علت بی خوابی بعد از عمل بینی + درمان و نکات

علت بی خوابی بعد از عمل بینی + درمان و نکات

عمل بینی جزو عمل هایی است که به دلیل تهاجمی بودن و پانسمان هایی که بعد از عمل برای شخص در مجرای تنفسی او قرار می گیرد، ممکن است با عوارضی همراه باشد.

بعد از انجام عمل بینی و هنگامی که در منزل خود در حال استراحت هستید، نکات و مراقبت های ویژه ای نیاز است تا با رعایت آن دوره نقاهت را به خوبی سپری کنید.

بسیاری از کسانی که عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی را انجام داده اند، از بی خوابی بعد از عمل بینی شکایت دارند. اگر بعد از این جراحی به بی خوابی دچار شده اید، باید به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. دراین مقاله به بررسی علت بی خوابی بعد از عمل بینی و راه های درمان آن می پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

چه عواملی باعث بی خوابی بعد از عمل می شود؟

بی خوابی بعد از عمل، دلایل مختلفی دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم. همچنین برای درمان این بی خوابی، می توانید به یک متخصص خواب مراجعه کنید. ما به شما مرکز درمان خواب اورا اسلیپ را پیشنهاد می دهیم. این مرکز با حضور بهترین متخصصین حوزه خواب و سلامتی آماده کمک به شماست تا خواب راحتی را تجربه کنید. در این مرکز زیر نظر دکتر فریبا معینی پور تحت درمان قرار می گیرید و می توانید از روش های روز دنیا در درمان بی خوابی بعد از عمل خود بهره ببرید.

  • از خواب پریدن مکرر : به دلایل مختلف بعد از عمل پرستار ممکن است شما را بیدار کند تا علائم های حیاتی تان را چک کرده و یا ممکن است مجبور شوید با پزشک خود صحبت کنید.  این مسئله روی کیفیت خواب شما بعد از عمل تاثیر می گذارد.
  • مشکلات خواب مانند آپنه خواب : آپنه خواب یا کنترل ضعیف راه هوایی به افرادی اطلاق می شود که راه تنفس شان حین خواب بسته می شود که این مسئله در مواقعی بعد از عمل جراحی شدیدتر نیز شده و باعث بروز مشکلات خواب برای بیمار می شود. درمان آپنه خواب را جدی بگیرید.
  • عمل سخت : جراحی های بزرگ و سنگین مثل عمل قلب باز، نیازمند مراقبت بیشتر پرستاران، داروها و زمان بیشتر بیهوشی و آزمایشات وسیع تری نیز دارد و همه این عوامل برای مختل کردن خواب بیمار کافی هستند.
  • احساس درد : درد در نواحی مختلف بدن علی الخصوص نقطه جراحی شده ، قطع به یقین از عوامل بی خوابی هستند.
  • داروهای خاص: مصرف بعضی داروهای ضد درد مانند مورفین باعث بی خوابی می شوند.
  • داروهای استروئیدی : داروهای استروئیدی در کاهش التهاب استفاده می شوند و در بی خوابی فرد تاثیرگذار اند.
  • دستگاه های مخصوص : برخی دستگاه های بیمارستانی مانند لوله هایی که در بینی بیمار قرار می گیرند ممکن است احساس ناخوشایندی برای بیمار به همراه داشته باشند و باعث بی خوابی وی شوند.
  • آلودگی های صوتی: برخی نمی توانند با شلوغی ها و سروصداهای بیمارستان کنار بیایند و به راحتی بخوابند.
  • گرسنگی طولانی مدت : در برخی عمل ها به توصیه پزشک بیمار تا چندین مدت نباید چیزی بخورد و معده اش باید خالی باشد. گرسنگی و تشنگی بخاطر توصیه پزشک نیز باعث کم خوابی می گردد.
  • دمای اتاق : گرم یا سرد بودن بیش از حد اتاق بستری می تواند آزادهنده بوده و خواب را مختل کند.
  • نور : روشن بودن چراغ های اتاق هم مثل سروصدا می تواند روی خواب بیمار تاثیر منفی بگذارد.
  • اضطراب و استرس زیاد : در بیشتر بیماران قبل از عمل جراحی ترس و استرس بالایی وجود دارد که باعث ترشح هورمون های استرس زا در بدن شده و فرد را بی خواب می کند.

