سندرم خواب کوتاه یا خواب ناکافی چیست

سندرم خواب کوتاه یا خواب ناکافی چیست

اگر معمولا کمتر از هفت ساعت می خوابید، احتمالاً کم خواب هستید. بسیاری از مردم به دلیل انتخاب سبک زندگی کم خواب هستند. به عنوان مثال، تفریح و مسئولیت های خانوادگی ممکن است ساعات کافی در روز برای خوابیدن به میزان توصیه شده در هر شب باقی نماند.

اما این فقط تعداد ساعاتی نیست که ما در خواب می گذرانیم. همچنین کیفیت خواب شما نیز مهم است. برخی افراد زمان کافی را در خواب عمیق نمی گذرانند. بنابراین، حتی اگر هفت ساعت بخوابند، ممکن است خواب باکیفیت و ترمیمی مورد نیاز آنها نباشد.

اگر کم خواب هستید یا به اندازه کافی عمیق نمی خوابید، ممکن است روز بعد احساس خستگی و کمبود انرژی کنید که می تواند بر فعالیت های روزانه شما تأثیر بگذارد.

افراد با خواب ناکافی : خواب با موج آهسته چیست؟

خواب در دو مرحله اصلی رخ می دهد که شامل حرکت غیر سریع چشم و خواب با حرکت سریع چشم است. خواب با حرکات غیرسریع چشم (NREM)حدود 80 درصد از زمانی را که در خواب می گذرانید تشکیل می دهد.

در طول این مدت، چند مرحله NREM را از خواب سبک به خواب عمیق طی می کنید. به خواب عمیق ،خواب با موج آهسته نیز می گویند. امواج مغزی در این مرحله از خواب فرکانس پایینی دارند.

در طول خواب موج آهسته، ضربان قلب و تنفس شما پایین است. این مرحله عمیق ترین مرحله خواب و سخت ترین مرحله برای برانگیختگی در نظر گرفته می شود. همچنین مرحله مهمی از چرخه خواب است.

چرا خواب با موج آهسته برای افرادی که خواب ناکافی دارند مهم است؟

خواب کافی با موج آهسته به دلایل مختلفی مهم است. در طول خواب موج آهسته، بدن شما خودش را ترمیم می کند.

سیستم ایمنی تقویت می شود، ماهیچه ها و بافت ها بازسازی می شوند و انرژی بازیابی می شود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که خواب کافی با موج آهسته بر ظرفیت یادگیری و حافظه تأثیر مثبت دارد.

حتی اگر تعداد ساعات کافی بخوابید، اما زمان کافی را در خواب موج آهسته سپری نکنید، احتمالاً اثرات آن را احساس خواهید کرد.

صرف زمان کافی در خواب موج آهسته بر حافظه، انرژی و توانایی یادگیری شما تأثیر می گذارد. هوشیاری در طول روز نیز تحت تأثیر خواب موج آهسته قرار می گیرد.

سندرم خواب کوتاه یا خواب ناکافی چیست

در طول خواب با موج آهسته چه اتفاقی می افتد؟

محققان هنوز همه چیز را در مورد خواب نمی دانند. اما ما می دانیم که در مرحله موج آهسته اتفاقات زیادی می افتد. به عنوان مثال، همراه با ترمیم بدن و بازیابی انرژی، خواب موج آهسته ،به مرتب کردن اتصالات جدید در مغز(راه های جدید سیگنالی مغز) کمک می کند.

همه ما روزانه اطلاعات زیادی دریافت می کنیم. اطلاعاتی که هر روز با آنها بمباران می‌شویم منجر به اتصالات عصبی جدیدی در مغز برای ذخیره داده‌ها می‌شود.

مفید به نظر می رسد درست است؟ میتواند پاسخ این سوال مثبت باشد. برای تثبیت خاطرات و یادگیری به برخی از این ارتباطات نیاز داریم. اما ما برای دائمی ماندن همه ی  این اتصالات جدید نیازی نمیبینیم. به یاد داشته باشید، حجم عظیمی از اطلاعات وجود دارد. اگر همه اتصالات دائمی بودند، مغز شما مملو از اطلاعات می شد.

بدن شما راهی برای مقابله با تمام اتصالات غیر ضروری دارد. وقتی در خواب موج آهسته هستید، مغز شما کمی خانه تکانی می کند و از شر ارتباطات غیر ضروری خلاص می شود.

خلاص شدن از شر اتصالات غیر ضروری به بهبود هوشیاری شما در روز بعد کمک می کند. اگر به اندازه کافی با موج آهسته خواب نداشته باشید، مغز شما به طور موثری از اتصالات غیرضروری خلاص نمی شود.

