رفع خواب آلودگی هنگام رانندگی

رفع خواب آلودگی هنگام رانندگی

رانندگی از اموری است که به حواس و تمرکز نیاز دارد. صدماتی که تصادفات جاده ای به انسان می زند در بیشتر مواقع جبران ناپذیر است. به همین خاطر باید یک راننده با هوشیاری کامل پشت فرمان وسیله نقلیه بنشیند. طبق نظر کارشناسان خواب آلودگی از مواردی است که باعث تصادف جاده ای در حین رانندگی می شود.

فردی که خواب آلوده است نباید رانندگی کند تا به خود و دیگران آسیب نزند. گاهی ما نیاز داریم تا مسیری را طی کنیم و ناگزیر از رانندگی هستیم. برای همین به مواردی نیاز داریم که بتوانیم هوشیار و با تمرکز باشیم. در ادامه به مواردی که باعث رفع خواب آلودگی هنگام رانندگی می شود اشاره می کنیم.

 

خواب آلودگی چیست؟

حالتی که در آن فرد نیاز شدید به خواب را در خود احساس می کند و غیر ارادی هوشیاری و تمرکز خود را از دست می دهد، خواب آلودگی می گویند. میل شدید به خواب و لحظه ای که بعد از آن فرد به خواب می رود، خواب آلودگی است. برخی آن را حالت قبل از خواب و برخی دیگر به مدت طولانی نخوابیدن تعبیر می کنند. در واقع اگر شخصی نیاز به خواب داشته باشد، قبل از خوابیدن به حالتی می رود که کاملا هوشیار نیست. این فرد تمرکز کافی برای انجام کارها را ندارد و ممکن است اشتباه عمل کند.

برخی از مردم به مدت طولانی نمی خوابند و باعث می شود تا مدام نیاز به خواب را داشته باشند. برخی نیز بصورت مزمن بخاطر اختلالاتی که دارند نمی توانند بخوابند. برای درمان هر دو این عناوین باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک متخصص اختلالات خواب با توجه به منشا خواب آلودگی می تواند راه های مختلف درمان را پیشنهاد دهد.

 

خواب آلودگی در رانندگی

یکی از موارد خطرآفرین در رانندگی خواب آلودگی است. همانطورکه گفته شد خواب آلودگی باعث کاهش تمرکز می شود و رانندگی به تمرکز بالا نیاز دارد. در رانندگی باید به این نکته توجه کرد که کوچک ترین اشتباهات ما نتایج فاجعه باری ایجاد می کند بنابراین مطمئن شوید که خواب آلوده نیستید.

 

راه های رفع خواب آلودگی در رانندگی

حال که با خواب آلودگی و شرایط آن در رانندگی آشنا شدید، بهتر است روش های رفع خواب آلودگی هنگام رانندگی را بدانید. این روش ها بسیار ساده و کاربردی هستند و به شما کمک می کنند تا سروحال شوید. سرحال بودن سبب تمرکز در رانندگی می شود و از طرفی از مسیر هم لذت می برید.

 

زمان مناسب رانندگی خود را پیدا کنید

معمولا برخی از مردم در ساعات خاصی دوست دارند رانندگی و مسافرت کنند. برخی اول صبح، برخی بعد از ظهر و عده ای دوست دارند شبانه رانندگی نمایند. شما ساعتی که سرحال هستید و می توانید با تمرکز رانندگی کنید را خودتان مشخص می کنید. با این حال می توان گفت رانندگی در ساعت 2 تا 5 صبح که بدن به خواب نیاز دارد، توصیه نمی شود. برعکس صبح ها بعد از یک خواب شبانه خوب، رانندگی خیلی می چسبد. بعد از ظهرها هم که نور خورشید کم شده است برای رانندگی مناسب است. عده ای رانندگی در شب را بهترین گزینه می دانند، زیرا خیابان ها خلوت است و ترافیکی وجود ندارد. از طرفی آرامش شب، تمرکز آنان را بالا می برد.

