رابطه رفلاکس معده و بی خوابی؛ عوامل تشدید و درمان ها

رابطه رفلاکس معده و بی خوابی؛ عوامل تشدید و درمان ها

رفلاکس معده (GERD) زمانی رخ می دهد که مسیر حرکت اسید معده به سمت بالا، جایی که مری قرار دارد، باز باشد. در این حالت، فرد در پشت گلوی خود، احساس ترشی یا تلخی می کند. ریفلاکس معده و اختلالات خواب، هر دو از مشکلاتی محسوب می شوند که برای سلامتی، بسیار مضر هستند.

اگر کمی دقت کنید، ارتباط معنا داری بین خواب آشفته و رفلاکس معده مشاهده خواهید کرد. ممکن است یک ارتباط دو طرفه بین آنها برقرار باشد و از یکدیگر تاثیر بگیرند.

اختلالات خواب، روی برنامه غذایی شما نیز تاثیر می گذارد و بر اثر آن اختلالات گوارشی را به بار می آورد. در حالی که علائم گوارشی نیز ممکن است مزاحم خوابتان شود و با تحریک آن، اختلالات خواب را ایجاد کند.

در این مطلب قصد داریم تا بصورت دقیق به رابطه رفلاکس معده و خواب بپردازیم.

رفلاکس معده، بیشتر در زمان خواب به سراغ فرد می آید و با درد و سوزشی که در ناحیه قفسه سینه ایجاد می کند، خواب را از چشمان فرد می رباید. همچنین در موارد بسیاری رفلاکس معده باعث ایجاد آپنه خواب می شود.

 ما در اورا اسلیپ به بیمارانی که به اختلال خواب دچار هستند، خدمات درمانی موثر ارائه می دهیم. این بخش توسط خانم دکتر فریبا معینی پور که عضو آکادمی و طب خواب اروپا هستند، مدیریت می شود و خدمات درمانی متنوعی مثل درمان خروپف، درمان خواب سنگین ارائه می گردد.

در این مرکز آزمایشگاه خواب مجهزی وجود دارد که بصورت اساسی فرایند خواب بیماران را بررسی می کند و مشکل آنها را رفع می سازد.

برای دریافت مشاوره های رایگان، با شماره تلفن های ما تماس بگیرید.

رابطه رفلاکس معده و بی خوابی؛ عوامل تشدید و درمان ها

رفلاکس معده در خواب

با توجه به اینکه در هنگام خواب، بلعی صورت نمی گیرد، باید عضله حلقوی که در انتهای مری قرار دارد نیز بسته بماند.

این عضله در حالت طبیعی، موقعی که غذا میل می کنید، باز می شود و اجازه می دهد تا غذاها وارد معده شوند. افرادی که به رفلاکس معده دچار هستند، در هنگام خواب، این عضله که LES نام دارد، کامل بسته نمی شود و به محتویات داخل معده اجازه می دهد تا وارد مری شوند.

رفلاکس شبانه اختلال خواب را به دنبال دارد و چنانچه این اختلال خواب به درازا بکشد، ادراک احساسی نیز در بیمار تشدید می شود و تداخلی بین ریفلاکس معده و اختلال خواب رخ می دهد. این اختلال باعث می شود تا کیفیت خواب فرد کاهش یابد و تداوم آن در دراز مدت باعث کاهش کیفیت زندگی شود.

رفلاکس معده و خفگی در خواب

رفلاکس معده به عنوان یک جریان برگشتی از معده به مری شناخته می شود که در طی آن، اسید معده، ماده اصلی است که این مشکل را ایجاد می کند.

رفلاکس اگر بصورت نامنظم هر چند وقت یکبار به سراغ فرد بیاید، طبیعی است. چنانچه بصورت مستمر، هر شب رخ دهد، فرد مبتلا باید آن را جدی بگیرد و به دنبال درمانش باشد.

رفلاکس معده، علاوه بر خطراتی که برای مری ایجاد می کند، باعث انسدادهای تنفسی مکرر نیز می شود. اگر اسید معده از مری بالاتر برود و به گلو برسد، باعث ایجاد آپنه انسدادی خواب می شود و وقفه های مکرری را در جریان طبیعی تنفس ایجاد می کند.

در مورد ارتباط بین رفلاکس معده و احساس خفگی در شب، تحقیقاتی در حال انجام است و متخصصان به دنبال یافتن ارتباط دقیق بین این دو هستند.

