنین در هر بار مصرف خود چه میزان مواد مصرف می کرده است.

پس اگر شخصی برای مدت زمان طولانی آلوده به مواد مخدر بوده یا موادی که مصرف می کرده جز مواد مخدر سنگین به شمار می رفته همچون شیشه و کراک و … و یا در هر بار مصرف خود مقدار زیادی مواد مصرف می کرده است، طبیعتا بدن اش عادت بیشتری به مواد مخدر داشته و در مقابل ترک آن ضعیف تر بوده و بی قراری های پس از ترک برای این شخص زمان بیشتری ادامه پیدا می کند.

در کنار عوامل گفته شده چند مورد دیگر نیز بر روی مدت زمان و میزان بی قراری افراد پس از ترک تاثیر گذار هستند، که از آن جمله می توان شرایط روحی و جسمی فرد، سن و سال او، انگیزه ی ترک، شرایط محیط و حمایت اطرافیانش را برشمرد که همگی تاثیر زیادی روی بی قراری فرد پس از ترک مواد دارند. اهمیت دوره بی قراری اگر بیشتر از دوره سم زدایی نباشد کمتر از آن نیست و به هیچ عنوان نباید آن را ساده و نادیده گرفت.

بهبود خواب پس از ترک اعتیاد

چند عامل برای بهبود خواب پس از ترک اعتیاد

همانطور که گفته شد خواب تاثیر بسیار پررنگی در ترک اعتیاد و استقامت پس از آن دارد. و اگر فرد پس از ترک اعتیاد خوابی کافی و با کیفیتی نداشته باشد، ضرورتا باید به دنبال درمان آن باشد. در این بخش چند پیشنهاد برای کمک به درمان بی خوابی ذکر نموده ایم.

رعایت بهداشت خواب

منظور از بهداشت خواب، افکار و رفتارهای فرد هنگام خواب می باشد که تاثیر زیادی روی کیفیت خواب فرد دارد.

برای هرچه بهتر شدن این موضوع باید زمان مناسب و منظمی را برای خواب خود انتخاب کنید، محیط خواب خود را نسبتا تاریک و با دمای مناسب تنظیم کنید، قبل از خواب خوراکی هایی که کافئین دارند از جمله چایی و قهوه و کاکائو مصرف نکنید و همچنین هنگام خواب وسایل الکترونیکی را از خود دور نگه دارید.

تغذیه مناسب و ورزش کافی

یکی از مواقعی که خواب به سراغ آدم می آید هنگامی است که بدن خالی از انرژی باشد، در این بین ورزش کردن از جمله روش هایی است که انرژی بدن را تخلیه می کند و تاثیر مثبتی روی سلامتی دارد. با ورزش کردن درست و اصولی در طول روز می توان مقدمات یک خواب راحت و آسوده در شب را فراهم نمود.

تغذیه نیز در داشتن یک خواب خوب تاثیر زیادی دارد، به عنوان مثال اگر دقیقا قبل از خواب اقدام به پرخوری و خوردن غذاهای سنگین یا نوشیدن مایعات زیاد کنید، خواب تان دچار اختلال می شود و از این بابت اذیت می شوید.

کنترل اضطراب

یکی از خطراتی که فرد بیمار را پس از ترک اعتیاد همواره دنبال می کند اضطراب و استرس می باشد. این عامل در بسیاری از مواقع خواب راحت را از فرد می گیرد. پس برای داشتن یک خواب با کیفیت باید تا حد امکان اضطراب را از خود دور کرد.

تاثیر خواب خوب و راحت در ترک اعتیاد

یک خواب و خوب و راحت تاثیر فوق العاده ای در ترک اعتیاد دارد و می توان گفت از اصلی ترین نیازهای این دوره پر چالش می باشد. اغلب افراد به اندازه کافی به موضوع خواب و اهمیت آن در دوره ترک اعتیاد و پس از آن توجه ندارند و همین عامل باعث می شود تا این دوره را با سختی و دشواری بیشتری سپری کنند.

برخی بررسی ها نشان داده افرادی که خواب کم و بی کیفیتی در دوران ترک اعتیاد خود دارند گاها در نیمه راه خسته شده و به مصرف دوباره مواد برمی گردند. پس توصیه می شود بیماران برای مشکل خواب خود در این دوره حساس، حتما به دنبال درمان باشند.

کلام آخر

اعتیاد همواره یکی از معضلات اساسی در جامعه ما بوده که افراد و خانواده های زیادی را گرفتار مشکل کرده است. افراد زیادی با اراده قوی خود از دام این مشکل رهایی پیدا کرده و به زندگی سالم و پر نشاط خود بازگشته اند. یکی از نعمت هایی که پس از ترک اعتیاد دوباره به انسان باز می گردد خواب راحت و آسوده می باشد که فرد هنگام اعتیاد از داشتن آن محروم است.

مدت زمانی که طول می کشد تا این خواب راحت به فرد برگردد با توجه به عوامل ذکر شده متفاوت است، ولی با آغاز دوره درمان اصولی و زیر نظر پزشک متخصص اختلالات خواب برگشت این خواب قطعی تر می شود. برای درمان بیخوابی بعد از اعتیاد می توانید به مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ مراجعه کنید زیرا این کلینیک بهترین متخصصان حوزه خواب و دکتر فریبا معینی پوررا در اختیار دارد.

تماس با ما :

سوالات متداول

آیا بی خوابی بعد از ترک اعتیاد طبیعی است؟

بله. بدن فردی که تازه اعتیاد را ترک کرده به علت عدم مصرف مواد و ترک عادت گذشته در شوک مقطعی قرار می گیرد و برای مطابقت دادن خود با شرایط جدید نیازمند مدتی زمان می باشد که در این بازه زمانی دچار تغییر و تحولاتی می گردد، به طبع آن کیفیت و مدت خواب افت قابل توجهی به همراه دارد. ولی با درمان اصولی این خواب راحت به مرور زمان به زندگی فرد بازمی گردد.

آیا درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد ضروری است؟

درمان بی خوابی را می توان از ضروری ترین اقداماتی برشمرد که هر فردی بعد از ترک اعتیاد اگر به آن دچار است باید انجام دهد. زیرا در غیر این صورت تمام زندگی فرد و کیفیت رفتار و اخلاق او تحت تاثیر قرار می گیرد و حتی ممکن است باعث شود تا فرد دوباره به سمت اعتیاد کشیده شود.

مقالات بیشتر:

آیا نسکافه بی خوابی می آورد؛ چند ساعت اثر دارد

علت بی خوابی بعد از عمل جراحی + درمان

داروهایی که باعث بی خوابی می شوند

راهنمای بی خوابی و کار؛ تداخل خواب و کار