چگونه با وجود رفلاکس معده (GERD) بخوابیم؟

همه ما به خواب خوب شبانه نیاز داریم، تقریبا 20 درصد افراد از رفلاکس معده  رنج می‌برند. اختلالات خواب و GERD یا بیماری ریفلاکس اسید، دو حالتی هستند که در ظاهر به نظربه هم بی ارتباط هستند. اما آنها بسیار به هم مرتبط هستند و یکی اغلب می تواند دیگری را تشدید کند.

بنابراین، رفلاکس معده چیست و چرا روی خواب شما تأثیر می گذارد؟ آیا نحوه خوابیدن شما بر آن تأثیر دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات به ادامه مطلب مراجعه کنید.

GERD چیست؟

GERD مخفف بیماری رفلاکس معده به مری است و با برگشت اسید معده به مری مشخص می شود. مری یک لوله عضلانی است که در پشت نای قرار دارد و هدف آن حمل غذا از گلو به معده با استفاده از انقباضات عضلانی است.

اسفنکتر تحتانی مری   (LES) گروهی از ماهیچه ها به سمت پایین مری است که در شرایط عادی بسته می شود تا به طور غیرارادی از برگشت اسید معده و سایر محتویات از معده جلوگیری کند. اما در فردی که از GERD رنج می برد، LES ضعیف است و زمانی که قرار باشد بسته یا باز نمی شود. این باعث می‌شود که اسید معده و محتوای آن از معده به مری برگردد.

علائم GERD به خصوص در شب بدتر می شود. هنگامی که شما ایستاده هستید، جاذبه به پایین نگه داشتن اسید معده در معده کمک می کند. اما هنگامی که صاف دراز کشیده اید، نیروی جاذبه زمین را از دست می دهید و اسید معده به راحتی به سمت بالا برمی گردد.

علائم رفلاکس معده  GERD

 سوزش سر دل یکی از علائم رایج رفلاکس معده  GERD است و مانند سوزش در قفسه سینه تا گلو احساس می شود. همچنین ممکن است خود را به روش های دیگری مانند زیر نشان دهد:

نارسایی:این زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده و غذا راه خود را از مری به سمت گلو باز می‌کنند و باعث می‌شوند طعم اسید معده یا غذا بچشید.

درد قفسه سینه:بلع دردناک یا مشکل در بلع/حالت تهوع/گرفتگی صدا/عوارض تنفسی مانند سرفه مزمن یا آسم.

رفلاکس معده  GERD و خواب

 اگرچه این علائم می توانند در هر زمانی از روز بروز کنند، اما ممکن است در شب هنگام تلاش برای خوابیدن، تهاجمی تر باشند. سه دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد.

اسید معده در شب به مقدار بیشتری ترشح می شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ما یک ریتم شبانه روزی ترشح اسید معده داریم.

نشان داده شده است که اسید معده در حدود ساعت 8 بعد از ظهر به بالاترین حد خود می رسد. تا نیمه شب و در طول شب کاهش می یابد تا زمانی که در ساعت 5 تا 11 صبح به پایین ترین حد خود برسد.

 یک مطالعه نشان داد که رفلاکس اسید ممکن است تحت تأثیر مرحله ای از خواب باشد که خواب REM احتمالاً محافظت در برابر علائم رفلاکس معده  GERD را نشان می دهد.

هنگام خواب آب دهانمان را قورت نمی دهیم. وقتی بیدار هستیم قورت می‌دهیم که به برگشت اسید معده به معده کمک می‌کند. بلع همچنین به حمل بزاق حاوی بی کربنات به معده کمک می کند و در آنجا اسید معده را خنثی می کند.

از آنجایی که ما در هنگام خواب قورت نمی دهیم، بزاق به عنوان خنثی کننده در دسترس نیست.

علائم رفلاکس در هنگام دراز کشیدن بدتر می شود. هنگامی که صاف دراز کشیده اید، به خصوص به پشت، جاذبه به شما کمک نمی کند اسید معده در معده شما باقی بماند و به راحتی به مری شما سرازیر می شود و علائم را بدتر می کند.

