آیا بی خوابی ژنتیکی و ارثی است و درمان می شود ؟

اگر یک شب را بدون استراحت کردن، با قدم زدن در اتاق، شمردن تعداد گوسفندان، خواندن خسته‌کننده‌ترین کتاب و تلاش برای خوابیدن سپری کرده باشید، ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه چیزی باعث بی خوابی شما شده است و چه کاری می‌توانید برای پایان این رنج انجام دهید.

بدانید که شما تنها نیستید. حدود 20 درصد از افراد این اختلال خواب مرموز رنج می‌برند که جنبه‌های مختلف سلامت فیزیکی و روانی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شب‌های بی خوابی به احساس خستگی در طول روز منجر می‌شوند. مانند بسیاری از افراد مبتلا به بی خوابی،‌ چشمانتان بسته می‌شود و سرتان به روی بالش می‌خورد اما هرگز به خواب نمی‌روید.

در عوض، تمام طول شب به این فکر می‌کنید که چرا من؟ چرا چنین چیزی را تجربه می‌کنید؟ چرا نمی‌توانید بخوابید؟ آیا کار دیگه‌ای باقیمانده است که امتحان کنید؟ یا این که بی خوابی یک ویژگی ژنتیکی است که به شما ارث رسیده است، چیزی که باید آن را بپذیرید و باقی عمر خود را با آن سپری کنید؟

مطالعه‌ای در سال 2018 بر روی ژنوم انسان به این نتیجه دست یافت که بی خوابی حداقل تاحدودی ماهیت ژنتیکی دارد. اما این بدان معنی نیست که هیچ درمان بی خوابی وجود ندارد. اگرچه درمان و رفع بی خوابی همیشه ساده و آسان نیست، اما گزینه‌های درمانی مختلف و موثری در دسترس هستند. پزشکان متخصص اختلالات خواب می‌توانند به شما کمک کنند تا راه حل درست را پیدا کنید.

شما نباید از این بترسید که تمام شب‌های خود را با بی خوابی سپری کنید. بی خوابی قابل درمان است.

به طور کلی دو نوع بی خوابی وجود دارد: حاد و مزمن.

بی خوابی حاد توسط یک عامل استرس‌زا در زندگی ایجاد می‌شود (طلاق، مریضی فرزند، مهلت‌های شغلی و غیره).

بی خوابی مزمن معمولا وقتی رخ می‌دهد که عامل استرس‌زا به نگرانی تبدیل می‌شود که مانع از خوابیدن شما شده و خود نگرانی به یک دلیل بی خوابی تبدیل شده است.

با در اختیار داشتن ابزارهای درست، می‌توانید بی خوابی حاد را قبل از این که به بی خوابی مزمن تبدیل شود مدیریت کنید. درمان بی خوابی تغییر نمی‌کند، صرف‌نظر از این که آن را به ارث برده‌اید یا نه.

در اینجا چیزی است که باید بدانید که چگونه ژن‌هایتان بر بی‌خوابی تأثیر می‌گذارند و استعداد ژنتیکی برای بی‌خوابی ممکن است برای شما چه معنایی داشته باشد.

آیا بی خوابی ژنتیکی و ارثی است

آیا بی خوابی ژنتیکی است؟ بله یا خیر

در حالی که ژن‌ها با بی خوابی در ارتباط می‌باشند، فاکتورهای فیزیولوژیکی و روانشناختی متعددی می‌توانند منجر به کمبود خواب در فرد شوند. به عنوان مثال، برخی از افراد از بی خوابی رنج می‌برند زیرا قبل از خواب عادت دارند کافئین یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنند.

این عادتی است که برای مدت طولانی آن را انجام داده‌اند به گونه‌ای که شاید متوجه نشوند یک تغییر کوچک و ساده در سبک زندگی یعنی کاهش مصرف کافئین می‌تواند بی خوابی آن‌ها را برطرف کند.

با این وجود، بسیاری از افراد در نتیجه بیولوژی خود و به واسطه‌ی وراثت مجموعه‌ای از ژن‌ها از والدین خود مستعد بی خوابی هستند.

