اصطلاحات خواب به صورت کامل؛ انگلیسی و فارسی

اصطلاحات خواب به صورت کامل

خواب یک عنصر اساسی در سلامت خوب است، اما اصطلاحات خواب باعث می‌شوند که درک چگونگی فرآیند خواب و نحوه‌ی خواب بهتر دشوار باشد.

مانند بسیاری از رشته‌های پزشکی و علمی،‌ در علم خواب نیز از اصطلاحات فنی زیادی استفاده می‌شود. در برخی موارد، این اصطلاحات تعریف شده‌اند تا عبارات مورد استفاده توسط محققان و متخصصان سلامت را استاندارد کنند. در سایر موارد، اصطلاحات به صورت عامیانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین تعریف آن‌ها خیلی دقیق نیست. علاوه بر این، بسیاری از اصطلاحات خواب در این دیکشنری خواب به صورت متفاوت توسط متخصصان خواب و عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دیکشنری (فرهنگ لغت) خواب اصطلاحات کلیدی در زمینه‌ِ خواب را بررسی می‌کند، معانی مربوط به آن‌ها را توضیح می‌دهد و زمینه‌ای در مورد نحوه استفاده از آن‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هدف ما اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که با درک بهتر مسائل کلیدی که بر خواب شما تأثیر می‌گذارد، بیشترین بهره را از منابع مبتنی بر شواهد ما ببرید.

به دلیل پیچیدگی، اختلالات خواب در این دیکشنری خواب گنجانده نشده‌اند. خوانندگانی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد اختلالات خواب هستند باید ازمقالات ما برای دیدن کنند. در آن صفحه می‌توانید نمای کلی و نیز لینک‌هایی به منابع معتبر در مورد شرایط خاص را بیابید.

 

اصطلاحات خواب

اکتیوگرافی Actigraphy – ردیابی حرکت بدن در طول زمان. اکتیوگرافی مانند دستگاه‌های پوشیدنی را به منظور اندازه‌گیری مدت زمانی که فرد صرف انجام فعالیت‌های مختلف ازجمله خواب می‌کند، مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

حاد Acute – کوتاه مدت، ناگهانی یا شدید. وقتی برای توصیف اختلالات یا مشکلات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ حاد در اغلب موارد برای تمایز با شرایط مزمن بکار می‌رود.

 

برانگیختگی Arousal –  تغییر ناگهانی از مرحله خواب عمیق‌تر به خواب سبک‌تر یا بیدار شدن. در یک مطالعه خواب،‌ برانگیختگی توسط تغییر در ضربان قلب،‌ تنفس و فعالیت ماهیچه‌ای تشخیص داده می‌شود.

 

نور مصنوعی Artificial light – نوری که از منبعی به غیر از خورشید به وجود می‌آید.

 

رایحه درمانی Aromatherapy – استفاده از رایحه‌های خاص به منظور اثرگذاری بر جنبه‌های مختلف سلامت جسمی یا ذهنی. در زمینه خواب، ‌رایحه درمانی معمولا شامل پخش عطرهایی است که به منظور ایجاد آرامش در شب یا هوشیاری در روز انجام می‌شود.

 

آتونیا Atonia – فلج موقت بیشتر ماهیچه‌های بدن. آتونیا در طول خواب با حرکات سریع چشم (REM) رخ می‌دهد و فعالیت ماهیچه‌ها به جز عضلاتی که تنفس، نبض و حرکت چشم را کنترل می‌کنند، متوقف می‌شود.

 

بیداری Awakenings – عمل بیدار شدن از هر مرحله‌ای از خواب. در یک مطالعه خواب، بیداری ممکن است با تغییر در سطح فعالیت قلب، ریه‌ها، مغز و ماهیچه‌ها تشخیص داده شود.

 

خواب بد Bad dream – خوابی که حاوی مضامین منفی یا آزاردهنده است، اما باعث نمی‌شود فرد از خواب بیدار شود.

 

دستگاه فشار مثبت دو سطحی راه هوایی (BPAP) – دستگاهی که از هوای تحت فشار پمپاژ شده از طریق دهان یا بینی برای باز نگه داشتن راه هوایی و جلوگیری از وقفه در تنفس استفاده می‌کند. اغلب برای درمان آپنه انسدادی خواب استفاده می‌شود. در دستگاه BPAP سطح فشار هوا برای دم و بازدم متفاوت است.

