چگونه دیگران را از خواب بیدار کنیم؛ روش های صحیح

چگونه دیگران را از خواب بیدار کنیم

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان خیلی عمیق می‌خوابد به گونه‌ای که به هشدار ساعت پاسخ نمی‌دهد یا صبح‌ها به راحتی بیدار نمی‌شود، ممکن است به دنبال بهترین و موثرترین روش‌ها برای بیدار کردن او از خواب عمیق باشید.

اگرچه یک روش ممکن است برای همه کارساز نباشد، استراتژی‌های موثری وجود دارند که برای اکثر افراد خواب‌آلود مفید می‌باشند. این مقاله شما را با تکنیک‌های مختلفی آشنا می‌کند که می‌توانید از آن‌ها برای بیدار کردن آرام افراد از خواب عمیق کمک بگیرید.

چگونه دیگران را از خواب بیدار کنیم

چگونه فردی را از خواب بیدار کنیم؟

اگرچه پاشیدن کمی آب سرد بر روی فرد خواب برای بیدار کردن او می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما به احتمال زیاد بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به روشی ملایم‌تر از خواب بیدار شوند. در این مقاله، 8 روش موثر برای بیدار کردن از خواب عمیق برای شما معرفی شده است.

موسیقی

مطالعه‌ای در سال 2020 که صدای ساعت هشدار استاندارد را با صداهای موسیقیایی مقایسه کرد به این نتیجه دست یافت که مردم ترجیح می‌دهند با موسیقی از خواب بیدار شوند.

محققان دریافتند که موسیقی به کاهش احساس خستگی و سستی بعد از خواب کمک می‌کند. این حالتی از روحیه پایین، انرژی کم و مهارت‌های فکری ضعیف بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب عمیق است.

یافتن آهنگ درست یا سبک موسیقی می‌تواند برای بیدار کردن فردی که از صدای زنگ ساعت گیج و سردرگم می‌شود، مفید باشد.

چراغ خواب بیدارکننده

همانطور که می‌توانید یک ساعت زنگ‌دار را برای بیدار شدن در یک ساعت مشخص تنظیم کنید، می‌توانید چراغ خواب بیدارکننده هوشمند بخرید که به تدریج با توجه به زمان از قبل تعیین شده روشن می‌شود.

با روشن شدن تدریجی اتاق خواب، نورها فرد را به آرامی از خواب بیدار می‌کنند. این روش از روشن کردن ناگهانی چراغ‌ها و پر کردن اتاق خواب با نور آن‌ها کمتر آزاردهنده است.

چگونه دیگران را از خواب بیدار کنیم

نور طبیعی

اگر نمی‌خواهید از فناوری پیشرفته استفاده کنید، همیشه می‌توانید بر نور طبیعی که هنگام صبح وارد اتاق خواب می‌شود حساب کنید. استفاده از پرده‌های نیمه شفاف یا پرده کرکره باعث می‌شود تا اولین اشعه‌های نور خورشید صبحگاهی وارد اتاق خواب شده و شما را برای بیدار شدن آماده کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که نور صبحگاهی به سرکوب ملاتونین کمک می‌کند؛ ملاتونین هورمون خواب است. نور طبیعی همچنین سطح سروتونین را افزایش می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا احساس بیداری و هوشیاری داشته باشید.

گوشی تلفن

بسیاری از افراد گوشی تلفن خود را هنگام خواب نزدیک خود قرار می‌دهند. استفاده از آن به عنوان زنگ هشدار بیدار شدن به چند دلیل منطقی به نظر می‌آید:

  • می‌توانید صداها و آهنگ‌های بی‌شماری را برنامه‌ریزی کنید تا شما را بیدار کنند، بنابراین وقتی چیزی را پیدا کردید که کارساز است، می‌توانید به آن پایبند باشید.
  • عادت دارید وقتی تلفنتان زنگ می‌خورد یا اعلان دریافت می‌کنید به آن پاسخ دهید. بنابراین وقتی به شما می‌گوید بیدار شوید، ممکن است بیشتر توجه کنید.
  • به راحتی می‌توان آن را دستکاری کرد تا به شما اجازه دهد چند دقیقه اضافی چرت بزنید، حتی اگر قاعده کلی این است که از خاموش کردن زنگ برای چرت زدن در صبح خودداری کنید.

اگر از بی خوابی رنج می برید، ممکن است بخواهید گوشی تلفن و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را دور از محل خواب خود قرار دهید. می توانید درمان بی خوابی را هم با مراجعه به متخصص اختلالات خواب پی گیری کنید که خواب بهتری داشته باشید.

اگر سعی دارید فردی را از خواب عمیق بیدار کنید، می‌توانید به او پیام دهید. افراد حتی در حالت خواب‌آلود نیز از پیام متنی صبح بخیر شما برای بیدار شدن قدردانی خواهند کرد.

تحریک ذهنی

برای افرادی که از تحریک ذهنی لذت می‌برند، حتی در اوایل صبح، می‌توانید برای بیدار کردن آن‌ها زنگ ساعت را بر روی یک ایستگاه خبری تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا توجه فرد جلب شود و از حالت خواب‌آلودگی خارج شوند.

