خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است؟

خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است

ویتامین D به تازگی توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. از دیرباز ویتامین D به عنوان یک تنظیم‌کننده کلسیم و فسفر شناخته شده است که به حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند.

در سال‌های اخیر، درک ما از عملکرد ویتامین D در بدن توسعه یافته است. امروزه مشخص شده است که ویتامین D نقش بسیار مهمی در عملکرد متابولیک و سیستم ایمنی دارد.

کمبود ویتامین D با تعدادی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت، سندرم متابولیک، بیماری ریوی و درد مزمن در ارتباط است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D با مشکلات خواب، به خصوص خواب آلودگی در طول روز در ارتباط است.

یک مطالعه جدید ارتباط بین خواب آلودگی در طول روز و ویتامین D را بررسی کرد و همچنین یکی از فاکتورهای خطر اصلی کمبود ویتامین D یعنی رنگدانه‌های پوست را مد نظر قرار داد.

محققان در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا ارتباط بین ویتامین D و خواب آلودگی در طول روز را با دو هدف خاص مورد بررسی قرار دادند.

در وهله اول، آن‌ها می‌خواستند تعیین کنند که آیا ارتباطی بین سطح ویتامین D در بدن و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز وجود دارد یا نه. در وهله دوم، آن‌ها به دنبال ارزیابی نقش نژاد در ارتباط بین خواب آلودگی در طول روز و ویتامین D بودند.

در کارهای قبلی، محققان در LSU مشاهده کرده بودند که بیش از نیمی از بیمارانی که بنا به مشکلات خواب و با درد مزمن به کلینیک خواب مراجعه کردند، از کمبود ویتامین D رنج می‌بردند. آنها متوجه شدند که این دسته از علائم بیشتر در بیمارانی که آمریکایی آفریقایی تبار بودند، رخ می‌دهد.

خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است

ویتامین D در واقع یک هورمون محلول در چربی است که بدن می‌تواند آن را ازطریق غذا و نیز ممکل‌ها دریافت کند.

اما اصلی‌ترین و موثرترین روش دریافت ویتامین D ازطریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پوست را وادار می‌کند تا ویتامین D تولید کند. افزایش رنگدانه‌های پوست موجب کاهش سرعت تولید ویتامین D می‌شود.

بنابراین، سطوح بیشتر رنگدانه‌های پوست یک عامل خطر برای کمبود ویتامین D در نظر گرفته می‌شود.

مرکز کنترل بیماری‌های تخمین می‌زند که حدود یک سوم از آمریکایی‌های آفریقایی تبار دچار کمبود ویتامین D هستند. سایر گروه‌های در معرض کمبود ویتامین D عبارتند از افراد مسن، افراد چاق، زنان باردار و شیرده و افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

مطالعه LSU شامل 81 بیمار بود که همگی از مشکلات خواب یا درد اسکلتی عضلانی در طول روز یا عصر رنج می‌بردند. شصت و پنج درصد از بیماران این مطالعه سفیدپوست و 35 درصد آمریکایی آفریقایی تبار بودند. برای همه بیماران در گروه مطالعه یک اختلال خواب تشخیص داده شد.

تقریبا سه چهارم از آن‌ها آپنه انسدادی خواب داشتند، در حالی که دیگران از بی خوابی یا سندرم پای بی‌قرار رنج می‌بردند.

همه بیماران از نظر خواب آلودگی بیش از حد در طول روز با استفاده از مقیاس خواب Epworth، یک اندازه‌گیری استاندارد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. سطح ویتامین D آنها با استفاده از آزمایش خون اندازه‌گیری شد.

نتایج این مطالعه ارتباط قوی بین خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و ویتامین D را حمایت کردند. آن‌ها همچنین نشان می‌دهند که نژاد یک فاکتور مهم در ارتباط بین ویتامین D و خواب آلودگی در طول روز است.

اما نتایج بدست آمده از جهاتی شگفت‌انگیز بودند و نشان می‌دادند که یک ارتباط پیچیده به خصوص در مورد نژاد وجود دارد.