 

خواب دوفازی Biphasic sleep – یک الگوی خواب که در آن کل خواب روزانه یک فرد به دو بخش تقسیم می‌شود. رایج‌ترین الگوی خواب دو فازی شامل یک دوره خواب در شب و یک چرت در طول روز است.

 

نور آبی Blue light – نوعی نور با یک طول موج خاص است که بخشی از طیف نور مرئی است. نور آبی اغلب توسط بسیاری از LED‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی ساطع می‌شود و ممکن است نسبت به سایر طول موج‌های نور تأثیر بیشتری بر ریتم شبانه روزی داشته باشد.

 

مزمن Chronic – طولانی مدت یا مداوم. وقتی برای توصیف مشکلات یا اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ اصطلاح مزمن اغلب برای تمایز با شرایط حاد بکار گرفته می‌شود.

 

سیستم هشدار شبانه روزی Circadian alerting system – فرآیندی از سیگنال‌های ارسال شده از مغز که بیداری و هوشیاری را تقویت می‌کند و به تنظیم الگوهای خواب و بیداری کمک می‌کند.

 

پیس میکر شبانه روزی Circadian pacemaker – بخشی از مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) که ریتم شبانه روزی را کنترل می‌کند، سیگنال‌هایی را به منظور تنظیم عملکرد سیستم‌های مختلف بدن ارسال می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور یک عامل مهم است که بر عملکرد پیس میکر شبانه روزی تاثیر می‌گذارد.

 

ریتم شبانه روزی Circadian rhythm  – ساعت داخلی تقریباً 24 ساعته بدن که به هماهنگ کردن زمان‌بندی طیف وسیعی از عملکردهای فیزیکی و ذهنی از جمله خواب کمک می‌کند.

 

کرونوبیولوژی Chronobiology – مطالعه ریتم‌های طبیعی که بر ارگانیسم‌های زنده تاثیر می‌گذارد. در علم خواب، کرونوبیولوژی بر روی ریتم شبانه روزی متمرکز است.

 

کرونوتیپ Chronotype – الگویی از فعالیت روزانه خواب و بیداری که ریتم شبانه روزی یک فرد را منعکس می‌کند. مثال‌هایی از کرونوتیپ عبارتند از «جغدهای شب» و «چکاوک‌ها».

 

درمان رفتاری-شناختی برای بی خوابی (CBT-I) – نوعی مشاوره که هدف آن تغییر افکار منفی در مورد خواب و در عین حال تشویق عادت‌های خواب سالم‌تر است. این یک شکل خاص از درمان رفتاری شناختی (CBT) برای رفع بی خوابی است.

 

اختلال شناختی Cognitive impairment – مشکل مرتبط با عملکردهای ذهنی مانند تفکر، توجه، زمان واکنش، حافظه، یادگیری و قضاوت.

 

دستگاه فشار مداوم و مثبت در راه هوایی (CPAP) – دستگاهی که جریان ثابتی از هوای تحت فشار را از طریق دهان یا بینی برای باز نگه داشتن راه هوایی و کاهش تنفس نامنظم برقرار می‌کند. این یک درمان رایج برای آپنه انسدادی خواب است. با دستگاه CPAP، سطح فشار در هنگام دم و بازدم ثابت می‌ماند.

 

اختلال در طول روز Daytime impairment – تاثیر منفی مشکلات خواب که در ساعات بیداری رخ می‌دهد. اختلال در طول روز می‌تواند شامل مشکلات شناختی،‌ مشکلات فیزیکی و اختلالات عاطفی یا خلقی باشد.

 

خواب عمیق Deep sleep – آخرین مرحله خواب حرکت غیر سریع چشم (NREM). در این مرحله، تنفس و ضربان قلب به پایین‌ترین سطح خود کاهش می‌یابد و فعالیت مغز کند می‌شود، اما دارای انواع خاصی از امواج مغزی است که به عنوان امواج دلتا شناخته می‌شوند. خواب عمیق به عنوان مرحله 3، N3، خواب دلتا یا خواب موج آهسته نیز شناخته می‌شود.

 

خواب دلتا Delta sleep – مرحله‌ای از خواب که توسط امواج مغزی با دامنه بالا تحت عنوان امواج دلتا مشخص می‌شوند. خواب دلتا آخرین مرحله از خواب NREM است که تحت عناوین خواب مرحله 3، N3، خواب عمیق یا خواب موج آهسته نیز شناخته می‌شود.

