برای درمان فلج خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان فلج خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ممکن است برای خیلی از ماها پیش آمده باشد که نیمه شب از خواب بیدار شویم ولی نه قادر به حرک دادن اعضای بدن خود و نه قادر به صحبت کردن باشیم و احساس کنیم که چیزی روی سینه مان سنگینی کرده و گویی با دستی در حال فشردن گلویمان است، اگر نمی دانید که نام این تجربه ی عجیب در خواب چیست باید بگوییم به این اختلال، فلج خواب گفته می شود.

فلج خواب از قدیم با عنوان بختک شبانه نیز یاد می شده است و وضعیتی است که وقوع آن در حالت خواب عمیق یا در حالت دیدن رویا می باشد و در همین وضعیت توهم بصری، شنیداری و احساسی را هم در فرد به وجود می آورد.

فلج خواب تهدید کننده نیست اما گاهی موجب بروز استرس و اضطراب در فرد می شود، اینکه چه عواملی باعث به وجود آمدن فلج خواب می شوند از فردی به فرد دیگر متفاوت است به همین خاطر برای درمان فلج خواب باید به کلینیک خواب که زیر نظر متخصصین اختلالات خواب هستند مراجعه کنید تا بتوانید این بیماری را به طور کامل درمان کنید.

در این مطلب سعی داریم به برخی سوالات شما راجب اینکه برای درمان فلج خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دکتر، فلج خواب را چگونه تشخیص می دهد و درمان می کند؟ و یا فلج خواب مکرر چیست؟ و یا داروی درمان فلج خواب چیست و سوالاتی از این قبیل پاسخ دهیم، پس همراه ما باشید.

برای درمان اختلال فلج خواب یا بختک باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

هر فرد بطور معمول به ۷ الی ۸ ساعت خواب مفید در شبانه روز نیاز دارد وقتی ساعت و میزان خواب افراد بهم بریزد، پای اختلال خواب و عوارض ناشی از آن باز می شود که یکی از این اختلالات فلج خواب است.

در فلج خواب فرد هوشیاری کامل را از پیرامون خود دارد ولی حس می کند که چیزی در حال فشار آوردن بر روی سینه ی اوست و گویی فردی دارد او را خفه می کند، در این صورت افراد باید برای تعیین علت ریشه‌ ای آن به یک متخصص خواب در کلینیک خواب مراجعه کنند و بهترین درمان را برای این عارضه آغاز کنند.

برای درمان فلج خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دکتربرای فلج خواب

کلینیک های خواب زیر نظر متخصصین اختلالات خواب از جمله مراکزی هستند که بیماران مختلف را از سراسر کشور با گستره وسیعی از اختلالات خواب مانند پرخوابی، بی خوابی، خرو پف هنگام خواب، نارکولپسی، سندرم پای بی قرار و دیگر اختلالات مربوط به خواب را درمان می کنند.

مرکز خواب اورا اسلیپ زیر نظر دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین مراکز خواب در کشور میباشد که در زمینه ی مشکلات خواب، با برداشتن اولین قدم در تعیین علت بیماری، بهترین مشاوره و درمان را در اختیار این بیماران قرار می دهد. اگر فکر می کنید که دچار اختلال فلج خواب شده اید با کلینیک اورا اسلیپ دکتر فریبا معینی پور تماس بگیرید.

دکتر فلج خواب را چگونه تشخیص می دهد و درمان می کند؟

در رابطه با اختلال فلج خواب علل مختلفی دخیل است که عوامل مرتبط با وقوع این اختلال در یک فرد ممکن است با فرد دیگر کاملا متفاوت باشد به همین دلیل هر انسانی می‌ تواند ابتلای خود به عارضه فلج خواب را به سادگی تشخیص دهد و متوجه شد که دچار فلج خواب شده اما تعیین علت این بیماری بسیار مهم بوده و تنها بر عهده ی دکتر مختخصص اختلالات خواب میباشد، دکتر فریبا معینی پور می تواند در این زمینه به شما کمک شایانی کند.

تشخیص فلج خواب

برای تشخیص و درمان فلج خواب در ابتدا باید علائم آن مشخص شود این علائم شامل موارد زیر است:

نشانه ها و علائم فلج خواب

  • احساس فشار بر روی قفسه ی سینه، خفگی، اختلال در تنفس، تعریق، احساس آزار جنسی از طرف یک فرد دیگر
  • سرگیجه، عدم تعادل، سقوط، معلق بودن در هوا، پرواز و …
  • سردرد، درد عضلانی و پارانویا
  • ناتوانی در حرف زدن در حین حمله
  • هوشیاری کامل در هنگام خواب
  • ترس، اضطراب و توهم
  • تکرار این عارضه به صورت مکرر و مداوم
  • احساس خواب آلودگی در طی روز که با خواب کافی رفع نمی شود.

پس از مشخص شدن نشانه های فلج خواب و علائم این اختلال پزشک متخصص اختلالات خواب به درمان این بیماری می پردازد.

