تاثیر موسیقی بر خواب؛ فواید و چه موسیقی مناسب است

تاثیر موسیقی بر خواب؛ فواید و چه موسیقی مناسب است

موسیقی یک هنر قدرتمند است. اگرچه ممکن است بیشتر اعتبار خود را برای الهام بخشیدن به افراد برای رقص بدست آورده باشد، همچنین راه ساده‌ای برای بهبود بهداشت خواب، بهبود توانایی به خواب رفتن سریع و احساس آسودگی بیشتر ارائه می‌دهد.

موسیقی با ایجاد احساس آرامش و آسودگی می‌تواند به خواب شما کمک کند. با اپلیکیشن‌های پخش موسیقی و اسپیکرهای قابل حمل، بهره‌مندی از قدرت موسیقی بیشتر از همیشه در دسترس است. با توجه به دسترس‌پذیری موسیقی و مزایای بالقوه خواب، زمان خوبی است که آن را به روتین قبل از خواب اضافه کنید.

آیا موسیقی می‌تواند به شما در خوابیدن کمک کند؟

والدین از تجربیات خود می‌دانند که لالایی‌ها و ریتم‌های آرامش‌بخش می‌توانند به خواب نوزادان کمک کنند. علم از این مشاهدات پشتیبانی می‌کند و نشان می‌دهد که کودکان از تمام سنین، از نوزادان نارس گرفته تا کودکان دبستانی، پس از گوش دادن به ملودی‌های آرامش‌بخش بهتر می‌خوابند.

خوشبختانه، کودکان تنها کسانی نیستند که از لالایی قبل از خواب لذت می‌برند. افراد از گروه‌های سنی مختلف گزارش می‌دهند که بعد از گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش کیفیت خواب بهتری دارند. در یک مطالعه، افراد بزرگسالی که قبل از خواب 45 دقیقه به موسیقی گوش می‌دهند، از همان روز اول کیفیت خواب بهتری را گزارش کردند.

حتی دلگرم‌کننده‌تر این است که به نظر می‌رسد این مزیت اثر جمعی دارد و شرکت‌کنندگان در مطالعه خواب بهتر را با گوش دادن به موسیقی گزارش کرده‌اند. گوش دادن به موسیقی همچنین مدت زمان به خواب رفتن را کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای بر روی زنان مبتلا به علائم بی خوابی، شرکت‌کنندگان در مطالعه به مدت 10 شب متوالی یک آلبوم موسیقی را پخش کردند.

قبل از اضافه کردن موسیقی به روتین شبانه خود، بین 27 تا 69 دقیقه طول می‌کشید تا شرکت‌کنندگان به خواب روند. بعد از اضافه کردن موسیقی، این بازه زمانی به 6 الی 13 دقیقه کاهش یافت.

علاوه بر تسریع به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب، پخش موسیقی قبل از خواب می تواند راندمان خواب را افزایش دهد؛ به این معنی که بیشتر زمانی که در تختخواب دراز کشیده‌اید با خوابیدن سپری شده است. افزایش راندمان خواب معادل است با استراحت بیشتر و کمتر بیدار شدن در طی شب.

تاثیر موسیقی بر خواب؛ فواید و چه موسیقی مناسب است

چرا موسیقی بر خواب اثرگذار است؟

توانایی شنیدن موسیقی به مجموعه‌ای از مراحل بستگی دارد که امواج صوتی ورودی به گوش‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی در مغز تبدیل می‌کند. وقتی مغز این صداها را تفسیر می‌کند، مجموعه‌ای از اثرات فیزیکی درون بدن برانگیخته می‌شوند. بسیاری از این اثرات مستقیما بر بهبود خواب یا کاهش مشکلات مرتبط با خواب در ارتباط است.

مطالعات متعددی بیان می‌کنند که موسیقی خواب را بهبود می‌بخشد. دلیل آن تاثیر موسیقی بر تنظیم هورمون‌ها ازجمله هورمون استرس به نام کورتیزول است. استرس داشتن و بالا بودن سطح هورمون کورتیزول می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد و منجر به پایین آمدن کیفیت خواب شود. گوش دادن به موسیقی سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که افراد احساس آرامش بیشتری می‌کنند و استرس آن‌ها کاهش می‌یابد.