 

رویا (خواب) Dream: – افکار و تصاویری که هنگام خواب رخ می‌دهند. رویا می‌تواند در هر مرحله‌ای از خواب رخ دهد، اما در مرحله‌ی خواب REM بسیار رایج و واضح است. محتوای رویا می‌تواند مثبت، منفی یا گیج‌کننده باشد. اعتقاد بر این است که ما بیشتر رویاها را به خاطر نمی‌آوریم.

 

یادآوری رویا Dream recall – توانایی به خاطر سپردن محتوای رویاها پس از بیدار شدن از خواب.

 

الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغزی (EEG) – تستی که از حسگرهایی بر روی پوست سر برای اندازه‌گیری فعالیت مغز استفاده می‌کند. الگوهای امواج مغزی در EEG به شناسایی مراحل چرخه خواب کمک می‌کند. EEG بخشی طبیعی از پلی سومنوگرامی، نوعی مطالعه تخصصی خواب است.

 

حباب مغزی Entrainment – در زمینه‌ی خواب، همگام‌سازی ریتم شبانه روزی یک فرد با چرخه روزانه نور و تاریکی است. پاسخ پیس میکر شبانه روزی به نور بخش اصلی این فرآیند حباب مغزی است.

 

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز (EDS) Excessive daytime sleepiness  – خواب آلودگی یا مشکل در هوشیاری یا بیدار ماندن در طول روز.

 

خستگی Fatigue – احساس کمبود انرژی ذهنی یا جسمی. خستگی اغلب با خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، اختلال شناختی و سایر علائم مشکلات خواب همپوشانی دارد.

 

محرک خواب هومئوستاتیک Homeostatic sleep drive – سیستم خود تنظیمی بدن برای خواب آلودگی. میل به خواب یا نیاز به خواب، اندکی پس از بیدار شدن در سطح پایین قرار دارد و هرچه فرد در طی روز بدون خوبیدن پیش رود، سطح آن بالاتر می‌رود.

 

هورمون‌ها Hormones – پیام‌رسان‌های شیمیایی که از طریق رگ‌های خونی منتقل می‌شوند و طیف وسیعی از عملکردهای بدن را کنترل می‌کنند. سیستم تولید و تنظیم هورمون به نام سیستم غدد درون ریز شناخته می‌شود.

 

بیش برانگیختگی Hyperarousal – وضعیتی از استرس، اضطراب یا احساس هوشیاری بیش از حد. برانگیختگی بیش از حد با بی خوابی، ناتوانی در خوابیدن یا در خواب ماندن در ارتباط است.

 

پرخوابی Hypersomnolence – خواب آلودگی بیش از حد در زمانی که انتظار می‌رود فرد بیدار و هوشیار باشد. اغلب به عنوان خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شناخته می‌شود.

 

خواب زدگی Hypersomnia – یک اختلال خواب است که با خواب آلودگی بیش از حد فرد وقتی که باید بیدار باشد، مشخص می‌شود. خواب زدگی ممکن است با خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یا پرخوابی نیز شناخته شود.

 

هیپناگوژیک (توهم پیشاخواب) Hypnagogic – در دوره زمانی در حوالی زمان خواب رخ می‌دهد.

 

هیپنوگرام Hypnogram – نموداری که به صورت بصری پیشرفت خواب را در طول یک دوره خواب ثبت می‌کند. هیپنوگرام که معمولاً در طی یک مطالعه خواب (پلی سومنوگرام) تولید می‌شود، میزان زمان صرف شده در هر مرحله خواب و تعداد بیدار شدن‌ها را نشان می‌دهد.

 

هیپنوپامپیک (توهم پیشابیداری) Hypnopompic – در دوره نزدیک به بیدار شدن رخ می‌دهد.

 

هیپنوتیزم (خواب آور) Hypnotic – نوعی دارو که موجب خواب آلودگی می‌شود.

 

هیپوپنیا Hypopnea – تنفس بسیار آهسته یا کم عمق.

 

هیپوکسی Hypoxia – وضعیت کاهش سطح اکسیژن. هیپوکسی در برخی از بافت‌های خاص می‌تواند نتیجه‌ی اختلال در تنفس در خواب شود.