خوابیدن و تشدید علائم رفلاکس معده

افراد مبتلا به رفلکس معده، همیشه پس از دراز کشیدن، درد و سوزش شدیدی را در ناحیه سر دل و قفسه سینه خود احساس می کنند.

این درد ها باعث سرفه های شدید در بیمار می شود. بیشتر مبتلایان تایید کردند که این عارضه، کیفیت خواب آنها را پایین آورده و مشکلات بیشماری را برای آنها ایجاد کرده است.

کدام عوامل باعث تشدید آپنه خواب و رفلاکس معده می شود؟

عواملی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و چاقی بطور هم زمان هم رفلاکس معده و هم انسداد تنفسی را افزایش می دهند.

افراد مبتلا به رفلاکس معده،چگونه می توانند خواب بهتری را تجربه کنند؟

افراد مبتلا به رفلکس معده، در هنگام خواب بهتر است تا به پهلوی چپ بخوابند. در این حالت مجاری هوایی، مناسب ترین حالت را به خود می گیرند.

همچنین سر و گردن نیز تراز می شود و مری فرد، کمی بالاتر قرار می گیرد و تا حدود بسیار زیادی از رفلکس معده و خروپف جلوگیری می کند.

برخی از افراد عادت دارند تا بصورت جنینی بخوابند و زانوهای خود را در آغوش بگیرند. از چنین حالتی کاملاً پرهیز کنید، چون بالا آمدن زانوها باعث می شود تا بر دیافراگم فشار بیشتری وارد شود و تنفس را با مشکل مواجه کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، از میل کردن غذاهای تند پرهیز کنید و وعده غذایی خود را به دیر هنگام شب موکول نکنید. با رعایت چنین راهکارهای خانگی، قادر خواهید بود تا مقدار رفلاکس معده خود را تا حدود بسیار زیادی بهبود دهید.

بهداشت خواب را رعایت کنید

اگر به رفلاکس معده مبتلا هستید، برای داشتن یک خواب خوب و با کیفیت، باید اصول بهداشت خواب را در نظر بگیرید. در همین جهت محیط خواب خود را مساعد بسازید و از بابت سرمایش و گرمایش آن مطمئن شوید.

بهداشت خواب فقط به همین یکی دو مورد خلاصه نمی شود.  در نوشیدن چای و کافئین نیز زیاده روی نکنید و تا ۳ ساعت قبل از خواب، به سراغ این نوشیدنی ها نروید.

سیگار و مصرف الکل به مراتب برای سلامتی مضر هستند و استفاده از آنها، رفلکس معده و اختلالات خواب را تشدید می کند.

به پزشک مراجعه کنید

گاهی اوقات درمان های خانگی و رژیم های غذایی جواب نمی دهند و باید حتماً به پزشک مراجعه شود. رفلاکس های مکرر معده مشکلات بیشماری را بوجود می آورد. خواب آلودگی، بی خوابی و خروپف در نتیجه رفلاکس معده ایجاد می شود.

مراجعه به پزشک تا حدود بسیار زیادی می تواند در درمان این بیماری تاثیر گذار باشد. پزشکان متخصص و متخصص خواب به بهترین شکل ممکن، قادرند تا وضعیت را بررسی کنند و با انجام آزمایش های لازم، دلیل اصلی این عارضه را تشخیص دهند و گزینه های درمانی مناسبی را تجویز کنند.

مصرف دارو برای درمان رفلکس معده

می توانید با مشورت پزشک معالج خود، از دارو جهت درمان رفلاکس معده استفاده کنید. به این خاطر، دارو را پیشنهاد می دهیم که، همیشه تغییر سبک زندگی و روش های خانگی جواب نمی دهند و مثمر ثمر واقع نمی شوند.

شربت های آنتی اسید می توانند تا حدود زیادی اثر بخشی داشته باشند و برگشت اسید معده به مری را متوقف کنند. داروهای دیگری مثل امپرازول و رانیتیدین نیز باعث کاهش اسیدی شدن معده می شوند.

چنانچه هیچ کدام از درمان های دارویی جواب نداد، پزشک معالج ممکن است انواع خاصی از جراحی را تجویز کند.

رابطه رفلاکس معده و بی خوابی؛ عوامل تشدید و درمان ها

غذاهای مضر برای رفلاکس معده

باید در برنامه غذایی خود تجدید نظر جدی کنید و استفاده از میوه جاتی مثل پرتقال، گوجه فرنگی، گریپ فروت را محدود کنید.