چگونه فناوری می تواند به درک سندرم خواب کوتاه کمک کند؟

واضح است که خواب کافی با موج آهسته برای سلامتی شما ضروری است. اما این فقط مدت زمانی که در خواب موج آهسته می گذرانید نیست. این  موضوع همچنین به قدرت امواج  وابسته است. تحقیقات نشان داده است که قدرت و طول امواج آهسته است که در خواب ترمیم کننده نقش دارد.

در گذشته، داروهایی برای بهبود خواب موج آهسته مورد مطالعه قرار گرفته است. اما این داروها نتوانستند تقویت حافظه را تقویت کنند. به علاوه، مانند بسیاری از داروها، احتمال عوارض جانبی نیز مشکل بود.

خوشبختانه، اکنون فناوری توسعه یافته است که می تواند خواب موج آهسته را بهبود بخشد. مطالعات بالینی نشان داده است که صداهای خاص قدرت امواج آهسته را در طول خواب افزایش می دهند.

مطالعاتی راجب سندرم خواب کوتاه:

مطالعه‌ای از دانشگاه یوتا که در Brain and Behavior منتشر شده است، نشان می‌دهد که الگوهای ارتباط عصبی ای در مغز افراد با خواب ناکافی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از آنها ممکن است واقعاً به اندازه کافی بخوابند، اما ممکن است بیش از آنچه تصور می‌کنند خسته باشند.

افراد کم خواب معمولی کسانی هستند که می توانند بسیار کمتر از مقدار توصیه شده بخوابند بدون اینکه علائمی را در طول روز تجربه کنند.

دکتر جف اندرسون، یکی از نویسندگان این مطالعه، خاطرنشان کرد که شواهد به آنها کمک می کند تا بفهمند چرا به نظر می رسد برخی افراد به خواب زیادی نیاز ندارند. او پیشنهاد کرد که این امکان وجود دارد که برخی از مغزها واقعاً بتوانند «ترمیم‌هایی» را که در طول روز در خواب انجام می‌شوند در حالی که بیدار هستند انجام دهند.

خواب یکی از ضروری ترین عملکردهای بدن ما است، اگرچه محققان هنوز نمی توانند دقیقاً دلیل این کار را بگویند، که آن را به یک زمینه تحقیقاتی فعال تبدیل می کند.

در بیشتر موارد، دانشمندان بر این باورند که خواب به پاکسازی مغز از افکار درهم و برهم که در طول روز انباشته شده اند کمک می کند و اجازه می دهد تا اطلاعات ضروری در مراکز حافظه کوتاه یا بلند مدت ذخیره شوند.

اکثر افرادی که کمتر از ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابند، علائمی مانند تحریک‌پذیری، خستگی و ناتوانی در تمرکز در طول روز دارند. انبوهی از مشکلات سلامت جسمی و روانی مرتبط با مدت زمان کوتاه خواب مزمن، از جمله بیماری قلبی، اختلال خلق و خو، چاقی، کاهش قدرت شناختی و افزایش خطر مرگ و میر وجود دارد.

جالب است که برخی می توانند شش ساعت یا کمتر در شب بخوابند و هیچ عارضه بدی گزارش ندهند. در مطالعه‌ای که در سال 2009 انجام شد، کریس جونز، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه یوتا، به همراه همکارانش، جهش‌های ژنتیکی مرتبط با خواب کوتاه را یافتند.

فاکتورهای ژنتیکی که در این مطالعه یافت شد نشان می‌دهد کسانی که می‌توانند با شش ساعت یا کمتر خواب به درستی عمل کنند، ممکن است احساس خوبی داشته باشند، اما در واقع «خستگی» در ذهن و اندام‌ها دارند.

برای پاسخ به این سوال که چگونه افراد کوتاه‌خواب می‌توانند بدون عوارض جانبی عمل کنند، محققان نقشه‌برداری اعصاب مغز را بررسی کردند. هدف آنها کشف اتصالات نورون ها در زیر غلاف  میلین سلول های مغز بود. ایده این بود که بفهمیم این اتصالات چگونه با عملکرد خواب و بدون خواب مرتبط هستند.

پروژه Human Connectome یک کنسرسیوم چند دانشگاهی است که در حال تجزیه و تحلیل این ارتباطات مغزی در میان  1200 نفر است. آنها از اسکن MRI استفاده می کنند. تاکنون داده‌هایی برای 900 بیمار منتشر شده است که به محققان دانشگاه یوتا امکان تجزیه و تحلیل اتصالات مغزی را می‌دهد.