 

بی خوابی Insomnia –  یک اختلال خواب که در آن فرد نمی‌تواند بخوابد یا در خواب بماند، حتی اگر فرصت خواب برای او وجود داشته باشد. بی خوابی می‌تواند منجر به اختلال در طول روز شود و به طور معمول به صورت حاد یا مزمن طبقه‌بندی می‌شود. بی خوابی یک تعریف بالینی دقیق دارد، اما این اصطلاح اغلب به صورت عامیانه برای اشاره به مشکلات خواب کلی به کار می‌رود.

 

خواب ناکافی Insufficient sleep – وضعیتی که در آن ذهن یا بدن به دلیل کوتاه بودن مدت خواب یا بیدار شدن بیش از حد خواب به درستی عمل نمی‌کند.

 

جت لگ Jet lag – وضعیتی که در آن ریتم شبانه روزی از چرخه‌ی نور و تاریکی به دلیل سفر در چندین منطقه‌ی زمانی هماهنگی خود را زا دست می‌دهد.

 

خواب سبک Light sleep – یک اصطلاح رایج برای مرحله 1 یا N1 خواب زمانی که فرد به راحتی بیدار می‌شود. خواب سبک ممکن است گاهی به خواب NREM مرحله 1 و 2 اشاره داشته باشد.

 

نور درمانی Light therapy – درمانی برای برخی از اختلالات خواب که دوره‌های کوتاه مدت قرار گرفتن در معرض یک نور بسیار روشن را به منظور تغییر زمان‌بندی شبانه روزی یک فرد بکار می‌گیرد.

 

خواب بلند Long sleep – دوره خوابی که بر اساس سن و سلامت فرد، ساعت‌های بیشتری طول می‌کشد.

 

رویای شفاف Lucid dream – رویایی که در آن فرد به طور فعال از این واقعیت آگاه است که در حال دیدن خواب است.

 

ملاتونین Melatonin – هورمونی که توسط بدن ترشح می‌شود تا به تنظیم ریتم شبانه روزی و خواب کمک کند. ملاتونین به صورت طبیعی در واکنش به تاریکی ترشح می‌شود. ملاتونین همچنین در برخی از مواد غذایی وجود دارد. برخی از داروهای خواب می‌توانند سطح ملاتونین در بدن را افزایش دهند و ملاتونین مصنوعی تولید شده به عنوان مکمل غذایی خواب فروخته می‌شود.

 

متابولیسم (سوخت و ساز) Metabolism – یک اصطلاح کلی که شامل طیف وسیعی از فرآیندهای بدن برای تولید و استفاده از انرژی است.

 

خرده خواب یا خواب لحظه‌ای Microsleep – یک دوره بسیار کوتاه خواب. خرده خواب به طور معمول فقط چند ثانیه به طول می‌انجامد و با خواب آلودگی بیش از حد در طول روز همراه است.

 

خواب تک فازی Monophasic sleep – یک الگوی خواب که در آن کل خواب روزانه فرد تنها در یک دوره خواب رخ می‌دهد.

 

خواب N1N1 به مرحله اول خواب NREM اشاره دارد و به عنوان مرحله 1 نیز شناخته می‌شود.

 

خواب N2N2 مرحله دوم خواب NREM است که به عنوان مرحله 2 نیز شناخته می‌شود.

 

خواب N3N3 مرحله سوم و آخرین مرحله خواب NREM است و به عنوان مرحله 3، خواب عمیق، خواب دلتا یا خواب موج آهسته نیز شناخته می‌شود.

 

چرت Nap – یک دوره خواب کوتاه که معمولا در طول روز رخ می‌دهد و جدا از دوره اول خواب فرد است. چرت زدن را می‌توان به عنوان سیستا، نام آن در اسپانیایی نیز نامید.

 

نور طبیعی Natural light – نوری که توسط خورشید تولید می‌شود.

 

انتقال‌دهنده عصبی Neurotransmitter – نوعی ماده شیمیایی که ارتباط بین سلول‌های مغزی را تسهیل می‌کند. تغییر در سطح فعالیت انتقال‌دهنده عصبی بر بیشتر انواع عملکردهای فیزیکی و ذهنی از جمله خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

 

کابوس Nightmare – رویایی با محتوای منفی که باعث بیدار شدن فرد از خواب می‌شود. بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، فرد به طور معمول محتوای کابوس را به یاد می‌آورد.