همچنین بهتر است تا به سراغ آبلیمو و سرکه نروید، زیرا باعث بیشتر اسیدی شدن معده شما می شوند. اگر عادت دارید از گوشت قرمز استفاده کنید، بهتر است تا مدتی به سراغ آن نروید یا حداقل از انواع کم چربش مصرف کنید.

چه ورزش هایی رفلاکس معده را کاهش می دهند؟

در این بخش قصد داریم تا چند حرکت ورزشی را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه در روند کاهش رفلاکس معده و بهبود اختلالات خواب تاثیر دارند.

توجه داشته باشید که این تمرینات در صورتی مفید واقع می شوند که به تغذیه خود نیز دقت کنید و با تحت فشار گذاشتن خود، اختلالات گوارشی را نیز تشدید نکنید. در ادامه به مهم ترین تمرینات ورزشی می پردازیم.

پاداهاستاسانا

این تمرین را باید مطابق با اصولش انجام دهید، برای شروع بایستی روی دو پا خود بصورت صاف و بدون قوز کردن بایستید. پاشنه های دو پا را بهم بچسپانید ولی انگشتان دو پا را از یکدیگر فاصله بدهید.

کف دست ها را پایین بیاورید و به ران ها بچسپانید. عمل دم و بازدم را انجام دهید و در هنگام دم دستان خود را بالا ببرید بطوری که  بازوها به گوش ها بچسپد. در هنگام بازدم دستان خود را پایین بیاورید و خم شوید، به گونه ای که دستانتان تا زانوها پایین بیایند.

به مدت۹ ثانیه در این حالت بمانید و سپس بلند شوید. این تمرین را روزانه انجام دهید تا با گذشت چند هفته، اثرات آن را بر بهبود رفلاکس معده و اختلالات خواب خود ببینید.

پاس چی موتاناسانا

این ورزش را باید در حالت نشسته انجام دهید، بدین صورت که بدون قوز کردن و با کمری صاف، روی زمین بنشینید و دستان خود را در دو طرف بدنتان پایین نگهدارید.

هنگام دم، دستان خود را بالا ببرید طوری که آرنج ها خم نشود. هنگام بازدم به جلو خم شوید به طوری که صورتتان به زانو ها نزدیک شود و انگشتان اشاره. انگشتان پا را لمس کند.

در این شرایط بصورت عادی نفس بکشید و به مدت ۹ ثانیه در همین حالت بمانید.

شالاب آسانا

برای انجام این تمرین بایدبه روی شکم دراز بکشید،دستان را بالای سر برده و بدن خود را در حالت کشیده قرار دهید. چانه را بر روی زمین بگذارید و دستان خود را مشت کرده و تا کشاله ران ببرید.

بدون اینکه زانوها را خم کنید، دو پا را بالا بیاورید. در این تمرین نیز ۹ ثانیه توقف کنید  و پس از آن به بصورت آهسته در حالت اول قرار بگیرید.

نتیجه گیری

بررسی های زیادی در خصوص ارتباط رفلاکس معده و خواب انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که رفلاکس معده، ارتباط مهمی با اختلال خواب دارد.

طبق این نتایج، چنانچه رفلکس معده درمان شود، به بهبود خواب و از بین رفتن اختلالات خواب کمک می کند. با این وجود، تحقیقات و بررسی ها، همچنان در حال انجام است و پژوهشگران به دنبال این هستند تا ارتباط دقیق تری بین این دو را شناسایی کنند و راه های درمانی بروزی را عرضه نمایند.

سوالات متداول

رفلاکس معده چه زمانی رخ می دهد؟

بیشتر در زمان خواب، موقعی که مسیر حرکتش به سمت بالا باز باشد.

دلیل بالا آمدن اسید معده به سمت مری چیست؟

جایی که مری و معده به هم وصل می شوند، یک عضله وجود دارد؛ در مواقعی که بلعیدن غذا یا بزاق انجام نمی شود، بسته می ماند. اگر این عضله کاملا بسته نشود، باعث بالا آمدن و ورود اسید معده به مری می شود.

رفلاکس معده را چگونه می توان درمان کرد؟

تغییر رژیم غذایی، ورزش کردن و استفاده از دارو های مناسب می توانند در کاهش رفلاکس معده کمک کنند.

بیشتر بخوانید :

چگونه با وجود رفلاکس معده (GERD) بخوابیم؟

بهترین وضعیت خوابیدن چیست و کدام سمت بهتر است

خروپف و آپنه خواب باعث مشکلات گوارشی می شوند