موسیقی باعث ترشح دوپامین می‌شود، هورمونی که در طی فعالیت‌های لذت‌بخش مانند غذا خوردن، ورزش کردن و رابطه جنسی آزاد می‌شود. ترشح این هورمون می‌تواند احساس خوب در هنگام خوب را تقویت کند و درد، یکی دیگر از عوامل مرتبط با مشکلات خواب را تسکین دهد. پاسخ‌های فیزیکی و روانی به موسیقی در کاهش دردهای مزمن و حاد موثر است.

گوش دادن به موسیقی همچنین به تسکین سیستم عصبی خودمختار کمک می‌کند. سیستم عصبی خودمختار بخشی از سیستم طبیعی بدن است که فرآیندهای خودکار یا ناخودآگاه مانند فرآیندهای درون قلب، ریه‌ها و سیستم گوارشی را کنترل می‌کند. موسیقی ازطریق آرام کردن بخش‌هایی از سیستم عصبی خودمختار، کند کردن تنفس، کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون موجب بهبود خواب می‌شود.

بسیاری از افرادی که خواب ضعیفی دارند، اتاق خواب خود را با ناامیدی و شب‌ زنده‌داری در ارتباط می‌دانند. موسیقی می‌تواند این تصور را تغییر دهد، تمرکز افراد را از افکار نگران‌کننده یا اضطراب پرت کند و آرامش فیزیکی و ذهنی مورد نیاز برای خواب را در فرد به وجود آورد.

سروصدای شبانه، فرقی نمی‌کند که صدای رادیو، هواپیما یا همسایه‌های شلوغ باشد، می‌تواند راندمان خواب را کاهش دهد و با پیامدهای نامطلوب سلامتی متعددی مانند بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط است. موسیقی می‌تواند این صداهای محیطی را کاهش داده و راندمان خواب را افزایش دهد.

چه نوع موسیقی برای خواب بهتر است؟

طبیعی است که در مورد بهترین نوع موسیقی برای خواب برای شما سوال پیش آید. تحقیقات ژانرها و سبک‌های مختلف موسیقی را بررسی کرده‌اند و نتیجه روشنی درباره موسیقی بهینه برای خواب وجود ندارد. آنچه ما می‌دانیم این است که مطالعات معمولا یا از یک پلی لیست گلچین شده توسط فرد یا پلی لیست طراحی شده به طور خاص برای خواب استفاده کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذاری موسیقی بر خواب، ترجیح موسیقیایی خود فرد است. لپی لیست‌های سفارشی شامل آهنگ‌هایی است که آرامش‌بخش هستند یا در گذشته به خواب بهتر فرد کمک کرده‌اند.

در هنگام طراحی یک پلی لیست، فاکتوری که باید در نظر گرفته شود تمپو آهنگ است. تمپو یا سرعتی که موسیقی بر اساس آن نواخته می‌شود، اغلب به صورت ضربه در دقیقه (BPM) اندازه‌گیری می‌شود.

بیشتر مطالعات موسیقی‌هایی را انتخاب کرده‌اند که با تمپو حدود 60-80 BPM نواخته می‌شوند. از آنجایی که ضربان قلب طبیعی حدود 60 تا 100 BPM است، اغلب این فرضیه وجود دارد که بدن با موسیقی با سرعت کندتر هماهنگ می‌شود.

برای آن‌هایی که نمی‌خواهند پلی لیست خود را طراحی کنند، سرویس‌های پخش‌کننده موسیقی آنلاین وارد عمل شده‌اند و معمولا پلی لیست‌های از پیش طراحی شده‌ای را برای فعالیت‌های خاص ارائه می‌دهند.

پلی لیست‌های مفید ممکن است برای خواب یا آرامش تنظیم شده باشند. پیدا کردن پلی لیست‌هایی که بر روی ژانرهای آرام‌بخش، مانند قطعات کلاسیک یا پیانو تمرکز دارند، ساده‌تر است.

آهنگ‌ها و پلی لیست‌های مختلف را امتحان کنید تا به سبک مناسب خود برسید. همچنین ممکن است مفید باشد که پلی لیست‌هایی را در طول روز امتحان کنید تا ببینید که کدام یک برای شما آرامش‌بخش است.