چگونه به بی خوابی بعد از جراحی غلبه کنیم؟

  • سعی کنید ابتدا مشکل اصلی را پیدا کنید : خیلی از مواقع خود فرد می تواند تشخیص بدهد که علت بی خوابی او بعد از عمل چیست. پس پیدا کردن منشا اصلی اولین قدم در رفع موانع خواب است.
  • با پزشک خود در مورد داروها مشورت کنید : اگر دارویی مصرف می کنید و فکر می کنید که علت بی خوابی تان ممکن است به آن دارو ربط داشته باشد ، حتما با پزشک خود در مورد کم کردن دوز آن یا تعویض با یک داروی کم عوارض تر ، مشورت کنید.
  • قرارگیری در محیط آرام: اگر بودن در کنار اطرافیان باعث آرامش خاطر شما می شود، حتما از اطرافیان بخواهید کمتر به ملاقات شما بیایند و محیط را تا زمان بهبودی شما آرام نگه دارند.
  • مدیتیشن خواب کنید : هنوز تحقیقات معتبری در باب تاثیر مدیتیشن خواب در درمان بی خوابی منتشر نشده است. اما با توجه به این که مدیتیشن می تواند استرس شما را کاهش داده و باعث آرامش ذهنی و فیزیکی شود ، پس در افزایش کیفیت خواب شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. پس مدیتیشن خواب به همه بیماران بعد از عمل جراحی پیشنهاد می شود.

نکاتی که لازم است بعد از جراحی بینی رعایت شود:

  • تا 24 ساعت بعد از عمل از کمپرس یخ برای جلوگیری از کبودی و تورم استفاده کنید.
  • برای عطسه و سرفه کردن دهان خود را باز نگهداشته تا  به بافت های بینی آسیبی نرسد.
  • غذاهای سفت نخورید. به جای آن از سوپ و مایعات استفاده کنید.
  • از خندیدن و حرف زدن زیاد تا 24 ساعت بعد از عمل خودداری کنید.
  • مراقب ضربه به بینی تان باشید.
  • سرتان را به سمت پایین نگیرید.
  • روش چسب زدن درست بینی را از پزشک خود یاد بگیرید.
  • نحوه خوابیدن بعد از عمل را به درستی رعایت کنید.

بعد از عمل بینی چگونه بخوابیم؟

بسیاری از کسانی که تجربه عمل بینی را داشته اند، از بی خوابی بعد از این عمل به ستوه آمده اند. نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی بسیار اهمیت دارد. برای این که خواب راحتی را تجربه کنید، باید بدانید که پوزیشن خواب و نحوه خوابیدن شما بسیار اهمیت دارد و نکات و ریزه کاری های مهمی وجود دارند که با رعایت آن ها بسیار آسان تر به خواب می روید. برای رفع بی خوابی بعد از عمل، می توانید به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

 اگر نحوه خوابیدن را به درستی رعایت کنید، هم در رفع بی خوابی بعد از عمل تاثیر زیادی دارد و هم روند بهبود و ترمیم غضروف های بینی شما را تسریع می بخشد. این نکات عبارت اند از:

طاق باز و رو به بالا بخوابید

مهم ترین نکته ای که بعد از عمل بینی توصیه می شود آن را رعایت کنید، این است که در روزهای نقاهت بر روی کمر خود یا به اصطلاح طاق باز بخوابید. می توانید از چند بالش نرم استفاده کنید و با قرار دادن آن ها روی یکدیگر، سرتان را نسبت به بدن خود در وضعیت بالاتری قرار دهید. همچنین بهتر است سر شما نسبت به بدنتان زاویه 45 درجه ای داشته باشد.