انواع فلج خواب

  1. فلج خواب مختل کننده: در این حالت فرد دچار توهم و استرس می شود و احساس می کند که فردی در حال در زدن می باشد و همچنین صدای پا در اتاق می شنود و سایه ی انسان را در اتاق خود حس می کند.
  2. بختک یا یک کابوس ترسناک: احساس فشار بر روی قفسه سینه، اختلال در تنفس و احساس خفگی یا احساس مرگ هنگام خواب
  3. فلج خواب چرخشی: احساس چرخیدن دورانی، عدم تعادل، افتادن، شناور شدن، حس پرواز

چه عواملی باعث فلج خواب می شود؟

  • تغییرات ناگهانی در سبک یا محیط زندگی.
  • خوابیدن به صورت طاق باز و رو به پشت
  • مصرف قرص های خواب آور و آننتی هیستامین ها
  • افزایش استرس و اضطراب
  • افسردگی بالینی، میگرن یا فشار خون بالا
  • سابقه خانوادگی فلج در خواب
  • قطع ناگهانی مصرف الکل یا داروهای ضد افسردگی
  • سابقه ی بیماری های عصبی و روانی

فلج خواب مکرر چیست؟

گاه ممکن است فرد فقط یک بار فلج خواب را تجربه کند که در این صورت به آن فلج خواب منفرد یا Isolated sleep paralysis گفته می شود. اما زمانی فرد بارها تجربه فلج خواب یا بختک را تجربه می کند که به آن فلج خواب مکرر یا Recurrent sleep paralysis گفته می شود.

برای درمان فلج خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

آیا فلج خواب خطرناک است و خطر مرگ دارد؟

حدود 8 درصد از افراد در دوران زندگی خود فلج خواب یا بختک را تجربه می کنند، این عارضه در هر سنی رخ می دهد اما بروز این اختلال دردوران نوجوانی و جوانی بیشتر است.

در رابطه با اینکه آیا فلج خواب خطرناک است باید بگوییم این اختلال برای افراد مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد و این بیماری جز بیماری های خوش خیم بوده و عوارض جانبی نداشته است اما با این حال افراد مبتلا به این بیماری برای علت یابی ریشه ای و درمان آن باید به مراکز درمان اختلالات خواب مراجعه کنند زیرا که این عارضه می تواند تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

درمان فلج خواب

چون فلج خواب با مشکلات عمومی‌ خواب ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل بهبود بهداشت خواب یک راه در پیشگیری از فلج خواب و درمان آن است. بهداشت خواب شامل محیط اتاق خواب و عادات روزانه فرد می باشد، برخی از راه های درمان و پیشگیری فلج خواب یا بختک شامل موارد زیر است:

  • داشتن برنامه ی زمانی مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن از خواب
  • داشتن یک برنامه ی منظم قبل از خواب که به حفظ آرامش و آسایش کمک شایانی می کند.
  • کاهش نور و سر و صدا در اتاق خواب
  • کاهش مصرف الکل و کافئین به خصوص در هنگام عصر و قبل از خواب
  • محدودیت استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه قبل از خواب
  • داشتن یک تخت متناسب با نیاز فرد و یک تشک و بالش مجهز هنگام خواب
  • مصرف شام سبک و یا غذا خوردن حداقل 2 ساعت قبل از خواب
  • دوری از کار کردن یا درس خواندن در اتاق خواب

داروی درمان فلج خواب

برخی داروها ممکن است به رفع فلج خواب کمک بسیاری کنند اما مصرف این داروها ممکن است با عوارض جانبی زیادی همراه باشند و قطع کردن خودسرانه ی آنها ممکن است موجب بازگشت اختلال فلج خواب شود به همین دلیل قبل از مصرف این داروها حتما باید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود.

درمان فلج خواب در طب سنتی

برخی از روش های سنتی و گیاهی در درمان فلج خواب شامل موارد زیر می شود:

استفاده از دمکرده گل ساعتی: گل ساعتی موجب کاهش استرس،اضطراب و فشار خون میشود . البته کسانی که از قرص های کاهش فشار خون استفاده میکنند قبل از استفاده از گل ساعتی باید دکتر خود مشورت کنند . در زمان حاملگی استفاده از گل ساعتی مجاز نمی باشد.

استفاده از دمکرده سنبل الطیب: از سالیان دور استفاده از سنبل الطیب برای افزایش کیفیت خواب و زود خوابیدن استفاده میشده است، استفاده از این گیاه داروی برای کودکان زیر 3 سال مجاز نمیباشد.

استفاده از دمکرده بابونه: گیاه بابونه یک داروی خواب آور طبیعی میباشد که عملکرد آن به صورت کاهش استرس و اضطراب می باشد. استفاده از چای این داروی گیاهی برای کودکان نیز مجاز میباشد.

استفاده از دمکرده بادرنجبویه: یکی دیگر از داروهای گیاهی برای درمان فلج خواب و کاهش علائم این اختلال استفاده از دمنوش گیاه بادرنجبویه میباشد. این گیاه برای افراد دیابتی و حامله مجاز نمیباشد.

ماساژدرمانی با روغن اسطوخودوس: دو یا سه قطره از قطره روغن استوخودوس را با روغن هایی مانند روغن نارگیل یا بادام ترکیب کرده و دست و مچ دست همچنین پاهای خود را با آن ماساژ دهید .

نتیجه گیری:

همان طور که پیش تر هم گفته شد شناخت ابعاد مختلف خواب یک قدم اساسی برای تشخیص و کنترل عارضه ی فلج خواب و یا بختک شبانه است.

اختلال در چرخه ی خواب و داشتن استرس و اضطراب مداوم موجب ایجاد مشکلات بسیار به خصوص در هنگام خواب می شود، پس علت اصلی فلج خواب، برنامه خواب نامنظم و گاهی به دلیل اختلال خواب میباشد، در نتیجه داشتن یک برنامه خواب منظم می تواند یک روش درمانی قوی برای رفع فلج خـواب میباشد شایان ذکر است که فلج خواب به خودی خود برای فرد مبتلا مضر نیست، اما تکرار مجدد این عارضه می تواند با اختلالاتی مانند نارکولپسی در ارتباط باشد اگر این علائم را دارید با پزشک خود مشورت کنید.