این می‌تواند رخ دهد زیرا این ژن‌ها به مغز فرمان می‌دهند تا هنگام شب در حالت هایپردرایو قرار گیرد یا گاهی اوقات این ژن‌ها ورود به مرحله REM خواب را برای فرد دشوار می‌کنند.

حتی اگر مشکل ژنتیکی باشد، بی خوابی همچنان قابل درمان است و درمان آن صرف‌نظر از ژنتیکی بودن یا نبودن یکسان است. مشاوره با یک متخصص خواب در مورد برنامه خواب مناسب به شما کمک خواهد کرد تا بی خوابی خود را مدیریت کنید و یک استراحت شبانه خوب داشته باشید.

ژن‌های شما با بیان ژن شما یکسان نیست

بیشتر مردم فکر می‌کنند ژن‌های آن‌ها تعریف می‌کنند که چه کسانی هستند. در حالی که این حقیقت دارد که ژن‌ها طرح اصلی شخصیت شما را فراهم می‌کنند، اما اینگونه نیست که هر بخش از آن طرح بیان شود. رفتار، روانشناسی و سایر چیزهایی که مستقیماً تحت تأثیر بیولوژی آنها قرار نمی‌گیرند، بیشتر از خود ژن‌ها تحت تأثیر بیان ژنی آنها قرار می‌گیرند.

بیان ژن به این معنی است که بخش‌هایی از ژن‌های یک فرد بیشتر از بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ژن‌ها در واقع دستورالعمل‌های در مورد نحوه تولید پروتئین‌های خاص برای عملکرد بدن ما هستند.

بیان ژن مانند یک سوئیچ روشن/خاموش عمل می‌کند که به ژن‌ها می‌گوید بلوک‌های ساختمانی مورد نیاز عملکرد بدن ما را ایجاد کنند یا نه.

به عنوان مثال، اگر یک فرد خیلی می‌ دود یا به طور منظم وزنه می‌زند، پروتئین‌های هوازی و قدرتی بیشتری به خاطر بیان ژن اینگونه پروتئین‌ها تولید خواهند شد. بیان ژن به ارگانیسم‌ها اجازه می‌دهد تا خود را با محیط تطبیق دهند.

به عبارت دیگر، برای اینکه فردی که دارای استعداد ژنتیکی به بی خوابی است واقعاً به این اختلال خواب مبتلا شود، باید عوامل محیطی دیگری وجود داشته باشد تا کلید روشن برای ژن بی خوابی را راه اندازی کنند.

اگرچه مطالعات بر روی خانواده و دوقلوها نشان می‌دهد که بی خوابی ارثی است، افرادی که در گذشته از بی خوابی رنج می‌بردند می‌توانند به خواب طبیعی برسند.

شما ریسک بالاتر برای ابتلا به بی خوابی را به ارث می‌برید، نه خود بی خوابی را

درک بیان ژن به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که چرا ژن‌هایی که از والدین خود به ارث می‌بریم، خطر ابتلا به بی خوابی را پیش‌بینی می‌کنند، نه اینکه آیا شما کاملاً دچار بی خوابی خواهید شد یا خیر.

عادات خواب شما توسط بیان ژن شما کنترل می‌شود، نه خود ژن. شما می‌توانید از طریق عادات و رفتارهای خاص بر روی اینکه کدام ژن بیان می‌شود و کدام ژن بیان نمی‌شود، تأثیر بگذارید.

این بدان معنا نیست که فردی که استعداد ژنتیکی برای بی خوابی دارد، از بی خوابی شبانه رنج نخواهد برد. اگر مستعد بی خوابی هستید، باید در زمان خواب بیشتر مراقب باشید.

نگاه کردن به تلفن یا تماشای تلویزیون قبل از خواب ممکن است برای برخی افراد بی‌اهمیت به نظر برسد، اما برای شما، این رفتارها ممکن است ژن‌هایی را تحریک کنند که شب‌ها شما را بیدار نگه می‌دارند.

