خواب مصنوعی چیست علت و فواید آن

خواب مصنوعی چیست علت و فواید آن

خواب پدیده ای است که برای سلامتی و ادامه حیات بشر نقشی اساسی دارد. برخلاف اینکه اکثر افراد جامعه نسبت به آن بی توجه بوده و اهمیت چندانی برای آن قائل نیستند.

مغز و بدن فعالیت های حیات بخش خود مانند آرام کردن ذهن و بدن از هر گونه اختلالات عصبی، دفع سمومی که سبب به خطر افتادن سلامت بدن می شود و بازسازی سلول هایی که برای حفظ سلامتی مهم می باشند را  در هنگام خواب آغاز می کنند.

در این میان حدود نیمی از مردم  از خواب با تمام فوایدی که دارد محروم هستند و همواره به دنبال راهی بوده اند که بتوانند این مشکل را حل کرده و از عوارض بی خوابی در امان باشند. متخصصان و مراکز درمانی زیادی نیز در حوزه رفع اختلالات خواب و بی خوابی فعال هستند و بیش از ده ها راهکار ارائه کرده اند که میزان اثر گذاری آن ها وابسته به علت بروز مشکل می باشد.

در این مقاله در مورد یکی از راه های درمان بی خوابی مطالبی بیان شده که می تواند تا حد زیادی برای بهبود شرایط مفید باشد، روش درمانی خواب مصنوعی، خواب مصنوعی چیست، علت و فواید آن نیز بیان خواهد شد.

تعریف خواب مصنوعی

در آغاز سخن باید بدانید خواب مصنوعی همان هیپنوتیزم می باشد، به عبارت دیگر می توان گفت خواب مصنوعی به وسیله هیپنوتیزم انجام می گیرد. خود واژه هیپنوتیزم به معنی بی ارادگی غیر ارادی می باشد. بدین صورت طی اعمالی که توسط فرد متخصص بر روی ذهن انجام می شود افکار پرخاشگری و نقاد کنار گذاشته شده و به جای آن تلیقنات و افکار لازم و مورد نظر به سوژه مبتلا به بی خوابی داده می شود.

اگر بخواهیم در مورد خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم:

این خواب نوعی حالت بی ارادگی و لختی می باشد که با اختیار فرد انجام نمی پذیرد. در این نوع خواب شخص دومی به عنوان عامل نقش اساسی دارد، بدین صورت که طی اعمالی بی حالی و بی حسی به سوژه مورد نظر القا می شود که تحت کنترل وی نیست.

همچنین وقتی فرد در حالت خواب مصنوعی قرار دارد برخلاف خواب طبیعی که با کوچک ترین محرکی می توان خواب را از بین برد، نمی توان او را بیدار کرد. برای این کار شخص عامل که عمل هیپنوتیزم را در فرد سوژه ایجاد کرده است باید او را بیدار کند، یعنی فقط همان عامل توانایی بیدار کردن فرد را داشته و قادر به این کار است.

تاریخچه هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی:

تاریخچه کشف و به کارگیری خواب مصنوعی به زمان وجود پزشک های جادوگر، حکیم ها، شمن ها و رهبران مذهبی باز می گردد. طالع بین و حکیم های یونان و مصر باستان برای انجام درمان های گوناگون در افراد وارد این حالت خلسه می شدند و کار خود را آغاز می کردند.

خواب مصنوعی یا کمتای باربیتورات:

البته خواب مصنوعی به یک روش درمانی برای جلوگیری از صدمات خون ریزی مغزی نیز اطلاق می شود. خواب مصنوعی یا کمای باربیتورات که توسط متخصصان برای بیمارانی که دچار خون ریزی مغزی شده اند در بخش آی سی یو انجام می گردد.

این کار زمانی انجام می شود که خون ریزی داخلی یا مغزی شدید بوده و بدن دچار کاهش خون رسانی می شود و احتمال صدمه دیدن و از بین رفتن سلول ها زیاد باشد، در طی آن سلول های مغزی به خواب رفته و میزان سوخت و ساز بدن به حداقل می رسد که بدین صورت احتمال آسیب دیدن آن ها کاهش پیدا می کند.

زمان انجام خواب مصنوعی بعد از ایست قلبی و برای احیای دوباره قلب می باشد. نحوه انجام خواب مصنوعی یا کمای القا شده به وسیله دارویی خاص به نام تیوپنتال سدیم می باشد که از طیف داروهای باربیتورات است. کمای القایی در کشور ایران نیز انجام می پذیرد اما نکته ای که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد این است که بیمار باید بی وقفه تحت پایش قرار بگیرد.

