آیا خواب زیاد باعث چاقی می شود

آیا خواب زیاد باعث چاقی می شود

همه می دانند که خواب برای انسان بسیار مهم است و نیاز اساسی بدن می باشد. خواب کافی و سالم می تواند بدن را برای فعالیت های روزانه آماده کند و در صبح روحیه شادتری داشته باشیم. حال آن که خواب ناکافی باعث یک سری عوارض در بدن می گردد و نتایج وخیمی در بلند مدت ایجاد می کند. خواب ناکافی شامل بی خوابی یا کم خوابی و خواب زیاد است. همانطور که بی خوابی سیستم ایمنی بدن را مختل می کند، خواب زیاد نیز عوارضی دارد که در این مقاله بررسی می کنیم. اما سوال اصلی این است که آیا خواب زیاد باعث چاقی می شود؟ و باید ارزیابی شود که چه خوابی مناسب ماست؟

 

خواب زیاد چگونه است؟

خواب زیاد یا بیش از حد معمول خوابیدن به حالتی می گویند که فرد بیش از نیاز خود در طول شبانه روز می خوابد. مثلا یک انسان بالغ بین 7 تا 9 ساعت خواب بصورت نرمال می تواند داشته باشد. این عدد در سنین مختلف متفاوت است. حال آن که اگر فردی کمتر از این مقدار بخوابد کم خواب محسوب می شود. اگر بیش از این مقدار بخوابد نیز به خواب زیاد دچار شده که باید به پزشک مراجعه کند.

البته این نکته نباید از ذهن دور باشد که کمبود خواب یا خواب زیاد باید بصورت دائمی در فرد باشد و بصورت کوتاه مدت یک عارضه محسوب نمی شود. اگر بصورت کوتاه مدت یک فرد با بی خوابی یا خواب زیاد مواجه است، عوامل آن نیز کوتاه است و پس از رفع آن خواب ایشان به حالت اول بر می گردد.

 

تاثیر خواب زیاد بر بدن و وزن انسان

خواب زیاد نیز نوعی خواب ناسالم است که عوارضی را برای بدن دارد. محققان بر این باورند که خواب زیاد باعث کاهش تحرک بدن شده و وزن را افزایش می دهد. همچنین به مرور خواب زیاد تنبلی و کسل بودن را در انسان تقویت می کند. کسی که تنبل است و ورزش یا فعالیت مفید عضلانی ندارد بیشتر در معرض چاقی قرار دارد.

 

  • تغییرات هورمونی و کاهش باروری بدن

تغییرات هورمونی در خواب زیاد مانند خواب کم مشاهده شده است. متخصصان حوزه خواب بر این باورند که خواب زیاد باعث تغییرات هورمونی و کاهش باروری می شود که در زنان بسیار شایع است.

 

  • ابتلا به چاقی و اضافه وزن

برخی معتقدند که بی خوابی باعث چاقی می شود و عده ای نیز نظر مخالف دارند. باید گفت بی خوابی و خواب زیاد هر دو باعث چاقی می شود. محققان در کانادا دریافتند که خواب بیش از اندازه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. آنان عقیده دارند که بی خوابی و خواب زیاد هر دو بر روز گلوکز خون تاثیر گذاشته و فرد را در طولانی مدت به دیابت مبتلا می کند.

 

  • ابتلا به مه ذهنی و فراموشی

فراموشی یا گیجی که به آن مه ذهنی نیز می گویند، نوعی سرگیجه است که ذهن در بیادآوردن مطالب یا موضوعات خیلی کند عمل می کند یا این که اصلا به یاد نمی آورد. خواب زیاد فراموشی را تشدید می کند و باعث سردرگم شدن انسان می شود.

 

  • ابتلا به دردهای عضلانی در ناحیه کمر

عدم تحرک، قسمت هایی از بدن را که نیاز به فعالیت روزانه دارند از کار می اندازند. مثلا کمر انسان وظایف خاص خود را دارد و به مرور که خواب بیشتر شود، این قسمت درد می گیرد. کم کم بدن به عدم تحرک و فعالیت عادت می کند و باعث می شود تا بدن ضعیف گردد.

 

  • ابتلا به افسردگی

فعالیت کم و خواب زیاد باعث تنبلی می شود. تنبلی به مرور زمان شادابی را از انسان می گیرد و باعث نرسیدن به کارها می شود. این نرسیدن حس ناامیدی به انسان می دهد که در طولانی مدت افسردگی را ایجاد می کند. افسردگی خود تشدید کننده تنبلی و خواب زیاد است.

 

  • ابتلا به سردرد و سرگیجه

خواب زیاد از آنجایی که ساعت بدن را برای بیدار شدن دچار تغییر می کند خطرناک است. وقتی خواب از حد نرمال خود خارج شود بدن نمی تواند براحتی خود را با این تغییرات وفق دهد و مغز مجبور است بیشتر از حد معمول کار کند. این فعالیت سبب سردرد و سرگیجه در کار می شود. رفته رفته تمرکز نیز کم می شود و بسیاری از فعالیت های مغز را مختل می کند.

 

  • کاهش کیفیت خواب

کیفیت خواب انسان با خواب زیاد از دست می رود. خواب کافی می تواند شادابی را به انسان بازگرداند و بدن را ریکاوری کند. اما خواب زیاد باعث می شود تا رفته رفته بدن مدام خواب آلود باشد اما خوب درستی نداشته باشد. این بخاطر آن است که مغز بیدار می ماند اما عضلات به خواب عادت کرده اند و این ناهماهنگی باعث کاهش کیفتی خواب می شود.