 

به میزان مناسب رانندگی کنید

گاهی دیده می شود که فردی چندین ساعت پشت فرمان است. باید قبول کرد که رانندگی از یک حدی بیشتر باعث خستگی می شود. بهتر آن است که به محض احساس خستگی خودرو را در مکانی مناسب نگه دارید و استراحت کنید. اگر این کار را نکنید به مرور در مسیر بدن خسته می شود و ممکن است خواب آلودگی به سراغ شما بیاید. با این کار برای خود و سایر سرنشینان خطرآفرین هستید.

استراحت در رانندگی های طولانی مدت باید انجام شود. برای هر دو ساعت رانندگی بین 10 تا 15 دقیقه استراحت نمایید. این عمل باعث ریکاروی و بازگشت انرژی به بدن شما می شود.

 

استراحت کافی و صبحانه خوب قبل از رانندگی لازم است

برای آن که تمرکز کافی در رانندگی داشته باشید حتما قبل از آن به اندازه کافی استراحت کنید. اگه صبح قرار است رانندگی نمایید مطمئن شوید که شب پیش 8 ساعت خوابیده اید و تمرکز کافی را دارید. صبحانه خوب و مقوی در رانندگی های صبح بسیار تاثیرگذار است. بدن گرسنه در رانندگی تمرکز و حواس را پرت می کند.

 

شرایط مناسب رانندگی در خودرو را فراهم کنید

تهویه مناسب یکی از مواردی است که به تمرکز شما کمک می کند. اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد، خواب آلودگی به شما دست می دهد. همچنین تنظیم صندلی در حالت مناسب، آیینه ها و سایر مواردی که لازم است تا تمرکز شما حفظ شود را در خودرو آماده کنید. اگر شما راحت رانندگی کنید کمتر خسته می شوید و رانندگی مطمئن تری خواهید داشت.

 

در رانندگی های چند روزه نکات غذایی را رعایت کنید

تغذیه نامناسب روی رانندگی شما تاثیر می گذارد. پر خوری باعث خواب آلودگی می شود که برای رانندگی های چند روزه خطرناک است. از غذاهای سبک در مسیر استفاده کنید. همچنین نباید پشت فرمان غذا بخورید. تاثیر پرخوری و غذاهای سنگین در بدن آن است که هضم آنها طول می کشد و شکم پر نیاز به استراحت دارد. در نتیجه مغز دستور خواب صادر می کند. خواب آلودگی ناشی از تغذیه نامناسب باعث می شود تا نتوانید درست رانندگی کنید.

 

از الکل و مواد مخدر و توهم زا دوری کنید

برخی گمان می کنند که با خوردن مقدار کمی الکل یا مصرف مواد مخدر می توان سطح هوشیاری را بالا برد. حال آنکه این مواد به دلیل تاثیر کوتاه مدت نمی توانند در رانندگی های طولانی کاربرد داشته باشند. پس از کاهش تاثیر مواد مخدر بر بدن، انسان نیاز شدید به خواب پیدا می کند. مصرف این مواد در رانندگی باعث خواب آلودگی و توهم می شود که خطرآفرین است.

 

کافئین مصرف کنید

خوردن چای و قهوه در رانندگی مناسب است. کافئین عنصری می باشد که بدن را هوشیار می کند و در قهوه و چای وجود دارد. برای سرحال ماندن و تمرکز می توانید ماشین را نگه دارید و قهوه و چای بنوشید. اگر فرصت ندارید که استراحت کنید بهترین راه آن است که قبل از شروع رانندگی مقداری قهوه یا چای بخورید. در این صورت می توانید در طول رانندگی متمرکز باشید.

 

آب بنوشید

آب در بدن باعث بالا رفتن سوخت و ساز آن می شود. نوشیدن آب به ما انرژی می دهد زیرا بدن فعال شده و سوخت و ساز بالا می رود. نوشیدن آب باعث می شود تا از خواب آلودگی دور شویم و دمای بدن افزایش یابد.

