علت آشفتگی در خواب چیست

علت آشفتگی در خواب چیست

کودک من در خواب می ترسد! همسر من در نیمه های شب از خواب می پرد! آیا این قبیل آشفتگی ها نشان از بیماری روانی است؟ خیر اینطور نیست. آشفتگی در خواب و از خواب پریدن ها نشان از مشکلی در بدن دارند اما دلیل آن بیماری های روانی نیست.

اگر بخواهیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم باید ریشه این آشفتگی را بیابیم. ترسیدن در کودکان امری طبیعی است و در انسان های بالغ گاهی بر اثر استرس و اضطراب به وجود می آید. با این حال آشفتگی در خواب را می توان با روش هایی که در ادامه بیان می شود، درمان کرد. اما در ابتدا باید دانست علت آشفتگی در خواب چیست؟ و سپس به متخصص خواب برای درمان آن مراجعه نمود.

آشفتگی در خواب یا ناهنجاری خواب

آشفتگی در خواب حالتی است که انسان خواب راحت و سالمی ندارد. در واقع فرد در طول خواب به خاطر خواب دیدن، مشکلات جسمی و فیزیکی، اضطراب و استرس از خواب می پرد. گاها نیز این حالت با ناهنجاری مانند راه رفتن در خواب، حرف زدن و سندرم پای بی قرار همراه است.

به طور کلی آشفتگی در خواب به انسان اجازه نمی دهد تا راحت بخوابد. چنین خوابی عمیق نیست یا مقدار آن کم است و فرد را با کمبود خواب مواجه می کند. از طرفی این کمبود به کیفیت زندگی و فعالیت های روزانه انسان آسیب می زند. به همین خاطر بهتر است با مراجعه به پزشک خواب آن را درمان کنید. بسیاری از کسانی که به عارضه آشفتگی خواب دچار هستند با حضور در مرکز اختلالات خواب اورا اسلیپ درمان شده اند.

علل ایجاد آشفتگی در خواب

همان طور که در بالا ذکر شد دلایل مختلفی در ایجاد آشفتگی خواب دخیل است. دلایلی مثل خواب های ترسناک که می بینیم، مشکلات جسمی و بیماری های فیزیکی، استرس ها و اضطراب های محیط کاری و غیره می تواند از دلایل آشفتگی در خواب باشد. نکته اینجاست که این موارد روی خواب ما تاثیر منفی دارد و کیفیت آن را کم می کند. در زیر هر یک از این علل را به صورت مفصل توضیح می دهیم.

ترس در خواب

کابوس به خواب های وحشتناک گفته می شود که فرد وقتی آن را می بیند از خواب می پرد. این خواب ها می تواند وقایعی باشند که روی نداده یا اتفاقات واقعی در طول روز باشد که فرد را در طول خواب شبانه اذیت می کند. استرس و نگرانی های محیط کاری گاهی باعث ایجاد تصاویری در خواب می شود که اجازه نمی دهد شما راحت بخوابید.

ترس در خواب بیشتر به سراغ کودکان می آید زیرا ذهن فعالتری دارند و بیشتر خواب می بینند. البته بزرگسالان نیز دچار ترس در خواب می شوند. فردی که بخاطر ترس از خواب می پرد معمولا دوباره زود به خواب می رود مگر این که کاملا وحشت زده باشد. بیشتر کسانی که خواب ترسناک می بینند به حالت نیمه بیدار مدتی باقی می مانند و برخی حتی این بیدار شدن را به یاد نمی آورند.

مشکلات جسمی و فیزیکی

مشکلاتی در گلو که مانع خواب سالم می شود نیز گاها دلیلی بر آشفتگی در خواب است. کسی که در خواب تنفسش قطع می شود ممکن است حس کند کسی قصد خفه کردن او را دارد. مشکل تنفسی در خواب یا همان آپنه خواب در واقع به مشکلی در مجاری تنفسی مربوط است که باید تحت معالجه قرار بگیرد. این بیماری بخاطر مشکل مادرزادی ممکن است در سنی بروز کند یا این که در سنین بالا فرد به آن گرفتار شود.

سندرم پای بی قرار نیز یک مشکل جسمی است که در خواب فرد آشفتگی ایجاد می کند. این سندرم به فرد اجازه نمی دهد تا خواب سالمی را تجربه نماید. سندرم پای بی قرار باعث سوزن سوزن شدن یا سوزش و خارش در پا می شود که خواب فرد را دچار اختلال می کند.

مشغله های ذهنی و کاری

از مهم ترین دلایل نداشتن خواب سالم مشغله ذهنی است. وقتی ذهن ما مشغول فکر کردن به کارهای روزانه باشد اجازه نمی دهد تا بخوابیم. این حالت یک تفاوت عمده با خواب دیدن دارد که در وضعیت مشغله ذهنی خواب های وحشتناکی وجود ندارد، تنها ذهن تصاویر آشفته می بیند و به خواب عمیق نمی رود.