برخی از اپلیکیشن‌های هشدار از فرد می‌خواهند تا یک معما یا یک مسئله ریاضی را حل کند و بعد زنگ هشدار را قطع می‌شود. حتی اپلیکیشنی به نام Alarmy وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد چالش‌های بیدار شدن ایجاد کنید تا مطمئن شوید که از خواب بیدار می‌شوید. زنگ هشدار تا زمانی که چالش را کامل نکرده باشید، قطع نخواهد شد.

رایحه مناسب

بوی قهوه، بیکن یا رایحه دیگری که از آشپزخانه می‌آید ممکن است برای بیدار کردن فرد از خواب عمیق کافی باشد. در اتاق خواب او را باز کنید و اجازه دهید که رایه یک صبحانه خوشمزه کار خود را انجام دهد.

زنگ از راه دور

این یک ترفند قدیمی است، اما همیشه کار می‌کند. قرار دادن زنگ هشدار در طرف دیگر اتاق فرد را وادار می‌کند که بلند شود تا زنگ هشدار را خاموش کند. دو فاکتور کلیدی برای اطمینان از کارساز بودن این استراتژی وجود دارد. فاکتور اول این است که زنگ باید به اندازه کافی نزدیک و بلند باشد که توسط فرد شنیده شود.

همچنین، مهم است که شخصی که می‌خواهید او را از خواب بیدار کنید بعد از خاموش کردن زنگ دوباره به تخت برنگردد و نخوابد.

به یک برنامه پایبند باشید

یکی از بهترین روش‌ها برای بیدار شدن به موقع این است که یک برنامه خواب ثابت در تمام روزهای هفته داشته باشید. مطالعه‌ای در سال 2015 به این نتیجه دست یافت که تغییر بیش از حد در زمان به خواب رفتن و بیدار شدن می‌تواند منجر به خواب ناکافی و سایر رفتارهای سبک زندگی کم کیفیت شود.

با پایبند بودن به یک برنامه خواب ثابت،‌ ساعت داخلی بدن شما یک روتین جدید را برای خود ایجاد خواهد کرد. با گذشت زمان، این روتین باعث می‌شود تا راحت‌تر و سریع‌تر به خواب بروید و از خواب بیدار شوید.

چگونه دیگران را از خواب بیدار کنیم

چگونه فردی که در خواب راه می‌رود (خوابگرد) را با خیال راحت از خواب بیدار کنید؟

یک چالش بزرگ‌تر از بیدار کردن فردی که عمیق می‌خوابد این است که یک خوابگرد (فردی که در خواب راه می‌رود) را از خواب بیدار کنید.

خوابگردی که با نام سومنامبولیسم شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن فرد در حالی که خواب است می‌تواند در خواب بنشیند، راه برود، غذا بخورد یا حتی رانندگی کند.

افراد خوابگرد حتی ممکن است صحبت کنند، اگرچه آنچه می‌گویند قابل فهم نیست. خوابگردی در مرحله خواب بدون حرکت سریع چشم (NREM) رخ می‌دهد. ممکن است شنیده باشید که بیدار کردن فردی که در خواب راه می‌رود، خطرناک است اما این حقیقت ندارد.

از انجایی که یک خوابگرد ممکن است به خود یا دیگران آسیب وارد کند، مهم است که او را بیدار کنید یا حداقل به تختش بازگردانید. با این وجود، باید این کار را در نهایت آرامش انجام دهید تا خوابگرد دچار سردرگمی نشود و ایجاد ناراحتی نکند.

بنابراین، بهترین رویکرد برای این کار چیست؟ ابتدا به آرامی خوابگرد را به سمت تخت خودش هدایت کنید. این کار را بدون لمس زیاد فرد انجام دهید تا باعث واکنش و برانگیختگی او نشوید. اگر خوابگرد در مسیر بازگشت به تخت از خواب بیدار شود، به آرامی به او اطمینان دهید که همه چیز روبراه است و زمان رفتن به رختخواب فرارسیده است.

اگر نتوانستید فرد را به سمت تختش هدایت کنید، سعی کنید او را با صدای بلند از راه دور و ایمن بیدار کنید. می‌توانید در قابلمه را به هم بزنید یا دست بزنید. اشکالی ندارد که به او بگویید در خواب راه می‌رود، زیرا ممکن است فرد از این که در جایی به غیر از تختخواب خود بیدار شده است سردرگم شود.

کلام آخر

یافتن بهترین و موثرترین روش برای بیدار کردن فرد از خواب عمیق به سعی و خطا نیاز دارد، اما روش‌های بی خطری برای این کار در دسترس هستند.

رویکردهای آرامش‌بخش مانند موسیقی، چراغ‌های بیدارکننده که به تدریج روشن می‌شوند، نور طبیعی و رایحه‌های فریبنده به افراد کمک می‌کنند تا از خواب خود بیدار شوند. برای سایرین، تحریک ذهنی یا وادار شدن به بیرون آمدن از تختخواب می‌تواند یک روش موثر باشد.

هر فرد به طور متفاوت واکنش نشان می‌دهد، بنابراین آماده باشید تا روش‌های مختلف را برای یافتن بهترین استراتژی امتحان کنید.

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید تا متوجه شوید که چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

آیا شبکه های اجتماعی بر خواب تاثیر می گذارند؟

چرا خواب می بینیم؛ انواع و نقش رویا در سلامت بدن

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