بالاتر نگهداشتن سر نسبت به بدن باعث می شود که نیروی جاذبه تاثیر حداقلی داشته باشد و این کار از ورم بینی بعد از عمل جلوگیری خواهد کرد. برای این که وضعیت خوابیتان در شب بهم نخورد و در خواب غلت نزنید، می توانید در پهلوی راست و چپ خود، چند عدد بالش قرار دهید. با قرا دادن یک بالش در زیر زانوی خود نیز می توانید از درد کمر خود بکاهید.

هدف از طاق باز خوابیدن این است که بینی شما با زمان برخورد نکند. پس اگر فکر میکنید که به پهلو خوابیدن باعث نمی شود که بینی شما به زمین برخورد کند، می توانید این روش خواب را هم امتحان کنید!

از کمپرس یخ قبل از خواب استفاده کنید

استفاده از کمپرس یخ تاثیرات شگفت انگیز زیادی دارد. این کار درد را کاهش می دهد و از کبودی و ورم کردن بینی جلوگیری می کند. احتمالا پزشک شما توصیه خواهد کرد تا 72 ساعت بعد از عمل بینی در مدت زمان مشخصی از کمپرس یخ استفاده کنید. پس انجام کمپرس قبل از خواب و تکرار مرتب آن تاثیر زیادی در روند  بهبودی شما دارد.

با فاصله از دیگران بخوابید

برای جلوگیری از آسیب و وارد شدن ضربه به بینی تان بهتر است که حتی الامکان فاصله خود را با دیگران در هنگام خواب حفظ کنید. اگر کسی از شما مراقبت هم می کند، بهتر است که فاصله خود را با شما حفظ کند تا  حرکات غیر ارادی و ناگهانی در شب باعث ضربه ناگهانی به بینی شما نشود.

از مصرف کافئین خودداری کنید

همان طور که گفته شد، بی خوابی بعد از عمل بینی امری طبیعی است. اگر کافئین قبل از خواب مصرف شود، بی خوابی را قطعا افزایش خواهد داد.  در روزهای نقاهت بعد از عمل، سعی کنید که مصرف کافئین را قطع کرده و یا آن را محدود کنید.

به روی شکم نخوابید

خوابیدن روی شکم آن هم در روزهای بعد از عمل، بسیار خطرناک است. بعد از عمل بینی، غضروف ها در حال بازسازی هستند. این کار به بینی شما فشار شدیدی وارد و غضروف های در حال بازسازی را تخریب می کند. بنابراین تا بهبودی کامل از خوابیدن به روی شکم بپرهیزید.

کلام آخر

فرد بیمار اگر قبل و بعد از عمل استرس نداشته باشد و محیط آرامی را تجربه کند خواب بهتری خواهد داشت. با این حال برخی عوامل باعث بی خوابی بعد از عمل می شود که گریزناپذیر است.

با این حال باید تلاش کنید که محیط خواب و استراحت کافی را برای چنین بیمارانی فراهم نمایید. پس اگر بعد از عمل خود دچار مشکلات خواب شده اید، حتما برای پیگیری درمان آن به یک متخصص خواب مراجعه کنید.

در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان متخصصی حضور دارند که با معاینه شما دلایل بی خوابی تان را شناسایی و درمان می کنند. این کلینیک بهترین مرکز درمانی برای مشکلات خواب می باشد که در تهران واقع است. برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

نحوه درست خوابیدن بعد از عمل بینی باید چگونه باشد؟

در خوابیدن، نکته اینجاست که بینی شما به زمین برخورد نکند. بنابراین بهترین روش این است که روی کمر و اصطلاحا طاق باز بخوابید. گار فکر می کنید که به پهلو خوابیدن باعث نمی شود که بینی شما با زمین برخورد کند، می توانید به پهلو هم بخوابید.

دلایل اصلی بی خوابی بعد از عمل جراحی چه چیزهایی هستند؟

از خواب پریدن مکرر، مشکلات خواب مانند آپنه خواب، عمل سخت، احساس درد، داروهای خاص داروهای استروئیدی، آلودگی های صوتی، گرسنگی طولانی مدت، دمای اتاق نور، استرس و اضطراب از عوامل بی خوابی بعد از عمل هستند.

مقالات بیشتر :

علت بی خوابی بعد از عمل جراحی