انواع آشفتگی خواب

کابوس شبانه و از خواب پریدن

از انواع آشفتگی در خواب می توان به کابوس شبانه اشاره کرد. همانطور که در بالا اشاره شد ترسیدن در خواب باعث آشفتگی می شود و این آشفتگی فرد را بیدار می کند. تهدیدهای احتمالی که افراد در زندگی احساس می کنند گاهی به شکل کابوس در شب تکرار می شود. برخی این کابوس ها را به خوبی به یاد دارند اما برخی فقط از خواب می پرند و چیزی به خاطر ندارند.

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب یک ناهنجاری است اما فقط به صرفا راه رفتن ختم نمی شود. این اصطلاح برای تمام کسانی که در خواب کاری انجام می دهند اطلاق شده و در مواردی مثلا رانندگی کردن در خواب، آشپزی کردن در خواب و غیره خطرناک می باشد. انجام حرکات فیزیکی در حالتی که انسان خواب است می تواند برای خود ما یا اطرافیان زیان بار باشد. دلیل این رفتار نیز مشغله های ذهنی است که به صورت فیزیکی بروز می کند.

حرف زدن در خواب

یک مشکل رایج در بین بسیاری از کسانی که از اختلال خواب آشفته رنج می برند، حرف زدن در خواب است. در این حالت فرد کلماتی را که بیان می کند گاهی نامفهوم و گاهی معنادار است. با این حال چون فرد خواب است چنین کلماتی به هیچ عنوان ارزش قانونی و قضایی ندارند.

عوارض خواب آشفته

خواب های آشفته باعث می شود تا فرد نتواند خواب سالم و کاملی را تجربه کند. از خواب پریدن های مکرر اجازه خواب کاملی را به فرد نمی دهد و از دلایل خواب آلودگی در روز است. گاها نیز فرد با دیدن خواب های ترسناک نمی تواند دوباره به راحتی بخوابد که باعث کمبود خواب می شود.

مشکل بی خوابی یا کمبود خواب سالم در حرف زدن و راه رفتن در خواب نیز وجود دارد با این تفاوت که فرد در این دو نوع بیدار نمی شود. این بیدار نشدن به معنی داشتن خواب سالم و باکیفیت نیست. وقتی در خواب حرف می زنیم یا راه می رویم در واقع قسمتی از مغز بیدار است و بدن را کنترل می کند در حالی که باقی قسمت ها خواب هستند و این باعث می شود خواب کاملی نداشته باشیم. اگر در طول روز دچار خواب آلودگی شده اید حتما از نزدیکان خود بپرسید که آیا در طول شب راه می روید یا حرف می زنید؟

درمان آشفتگی در خواب

در بالا با خواب های آشفته و انواع آن آشنا شدید. با شناخت علل آشفتگی در خواب بهتر می توانید به درمان این مشکل بپردازید. هر چند بهتر است به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید تا با بررسی و تست خواب شما بتواند بهترین راه حل را برای شما تجویز نماید. در ادامه به بهترین راه های درمانی آشفتگی در خواب می پردازیم.

مراجعه به پزشک خواب بهترین روش درمان

برخی افراد در طول روز دچار خواب آلودگی هستند ولی نمی دانند دلیل آن چیست؟ اگر شما جز این دسته از افراد هستید و فکر می کنید که ممکن است خواب های آشفته دلیل آن باشد بهتر است با مراجعه به یک متخصص خواب علت این خواب آلودگی را بیابید. یک پزشک خواب با بررسی روند خواب شما و پیدا کردن دلیل آن می تواند خواب آلودگی شما را درمان کند. همچنین اگر مطلع هستید که خواب های آشفته می بینید یا در خواب حرف می زنید و راه می روید، این متخصص راهکارهای لازم را برای درمان شما پیشنهاد می دهد.

گاها برخی از مردم مشکل خواب خود را نمی دانند و ممکن است سرخود داروی خواب آور مصرف کنند تا بخوابند که این کار نه تنها کمکی به وضعیت آنها نمی کند بلکه عوارض دیگری نیز برایشان دارد. در مرکز اورا اسلیپ می توانید زیر نظر بهترین پزشکان تست خواب بدهید و با مشکل اصلی خواب خود آشنا شوید.

روش درمان خانگی خواب آشفته

خواب آشفته معمولا موقتی است و اگر به صورت مکرر تکرار می شود نیازمند مراجعه به مرکز درمان اختلالات خواب هستید. با این حال می توانید چند کار دیگر را که در زیر به آن اشاره می کنیم برای داشتن یک خواب آرام و با کیفیت انجام دهید.