در اینجا مروری بر مهم‌ترین یافته‌ها آورده شده است:

  • 65 درصد از جمعیت مورد مطالعه دچار کمبود ویتامین D بودند
  • بیمارانی که رنگدانه‌های پوستی بیشتری داشتند، در مقایسه با افرادی که رنگدانه های پوستی کمتری داشتند، میانگین خواب آلودگی در طول روز در آن‌ها بیشتر و سطوح متوسط ویتامین D کمتر بود.
  • بیماران آمریکایی‌های آفریقایی تبار 35 درصد از جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می‌دادند، اما 55 درصد از گروه افرادی بودند که کمبود ویتامین D داشتند.
  • تنها 6 درصد از گروهی که کمبود ویتامین D نداشتند، آفریقایی-آمریکایی بودند.
  • در میان افرادی که کمبود ویتامین D داشتند – کمتر از 20 میلی گرم در میلی لیتر که با آزمایش خون اندازه‌گیری شد – هیچ ارتباطی بین سطح ویتامین D و خواب آلودگی در طول روز وجود نداشت. این برخلاف آنچه بر اساس تحقیقات قبلی انتظار می‌رفت است.
  • یک استثنا در این مورد در میان بیماران آفریقایی-آمریکایی در گروه مورد مطالعه یافت شد. در میان بیماران آفریقایی-آمریکایی با کمبود ویتامین D، ارتباط مستقیمی بین سطح ویتامین D و خواب آلودگی در طول روز وجود داشت. در میان این بیماران، سطوح بالاتر ویتامین D با سطوح بالاتر خواب آلودگی در طول روز مرتبط بود – دقیقا برعکس آنچه انتظار می‌رفت.

این یافته آخر غیرمنتظره بود و خود محققان نیز از آن متعجب شدند زیرا انتظار داشتند که سطح پایین ویتامین D با سطح بالاتر خواب آلودگی در طول روز در ارتباط باشد.

اما چرا این چنین است؟

واضح است که تحقیقات بیشتری برای بررسی نقش رنگدانه‌های پوست در کمبود ویتامین D و تاثیر آن بر خواب و به خصوص خواب آلودگی در طول روز مورد نیاز است. این یک مطالعه کوچک بود و تحقیقات در مقیاس بزرگ‌تر ممکن است تصویر واضح‌تری از این رابطه پیچیده ارائه دهد.

سوالات مهم دیگری مطرح می‌شوند. ما می‌توانیم ارتباطی بین کمبود ویتامین D و خواب آلودگی در طول روز ببینیم، اما درک درستی از دلیل و تاثیر آن نداریم.

آیا کمبود ویتامین D مستقیماً مسئول خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و سایر مشکلات خواب است؟ یا این که کم خوابی یکی از عوارض سایر مشکلات پزشکی مرتبط با کمبود ویتامین D مانند درد مزمن است؟ مکانیزم‌هایی که به واسطه‌ی آن‌ها ویتامین D و کمبود آن بر خواب تاثیر می‌گذارند،‌ چه هستند؟ چیزهای زیادی وجود دارند که ما هنوز در مورد ارتباط بین ویتامین D و خواب نمی‌دانیم.

اطمینان از این که بدن شما سطح کافی از ویتامین D را دریافت می‌کند، برای سلامتی مهم است و شاید در طول روز به جای خواب آلودگی، انرژی بیشتری داشته باشید.

کلام آخر

اگر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستید، با پزشک تغذیه یا متخصص اختلالات خواب صحبت کنید. مصرف مکمل‌ها، تغییر در رژیم غذایی و قرار گرفتن کنترل شده و بی خطر در معرض نور خورشید همگی به افزایش سطح این ویتامین در بدن کمک می‌کنند.

همینطور اگر مشکل خواب شما آرامش را از شما گرفته به ما مراجعه کنید. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا خواب خوبی داشته باشید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

خواب‌های خوب ببینید.

منبع: webmd

بیشتر بخوانید :

کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی می‌شود؟

خواب زیاد نشانه چیست؛ علل و مقدار خواب کافی

آیا خواب آلودگی نشانه کم خونی است؟