حمله خواب (نارکولپسی ) چیست؛ انواع، علائم و درمان

حمله خواب (نارکولپسی ) چیست؛ انواع، علائم و درمان

خواب آلودگی ناگهانی که در علم پزشکی به آن حمله خواب می گویند یک وضعیت حاد است. حمله خواب حالتی ست که شما نیاز شدید به خواب را در خود احساس می کنید و غالبا در طول روز رخ می دهد. زمانی که سر کار هستید یا در خیابان رانندگی می کنید ناگهان خواب آلودگی شدید به سراغ شما می آید.

معمولا خواب آلودگی اگر به صورت موقت باشد نیاز به درمان ندارد اما این وضعیت اگر به شکل مزمن و طولانی مدت در شما وجود دارد باید به سراغ پزشک بروید. این که حمله خواب (نارکولپسی ) چیست؟ یک سوال بسیار مهم است که با دانستن آن می توانید به خود یا کسانی که از این مشکل رنج می برند کمک کنید. در این مطلب به معرفی حمله خواب، روش های درمان و بهترین مرکز درمان اختلالات خواب می پردازیم.

حمله خواب و انواع آن

تصادف بخاطر خواب آلودگی شایع ترین نوع حمله خواب است. راننده ای که شب استراحت کافی داشته است اما در طول روز یکباره از خواب آلودگی پشت فرمان بیهوش می شود و یک تصادف را رقم می زند.

در واقع حمله خواب به خواب شبانه ناکافی ربطی ندارد کما این که خواب ناکافی نیز موجب خواب آلودگی می شود اما نکته اینجاست که نارکولپسی یک اختلال خواب است و باید درمان شود.

نارکولپسی یا حمله خواب بصورت ناگهانی در فرد بروز کرده و بعد از چند دقیقه برطرف می شود. با این حال این وضعیت نیاز به درمان دارد زیرا اگر شما در حال رانندگی باشید یا پای یک دستگاهی کار کنید که دقت بالایی می طلبد قطعا به سلامت خود یا دیگران آسیب می زنید. برای همین بهتر است به دنبال درمان آن باشید.

مرکز تخصصی درمان حمله خواب

حمله خواب مانند خواب آلودگی شایع نیست اما بسیار خطرناک است. عده ای از متخصصین حمله خواب را از انواع خواب آلودگی می دانند و برخی آن را خواب آلودگی مزمن قلمداد می کنند. در هر حال نارکولپسی با تشخیص پزشک خواب و آزمایش های تخصصی قابل شناسایی است.

برای آن که بتوانید به مشکل حمله خواب خود پی ببرید بهتر است به مرکز اورا اسلیپ مراجعه کنید تا تحت درمان بهترین پزشکان حوزه خواب قرار بگیرید.

طبق گزارش متخصصین خواب در مرکز اورا اسلیپ حمله خواب در هر زمانی امکان پذیر است و ربطی به خواب کامل فرد در طول شب ندارد. با این حال اگر برنامه منظم خواب یک فرد دچار مشکل شود یا در سبک زندگی وی تغییراتی رخ دهد امکان بروز حمله خواب وجود دارد.

با چنین دلایلی آزمایشات مناسبی جهت تشخیص حمله خواب یا نارکولپسی صورت می گیرد تا دقیقا مشکل و نوع حمله خواب تشخیص داده شود.

علائم حمله خواب چیست؟

علائم حمله خواب را پزشکان مرکز درمانی اورا اسلیپ با توجه به مطالعه بیماران مختلف چنین بیان می کنند که بروز خواب زیاد در طول روز برای فرد، کاتاپلکسی و فلج خواب می تواند از نشانه های نارکولپسی باشد.

با این حال هذیان هایی که فرد به صورت توهم دارد یا این که دچار فلج خواب می شود نیز از نشانه های حمله خواب است. در زیر این موارد را به صورت کامل بررسی می کنیم.

خواب زیاد در طول روز

معمولا روز برای کار و فعالیت است. اگر در طول روز به خواب آلودگی شدید دچار می شوید و این وضعیت ناشی از خواب ناکافی شب نیست باید به حمله خواب فکر کنید. در واقع خواب ناکافی و کم در شب باعث بی خوابی در طول روز می شود اما اگر خواب خود را تنظیم کنید خواب آلودگی برطرف می شود. در حالی که حمله خواب با تنظیم خواب در شب برطرف نمی شود و شاید فقط بتوان میزان آن را کاهش داد.

توهم و هذیان

هذیان گویی علائم بیماری های دیگری همچون اختلال تکلم یا مشکلات عصبی نیز می تواند باشد و به طور قاطع نمی توان آن را به حمله خواب نسبت داد. با این حال در نارکولپسی نیز هذیان و توهم وجود دارد و آن به خاطر مشکلاتی است که در حواس انسان به وجود می آید.

در واقع فرد به خواب می رود اما بیدار است و قائدتا حرفهایی می زند که نباید بزند یا تصاویری را که وجود ندارد می بیند. این توهمات به خاطر رویا دیدن مغز است که در فردی با حمله خواب به یکباره در طول روز بوجود می آید.