به این دلیل که در طی به خواب رفتن مغز سایر اعضای بدن نیز سوخت و ساز بسیار کمی دارند و اگر بیمار به درستی پایش نشود سطح تعادل سیستم داخلی بدن او از جمله گاز های طبیعی موجود بهم خورد که این وضعیت حیات فرد را به خطر می اندازد.

مدت زمانی که فرد باید در این حالت بماند بستگی به نظر پزشک و وضعیت بیمار دارد اما میانگین آن بین 48 تا 72 ساعت می باشد. کمای باربیتورات یا القایی به تیم پزشکی متخصص و مهارت بالایی نیاز دارد و اگر به درستی انجام گیرد نجات دهنده بوده و اگر کوچک ترین اشتباهی رخ دهد باعث مرگ بیمار می گردد.

علت استفاده از روش هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی و فواید آن

گاهی برخی افراد دارای رفتارهای منفی می باشند که نمی توانند به هیچ وجه از آن دست بکشند در این جا هیپنوتیزم می تواند راه گشا باشد. در واقع یکی از بهترین روش هایی که می توان به یک رفتار و عادت بد خاتمه داد هیپنوتیزم می باشد. شایع ترین علت هایی که از هیپنوتیزم استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی دیگر از کاربردهای روش هیپنوتیزم کنترل خشم یا تضعیف و کاهش قدرت قوه خشونت می باشد. بدین ترتیب فردی که همیشه عصبانی است و در مقابل هر پدیده و پیشامدی رفتار تندی از خود نشان می دهد می تواند تنش عصبی خود را کنترل کند.

از دیگر کاربردهای هیپنوتیزم فراموش کردن و از بین بردن وسواس می باشد.

سوء زن داشتن و بد بین بودن یکی دیگر از رفتارهای نامتعادلی است که برخی افراد در گیر آن هستند، به گونه ای که ممکن است با کوچک ترین تغییر محیطی روزها تمرکز خود را از دست داده و درگیری ذهنی داشته باشد. بدین ترتیب می توان با هیپنوتیزم این خصوصیت منفی را از شخصیت انسان پاک کند.

به طور کلی تمام عادات و رفتارهای منفی که زاییده ذهن و به گونه ای تفکر می باشند را می توان با روش هیپنوتیزم از بین برد.

بالا بردن ظرفیت ذهنی و توانایی یادگیری یکی از چند کاربرد هیپنوتیزم می باشد که بدین ترتیب فرد می تواند از خود شخصیتی نیرومند و بارز بسازد.

نکته:

اما تمام کارهایی که در بالا ذکر شد با خود عمل هیپنوتیزم انجام نمی شود بلکه هیپنوتیزم سبب ایجاد نوعی خواب می شود و در این خواب مغناطیسی به سمت ذهن شما القا می شود که تمام اهداف بالا را امکان پذیر می کند.

به عبارت دیگر در این خواب تمام افکار مربوط به آن عمل پاک شده و نوعی خونسردی جایگزین آن می شود که پس از بیدار شدن به احتمال زیاد حالت آرامی خواهید داشت. به طور کلی در تمامی موارد هیپنوتیزم هدف نیست بلکه نوعی وسیله برای رسیدن به هدف می باشد.

هیپنوتیزم کانالی است که شما را به ضمیر ناخودآگاه شما می کشاند و در همان جا ذهن شما تصمیم به فراموشی آن عمل می گیرد، به طور مثال ذهن شما می پذیرد که دیگر عصبانی نشود. البته برای عملی شدن برخی از این کارها نیازی به خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم نیست و تنها می توان با انجام چند روش ساده در بیداری به آن ها دست پیدا کرد.

هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی راه حلی برای درمان بی خوابی و مشکلات خواب

یکی مهم ترین کاربردهایی که هیپنوتیزم دارد، کمک به داشتن خواب با کیفیت و از بین بردن مشکلات بی خوابی و اختلالات خواب است. همان طور که می دانید مهم ترین علت بی خوابی تحمل استرس و اضطراب شدید و همچنین داشتن برخی عادات نادرست است.

عاداتی که به راحتی یا حداقل در کوتاه مدت نمی توان آن ها را کنار گذاشت. بدین ترتیب می توان از روش های روانشناختی و هیپنوتیزم استفاده کرد. نحوه انجام اینکار بدین صورت است که به دو طریق می تواند به داشتن خواب خوب و از بین بردن اختلالات خواب موثر باشد.

