تفاوت استراحت و خواب به صورت کامل

تفاوت استراحت و خواب به صورت کامل

اکثر مردم تقریبا یک سوم از زندگی خود را در خواب می‌گذرانند. در طول یک عمر متوسط، اکثر افراد زمان بیشتری صرف خوابیدن می‌کنند تا کار کردن یا انجام هر کاری دیگری. با توجه به این زمان قابل توجه که افراد در خواب سپری می‌کنند، باید برای سلامتی و تندرستی انسان یک امر ضروری باشد.

اگرچه محققان هنوز کاملا مطمئن نیستند که چرا بدن به یک چرخه کامل خواب هر 24 ساعت نیاز دارد، مزایای خواب در مقابل استراحت آرام برای مدت زمان معادل به خوبی بررسی و شناخته شده است.

خواب به بدن شما کمک می‌کند تا بعد از یک روز طولانی دوباره شارژ شده و خود را بازیابی کند و به مغز کمک می‌کند تا مسیرهای جدیدی را ایجاد کند. علاوه بر این، خواب توانایی بدن برای مقابله با عفونت و اختلالات خلق و خود را تقویت می‌کند.

با این وجود، به نظر نمی‌رسد که استراحت کردن همان فواید را داشته باشد. به نظر می‌رسد که خواب بخش مهمی از سلامت روانی و جسمی است.

خواب چیست؟

خواب یک فرآیند بیولوژیکی پیچیده است که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی می‌خوابید، بدن دستخوش تغییرات هورمونی می‌شود که تقریبا بر نحوه عملکرد تمام سیستم‌های موجود در بدن تاثیرگذار است.

در حین خواب، بدن شما به سرعت سلول‌هایی را که در طول روز آسیب دیده یا از دست رفته‌اند، بازسازی می‌کند. مغز شما مسیرهای جدیدی را ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد خاطرات تازه را تقویت کرده و به شما کمک می‌کند مهارت‌های جدید را بیاموزید.

بدن افرادی که خوابیده‌اند بیشتر ساعات خواب در حال استراحت است که به بدن اجازه می‌دهد تا از روز کاری سختی که پشت سر گذاشته‌اند، بهبود یابد.

بیشتر رشدی که افراد جوان تجربه می‌کنند در طول خواب رخ می‌دهد زیرا بالشتک‌های رشد در انتهای استخوان‌ها در طول شب منبسط می‌شود. علیرغم تمام این تغییرات فیزیولوژیکی، هدف اصلی خواب همچنان ناشناخته باقی مانده است.

خواب چه تفاوتی از استراحت دارد؟

خواب با استراحت تفاوت دارد. وقتی استراحت می‌کنید، بدن شما آرام شده و برخی از تغییراتی که در حین خواب رخ می‌دهند را متحمل می‌شود.

طبیعی است که ضربان قلب و تنفس یک فرد در حال استراحت کاهش یابد و فشا رخون و سایر علائم حیاتی نیز افت خفیفی را تجربه کنند. افراد ممکن است برای استراحت کردن دراز بکشند و چشمان خود را ببندند، تنفس خود را کنترل کرده و مدیتیشن کنند.

با این وجود، استراحت با خواب تفاوت دارد زیرا افراد در حال استراحت تمام مدت هوشیار و آگاه از محیط باقی می‌مانند. علاوه بر این، بیشتر تغییرات هورمونی که در طی خواب رخ می‌دهند در هنگام استراحت وجود ندارند.

اگرچه ماهیچه‌ها ممکن است برای مدتی برای بازیابی خود کند شوند، دوره‌های استراحت معمولاً به اندازه کافی طولانی یا عمیق نیستند که به طور کامل آنها را به شکلی که یک شب خواب کامل می‌تواند، بازیابی کند.

تفاوت استراحت و خواب

چرا خواب اهمیت دارد؟

بیشتر افراد می‌دانند که یک فرد سالم به 7 ساعت یا بیشتر خواب در شب نیاز دارد. با این وجود، مقدار خواب مورد نیاز با سن تغییر می‌کند. به عنوان مثال، کودکان در سنین مدرسه به 9 تا 10 ساعت خواب در شب نیاز دارند، در حالی که کودکان کم سن و سال‌تر به 11 سال خواب شبانه نیاز دارند.

در حالی که مقدار دقیق خواب مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است، داشتن یک شب کامل خواب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای حفظ سلامتی انجام دهید.