 

شب ادراری Nocturia – تکرر ادرار در شب. اکثر تعاریف فنی شب ادراری را بیدار شدن یک یا چند بار برای ادرار کردن می‌دانند، اما برخی از مطالعات بر اثرات چند بار رفتن به دستشویی تمرکز دارند.

 

خواب بدون حرکت سریع چشم (NREM) – یکی از دو نوع خواب، NREM شامل سه مرحله اول خواب (N1، N2 و N3) است. در طول خواب NREM، سطح فعالیت مغز و بدن در مقایسه با بیداری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. نسبت زمان صرف شده در طول خواب NREM معمولاً در نیمه اول دوره خواب بالاتر است.

 

محرومیت نسبی از خواب Partial sleep deprivation – مدت زمان خوابی که بیشتر از صفر اما کمتر از مقدار توصیه شده است. میزان خواب مجاز در تحقیقات مرتبط با محرومیت نسبی از خواب می‌تواند از مطالعه‌ای به مطالعه‌ی دیگر متفاوت باشد. محرومیت نسبی از خواب متمایز از محرومیت کامل از خواب است که شامل نخوابیدن می‌شود.

 

فارماکوتراپی یا داروسازی بالینی Pharmacotherapy – استفاده از داروها مانند داروهای تجویزی.

 

پلی سومنوگرافی Polysomnography – استفاده از یک مطالعه تخصصی خواب معروف به پلی سومنوگرام، که در آن چندین عنصر از جمله امواج مغزی، فعالیت ماهیچه‌ای و حرکت چشم ردیابی می‌شوند. پلی سومنوگرافی معمولا در کلینیک خواب انجام می‌شود و ممکن است برای تشخیص انواع متعددی از اختلالات خواب بکار گرفته شود.

 

دستگاه فشار مثبت راه هوایی (PAP) – دستگاهی است که هوای تحت فشار را از طریق بینی یا دهان پمپ می‌کند تا به باز نگه داشتن راه هوایی در پشت گلو در هنگام خواب کمک کند. دستگاه‌های PAP عمدتاً برای درمان آپنه انسدادی خواب استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان به دستگاه‌های پیوسته (CPAP) و دوسطحی (BPAP) اشاره کرد.

 

خواب حرکت سریع چشم (REM) – مرحله‌ای از خواب که با بیشترین فعالیت مغز و اغلب با رویاپردازی شدید همراه است. در طول خواب REM، بیشتر عضلات بدن به جز عضلاتی که تنفس، ضربان قلب و حرکت چشم را کنترل می‌کنند، فلج می‌شوند. بزرگ‌ترین بخش خواب REM معمولاً در نیمه دوم دوره خواب رخ می‌دهد.

 

واکنش REM افزایش در مقدار زمان صرف شده در خواب REM که بعد از یک دوره زمانی با کاهش خواب کلی یا خواب REM رخ می‌دهد.

 

زمان صفحه نمایش Screen time – مدت زمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی شامل گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها، کامپیوتر شخصی و تلویزیون.

 

آرام بخش Sedative – ماده یا دارویی که باعث احساس خواب آلودگی می‌شود.

 

کار شیفتی Shift work: – شغلی که با تغییر در زمان‌بندی استاندارد کار یعنی از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر همراه است. کار شیفتی اغلب شامل کار کردن در عصر یا شب است.

 

خواب کوتاه Short sleep – زمان کلی خواب که کمتر از مقدار توصیه شده بر اساس سن و شرایط سلامت فرد است.

 

کمک خواب Sleep aid – ماده یا دارویی که به منظور بهبود خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر کمک کننده‌های خواب یا داروهای تجویزی هستند، یا داروی بدون نسخه و یا مکمل‌های غذایی. رویکردهای دیگر مانند رایحه درمانی نیز ممکن است در این دسته‌بندی قرار گیرد.

 

آپنه خواب Sleep apnea – نوعی اختلال خواب که با تنفس نامنظم یا غیرطبیعی مشخص می‌شود. دو نوع اصلی آپنه انسدادی خواب و آپنه خواب مرکزی هستند.

 

معماری خواب Sleep architecture – الگوی چرخه‌ای خواب بین مراحل مختلف خواب ازجمله خواب NREM و REM. معماری خواب را می‌توان با استفاده از نموداری به نام هیپنوگرام به تصویر کشید.