محیط خواب آرام و کم نور داشته باشید

محیط اتاق خواب شما باید بسیار ساکت و کم نور باشد. این فضا مخصوص خواب است و تا جای ممکن در آن کار نکنید. حفظ آرامش این فضا به شما در داشتن خواب راحت کمک می کند. استفاده از یک موسیقی آرامش بخش نیز برای داشتن خواب سالم بسیار مهم است.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

معده خود را در شب پر نکنید. سریعا پس از شام نخوابید. بسیار مهم است که حداقل 3 ساعت بعد از آخرین غذایی که می خورید به خواب بروید تا غذای درون معده تان هضم شود. همچنین خوردن غذاهای پرچرب و زیاد، شما را در خواب اذیت می کند. نیم ساعت قبل از خواب چیزی نخورید و می توانید نوشیدنی های آرامش بخش مصرف کنید.

ساعت خواب منظم

یکی از عواملی که به خواب سالم کمک می کند، داشتن نظم در آن است. برای خواب خود ساعت مشخصی تعیین کنید و در این ساعت کار نکنید. تا جایی که می توانید این ساعت را منظم نگه دارید و حتی اگر در سفر هستید طی این ساعت بخوابید. داشتن نظم در خواب به سلامت و کیفیت آن کمک می کند.

استرس و مشغله های ذهنی و کاری را کاهش دهید

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از مهم ترین دلایل خواب های آشفته می تواند مشغله هایی باشد که در طول روز گرفتار آنها هستیم. به همین خاطر بهتر است تا جایی که می توانید این مشغله ها را کاهش دهید. عوامل استرس زا علاوه بر خواب روی عملکرد و متابولیسم بدن شما نیز تاثیر می گذارد. گاهی داروهای خواب آور می توانند به عملکرد خواب شما کمک کنند اما هرگز سرخود آنها را مصرف نکنید. بهترین راه برای کنترل استرس و نگرانی مراجعه به پزشک است.

درمان خواب آشفته در کودکان

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خواب های آشفته قرار می گیرند. دلیل این امر را باید در محیط زندگی و رفتارهای روزانه آنان پیدا کرد. گاها خستگی و فعالیت زیاد کودکان باعث می شود تا در طول شب نتوانند براحتی بخوابند. همچنین استرس های ناشی از فعالیت درسی و محیط زندگی نیز به خواب کودکان لطمه می زند. برای آن که بتوان چنین مشکلاتی را کاهش داد در اولین قدم با کودک خود صحبت کنید و نگذارید خودش با چنین مشکلاتی کنار بیاید.

در دختران مشکلات خواب و مخصوصا راه رفتن در خواب بسیار زیاد است و برای درمان آن حتما با یک پزشک متخصص خواب صحبت نمایید. حساس بودن دختران در سنین کم باعث آسیب های روحی به ایشان می شود و باید در رفتار با آنها محتاطانه عمل نمایید تا کمتر دچار کابوس یا خواب آشفته شوند.

داشتن اتاق خواب آرام و ساکت، تغذیه سالم و مناسب، ساعت خواب منظم، نداشتن استرس و نگرانی برای کودکان نیز به اندازه بزرگسالان لازم است و باعث می شود تا خواب آرام و باکیفیتی داشته باشند.

کلام آخر

خواب های آشفته به دلایل زیادی از جمله داشتن استرس و نگرانی، ترس و بیماری های فیزیکی بوجود می آید. برای درمان آشفتگی در خواب بهتر است با پزشک خواب مشورت کنید. با کاهش استرس شاید بتوان خواب آشفته خفیف را درمان کرد اما تا زمانی که ندانید واقعا علت اصلی آن چیست هر روش درمانی بی نتیجه است.

در مرکز درمان خواب اورا اسلیپ با تست خواب زیر نظر دکتر فریبا معینی پور می توانید از دلیل خواب آشفته خود باخبر شده و با بهترین متد درمانی روز دنیا معالجه شوید. این مرکز علاوه بر خواب آشفته خدماتی در جهت درمان خواب سنگین، درمان خواب سبک و درمان سایر اختلالات خواب ارائه می دهد. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

پزشک خواب چطور خواب آشفته را درمان می کند؟

متخصص خواب معمولا با تست خواب و یافتن دلیل خواب آشفته، با روش های پزشکی علل ایجاد آن را از بین برده و از این طریق باعث رفع خواب آشفته در بیمار می شود.

آیا خواب آشفته خطرناک است؟

خواب آشفته اگر موقتی باشد خطرناک نیست اما اگر بطور دائم بروز کند باید درمان شود تا فرد دچار اختلال و ناهنجاری در خواب سالم خود نشود.

بیشتر بخوانید :

علت ترس در خواب چیست + علائم و درمان

چرا خواب می بینیم؛ انواع و نقش رویا در سلامت بدن

مراحل خواب انسان چیست؛ فعل و انفعالات مغز