 

ویتامین C مصرف کنید

خوردن ویتامین ث به شما کمک می کند تا هوشیارتر باشید. یافته ها نشان داده است که ویتامین ث سرشار از موادی است که باعث سرحال شدن می شود. همچنین این ویتامین اجازه نمی دهد بدن زود خسته شود و حالت خواب آلودگی به انسان دست بدهد.

 

در طول سفر میوه تازه مصرف کنید

خوردن میوه همیشه توصیه می شود. میوه ها حاوی ویتامین های زیادی است که به سلامت بدن کمک می کنند. در رانندگی خوردن میوه تازه انسان را سر حال می کند و تمرکز را افزایش می دهد. میوه هایی نظیر پرتغال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند که باعث نشاط در بدن می شوند.

 

آدامس بجوید یا تخمه بخورید

مشغول بودن دهان در هنگام رانندگی باعث می شود تا خوابتان نگیرد. البته یادتان باشد که این مشغولیت نباید تمرکز شما را کم کند. بنابر این سعی کنید آدامس بجوید یا تخمه بخورید. این خوردنی های کوچک در حین رانندگی اشکالی ندارد، اما به هیچ عنوان پشت فرمان غذا نخورید.

 

داروی خواب آور در رانندگی مصرف نکنید

معمولا همه داروها باعث خواب آلودگی نمی شوند اما مصرف داروهای خواب آور باعث می شود تا هوشیاری خود را از دست بدهید. خواب آلودگی در رانندگی توسط داروها بسیار خطرناک است. به این دلیل که خواب آلودگی با دارو حتی بعد از اتفاق نیز وجود دارد و اگر تصادفی جدی صورت بگیرد ممکن است اثر دارو فرد را به سمت مرگ بکشد.

 

یک همراه داشته باشید

در رانندگی های طولانی حتما یک همراه داشته باشید. بودن یک همراه برای صحبت کردن و رانندگی کردن بسیار به شما در هوشیار بودن و متمرکز بودن کمک می کند. اگر همراه شما راننده باشد می تواند به جای شما رانندگی کند و زمان هایی که خواستید استراحت کنید.

 

کلام آخر

خواب آلودگی مشکلی است که برخی از مردم به آن گرفتار هستند. نه تنها در رانندگی بلکه در محیط کار نیز این مشکل وجود دارد. به همین خاطر باید توسط پزشک متخصص اختلالات خواب درمان شود. عواملی که باعث خواب آلودگی می شوند، بی خوابی در شب یا اختلالات خواب است. در کلینیک خواب اورا اسلیپ کلیه اختلالات خواب مانند درمان بی خوابی، درمان آپنه خواب و درمان خروچف توسط تیم پزشکی دکتر فریبا معینی پور درمان می شوند. این مرکز، اولین کلینیک تخصصی خواب در ایران می باشد که با پیشرفته ترین امکانات روز دنیا مجهز شده است. در این مرکز از روش های بدون جراحی، درد و خونریزی استفاده می شود.

 

سوالات متداول

  • چرا رانندگی در شب خوب نیست؟

رانندگی در شب از چند جنبه خوب نیست. اول این که خیلی از مکان ها تعطیل است و اگر مشکلی پیش بیاید باید تا صبح صبر کنید. دوم عدم نور کافی در شب است که اجازه نمی دهد تا خوب مسیر را ببینید. سوم خواب شب است که بدن انسان در شب ناخداگاه به سمت خواب می رود. اگر فرد در طول روز نخوابیده باشد موقع رانندگی در شب خواب آلودگی به سراغش می آید.

 

  • آیا مصرف قند باعث خواب آلودگی می شود؟

عده ای بر این باور هستند که قند تنظیم کننده فشار است. اما بدن بعد از مدتی دوباره دچار افت فشار می شود. مصرف شیرینی جات در رانندگی بخاطر ایجاد حالت خواب آلودگی مجاز نیست و باید مصرف نشود. اگر خواستید چیز شیرینی هنگام رانندگی بخورید، پیشنهاد می شود میوه تازه مصرف کنید.

 

مقالات بیشتر :

چگونه بی خوابی را جبران کنیم

عوارض کم خوابی چیست

چگونه خواب خود را تنظیم کنیم