فلج خواب یا بختک

به گفته برخی از متخصصین کلینیک اورا اسلیپ فلج خواب نیز نوعی حمله خواب است. همانطور که در حمله خواب حالت فلج شدن و شل شدن عضلات را داریم در فلج خواب این حالت کامل در بدن روی می دهد.

تفاوت فلج خواب و حمله خواب در آن است که در بختک یا فلج خواب قبل از بیداری بدن شل شده و از کار می افتد اما در حمله خواب به محض به خواب رفتن این حالت روی می دهد. با این حال فلج خواب در حمله خواب روی می دهد و بدن کاملا از کار می افتد اما مغز سالم است و کار می کند.

کاتاپلکسی Cataplexy

به حالتی که مغز کاملا هوشیار است و به طور طبیعی می باشد اما بدن به یکباره شل شده و فرد را دچار ضعف در عضلات می کند کاتاپلکسی می گویند. این حالت به یکباره روی می دهد و نوعی از حمله خواب است که فرد قبل از آن کاملا عادی می باشد. این حالت بیشتر به خاطر فوران احساسات روی می دهد. خشم و شادی یا اتفاقی غیر منتظره در فرد چنین حالتی بوجود می آورد و برخی آن را با غش کردن یا تشنج اشتباه می گیرند.

انواع حمله خواب یا نارکولپسی

نارکولپسی یا حمله خواب از نظر متخصصان دو نوع است. نوع اول آن حمله خواب همراه با کاتاپلکسی می باشد که در این حالت سطح هورمون هیپوکرتین مغز به پایین سطح خود می رسد. در این حالت فرد به کلی از هوش می رود و شل شدگی و ضعف عضلاتش کاملا مشهود است.

در نوع دوم نارکولپسی، کاتاپلکسی یا شل شدگی عضلات وجود ندارد اما فرد به دلیل آسیب مغزی در ناحیه هیپوتالاموس به صورت ناگهانی به خواب می رود. ناحیه هیپوتالاموس تنظیم کننده خواب است و اگر آسیب ببیند برنامه خواب انسان مختل می شود.

نحوه شناسایی حمله خواب

همانطور که بیان شد برای تشخیص دقیق اختلال نارکولپسی یا حمله خواب لازم است تا آزمایش های دقیقی توسط دکتر خواب انجام شود. در مرکز تخصصی درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ سه نوع آزمایش برای تشخیص حمله خواب صورت می گیرد. یکی آزمایش PSG یا پلی سومنوگرام و دیگری تست خواب MSLT می باشد. همچنین آزمایش سطح هیپوکرتین نیز می تواند به تشخیص صحیح حمله خواب کمک کند.

آزمایش PSG یا پلی سومنوگرام

در این آزمایش چند تست از بدن فرد مبتلا به حمله خواب گرفته می شود تا این بیماری و شدت آن تشخیص داده شود. در آزمایش PSG نحوه تنفس و حرکات چشم، مشکلات عصبی و عضلانی، سیستم فعالیت مغز و عملکرد آن ثبت و مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی میزان هیپوکرتین

مایعی در مغز که نخاع را احاطه کرده و اندازه گیری میزان آن در تشخیص وضعیت حمله خواب موثر است. در واقع در این آزمایش با ایجاد یک سوراخ در بهش نخاع میزان این ماده را اندازه گیری می کنند. اگر سطح هیپوکرتین مغز در وضعیتی پایین تر از سطح عادی باشد امکان بروز حمله خواب بیشتر می شود.

تست خواب MSLT

این آزمایش که به آن تست خواب چندگانه نیز می گویند در واقع برای بررسی سرعت در خوابیدن فرد است. به طوری که پزشک خواب با بررسی وارد شدن فرد به خواب REM و میزان فاصله زمانی چرت های بین روز می تواند ناهنجاری حمله خواب را تشخیص دهد.

روش های درمان حمله خواب

حمله خواب باعث می شود تا از کارهای خود بمانید و اگر در موقع کارهای پرخطر که نیاز به تمرکز بالا دارند روی دهد باعث صدمات جبران ناپذیری به شما می شود. بهتر است اگر از این مشکل رنج می برید حتما آن را درمان کنید. روش های درمانی برای حمله خواب که مورد تایید کلینیک اورا اسلیپ است در زیر بیان شده و در پایان به بهترین روش معالجه نیز اشاره می کنیم.

روش تغییر در سبک زندگی

سبک زندگی در سلامت ما نقش مهمی دارد. اگر شما یک سبک زندگی اشتباه را در خانه و محیط کار خود دنبال کنید قطعا دچار مشکلات زیادی می شوید. این مشکلات از بیماری های روانی گرفته تا جسمی باعث می شود تا نتوانید درست کار کنید و زندگی سالمی داشته باشید. به همین خاطر بهتر است با اصلاح سبک زندگی نادرست به سلامتی خود کمک کنید.