داده ها به دو گروه تقسیم شد: کسانی که مدت خواب طبیعی را گزارش کردند و آنهایی که در ماه گذشته شش ساعت یا کمتر در شب را گزارش کردند. افراد کوتاه‌خواب دوباره به دو گروه تقسیم شدند: آنهایی که علائم در طول روز داشتند و آنهایی که نداشتند.

هر دو گروه کوتاه‌خواب الگوهای ارتباطی در MRI داشتند که بیشتر با خواب مرتبط بود تا بیداری. به افراد دستور داده شد که در حین انجام MRI بیدار بمانند.

با این حال، دکتر اندرسون خاطرنشان کرد که افرادی که کوتاه می‌خوابند اغلب در حالی که در اسکنر دراز می‌کشیدند، از حالت  خود دور می‌شوند. این شامل حتی افرادی می شود که هیچ اختلال عملکرد روزانه را گزارش نکرده اند.

یک فرضیه در مورد افراد کوتاه‌خواب که اختلال عملکرد روز را انکار می‌کنند این است که سیستم‌های مغزی بیدارشان بیش از حد فعال است. این نشان می‌دهد که در حالی که در یک اسکنر MRI بی‌حوصله بودند، کاری جز خوابیدن نداشتند.

چندین پیامد ایمنی عمومی در این فرضیه وجود دارد، زیرا فعالیت‌های «خسته‌کننده» دیگری مانند رانندگی و کارکردن با یک دستگاه با استفاده از حافظه‌ی  توانایی حرکتی وجود دارد که می‌تواند منجر به آسیب یا تصادف شود.

سندرم خواب کوتاه یا خواب ناکافی چیست

علائم سندرم خواب کوتاه

افراد کوتاه‌قد که اختلال عملکرد را انکار می‌کردند، ارتباط بیشتری بین قشرهایی که اطلاعات حسی را پردازش می‌کنند و هیپوکامپ که مسئول حافظه است، نشان دادند.

آن دسته از افراد کوتاه‌خواب که در اسکنر MRI به خواب رفته‌اند، ممکن است در حال تثبیت حافظه بوده باشند، کاری که افراد غیر کوتاه‌خواب نمی‌توانند انجام دهند.

این نشان‌دهنده این است که افراد با خواب نا کافی می‌توانند حافظه خود را تثبیت کنند که معمولاً در هنگام خواب در حالی که بیدار هستند انجام می‌شود و نیاز آنها به خواب را کاهش می‌دهد.

آنها همچنین ممکن است در طول روز بدون اینکه متوجه شوند به خواب روند. افراد کم خواب در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

مانند تمام یافته های جدید، تحقیقات بیشتر برای آزمون فرضیه ضروری است. بخش بعدی تحقیقی که تیم دانشگاه یوتا بر روی آن تمرکز خواهد کرد این است که آیا افراد کوتاه‌خواب بدون اختلال عملکرد روز واقعاً از نظر بالینی خوب عمل می‌کنند یا خیر.

در مطالعه بعدی، محققان افرادی را پیدا خواهند کرد که بدون توجه به روز یا اینکه در تعطیلات هستند، شش ساعت یا کمتر به طور طبیعی می خوابند.

آنها تصویربرداری از مغز را انجام می دهند و عملکرد شناختی مانند آزمایش شبیه ساز رانندگی را بررسی می کنند، که به آنها اطلاعات عینی در مورد نحوه عملکرد واقعی آنها می دهد.

خواب ناکافی همچنین ممکن است بر توانایی آنها برای درک هر گونه خواب آلودگی در طول روز تأثیر بگذارد.

تجزیه و تحلیل داده های اتصال های مغزی ،به  محققان در  یوتا نشان داد که مدت زمان خواب ،خود ،گزارش نقش  تغییر بین نحوه ی  اتصالات مغزی در حالت استراحت دارد. مطالعات عملکردی MRI بیشتر باید مدت زمان واقعی خواب را در هنگام تفسیر نتایج در نظر بگیرند.

محققان امیدوارند که این تحقیقات در حال انجام به سوالات کلیدی در مورد اینکه چرا هر فرد به مقدار متفاوتی از خواب نیاز دارد پاسخ دهند.

کلام آخر

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان متخصص اختلالات خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان بی خوابی با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

منبع : sleepassociation

بیشتر بخوانید :

کمبود خواب چیست؛علائم، علل و درمان آن چگونه است

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

عوارض کم خوابی چیست؛ علت، انواع و درمان