 

دندان قروچه در خواب Sleep bruxism – فشردن یا ساییدن دندان‌ها در هنگام خواب.

 

پیوستگی خواب Sleep continuity – خوابیدن بدون وقفه یا بیدار شدن.

 

چرخه یا سیکل خواب Sleep cycle – پیشرفت در مراحل خواب فردی از جمله خواب NREM و REM. در یک شب به طور متوسط، یک فرد 4-6 چرخه خواب را پشت سر می‌گذارد که هر دوره بین 70 تا 120 دقیقه طول می‌کشد.

 

بدهی خواب Sleep debt – اثر تجمیعی یک دوره مداوم از خواب ناکافی یا محرومیت از خواب.

 

کمبود خواب Sleep deficiency – مقدار ناکافی استراحت که که به دلیل کوتاه شدن مدت خواب و/یا چند بار بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد. کمبود خواب ممکن است به عنوان خواب ناکافی یا نارسایی خواب نیز شناخته شود.

 

محرومیت از خواب Sleep deprivation – مقدار خوابی که کمتر از مقدار توصیه شده بر اساس سن و سلامت فرد است. اگرچه به طور سنتی فقط برای اشاره به مقدار خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد، محرومیت از خواب ممکن است به طور عامیانه به جای خواب ناکافی یا کمبود خواب استفاده شود.

 

اختلال در خواب Sleep disturbance – یک اختلال در خواب که می‌تواند موجب برانگیختگی یا بیداری شود.

 

مدت زمان خواب Sleep duration – مدت زمانی که یک فرد می‌خوابد. مدت زمان خواب ممکن است فقط برای یک دوره خواب اندازه‌گیری شود یا یک دوره‌ی 24 ساعت را شامل شود.

 

بازده خواب Sleep efficiency – نسبت زمانی در یک دوره خواب که واقعا به خوابیدن می‌گذرد. این بازده با تقسیم کل زمان خواب بر کل زمانی که فرد در رختخواب است، محاسبه می‌شود.

 

محیط خواب Sleep environment – محیطی که فرد در آن می‌خوابد. معمولا یک اتاق خواب است که شامل المان‌هایی مانند تشک، ملافه و نیز نور، صدا، بو و دمای محیط پیرامون می‌باشد.

 

ناپیوستگی یا انقطاع در خواب Sleep fragmentation – وقفه در خواب که شامل برانگیختگی یا بیداری می‌شود. ناپیوستگی در خواب معمولا شامل اختلال مکرر در خواب در یک دوره‌ی خواب است.

 

بهداشت خواب Sleep hygiene – عادت‌ها و روتین‌های فردی که بر خواب تاثیر می‌گذارد، ازجمله تنظیم محیط خواب. بهداشت خواب سالم، مخرج مشترک تمام تلاش‌ها به منظور رفع مشکلات خواب است.

 

اینرسی خواب Sleep inertia – احساس خواب آلودگی یا گیجی که مدت کوتاهی پس از بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد.

 

تاخیر در به خواب رفتن Sleep latency – مدت زمانی که از خاموش کردن چراغ‌ها و رفتن به رختخواب تا خواب واقعی سپری می‌شود.

 

حفظ خواب Sleep maintenance – خواب ماندن برای یک مدت زمان از قبل تعیین شده و برنامه‌ریزی شده بعد از به خواب رفتن اولیه.

 

شروع خواب Sleep onset – به خواب رفتن یا شروع یک دوره خواب.

 

الگوی خواب Sleep pattern – برنامه زمانی خواب و بیداری یک فرد و نیز چرت زدن. الگوی خواب ممکن است شامل زمان و مدت وقفه‌های خواب نیز باشد.

 

فاز خواب Sleep phase – زمان‌بندی یک دوره خواب معمولی فرد. فاز (مرحله) خواب یک فرد می‌تواند ادامه یابد، به تعویق افتد یا به هر شکلی مختل شود که می‌تواند بر زمان خواب تاثیرگذار باشد. ممکن است به آن فاز خواب و بیداری نیز گفته شود و اغلب با ریتم شابه روزی در ارتباط است.