چگونه با وجود رفلاکس معده (GERD) بخوابیم؟

رفلاکس معده  GERD و اختلالات خواب

چندین مطالعه نشان داده است کسانی که سوزش سر دل در شب را تجربه می کنند، اختلالات خواب مربوطه دارند که عملکرد روز را تغییر می دهد.

رفلاکس معده  GERD تأثیر مستقیمی بر خواب دارد و همچنین می تواند شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد:

  • آسپیراسیون، واردشدن محتویات معده در ریه ها.
  • کم خوابی. داشتن علائم رفلاکس معده  GERD می‌تواند باعث بیدار شدن مکرر در طول شب شود و چرخه خواب شما را مختل کند.
  • تشدید اختلالات خواب، مانند آپنه انسدادی خواب (OSA)، درمان آپنه خواب هم دارای اهمیت بسیاری است.

رفلاکس معده  GERD و آپنه انسدادی خواب (OSA)

رفلاکس معده  در کسانی که OSA دارند، در حدود 58-62 درصد شایع است. تحقیقات محدودی برای نشان دادن دلایل این همبستگی وجود دارد. یک فکر این است که دوره‌های آپنه ممکن است فشار را از طریق دیافراگم افزایش دهد و فشار داخل قفسه سینه را کاهش دهد و به علائم رفلاکس معده کمک کند

. علاوه بر این، رفلاکس معده ممکن است دوره‌های آپنه را در افراد مبتلا به OSA بدتر کند، با اختلال در توانایی بدن برای تنفس مؤثر. سپس ممکن است با نفس نفس زدن از خواب بیدار شوند و به سرعت نفس بکشند که می تواند ریفلاکس را بدتر کند.

سایر محققان معتقدند که چاقی حلقه مفقوده است،تقریباً 70 درصد از بیماران مبتلا به OSA چاق هستند. چربی اضافی شکم می تواند فشار بیشتری بر دیافراگم وارد کند و علائم رفلاکس معده  را تشدید کند.خواب ضعیف می تواند بر GERD تأثیر بگذارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رفلاکس معده  می‌تواند منجر به اختلالات خواب شود، اما تحقیقات جدید همچنین نشان می‌دهد که اختلالات خواب می‌تواند رفلاکس معده  را تشدید کند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک علت آن مورد نیاز است. اما آنچه شناخته شده است این است که این می تواند منجر به یک چرخه معیوب برای کسانی شود که از رفلاکس معده  و اختلالات خواب رنج می برند.

یک مطالعه نشان داد که آزمودنی‌ها در زمان کم‌خوابی نسبت به پس از یک خواب کامل، علائم رفلاکس معده  را بدتر می‌کردند و نتیجه‌گیری شد که محرومیت از خواب ممکن است حساسیت به درد مرتبط با آن را افزایش دهد.

کسانی که داروهای خاصی برای اختلالات خواب مصرف می کنند، مانند بنزودیازپین ها، ممکن است علائم رفلاکس معده  را تشدید کنند. این داروها فشار LES را کاهش می دهند و تعداد رفلاکس را افزایش می دهند.

سایر عوامل خطر برای رفلاکس معده 

 اگر از رفلاکس معده  رنج می برید، عوامل خطر دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • چاقی
  • فتق هیاتال
  • بارداری
  • تاخیر در تخلیه معده
  • ژنتیک

سایر انتخاب های سبک زندگی نیز ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به رفلاکس معده  قرار دهد مانند :

  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی
  • خوردن قبل از خواب
  • الکل
  • قهوه
  • داروهای خاص
چگونه با وجود رفلاکس معده (GERD) بخوابیم؟

گزینه های درمانی برای رفلاکس معده  GERD

دریافت درمان مناسب برای رفلاکس معده  مهم است زیرا اگر درمان نشود، می‌تواند باعث سایر بیماری‌ها از جمله آسم، سینوزیت و تحریک مری، زخم، خونریزی، تنگی، تورم، زخم و در برخی موارد سرطان شود.

درمان رفلاکس معده  ممکن است برای همه متفاوت باشد، بسته به اینکه چه چیزی باعث آن شده است. تغییرات ساده در شیوه زندگی، مانند ترک سیگار، تغییر وضعیت خواب و تغییر رژیم غذایی، ممکن است علائم را برای برخی افراد تسکین دهد.

اگر علائم رفلاکس معده  را عمدتاً در شب تجربه می کنید، ممکن است بخواهید وضعیت خواب خود را تغییر دهید.