تاثیر موسیقی بر خواب؛ فواید و چه موسیقی مناسب است

موسیقی درمانی

اگرچه بسیاری از افراد از طراحی پلی لیست‌های خود لذت می‌برند، اما دیگران یک رویکرد رسمی‌تر را ترجیح می‌دهند. موسیقی درمانگرهای معتبر، افراد حرفه‌ای آموزش دیده‌ای هستند که از موسیقی برای بهبود سلامت روحی و فیزیکی استفاده می‌کنند.

یک موسیقی درمانگر می‌تواند نیازهای فردی را ارزیابی کند و یک برنامه درمانی را طراحی کند که شامل گوش دادن به موسیقی و نیز ایجاد موسیقی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موسیقی درمانی، با پزشک متخصص اختلالات خواب صحبت کنید.

تکامل علم درباره موسیقی و سلامتی

علاقه به تاثیرات موسیقی بر روی بدن همچنان در حال رشد است و برنامه‌های تحقیقاتی بزرگی برای کشف روش‌های نوینی که موسیقی بر روی سلامت تاثیر می‌گذارد، اختصاص داده شده است.

به عنوان مثال، در سال 2017 مؤسسه ملی سلامت با مرکز هنرهای نمایشی جان اف کندی همکاری کرد تا ابتکار سلامت صدا را اعلام کند. این برنامه از تحقیقاتی پشتیبانی می‌کند که بر استفاده از موسیقی در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی تمرکز دارد و قبلاً چندین پروژه را تأمین مالی کرده است.

چگونه موسیقی را بخشی از بهداشت خواب خود کنیم؟

موسیقی می‌تواند بخش مهمی از بهداشت خواب سالم باشد. در اینجا چند نکته برای شما آورده شده است که هنگام استفاده از موسیقی برای خواب شبانه بهتر باید به آن‌ها توجه کنید.

موسیقی را به یک عادت تبدیل کنید

روتین برای خواب بسیار مهم است. روتین‌های عصرگاهی به بدن این امکان را می‌دهند تا آرام شود و موسیقی را به شیوه‌ای منسجم و آرامش‌بخش در این روتین بکار ببرید.

آهنگ‌های لذت‌بخش پیدا کنید

اگر یک پلی لیست از پیش طراحی شده برای شما کارساز نیست،‌ ترکیبی از آهنگ‌هایی ایجاد کنید که برای شما لذت‌بخش هستند. اگرچه بسیاری از افراد از گوش دادن به آهنگ‌هایی با تمپو کمتر بهره می‌برند، برخی دیگر ممکن است با آهنگ‌هایی با تمپو بالاتر آرام‌تر شوند. آهنگ‌ها را امتحان کنید تا بهترین را برای خود بیابید.

از گوش دادن به آهنگ‌هایی که موجب واکنش عاطفی شدید می‌شوند، اجتناب کنید. همه ما آهنگ‌هایی داریم که موجب بروز عواطف و احساسات شدید در ما می‌شوند. گوش دادن به این آهنگ‌ها  هنگام خواب ایده خوبی نیست، بهتر است موسیقی مثبت یا خنثی انتخاب کنید.

مراقب استفاده از هدفون باشید

هدفون‌ها و ایربادها موجب آسیب رسیدن به کانال‌های گوش می‌شوند، به خصوص اگر هنگام خواب صدای پخش موسیقی بسیار بالا باشد. خوابیدن با ایرباد در گوش نیز موجب تجمع جرم گوش می‌شود و ممکن است خطر عفونت‌های گوش را افزایش دهد.

در عوض، سعی کنید از یک بلندگوی کوچک استفاده کنید که در نزدیکی تختخواب شما قرار گرفته است. از اسپیکرهایی استفاده کنید که بدون نور هستند زیرا ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کنند. علاوه بر این، صدای اسپیکر را طوری تنظیم کنید که آرامش‌بخش باشد و خود موجب اختلال در خواب نشود.

حرف آخر

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد بهتر بخوابید. اما اگر با وجود نکات بالا تنوانستید کیفیت خواب خود را بیشتر کنید. بهتر است با یک متخصص اختلالات خواب دیدار داشته باشد.

در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا خواب خوبی داشته باشید. در این مرکز برای درمان اختلالات خواب از روش های غیر جراحی و بدون درد استفاده می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

منبع : sleepfoundation

بیشتر بخوانید :

آیا باینورال بیت به خواب کمک می کند و چه عوارضی دارد

چگونه سریع به خواب برویم

چگونه اتاق را برای خواب راحت طراحی کنیم؟