مواردی در سبک زندگی شما که می تواند به درمان حمله خواب کمک کنند عبارتند از:

  • چرت منظم روزانه
  • ورزش منظم روزانه
  • آرام کردن محیط قبل از خواب
  • کاهش مصرف کافئین و الکل
  • فعالیت های احتیاطی در زمان کارهای پرخطر
  • اصلاح وعده های غذایی

روش پزشکی درمان حمله خواب

حمله خواب به تنهایی با تغییر در سبک زندگی درمان نمی شود. ابتدا باید شما توسط یک پزشک متخصص اختلالات خواب تحت معاینه قرار بگیرید تا بتوان به شدت مشکل شما پی برد. سپس از روش های پزشکی و خانگی می توان برای درمان نارکولپسی یا حمله خواب استفاده کرد.

معمولا روش پزشکی همیشه بهتر جواب می دهد زیرا با داروهایی که مورد تایید پزشکان خواب است می توانید براحتی مشکل خود را حل کنید. این پزشکان عقیده دارند پس از شناخت کامل شدت و ضعف حمله خواب می توان با داروهایی آن ها را کنترل و درمان کرد.

داروهایی مثل مودافینیل که یک محرک عصبی بسیار قوی برای بدن است می تواند در کاهش خواب آلودگی و حمله خواب موثر باشد. البته این دارو عوارض کمی دارد که با تجویز پزشک قابل کنترل است. برخی داروهای محرک مثل آمفتامین نیز می تواند تا حدودی در کنترل حمله خواب موثر باشد که پزشکان کلینیک اورا اسلیپ توصیه نمی کنند.

برخی داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سرتونین یا مهارکننده هایی مثلا آدرنالین و داروهای دیگر در درمان افسردگی نیز می توانند میزان حمله خواب را به دلیل کنترل و بالا بردن سطح هوشیاری بدن، کاهش دهند. با این حال باید میزان دوز و مدت مصرف تمامی داروها زیر نظر پزشک باشد تا عوارض آن به حداقل برسد.

بهترین روش درمان حمله خواب

بهترین روشی که برای معالجه حمله خواب است مراجعه به پزشکان متخصص می باشد. گاهی ما دچار حمله خواب می شویم ولی مشکل اصلی از اختلالاتی مثل بی خوابی یا خواب آلودگی مزمن است.

برای تشخیص مشکل اصلی خواب باید به متخصصین اختلالات خواب مراجعه کنیم. بهترین پزشکان از جمله دکتر فریبا معینی پور در زمینه خواب در مرکز خواب اورا اسلیپ حضور دارند. این کلینیک با داشتن مجهزترین امکانات درمانی اولین مرکز درمان اختلالات خواب در کشور است که خدماتی از جمله درمان خواب سبک، درمان خواب سنگین، درمان بی خوابی و سایر بیماری های مرتبط با خواب را ارائه می دهد.

تماس با ما :

عوارض حمله خواب

از عوارضی که نارکولپسی برای بدن انسان دارد می توان به کاهش تمرکز و حواس در طول روز اشاره کرد. همچنین آسیب هایی در موقع رانندگی یا کار با وسیله مهمی که نیاز به تمرکز بالا دارد. همچنین کسانی که دچار حمله خواب در روز می شوند در شب نیز خواب سالمی ندارند یا دچار بی خوابی مزمن هستند. افزایش وزن و دیابت، خواب آلودگی مزمن، استرس و اضطراب بالا، بیماری های قلبی و حتی سکته مغزی به دلیل حساس شدن عصب های مغز از سایر عوارض حمله خواب است.

کلام آخر

حمله خواب یک وضعیت ناگهانی خواب آلودگی است که در بدن فرد احساس خستگی شدید گاها با ضعف و فلج شدن عضلات همراه است. این خواب آلودگی شدید می تواند روی فعالیت و کار روزانه انسان تاثیر منفی بگذارد. برای درمان این مشکل بهتر است به پزشکان اختلالات خواب مراجعه گردد تا هر چه سریعتر شناسایی و معالجه شود. اگر حمله خواب به درستی درمان نشود عوارض زیادی همچون آسیب های جسمی و روحی بر جای می گذارد.

سوالات متداول

آیا با تغییر سبک زندگی می توان به کلی اختلال حمله خواب را درمان کرد؟

خیر! برخی از اختلالات حمله خواب شدت بالایی دارند که نیازمند مراجعه به پزشک جهت مصرف دارو بوده و نمی توان با تغییر سبک زندگی آن را درمان کرد.

عوارض حمله خواب چیست؟

حمله خواب خود یک اختلال در خواب سالم محسوب می شود که فرد را به معضلات خواب ناسالم دچار می کند. گاها این حمله زمانی روی می دهد که در حال رانندگی یا کار با یک وسیله مهم هستیم. اگر نارکولپسی درمان نشود ممکن است به سلامت جسمی او آسیب بزند. در رانندگی این حالت می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرد یا سایرین وارد کند.

مقالات مرتبط :

خواب آلودگی و خستگی زیاد نشانه چیست؛ دلایل و درمان

مراحل خواب انسان چیست؛ فعل و انفعالات مغز