 

  • قرار گرفتن در معرض بیماری های قلبی و مغزی

خواب زیاد و در ادامه آن دیابت و چاقی باعث می شود تا فرد به بیماری های قلبی و حتی سکته مغزی دچار شود. این روند مدتی طول می کشد و در این مسیر هر زمان که جلوی خواب زیاد گرفته شود بهتر است. اما اگر دیابت در انسان بروز کند درمان سختی دارد. همچنین بیماری های قلبی خاطر مسدود شدن رگهای قلب می تواند تا پای مرگ انسان را بکشد.

حال که متوجه شدید چاقی انسان نیز ناشی از خواب زیاد می تواند باشد، باید به میزان خواب خود دقت کنید تا بسیاری از مشکلات آن را از خود مرتفع نمایید.

 

راه های دستیابی به خواب با کیفیت و مناسب

برای آن که بتوانید بدنی نرمال و سالم داشته باشید، باید خواب خود را کاملا کنترل کنید. برای کنترل خواب و دستیابی به یک خواب مناسب و باکیفیت چند راهکار در زیر به شما ارائه می شود.

 

  • ساعت خواب برای خود تعریف کنید

یکی از بهترین روش ها برای آن که بتوانید خواب خوبی داشته باشید مشخص کردن زمان آن است. شما می خواهید 8 ساعت بخوابید، اما نمی دانید چطور آن را تنظیم کنید. کافی است برنامه زندگی خود را طوری بچینید که 8 ساعت خواب شما در زمان تاریکی و شب باشد. عده ای در ابتدای شب می خوابند و برخی در انتهای شب که این درست نیست. بهتر است طوری زمان بندی کنید که قبل از روشن شدن کامل هوا بیدار شوید. صبح به انسان انرژی سرشاری می دهد اما کسی که ساعت 10 از خواب بلند می شود روحیه کسلی دارد.

 

  • در غیر ساعت خواب نخوابید

برخی از مردم در غیر ساعت خواب می خوابند و این خوب نیست زیرا بدن باید یک خواب آرام داشته باشد. نور روز و سروصدایی که وجود دارد خواب آرام را از انسان می گیرد. بنابراین سعی کنید شب بخوابید و در طول روز مراقب خود باشید که به خواب نروید.

 

  • ورزش و فعالیت های خود را بیشتر کنید

یکی دیگر از مواردی که خواب خوبی به شما هدیه می دهد فعالیت و ورزش است. ورزش باعث خستگی بدن می شود و اگر شما هر روز ورزش کنید در طول شب خواب آرامتری خواهید داشت. همچنین فعالیت های روزانه خود را تنها به ورزش معطوف نکنید و به سراغ بازی ها و سرگرمی ها بروید. کار بیشتری انجام دهید. آشپزی کنید و این کار به شما حس بهتری می دهد که در طول شب راحت تر می خوابید.

 

  • اتاق خواب خود را محل کار نکنید

تجربه نشان داده است کسانی که در اتاق خواب خود کار می کنند، مدام ذهن شان درگیر کار است و خواب ناآرامی دارند. برای این که بتوانید تجربه یک خواب خوب را داشته باشید حتما باید محیط کار را از خواب جدا کنید. همچنین اتاق خواب خود را در جای ساکت و آرام خانه که نور کمی نیز دارد بسازید تا با آرامش بهتری بخوابید.

 

  • از دمنوش های آرامش بخش استفاده کنید

استفاده از دمنوش بابونه و اسطوخودوس برای آرامش بسیار پیشنهاد می شود. این دمنوش ها چون خاصیت کاهش اضطراب دارند بدن را برای یک خواب راحت آماده می کنند. برای همین سعی کنید قبل از خواب از این نوشیدنی ها میل کنید.

 

کلام آخر

خواب زیاد باعث چاقی و اضافه وزن می شود. به این خاطر که بدن در حالت خواب زیاد مصرف گلوکز را بالا می برد و اشتها افزایش می یابد. دیابت نیز از خواب زیاد و اضافه وزن اینجا می شود. در واقع چاقی و خواب زیاد مکمل یکدیگر هستند و هرچه که خواب شما بیشتر باشد چاق می شوید و هرچه چاق شوید بدن به استراحت بیشتری نیاز دارد و خواب شما افزایش می یابد.

برای آن که بتوانید خواب خود را کنترل کنید بهترین روش آن است که به مراکز درمان اختلالات خواب مراجعه و با متخصص اختلالات خواب صحبت کنید. کلینیک خواب اورا اسلیپ در این زمینه با بهره گیری از بهترین متخصصان و پزشکان می تواند به شما در درمان خواب زیاد، درمان خواب سنگین و درمان خروپف کمک کند.

 

سوالات متداول

  • آیا خواب زیاد باعث لاغری نمی شود؟

خواب زیاد باعث چاقی می شود. عده ای معتقدند که خواب زیاد بدن را لاغر می کند اما آن خوابی که باعث لاغری می شود خواب کافی است. برای آن که خواب کافی و مناسب داشته باشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • آیا بی خوابی و خواب زیاد اختلال محسوب می شود؟

بی خوابی و خواب زیاد اگر بصورت کوتاه مدت اتفاق بیوفتد اختلال محسوب نمی شود ولی اگر بصورت دائمی در انسان بروز کند باید درمان شود. به این دلیل که هر دو این وضعیت ها در آینده روی سلامت فرد تاثیر می گذارد و به بیماریهای زیادی انسان را دچار می کند.

 

مقالات مرتبط :

عوارض و مضرات بی خوابی شبانه

وقفه تنفسی در خواب چیست

معرفی دمنوش خواب آور گیاهی

علائم آپنه خواب چیست