 

کیفیت خواب Sleep quality – رضایت فرد از خواب، ادغام جنبه‌های شروع خواب، حفظ خواب، کمیت خواب و احساس شادابی پس از بیدار شدن. کیفیت خواب همیشه به یک شکل تعریف نمی‌شود و اغلب به ارزیابی ذهنی افراد از نحوه خوابیدنشان متکی است.

 

رگرسیون خواب Sleep regression – بدتر شدن خواب در نوزادان یا کودکان نوپا پس از یک دوره بهبود خواب. رگرسیون خواب یک تعریف جهان شمول و عینی ندارد، اما ممکن است توسط والدینی که با تغییر در عادات خواب کودک خود مواجه می‌شوند، تشخیص داده شود.

 

مراحل خواب Sleep stages – چهار بخش از چرخه خواب که به دسته‌های خواب NREM و REM تقسیم می‌شوند. مراحل خواب را می‌توان در یک مطالعه خواب بر اساس تغییرات در فعالیت مغز، بدن و ماهیچه تشخیص داد.

 

وضعیت خواب Sleeping position – وضعیت بدنی فرد در هنگام خوابیدن. وضعیت‌های اصلی خوابیدن عبارتند از خوابیدن به پهلو (پهلوی راست یا چپ)، خوابیده به پشت یا خوابیده بر شکم.

 

خواب موج آهسته Slow-wave sleep – مرحله سوم خواب NREM که با الگوی خاصی از امواج مغزی مشخص می‌شود. خواب موج آهسته مرحله 3، N3، خواب عمیق یا خواب دلتا نیز نامیده می‌شود.

 

حالت خواب آلودگی Somnolence – احساس خواب آلودگی یا خواب و بیداری.

 

خروپف Snoring – ارتعاش قابل شنیدن بافت در پشت گلو. در صورت پیوسته بودن، خروپف ممکن است به عنوان خروپف مزمن یا خروپف اولیه شناخته شود.

 

خواب آور Soporific – القای خواب آلودگی.

 

هسته سوپراکیاسماتیک (SCN)  Suprachiasmatic nucleus – این قسمت از مغز که در هیپوتالاموس قرار دارد، ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم می‌کند. SCN همچنین به عنوان پیس میکر شبانه روزی شناخته می‌شود.

 

زمان در رختخواب Time in bed – کل مدت زمانی که فرد در رختخواب می‌گذارند، صرف‌نظر از این که در ان مدت زمان خواب است یا نه. این اصطلاح در اغلب موارد در مطالعات خواب به منظور محاسبه‌ی بازده خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

محرومیت از خواب کلی Total sleep deprivation – یک دوره زمانی بدون خواب، مانند وقتی که یک شب کامل را نمی‌خوابید.

 

زمان کل خواب (TST) Total sleep time – مقدار زمانی که یک فرد در طی یک دوره‌ی خواب برنامه‌ریزی شده واقعا خواب است. TST از حاصلجمع تمام خواب‌های REM و NREM در یک دوره خواب بدست می‌آید.

 

خواب واضح Vivid dream – قسمتی از یک رویا که به طور خاص بسیار واضح است.

 

نویز سفید White noise – صدایی که صداها را در تمام فرکانس‌های شنیداری با همان دامنه و به ترتیب تصادفی ترکیب می‌کند. نویز سفید اغلب به‌عنوان صدایی «هیش» یا سکون تلقی می‌شود و ممکن است برای جلوگیری از نویز خارجی در هنگام خواب استفاده شود.

 

سیگنال‌های محیطی Zeitgeber – عاملی که در ادامه‌ی یک ریتم شبانه روزی به یک چرخه شب و روز 24 ساعته نقش دارد. نور به عنوان قوی‌ترین سیگنال محیطی در نظر گرفته می‌شود.

 

منبع : sleepfoundation

 

کلام آخر :

کلینیک خواب اورا اسلیپ با حضور دکتر فریبا معینی پور در کنار شماست تا خواب راحتی را تجربه کنید؛ ما انواع درمان های خواب از قبیل : درمان بیخوابی، درمان خروپف، درمان آپنه خواب و درمان خواب سنگین را بدون جراحی و خون ریزی انجام می دهیم. برای دریافت نوبت و مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید

 

مطالب بیشتر:

مراحل خواب انسان چیست؛ فعل و انفعالات مغز

چگونه خواب خود را کم کنیم؟

خواب زیاد نشانه چیست؛ علل و مقدار خواب کافی