بهترین وضعیت خواب برای رفلاکس معده  GERD

گرانش و هم آناتومی عواملی هستند که به وضعیت خواب و علائم رفلاکس معده  می رسند.

از پشت خوابیدن خودداری کنید. تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن به پشت بدترین حالت برای کسانی است که از علائم ریفلاکس رنج می برند. هنگامی که با یک LES ضعیف به پشت دراز می کشید، اسید معده آزاد است که از معده به مری حرکت کند. نشان داده شده است که علائم رفلاکس معده  بیشتر در این وضعیت رخ می دهد و طولانی تر است.

از خوابیدن به پهلوی راست خودداری کنید. اگر به پهلوی راست بخوابید، بدن شما نیاز به مبارزه با جاذبه دارد تا اسید معده را به معده بازگرداند و اگرچه علائم ممکن است کمتر از زمانی که به پشت می خوابید ظاهر شوند، LES شما در محتوای معده غوطه ور می شود و اسید معده نشت می کند.

برای کنترل علائم رفلاکس معده  به پهلوی چپ بخوابید. در سمت چپ، LES شما به طور کلی بالاتر از سطح محتویات معده باقی می ماند. در این موقعیت، جاذبه می تواند به نفع شما عمل کند و اسید معده را به معده شما بازگرداند.

خوابیدن بر روی شیب در حالی که در سمت چپ هستید، تسکین بهینه ای را ارائه می دهد.این وضعیت LES شما را در موقعیتی بسیار بالاتر از اسید معده قرار می دهد و نیروی جاذبه می تواند به سرعت عمل کند تا محتوای معده را به معده شما بازگرداند.

بالش‌هایی برای کمک به خوابیدن در شیب طراحی شده‌اند. برخی متوجه خواهند شد که بالش شیبدار به رفلاکس معده  کمک می کند، اما شیب باعث درد شانه می شود.

داروهای رفلاکس معده  GERD

اگر قبلاً سعی کرده اید علائم رفلاکس معده  خود را بدون موفقیت تسکین دهید، پزشک ممکن است دارو را توصیه کند.

ممکن است به شما دستور داده شود که یک داروی بدون نسخه مانند یک آنتی اسید برای خنثی کردن اسید معده را امتحان کنید. برخی از داروها اسید معده را کاهش می دهند یا از تولید آن جلوگیری می کنند.

داروهای تجویزی نیز در دسترس هستند اما ممکن است با عوارض جانبی مانند کمبود برخی ویتامین ها( مانند ویتامین B12 )حالت تهوع و خستگی همراه باشند.

 درمان GERD و OSA

درمان آپنه خواب نیز ممکن است رفلاکس معده  را درمان کند. برای مبتلایان به OSA، دستگاه های CPAP  (فشار مثبت مداوم راه هوایی) یک گزینه درمانی هستند و ممکن است GERD را نیز درمان کند.

 یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی پزشکی خواب بالینی نشان می‌دهد که درمان با CPAP می‌تواند علائم رفلاکس معده شبانه را در افراد مبتلا به OSA، بدون داروهای کاهش‌دهنده اسید، کاهش دهد.

به همین ترتیب، نشان داده شده است که درمان رفلاکس معده ممکن است علائم OSA را نیز کاهش دهد. برای بیماران مبتلا به OSA که چاق هستند، کاهش وزن ممکن است تسکین دهنده باشد.

نتیجه گیری

اگر از خواب کم و همچنین علائم رفلاکس معده  رنج می برید، ممکن است کنید که یکی بر دیگری تأثیر بگذارد تنها با تغییرات ساده در سبک زندگی ممکن است از هر دو بیماری خلاص شوید. اما اگر به درمان بیشتری نیاز دارید، باید با پزشک متخصص خواب مشورت کنید تا بفهمید کدام یک برای شما مناسب است.

در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور درکنار شما هستیم تا به راحتی درمان بی خوابی و درمان خروپف را پیش ببرید. در این مرکز از جدید ترین روش ها برای حل مشکلات خواب بدون درد و خون ریزی استفاده می کنیم.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

منبع : sleepassociation

بیشتر بخوانید :

خوابم نمیبره چکار کنم؟