دهه‌هاست که فواید خواب برای سلامتی مودر مطالعه قرار گرفته است. خواب کافی بر سلامت شما تاثیر می‌گذارد و همه چیز از خلق و خو گرفته تا سیستم ایمنی و توانایی حفظ وزن سالم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

افرادی که خواب کافی ندارند، کج خلق می‌شوند، در تصمیم‌گیری در طول روز دچار مشکل می‌شوند و نسبت به افرادی که به اندازه کافی می‌خوابند بیشتر استرس و ناراحتی را تجربه می‌کنند. خوب خوابیدن حتی ممکن است خطر بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌های بالقوه جدی را کاهش دهد.

وقتی استراحت کافی نیست

استراحت کردن برای بدن بد نیست. به نظر می‌رسد که یک استراحت کوتاه بعد از فعالیت جسمی و ذهنی فواید قابل توجهی ازجمله بهبود در عملکرد شناختی را به همراه داشته باشد. با این وجود، استراحت کردن به خودی خود کافی نیست و تمام فواید خواب را برای بدن به همراه نخواهد داشت.

دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. دلیل اول این است که یک دوره استراحت به ندرت به اندازه خواب طول می‌کشد. در حالی که بیشتر افراد بین 7 تا 8 ساعت در شب می‌خوابند، متوسط دوره استراحت کردن در حین بیداری از چند دقیقه تا یک یا دو ساعت است.

دلیل دیگری که به خواب نیاز دارید این است که مهم نیست در طی روز چند ساعت استراحت می‌کنید، خواب عمیق است که برای بازسازی ذهنی بسیار مهم می‌باشد.

ایجاد مسیرهای جدید در مغز ممکن است همچنان در هنگام استراحت اتفاق بیفتد. با این حال، به نظر می‌رسد چرخه طولانی خواب REM امکان بازسازی ذهنی پیچیده‌تری را نسبت به یک چرت بعد از ظهر فراهم می‌کند.

به اندازه کافی بخوابید تا سالم بمانید

همه به اندازه مساوی نمی‌خوابند. شرایط مختلفی می‌تواند مانع از خوابیدن شما در هنگام شب شوند.

اگر خواب شما به هر دلیل دچار اختلال شود، روز بعد با احساس خستگی بیدار می‌شوید و از فواید یک خواب کافی بهره نمی‌برید، حتی اگر از نظر فنی 8 ساعت بیهوش بوده باشید. برخی از مسائل رایج که ممکن است بر خواب شما تأثیر منفی بگذارد عبارتند از:

  • خروپف ممکن است خواب شما را مختل کند و تا حدی یا به طور کامل شما را در طول شب بیدار کند.
  • علائم آپنه خواب به طور بالقوه یک خطر جدی برای سلامت بسیاری از افراد است.
  • دندان قروچه شبانه می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند و باعث بی خوابی شما شود.

اگر هر یک از این علائم را دارید، برای مدیریت آن‌ها و دستیابی به الگوهای خواب استاندارد با یک پزشک خواب صحبت کنید. به عنوان مثال، پزشک ممکن است شما را تشویق کند تا برنامه خواب خود را تغییر دهید، برای شما دارو تجویز کند یا شما را تشویق کند که با دستگاه CPAP بخوابید تا از تنفس شما در طول شب محافظت کند.

کلام آخر:

خواب در برابر استراحت یک گزاره نیست. شما تقریبا هر شب به یک چرخه کامل خواب نیاز دارید. استراحت کردن و خوابیدن به شما کمک می‌کنند تا در طول روز احساس انرژی و شادابی داشته باشید، سلامت شما بهبود می‌یابد و از مزایای پزشکی و سلامت روان و خواب و استراحت بهره‌مند می‌شوید.

اگر خواب کافی و با کیفیتی ندارید بهتر است با یک متخصص اختلالات خواب دیدار کنید. درمان بی خوابی همیشه در بین پزشکان خواب از اهمیت بسیاری برخور دارد بوده است زیرا خواب نیمی از زندگی است. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا مشکلات خواب شما را برطرف کنیم. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

منبع: sleepassociation

بیشتر بخوانید :

خواب عمیق چیست؛ فواید، مدت زمان و علائم کمبود

راهنمای بی خوابی و کار؛ تداخل خواب و کار

تاثیر خواب و بی خوابی بر عضله سازی؛ رشد عضلات با خواب

چگونه سریع به خواب برویم؛ 20 نکته ساده برای اینکه سریع بخوابید