روش اول : بدین گونه است که فرد متخصص خواب با ایجاد خواب مصنوعی می تواند بدهی خوابی که سوژه مبتلا درگیر آن است را جبران کند. یعنی با ایجاد خواب مصنوعی، بدن فرد می تواند تمام فعالیت های ترمیمی خود را در همان حالت انجام داده و از ابتلا به انواع بیماری ها و عوارض بی خوابی جلوگیری کند. توجه داشته باشید که این اقدام فقط زمانی باید انجام شود که راه دیگری برای درمان بی خوابی فرد نباشد و قبل از آن تمام راهکارهای درمانی به کار گرفته شده باشد.

روش دوم : که هیپنوتیزم و خواب مصنوعی می تواند به درمان بی خوابی و اختلالات خواب کمک کند، پاک سازی ذهن است. این روش هم باید در صورتی انجام گیرد که روش های دیگر هیچ تاثیری بر بهبودی شرایط نداشته باشد. طریقه کاربرد این روش بدین گونه است که وقتی فرد متخصص شما را به حالت خواب مصنوعی در می آورد، وارد ضمیر ناخود آگاهتان می شوید.

شما در آن حالت تمام اتفاقات خوب و بدی که فراموش کرده اید را به یاد می آورید و همچنین در آن حالت آستانه تلقین پذیری مغز شما به بالاترین حالت ممکن خود می رسد.

با تکیه بر این مسئله متخصص هیپنوتیزم یا روانشناس تفکرات منفی، حس های منفی مانند اضطراب و استرس یا هرچیز دیگری که مختل کننده خواب می باشد را پاک کرده و به جای آن ذهنیت، حالت و تفکرات مثبت و آرام بخش را جایگزین می کند.

فرد مبتلا تفکرات مثبتی که در حالت خواب مصنوعی جایگزین شده اند را به عنوان واقعیتی غیر قابل کتمان قبول می کند. با انجام این کار به مرور زمان مشکلات ذهنی که سبب ایجاد اختلالات خواب می شود را از بین برده و کسانی که به دلیل چنین مشکلاتی از داشتن خواب با کیفیت محروم هستند را درمان می کند. 

البته باید این واقعیت را بدانید که برخلاف تصور عموم هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی هیچ تاثیری بر درمان مشکلات و بیماری های جسمی ندارد. به طور مثال هیپنوتیزم باعث بهبود کمر درد یا سردرد نمی شود. به همین دلیل اگر مشکل بی خوابی شما ریشه در صدمات جسمی دارد این روش کاربردی ندارد و باید از روش های درمانی دیگری استفاده کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد خواب مصنوعی همان هیپنوتیزم است که نوعی کانال ورودی به ضمیر ناخودآگاهی است که ما در حالت عادی هیچ دسترسی به آن نداریم. درمان برخی مشکلات ذهنی که باعث بروز بسیاری از مشکلات از جمله اختلالات خواب، بی خوابی و عوارض آن می شود از طریق هیپنوتیزم امکان پذیر است.

متخصص و روانشناسی که در این حوزه فعالیت می کند فرد مبتلا را در حالت خواب مصنوعی قرار داده و چون در این زمان فرد در بالاترین حالت تلقین پذیری خود است هر نکته و تفکری که وارد ذهنش شده را به عنوان واقعیت ترین موضوع غیر قابل کتمان باور می کند. بدین ترتیب روانشناس با کمک گرفتن از این موضوع افکار و مسائل منفی و مخرب را از ذهن فرد پاک کرده و درمقابل افکار مثبت و کمک کننده را جایگزین آن می کند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هیپنوتیزم تاثیری بر بهبودی بیماری های جسمی ندارد پس باید از روش های فیزیکی برای درمان آن ها استفاده کنید. مهم ترین مسئله در درمان اختلالات خواب و بی خوابی کشف علت اصلی بی خوابی است که این کار باید توسط متخصص یا دکتر خواب انجام گیرد.

مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ بهترین مرکز درمان فعال در زمینه خواب می باشد که با داشتن متخصص و دکتر فریبا معینی پور هم می تواند در زمینه درمان اختلالات خواب به شما کمک کند. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا هیپنوتیزم و خواب مصنوعی روش خوبی برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب است؟

بله، می تواند راه حل خوبی باشد به شرطی که از تمام روش های دیگر درمانی استفاده کرده و نتیجه ای نگرفته باشید.

هیپنوتیزم چگونه می تواند مشکلات و زایده های ذهنی را درمان کند؟

هیپنوتیزم به عنوان وسیله و کانالی می باشد که فرد را وارد ضمیر ناخودآگاه خود می کند و زمانی که فرد در آن حالت است بسیار تلقین پذیر شده و به این ترتیب افکار مخرب توسط روانشناس پاک شده و ذهنیت مثبت جایگزین آن می شود.

مقالات بیشتر :

راهنمای بی خوابی و کار؛ تداخل خواب و کار