آیا بی خوابی ژنتیکی و ارثی است

بی خوابی معمولا نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر است

به ندرت پیش می‌آید که فرد صرفا از بی خوابی رنج ببرد. معمولا، بی خوابی با سایر مشکلات سلامتی همراه است. بی خوابی با سایر اختلالات همراه است، به این معنی که اگرچه به خودی خود یک اختلال به حساب می‌آید اما به طور همزمان با سایر مشکلات پزشکی بروز می‌کند.

اغلب اوقات، بی خوابی نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مزمن است که باید در حین یا قبل از درمان بی خوابی،‌ درمان شود. حتی عفونت‌های ویروسی رایج مانند آنفولانزا می‌توانند محرک بی خوابی حاد شوند که دوره کوتاه مدتی از مشکل در خواب است.

بیماری‌های جدی‌تر به بی خوابی مزمن می‌انجامند و مانند خود بی خوابی این اختلالات می‌توانند ارثی باشند.

افسردگی و اضطراب معمولا با بی خوابی همراه است

امروزه، افسردگی و اضطراب دو اختلال روانی شایع هستند. تقریبا 20 درصد از جمعیت ایالات متحده با اختلال اضطراب مواجه هستند. بی خوابی تنها یکی از علائمی است که این اختلال ایجاد می‌کند؛ آن‌ها همچنین ممکن است موجب تمایل به خودکشی یا بیماری‌های جسمی شوند.

اگرچه الگوی مشخصی وجود ندارد، اما اضطراب و افسردگی هر دو وراثت‌پذیری متوسطی دارند؛ به این معنی که در افرادی که از این دو شرایط رنج می‌برند دو تا سه برابر بیشتر احتمال تشخیص این دو بیماری برای سایر اعضای خانواده آن‌ها وجود دارد.

به عبارت دیگر، اگر در خانواده شما سابقه افسردگی و اضطراب وجود دارد، ممکن است به دلیل یک اختلال روانی قادر به خواب نباشید. خوشبختانه، هم افسردگی و هم اضطراب با مصرف دارو تجویز شده توسط یک پزشک قابل درمان هستند و درمان این اختلال روانی ممکن است پایان بی خوابی شما باشد.

دیابت می‌تواند موجب بی خوابی شود

اختلالات روانی تنها بیماری‌های ارثی نیستند که می‌توانند موجب بی خوابی فرد شوند. شما می‌توانید دیابت را از والدین خود به ارث ببرید و یکی از علائم دیابت، بی خوابی است.

از همه بدتر این است که در یک چرخه معیوب،‌ کم خوابی فرد می‌تواند دیابت او را تشدید کند. واکنش بدن به بی خوابی شبیه به زمانی است که بدن مقاومت به انسولین پیدا می‌کند.

به عبارت دیگر کمتر به انسولین واکنش نشان می‌دهد و قند کمتری به گلوکز تبدیل شده و در بدن ذخیره می‌شود.

از آنجایی که قند کمتری برای استفاده وجود دارد، ممکن است قند خون فرد بالاتر رود و در معرض بیماری‌های جدی‌تر از بی خوابی قرار گیرد. اگر در خانواده شما سابقه دیابت وجود دارد و شما برای خواب دچار مشکل هستید، زمان آن رسیده است که با یک پزشک مشورت کنید.

خواب بخش مهمی از سلامت است

علاوه بر ژن‌ها، بسیاری از رفتارها و انتخاب‌های سبک زندگی بر روی نحوه خواب شما تاثیرگذار خواهند بود. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، ما می‌توانیم با ارائه یک برنامه درمانی خاص به شما در مدیریت و درمان اختلالات خواب کمک کنیم.

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و همچنان در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما دلیل اصلی بی خوابی را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که بی خوابی حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

علیرغم سوالاتی که در مورد ارثی بودن مشکل بی خوابی در سر دارید، راه حل بی خوابی شما یکسان است. تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای رسیدگی به مشکلات شما با بی خوابی را در اختیار دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای تعیین قرار ملاقات با ما تماس بگیرید تا متوجه شوید که چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم.

منبع: sleepcenterinfo

بیشتر بخوانید :

آیا بی خوابی درمان قطعی دارد؟

راهنمای بی خوابی و کار؛ تداخل خواب و کار

چگونه بی خوابی را جبران کنیم؛ جبران کمبود خواب